تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796903413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیاز جامعه جهانی به ویژگی‌های فکری امام موسی صدر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در «تریبون آزادی امام موسی صدر» مطرح شد؛
نیاز جامعه جهانی به ویژگی‌های فکری امام موسی صدر

امام موسی صدر


شناسهٔ خبر: 3757581 - چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } «تریبون آزادی امام موسی صدر» در سالروز ربودن امام صدر و همراهانش با حضور چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، چهره‌ها و نخبگان فرهنگی و سیاسی از صبح امروز، ۹ شهریور با حضور در مؤسسه امام موسی صدر در تهران از اندیشه و شخصیت او سخن گفتند و آزادی او را خواستار شدند. بیژن عبدالکریمی، محمدرضا عارف، علی مطهری، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مرتضی بهشتی، حسین حاج حسن (وزیر صنایع لبنان و عضو حزب الله) و محمدحسین مهدویان از دیگر سخنرانان حاضر در سی و هشتمین سالگرد ربودن امام موسی صدر بودند که در فرصت عصر امروز در این مراسم سخن گفتند. در این مراسم همچنین سیدعبدالجواد موسوی، روزنامه‌نگار و شاعر نیز سروده خود درباره امام موسی صدر را برای حاضران قرائت کرد.

محمدرضا عارف در این مراسم گفت: مقوله اصلی در نظام معرفت‌شناختی امام موسی صدر مقوله فرهنگ است. نهاد گفت‌وگوی ادیان و تقریب مذاهبی که امام صدر پایه گذاری کرد، حرکت موثری بود که نشان داد شیعه این ظرفیت را دارد که با همه ادیان گفت‌وگو کند. این آرزوی ما دانشجویان قبل از انقلاب بود که روحانیت ما شرایط زمانی و مکانی را درک کند. این ویژگی را همه در امام موسی صدر می‌دیدند.

وی افزود: همه ما دانشجویان انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور به عنوان پیروان امام موسی صدر محسوب می‌شدیم. نقش ایشان در تربیت اعضای انجمن‌های اسلامی خارج از کشور بی بدیل بود و موجب شد که در فضای دهه‌های چهل و پنجاه به مسلمان بودنمان افتخار کنیم. بیشتر نسل اولی‌هایی که هنوز در حکومت مسئولیت دارند، از شاگردان امام موسی صدر بودند.

علی مطهری نیز در تریبون آزادی سی و هشتمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر ضمن تاکید بر پیگیری پرونده ربودن امام موسی صدر اشاره کرد: مردم شیعه در زمان ورود امام موسی به جنوب لبنان طبقه نازلی در جامعه شناخته می‌شدند. طبقه‌ای که شغل‌های نازل را بر عهده داشت و چندان در آن جامعه به حساب نمی‌آمد. باید ببینیم این هدایت اجتماعی که امام موسی صدر داشتند بر اساس چه مؤلفه‌هایی بوده است، چرا که می‌تواند برای ما و جامعه ما درس باشد.

وی اضافه کرد: نوع برخوردی که ایشان با جامعه مسیحی لبنان داشتند که بسیاری از مسیحیان را با رفتار خود جذب اسلام کرده بود، نیز برای ما مهم است. مخصوصا وقتی این رفتار را با رفتار گروه هایی مثل داعش مقایسه می‌کنیم که جز تنفر برای اسلام، در دنیا نتیجه‌ای در پی ندارد.

مطهری درباره پیگیری پرونده گفت: امیدوارم که این تلاش های شما با کمک وزارت امور خارجه ما و پیگیری این موضوع از طریق دولت لیبی و سازمان ملل به نتیجه برسد. این پیگیری نیاز به یک همت و اراده دارد که خستگی در پی نداشته و انشاالله کار را به نتیجه برسانیم. مجلس هم از طریق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در مذاکره با مجالس سایر کشورهای اسلامی می تواند این موضوع را پیگیری کند. در مذاکرده با مجالس سایر کشور ها فضای بازتری وجود دارد که راحت‌تر می‌توان صحبت کرد.

بیژن عبدالکریمی نیز در این مراسم ضمن بیان ویژگی‌های معرفتی امام موسی صدر، تاکید کرد: امام موسی صدر تجلی یک نوع دین است که با دین موجود در جوامع مسلمان تفاوت ماهوی دارد. دین امام صدر دین بسته نیست و ما را به حقیقت دیگری فراتر از گزاره‌های تاریخی و قومی دعوت می‌کند. دین بسته دین فرقه‌ای، نزاع‌ و جنگ و جدال است. در مقابل این دین، دینِ صلح، نوعدوستی و فداکاری وجود دارد. دینی که به همه انسان‌ها از وجه انسانی آن نگاه کرده و انسان را قربانی انگ‌هایی چون مسیحی، یهودی، سنی و ... نمی‌کند. 

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم امام موسی صدر در این است که امام موسی چارچوب شکن بود و به سهولت چارچوب‌های اجتماعی و قراردادی را که با دین گره خورد، قربانی کرد. امام موسی برخی چارچوب‌هایی را که روح دینی را خفه کرده بود می‌شکند و این شکستن نیهیلیستیک نیست، بلکه از ورای سنت است.

وزیر صنایع لبنان در تریبون آزادی گفت: امام موسی صدر برای من و اکثریت لبنانی‌ها چه مسلمان و چه مسیحی امام گفت‌وگو، همزیستی، اعتدال و ارتباط است. عکس‌های ایشان با رهبران مسیحی و با علمای اهل تسنن، موضع ایشان در برابر لبنانی‌ها و کلام و سخنرانی‌های ایشان همه و همه دعوت به گفت‌وگو، زندگی مشترک و همزیستی مشترک است و این همان چیزی که بسیار به آن نیاز داریم. این در حالی است که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که تروریسم همه جا را در بر گرفته است.

حجت الاسلام زائری نیز در این مراسم عنوان کرد: در سالروز ربوده شدن جسم و ظاهر امام موسی صدر بیش از هر زمان دیگر باید حسرت ربوده شدن اندیشه و آرمان‌های او را خورد. آن قامت بلند، آن چشمان سحرانگیز، آن بیان شورآفرین البته دلتنگی و دریغ دارد، اما آنچه شوریده‌ای مانند شهید مصطفی چمران را تا مرز جنون و شیفتگی پرستش می کشاند این مسائل نبود. اندیشه‌ای که کرامت انسان را در جایگاه والای الهی می دید و فداکاری شگفتی که همه چیز را به پای این آرمان می ریخت امروز ناپدید و گم شده است. 

وی افزود: اگر معمر قذافی جسم امام صدر را از جامعه بشری گرفت ما همه و خصوصا قذافی های زمان ما اندیشه و آرمان و تفکر و آرزوهای صدری را گرفته و ناپدید ساخته‌اند.

مرتضی بهشتی نیز در تریبون آزادی سی وه شتمین سالگرد ربودن امام موسی صدر گفت: امام در تبیین مفاهیم دین به این آموزه بزرگ امیرالمونین رسیده بود که اگر ما جامعه را بزرگ کنیم همه پلیدی‌ها از آن رخت بر می‌بندد. موفقیت امام به دلیل تکریم مخاطب خود بود. رفتار کریمانه امام باعث ماندگاری ایشان در تاریخ شد. امروزه ما خلا این رفتار کریمانه را احساس می‌کنیم. مسئولان باید بدانند که با حبس، محدودیت، سانسور و... جامعه‌ به بزرگی نمی‌رسد، باید به جامعه اطمینان کرد. ما با تکریم بسیار می‌توانیم موفق بشویم و این کلام امیرالمومنین است.

محمد حسین مهدویان کارگردان سینما نیز در این مراسم اظهار کرد: سینما تجربه زندگی را به مردم نشان می‌دهد. صحبت مدام از امام موسی صدر تا زمانی که مردم با او زندگی نکرده باشند، تأثیری ندارد، اما در یک تجربه دو ساعته تماشای فیلم زندگی امام موسی صدر و سرنوشت او برای مردم اهمیت پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: این کاری است که سینما می‌تواند برای پرونده امام موسی صدر انجام دهد. اهل سیاست و اهل هنر هرکدام برای خود وظیفه‌ای در این پرونده دارند. من نیز به عنوان شهروند فیلمساز مسئولیتی دارم و امیدوارم همه هم‌صنفان من هم کمک کنند تا این پرونده را نیز در قالب سینما پیگیری کنیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن