تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796999437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آماده‌باش بانك‌ها براي ارائه كارت‌هاي اعتباري


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آماده‌باش بانك‌ها براي ارائه كارت‌هاي اعتباري
طبق وعده اخير بانك مركزي صدور كارت‌هاي جديد اعتباري از امروز همزمان در دستور كار شبكه بانكي قرار مي‌گيرد و مشتريان بانك‌ها مي‌توانند براساس شرايط تعيين شده از اين ابزار بانكي براي خريد كالا استفاده كنند.


به گزارش ايسنا، گرچه وجود كارت‌هاي اعتباري براي شبكه بانكي ماجراي جديدي نيست و از بيش از ۱۰ سال پيش به‌طور پراكنده و كم‌كاربرد در بين بانك‌ها وجود داشته اما چندي است به‌طور جدي‌تري به برنامه‌هاي بانكي اضافه شده و ظاهراً قرار است با رويكردي متفاوت از قبل در رونق توليد و اقتصاد اثرگذار باشد. بعد از تجربه صدور كارت‌هاي اعتباري خريد كالاي ايراني كه از سال گذشته و در قالب طرح تسريع رونق اقتصادي و با خط اعتباري بانك مركزي به‌طور هرچند ناقص به مرحله‌ اجرا درآمد، اين‌بار قرار است روال كارت‌هاي اعتباري با بازنگري در روال قبلي و به‌طور گسترده‌تري در اختيار مردم قرار گيرد. توزيع كارت‌هاي اعتباري در شرايطي به زودي در دستور كار بانك‌ها قرار خواهد گرفت كه بانك مركزي معتقد است اجرايي شدن آن هزينه‌هاي تشكيل پرونده در بانك‌ها را كاهش داده و برخي شبهات در مورد عمليات بانكي را از بين مي‌برد.
  
جزئيات توزيع كارت‌هاي 3 رنگ
اين در حالي است كه كارت‌هاي جديد برخلاف طرح قبلي كه با طرح «كارت اعتباري خريد كالاي ايراني» متفاوت است، به طوري كه كارت‌هاي قبلي منحصراً براي خريد كالاي ايراني بود اما كارت‌هاي جديد محدوديتي در خريد انواع كالا و خدمات نداشته و تا سقف ۵۰ ميليون تومان از سوي شبكه بانكي صادر مي‌شود ولي كارت‌هاي قبلي سقف ۱۰ ميليوني و با سود ۱۲ درصد توزيع مي‌شد كه در اين حالت متقاضي نمي‌توانست به‌طور مستقيم به بانك مراجعه و آن را دريافت كند، چراكه بايد از طريق سازماني كه در آن مشغول به كار بود، ثبت‌نام و طي مراحلي براي وي كارت اعتباري صادر مي‌شد.

كارت‌هاي جديد اينگونه نيست و در سه رنگ برنزي تا سقف ۱۰ ميليون تومان، نقره‌اي ۳۰ ميليون تومان و طلايي ۵۰ ميليون تومان صادر و براساس بازپرداخت اقساط از سوي مشتري به وي تحويل مي‌شود. سود بازپرداخت تسهيلات اين كارت‌ها براساس عقود مبادله‌اي كه اكنون با سود عقود مشاركتي برابر و تا ۱۸ درصد است، خواهد بود. گرچه قرار بود كارت‌هاي اعتباري خريد كالاي ايراني به مدت يك‌سال توزيع شود، اما براساس موافقتي كه از سوي بانك مركزي انجام شد تا پايان سال جديد زمان آن تمديد شده و در اين حالت متقاضيان اكنون با دو گزينه براي دريافت كارت‌هاي اعتباري در شبكه بانكي مواجه خواهند بود.

كارت‌هاي اعتباري سه‌رنگ قرار است به زودي جايگزين تسهيلات خرد از جمله كالا، خودرو و امثال آن شود و براساس وعده بانك مركزي اين كارت‌ها حداكثر تا پايان سال آينده جاي وام‌هاي خرد را خواهد گرفت. در مورد كارت‌هاي جديد اعتباري بايد اين را هم اضافه كرد كه خريد طي ماه انجام شده و در پايان آن صاحب كارت مي‌تواند نسبت به تسويه بدهي اقدام كند، اما اگر امكان تسويه وجود نداشت، دارندگان بايد مانده بدهي خود را به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه تقسيط كرده و پرداخت كنند. در اعطاي اين كارت‌ها اعتبارسنجي مشتريان و سابقه خوش‌حسابي آنها مورد توجه بوده و هر شهروند مي‌تواند از بانك‌هاي مختلف كارت اعتباري بگيرد، اما سقف اعتبار دريافتي نمي‌تواند بيش از ۵۰ ميليون تومان باشد.

اما جزئيات بيشتري از نحوه‌ توزيع كارت‌هاي اعتباري بيانگر اين است كه اولويت تسويه تمام يا بخشي از بدهي مشتري بابت صورت‌حساب‌هاي مختلف در صورت عدم‌تعيين توسط وي با صورت‌حساب‌هايي است كه زودتر صادر شده است. همچنين در صورتي كه سررسيد تسهيلات اعطايي از طريق كارت اعتباري فراتر از تاريخ انقضاي آن باشد، مهلت بازپرداخت تسهيلات در چارچوب ضوابط و مقررات جاري پس از انقضاي كارت اعتباري ادامه خواهد داشت.
 چنانچه مشتري بعد از دوره تنفس و پيش از سررسيد نسبت به بازپرداخت تمام يا بخشي از تسهيلات اقدام كند، مؤسسه مكلف است حداقل ۹۰ درصد سود پنهان اقساط زودپرداخت را متناسب با مدت باقي‌مانده تا سررسيد اقساطي كه پرداخت شده به مشتري تخفيف دهد و مبلغ وصولي را بين مانده اصل و سود تسهيلات اعطاي سهم‌بندي كند، در مقابل اگر دارنده كارت به تعهدات خود در مقابل مؤسسه براي بازپرداخت تمام يا بخشي از تسهيلات در سررسيد مقرر عمل نكند، مؤسسه مبلغي را تحت عنوان وجه التزام تأخير تأديه دين براساس ضوابط و مقررات ابلاغي بانك مركزي و متناسب با مبلغ و مدت تأخير، مطالبه خواهد كرد.
 
شرايط مسدودي يا ابطال كارت اعتباري
در دستورالعمل توزيع كارت‌هاي اعتباري شرايطي هم موجود است كه مي‌تواند موجب مسدودي كارت‌هاي اعتباري شود. براين اساس اگر مطالبات بانك‌ها در دو ماه از سررسيد وصول نشود، آن بانك موظف است كارت اعتباري را مسدود و امكان استفاده از آن را به حالت تعليق درآورد. همچنين بانك مكلف است اين موضوع را به مشتري اعلام كند و در صورتي كه حداكثر ظرف مدت شش ماه پس از سررسيد مطالبات آن وصول نشد كارت را باطل كند. اين در حالي است كه چنانچه كارت اعتباري سه‌بار مسدود شود، امكان ابطال آن براي بانك وجود دارد.
همچنين در صورت موافقت بانك با درخواست مشتري براي رفع مسدوديت يا اعطاي مجدد كارت اعتباري ابطال شده به دليل عدم‌ايفاي تعهدات از جانب مشتري، رفع انسداد، شارژ يا اعطاي مجدد كارت اعتباري پس از بازپرداخت اقساط سررسيد شده و به شرط سپري شدن دو ماه درباره‌ كارت اعتباري مسدودي و يك‌سال براي كارت ابطال شده خواهد بود.
  
شرايط دريافت وجه از دارنده كارت اعتباري چگونه است؟
اما درباره اينكه آيا بانك مي‌تواند در قبال اعطاي كارت اعتباري هزينه‌اي را از مشتري دريافت كند يا خير بايد يادآور شد كه بانك اين امكان را دارد كه براساس ضوابط بانك مركزي مبلغي را تحت عنوان «كارمزد صدور كارت اعتباري و اعتبارسنجي مشتري» و «آبونمان سالانه كارت اعتباري» از مشتري و «كارمزد بهره‌برداري از كارت اعتباري» از پذيرنده كارت دريافت كند. اين در حالي است كه دريافت هرگونه وجه ديگري از مشتري به استثناي اين موارد تحت هر عنواني ممنوع است.
چنانچه براساس توافق بانك و پذيرنده كارت پرداخت مطالبات ناشي از استفاده مشتري از كارت اعتباري در پايان دوره تنفس انجام شود، مشروط به اينكه مشتري بدهي خود را تا اين زمان پرداخت نكند، بانك بابت استفاده وي از كارت اعتباري حق دريافت سود ندارد.

منبع : ايسنا



تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن