تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797106645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

من آدم تنبلی هستم؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: من آدم تنبلی هستم؟
امروزه معضل تنبلی گریبانگیر قشر عظیمی از جامعه شده است و بی توجهی به این معضل، می‌تواند حربه سنگینی را به زندگی شخصی و در نهایت جامعه وارد کند.
به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در گذشته افراد تنبل به افرادی اطلاق می شد که فعالیتی نداشته اما امروزه ویژگی های تنبل بودن دچار تغییراتی شده، ویژگی هایی که خیلی به ما نزدیک اند و چنانچه درمان نشود سال ها ریشه دوانده و فرد را دچار سستی و رخوت می کند و از رسیدن به اهدافش بازدارد.


 تنبلي از آن دغدغه هایی است كه همه ما با آن دست به گريبان هستيم، و فقط عده‌اي از ما مي‌توانيم بر آن غلبه كنيم .براي همه ما پيش آمده كارهايمان را به فردا موکول می کنیم. دلايل زيادي هم مي‌توانيم براي اين تصميم‌مان داشته باشیم، از بی حوصلگی گرفته تا بهانه های مختلف، اما اين همان چیزیست که به آن تنبلی می گویند. 



من آدم تنبلی هستم؟



براي اينكه متوجه شويد که آدم تنبلي هستيم يا خير، كافي است به اين سؤال پاسخ دهيم: آيا كار نيمه‌تمام داريم؟ اگر جواب‌ مان آری است قطعا ما هم جزو انسان‌هاي تنبلي هستيم كه به بهانه‌هاي مختلف از مسوولیت ها سرباز می زنیم.


شما هم مطمئنا یک دوره در زندگی‌تان از این تنبلی‌های ناگزیر شکوه کرده اید. احتمالا همه ما در ذهنمان، راه‌هایی مختص خودمان برای غلبه بر تنبلی داریم، اما شاید بد نباشد نظر روان‌شناس‌ها را هم در مورد علت‌های این پدیده ی فراگیر بدانیم و پیشنهادهایشان را بشنویم.


ریشه تنبلی را بخشکانید
سمیه شاهمرادی دکترای روانشناسی با بیان اینکه اهمال کاری دلایل گوناگونی دارد، گفت: میزان تنبلی بسته به ویژگی های شخصیتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است  و می تواند سالهای زیادی  زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد.
 
وی افزود: متاسفانه درصد زیادی از افراد از تنبلی خودشان آگاه نبوده و به همین دلیل در زندگی با اشتباهات عدیده ای مواجه می شوند بنابرین با مشخص شدن ریشه های تنبلی می توان تا حد زیادی از عواقب آن جلوگیری کرد.


تنبلی را فراموش کنید
این روانشناس درباره شخصیت های وسواسی اظهار داشت:‌ گاهی اوقات اهمال کاری ناشی از کمالگرایی یا ایده آلی بودن فرد است و این در حالیست که فرد کمالگرا همواره انتظار دارد تا کارها را درست و بدون  هرگونه عیب و نقص انجام دهد و بدلیل اینکه انجام کار را دور از ذهن تصور می کند، بنابراین مسئولیت ها را رها کرده و همچنان  آن را پشت گوش می اندازد.


وی درباره ترس از عدم موفقیت افزود: گاهی اوقات این عادت افردای که همواره از شکست خوردن واهمه داشته اند و با این تصور که در صورت عدم موفقیت مورد تایید دیگران قرار نمی گیرند را در ذهن خود جاری می سازند و  منجر به سست شدن روند تصمیم گیری می شود.


شاه مرادی اظهار کرد: در خیلی از موارد افرادی که افسرده هستند، انرژی و انگیزه کافی و لازم را برای انجام کارهایشان را ندارند با خو گرفتن به این عادت ها، تنبلی را به انجام دادن کارها ترجیح می دهند.


این روانشناس با بیان اینکه قرار گرفتن در شرایط محیطی تاثیر بسزایی در روند تنبلی دارد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد اطرافیان و دوستان یا اعضای خانواده آنچنان افراد پر جنب و جوشی نبوده بنابراین فرد تحت تأثیر این ویژگی ها، از داشتن فعالیت های زیاد سرباز می زند.
 
وی عنوان کرد: در شرایطی که فرد توانایی برنامه ریزی درست کارها را نداشته عدم مدیریت درست، منجر به ازدحام فکری و در نهایت تنبلی می شود.


شاه مرادی یادآور شد: افکار مثبت غير واقع بينانه و داشتن انتظارات بيش از حد از خود، نيز مانند افکار منفي مي تواند تنبلي را تشديد کند. برنامه روزانه تان را خيلي شلوغ نکنيد. فهرست کارهايي را که بايد انجام دهيد بيش از ظرفيت جسمي خود در نظر نگيريد.



از ماست که برماست
شاه مرادی در خصوص تأثیر مستقیم تنبلی بر اجتماع بیان کرد: برخی از خصوصیات و منش های انسانی نه تنها به شخص زیان می رساند، بلکه جامعه را نیز با خسارت های جبران ناپذیری مواجه می سازد. از جمله این خصلت ها می توان به تنبلی اشاره کرد که در آیات و روایات اسلامی از آن به عنوان یک رذیلت اخلاقی و نا هنجاری رفتاری یاد شده است. زیرا اسلام بنیاد انسان را بر پایه کار و تلاش تعریف می کند و هرگونه کوتاهی و کسالت و تنبلی را به مفهوم، حرکت در مسیر ضد کمالی بر می شمارد. 


وی با بیان اینکه معضل تنبلی طیف گسترده ای از مشکلات اجتماعی را به دنبال دارد، افزود: در ابعاد گسترده تر، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی از پیامدهایی اهمال کاری محسوب می شود.


این روانشناس با اشاره به اینکه بسیاری از اطرافیان فرد اهمال کار با برنامه ریزی های خودسرانه سعی در اصلاح رفتارهای وی می کنند، تصریح کرد:  این واکنش نه تنها به بهبود مشکلات کمکی نکرده بلکه فرد را در شرایط حادتری قرار می دهد. 


شاهمرادی یادآور شد: با توجه به ویژگی های بیان شده، در صورت مواجه شدن با این رفتارها  از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرند چرا که از طریق تمرین های عملی و برنامه ریزی تخصصی می توان گام موثری را به منظور برطرف شدن این مشکل برداشت.


گزارش از حق نظر





۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن