تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796769070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش اندازه‌گیری جمعیت یوزهای ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: صرف نظر از تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی، باید از آن‌ها حفاظت کرد؛ چراکه جمعیت یوزپلنگ آسیایی کوچک است و ممکن است هر لحظه اتفاقی برای آنها پیش آید.

به گزارش تراز ، هومن جوکار در نشستی خبری به مناسبت روز یوزپلنگ آسیایی، در خصوص چالش اندازه‌گیری جمعیت یوزپلنگ گفت: از ابتدای این پروژه امکانات مطالعه بر روی گوشتخواران را وارد کشور کرده‌ایم و قبل از آن از روش‌هایی مانند ردپا برای تخمین جمعیت استفاده می‌کردیم.
 
وی افزود: تکنولوژی که از سال ۲۰۰۲ وارد شده، اطلاعاتی در مورد پراکندگی یوزها در اختیار ما قرار داده است ولی دقت این مطالعات و تکنولوژی‌ها برای اندازه گیری جمعیت یوزها کافی نیست و ما به هیچ عنوان مجهز به روشی مشخص برای اندازه‌گیری جمعیت یوزها نیستیم. امسال پروتکلی را با مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی امضا کرده‌ایم تا به نتیجه برسیم که بهترین راه استفاده از دوربین تله‌ای چیست؟
 
مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: در حال حاضر از روش جدید ژنتیکی یعنی برداشت مدفوع یوز از زیستگاه آنها استفاده می‌کنیم که خویشاوندی آنها با یکدیگر از این روش مشخص می‌شود.
 
جوکار با بیان اینکه دوربین‌های طلایی در مکان‌هایی نصب می‌شوند که یوزپلنگ‌های نر از خود نشانه‌ای به جا می‌گذارند، گفت: یوزپلنگ‌های ماده به دلیل مکان نصب این دوربین‌ها کمتر در دوربین قابل مشاهده هستند.
 
جوکار گفت: در هشت سال اول این پروژه وقتی تمام حاصل دوربین‌ها را رصد کردیم، فقط چهار یوز در یک منطقه ساکن بودند که مدام در حال مهاجرت و جابجایی بودند.
 
وی افزود: همچنین در طی دو ماه ۸۰ دوربین در منطقه توران نصب کردیم که هیچ تصویری از یوزپلنگ در آن ثبت نشد، ولی با تصویر یک دوربین عادی یک یوز مادر و چهار توله ثبت شده است.
 
مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه جمعیت یوزها در منطقه میاندشت افزایش یافته است، گفت: در استان‌های جنوبی به ویژه در منطقه یزد تعداد یوزها کاهش یافته است.
 
وی گفت: دستور ساخت ذخیره‌گاه جدید میانی برای حفاظت از یوزها، دو ماه پیش توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده و بودجه این ذخیره‌گاه بسیار سنگین است.
 
جوکار در ادامه گفت: در حوزه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، اقدام بر عهده محیط زیست است و اطلاعات توسط NGOها کسب و سنجیده شده و توسط اداره محیط زیست تمهیدات آن پیگیری می‌شود.
 
وی با بیان اینکه با وزارت راه در خصوص احداث زیرگذر و نصب فنس برای حفاظت از یوزپلنگ در جاده‌ها صحبت کرده‌ایم، گفت: بودجه این کار نیز تصویب شده است.
 
مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی ادامه داد: دو جاده خطرناک ساوند و گلستان را برای حفاظت از یوزها داریم که محل بعدی ما برای ایمن سازی منطقه ساوند است.
 
جوکار با بیان اینکه شش یوزپلنگ آسیایی در محور عباس‌آباد در طی سه سال گذشته کشته شده‌اند، گفت: فقط پنج یوزپلنگ طی دو تصادف در این محور کشته شده‌اند و این به دلیل رفتار وابستگی یوزپلنگان است. همچنین در تصادف آخر در این محور که یک یوزپلنگ در جاده تلف شد، نیروهای خود را به منطقه فرستاده و اجازه ندادیم که یوزپلنگ‌های دیگر به آن منطقه بروند.
 
وی با بیان اینکه نقطه ضعف ما منطقه میاندشت و توران است، گفت: در این مناطق هنوز شروع به مطالعه نکرده‌ایم.
 
جوکار گفت: زیستگاهی برای یوزپلنگ به وسعت توران در کرمان وجود دارد که به دلیل ناامنی منطقه نتوانسته‌ایم دوربینی در این منطقه نصب کنیم و اطلاعات این ایستگاه را به دست آوریم.
 
مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما برای حفاظت از یوزپلنگ، دام‌ها و سگ گله است و باید امکان انتقال دام‌ها به مکانی دیگر و همچنین آغلی دیگر برای دام‌ها فراهم شود.
 
وی گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که زیرگذر و نصب فنس بهترین راه حفاظت در محور عباس آباد است که وزارت راه هم نتیجه تحقیقات ما را پذیرفته و بودجه آن هم مصوب شده است و به زودی پروژه ایمن‌سازی این منطقه آغاز خواهد شد.
 
مرتضی اسلامی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی نیز درباره اخباری مبنی بر وجود تنها دو یوزپلنگ ماده در کشور و انقراض آن تا آخر سال 95، گفت: اصل این مطلب آن است که تنها دو ماده یوزپلنگ به صورت علمی و با دوربین شناسایی شده‌اند که اگر این روند تغییر نکند تا انتهای دهه 90 منقرض خواهند شد.
 
وی ضمن عذرخواهی از رسانه‌ها گفت: از دوستان رسانه‌ای به دلیل جمع بستن رسانه‌ها در مورد تکذیب خبر وجود فقط دو عدد یوزپلنگ عذرخواهی می‌کنم. از فعالیت رسانه‌ها که در طول 15 سال گذشته در شناسایی یوزپلنگ و بحران مربوط به آن فعال بودند، تشکر می‌کنم ولی باز هم باید بگوییم که وضعیت یوزپلنگ بسیار بحرانی است.
 
اسلامی گفت: به واسطه وضعیت بحرانی‌ای که برای یوزپلنگ ها اعلام شده، مساله حفاظتی نباید زیر سوال برود. به طور قطع اگر فعالیت حفاظتی این 16 سال نبود شاید یوزپلنگ تا الان منقرض می‌شد. هر چند که فعالیت‌ها کمی و کاستی داشته ولی جلوی انقراض را گرفته است.
 
مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی بیان کرد: با اتمام فاز سوم پایش‌های ملی، می‌توان اطلاعات قابل قبول‌تری از تعداد یوزپلنگ‌ها به دست آورد.
  
 
 



منبع: ایسنا







زمانبندی انتشار: 10 شهريور 1395 - 18:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن