تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797884854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوداگري «فروشنده» با آبرو وحرمت ايرانيان در كن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سوداگري «فروشنده» با آبرو وحرمت ايرانيان در كن
اصغرفرهادي فروشنده را در ادامه مسير محتوايي و ساختاري فيلم‌هاي پيشين خود به ‌ويژه «جدايي نادر از سيمين»...
نویسنده : جبار آذين* 


اصغرفرهادي فروشنده را در ادامه مسير محتوايي و ساختاري فيلم‌هاي پيشين خود به ‌ويژه «جدايي نادر از سيمين»، منهاي فيلم متوسط فرانسوي «گذشته» با نگاهي وفادارانه، تعلق‌آميز و اداي دين به مضامين و ساختار تكنيكي نمايشنامه مشهور «مرگ يك دستفروش» اثر آرتورميلر، فيلمنامه «حقايق درباره ليلا دختر ادريس» نوشته بهرام بيضايي و فيلم «مستأجر» به كارگرداني پولانسكي و همچنين تأكيد محتوايي بر موضوع‌هاي انتقام، زنا، قتل، خشم، شهوت، دروغ، تهمت و طمع كه در فيلم 10فرمان اثر كيشلوفسكي به آنها پرداخته شده، ساخته است.

تأكيد و نمايش موضوع‌هاي تابو بودن مسئله جنسي در ايران و نگاه بدبينانه به جامعه و به‌خصوص خشم و غيرت و تعصب مردان ايراني، انتقام، عدالت‌طلبي، ديكتاتوري، شك، گناه و عشق از جمله مضامين جاي داده شده در بطن و متن فيلمنامه فيلم فروشنده‌ است. در اينكه، فيلم فروشنده در كل اثري خوش‌ساخت است و بازي‌هاي بازيگران آن به نسبت خوب بوده و از هر نظر از فيلم «گذشته» كه دلچسب نبود بهتر است، ولي جذابيت‌هاي ساختاري و مضموني جدايي نادر از سيمين را ندارد، اغلب تماشاگران و منتقدان ايراني با خارجي‌ها تقريباً همسو هستند.

اصغر فرهادي درباره زندگي و آدم‌ها و رودررويي آنها با موقعيت‌ها و قرار گرفتن در شرايط خاص، شكنندگي باورها، اعتقادها و اعتمادهاي ساختار زندگي كنوني مردم ايران در قالب فيلم و سينما، درام‌هاي به اصطلاح اخلاقي مي‌سازد و در آنها به فرسايش، زوال و ويرانگري اخلاقيات و انسان‌ها مي‌پردازد. نگاه اين گونه به زندگي انسان‌ها و استفاده از ساختار سينمايي مينيمال براي طراحي و روايت ماجراها، داستان‌هاي فيلم‌هاي اين سينماگر را ناتوراليستي، تأثيرگذار و گاه رنج‌آور، تأسف‌بار و تأثرآور كرده است.

فروشنده يك تريلر و فيلمي خرده پيرنگ و اندكي ساده‌تر از ساير فيلم‌هاي او است. این فيلم داستان خود را با استفاده از تكنيك و ميزانسن‌هاي فكر شده، نماهاي بجا و ديالوگ‌هاي قوي و اجراي خوب تعليق‌هاي معمايي و همراه با كنايه‌هاي دراماتيك روايت مي‌كند. از اين منظر فروشنده در مجموع دچار ايستايي و الكني و ناتواني نبوده و به جز صحنه‌ها و سكانس‌هاي پاياني كه اغلب جنبه اطلاعاتي و توضيحي زائد دارند، مشكل حاد ساختاري ندارد.

حال بايد ديد اين همه ذوق و سليقه و تخصص و تبحر فني و هنري در خدمت كدامين انديشه قرار گرفته است و فيلم فروشنده چه مي‌گويد و جايزه كن را به جز بازي شهاب حسيني به چه دليل از آن خود كرده است! روشن و شفاف اينكه، اروپايي‌ها و فرانسوي‌ها براي ساخت متفكرانه و هشيارانه فيلم سينمايي فروشنده و يا تركيب و توازن ساختاري داستاني فيلمنامه آن به فروشنده جايزه نداده‌اند، چراكه همزمان با حضور فروشنده، چندين فيلم خوش‌ساخت و تكنيكي‌تر از نظر فيلمنامه و ساختار سينمايي در كن شركت داشتند كه براي گرفتن جايزه در اولويت بودند! بنابراين علت را بايد در مضمون و محتواي ساخته فرهادي جست‌وجو كرد.

با آنكه انواع موضوع‌ها و سوژه‌ها از كف تا سقف فروشنده را اشباع كرده‌اند، اما يك موضوع از تمام آنها براي فرهادي، ايراني‌ها و فرانسوي‌ها از همه بيشتر حائز توجه و اهميت بوده است. در واقع عامل اصلي جایزه‌بردن اين فيلم، همسويي مضموني آن با اهداف محوري جشنواره كن، يعني تمركز و دفاع از روزمره و عادي بودن مسئله جنسي و در بطن آن همجنس‌گرايي بوده است.

 در فيلم فرهادي تمام انسان‌ها به نوعي آلوده و درگير مسائل جنسي‌اند و به آن مانند هيولا و نامش را نبر مي‌نگرند؛ دانش‌آموزي كه گوشه‌اي از تلفن همراهش، تصاوير مبتذل پنهان كرده است، زن معذبي كه در تاكسي كنار يك مرد نشسته است، زن روسپي، مرد متجاوز به رعنا و... كه به زعم اين فيلم و كارگردانش همگي در خدمت به نمايش گذاشتن درك و فهم، تلقي و برداشت و توجه دگم، نادرست، ناقص و نادرست ايرانيان و مسلمانان است. گرچه زاويه اين شكل از نگاه مي‌تواند حاوي انتقاد باشد و فقر فرهنگسازي در مورد مسائل جنسي در كشور را عيان كند، اما چون با تحليل و ارزيابي كارشناسانه و تخصصي روانشناسي و جامعه‌شناسي و بررسي معيارهاي ديني و اخلاقي و انسان‌شناسي همراه نيست، فقط مي‌تواند به حرمت‌شكني و تحقير نگاه ايرانيان بينجامد. متأسفانه فروشنده آبرو، غيرت و عزت و حرمت و نگاه شرعي و انساني و اخلاقي ايرانيان به مقوله جنسي را به قيمت دريافت جايزه كن فروخته است.   
* منتقد و مدرس سينما

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن