تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796745722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مفهوم «فلسفه» در برنامه فلسفه برای کودکان/ پاسخی به منتقدان «فبک»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
مفهوم «فلسفه» در برنامه فلسفه برای کودکان/ پاسخی به منتقدان «فبک»

فلسفه برای کودکان


شناسهٔ خبر: 3755776 - سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } یادداشت پیش رو به بازخوانی مفهوم فلسفه در برنامه «فلسفه برای کودکان» مبتنی بر آرای لیپمن می پردازد تا امکان داوری در خصوص نقدهایی که بر این برنامه وارد می شود، مهیا گردد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-سحر سلطانی: چندی است انتقاداتی با موضوع چیستی مفهوم فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان طرح شده است، برخی از دوستان مدعی شده اند انتخاب عنوان «فلسفه» برای این برنامه توسط ماتیو لیپمن بیشتر جنبه ذوقی داشته و به دلیل جذابیت فرمی این عنوان بوده و برنامه فلسفه برای کودکان صرفا یک «روش» تربیتی برای آموزش تفکر  به کودکان است و نه فلسفه به معنای فلسفی واین برنامه اهداف مشخصی ندارد. به شکل موجز و مختصر بر آنم تا مفهوم فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان را مبتنی بر آرای لیپمن باز خوانی نمایم تا امکان داوری در خصوص این ادعاها و نقدها مهیا گردد. کودکان پیوند طبیعی با فلسفه دارند ادعای بزرگ لیپمن اینگونه آغاز گشت: «کودکان و فلاسفه هر دو از دنیا در حیرتند؛ پس اگر ایده‌های فلسفی به زبانی قابل درک برای کودکان تنظیم شده باشد، می‌توانند ایده‌های فلسفی خود را ابداع کنند. به‌طور خلاصه، کودکان پیوند طبیعی با فلسفه دارند.» به‌نظر لیپمن لازم است تا برای پرورش عقلانیت از تفکر سطح بالا استفاده کنیم، به‌نظر او تفکر سطح بالا تنها وسیله‌ای است که می‌تواند افراد را معقول تربیت کند و الگوی تفکر تاملی را به‌صورت عملی درآورد. وی در این زمینه می‌نویسد: «منظور از تفکر سطح بالا تفکری است که دارای سه ویژگی باشد؛ از لحاظ مفهوم، غنی باشد. از لحاظ انسجام، سازمان‌یافته باشد. به‌طور مداوم، اکتشافی باشد. (لیپمن، Thinking in Education  ۱۹۹۱: ۱۸) به عبارت دیگر تفکر تاملی، نظری، ذهنی و مفهومی تر است. دارای نظم و سازمان است و بیشتر اکتشافی و نوجوست تا اینکه بازنمایی و تکرار امور موجود باشد. تعریف لیپمن از تفکر در برنامه فلسفه برای کودکان با تعاریف تاریخ فلسفه از چیستی ، ماهیت و روش فلسفی همخوانی دارد. به‌نظر لیپمن، فلسفیدن، حلقه گمشده نظام تربیتی است لیپمن تفکر فلسفی را به‌عنوان بنیادی برای همه مهارت‌ها و همه رشته‌ها در نظر گرفت. او گفت‌وگو در غالب اجتماع پژوهشی را که در کلاس درس تشکیل می‌شود، به‌عنوان روش اساسی برای یادگیری تفکر درباره همه موضوعات و رشته‌های درسی طرح نمود و معتقد بود که بدین وسیله می‌توان تفکر را وارد همه رشته‌ها و همه موضوعات درسی کرد. به‌نظر او فلسفه در معنای فلسفیدن، حلقه گمشده نظام تربیتی است. او معتقد بود که فلسفه با شگفتی آغاز می‌شود، شگفتی با معنا ارتباط دارد و معنایابی، زیربنای تفکر را تشکیل می‌دهد. او پژوهش اجتماعی، علمی و اخلاقی را با بررسی‌های فلسفی و مقولات فلسفی یکپارچه می‌کند. (قائدی، مبانی نظری برنامه فلسفه برای کودکان ۱۳۸۳: ۷۳) نقش گفتگوی سقراطی در فلسفه ورزی ناب کودکان دکتر یحیی قائدی در کتاب «آموزش فلسفه به کودکان /بررسی مبانی نظری» که در واقع رساله دکتری شان بوده و در سال ۸۳ توسط نشر دوانین منتشر شده است، به شکل مبسوطی مفهوم فلسفه در تاریخ اندیشه بشری و فرایند فلسفه ورزی که مد نظر ماتیو لیپمن بود را توصیف نموده و گرد آورده اند و نقش گفتگوی سقراطی در فلسفه ورزی ناب کودکان منطبق بر الگوی لیپمنی را شرح داده اند. مبانی نظری این برنامه در این کتاب در همسویی کامل با مفاهیم فلسفه ورزانه مکاتب و فیلسوفان در فصول مختلف جمع آوری نموده اندو پاسخ به نقدها در دوره حیات لیپمن نیز ارائه گشته است. پیشنهاد میکنم منتقدان گرانقدر که در فلسفه بودن برنامه فلسفی لیپمن تشکیک می ورزند در درجه اول به این کتاب و استناداتش رجوع نمایند و دست کم فصول دوم و سوم کتاب را از نظر بگذرانند.  از نظر لیپمن هدف عمده برنامه آموزش فلسفه برای کودکان آن است که به کودکان کمک کند تا بیاموزند چگونه خودشان فکر کنند. (۱۹۸۰:Pholosophy in the Classroom : ۵۳) وی هدف‌های این برنامه را به صورت زیر دسته‌بندی کرده است: ۱.بهبود توانایی تعقل[۱]۲ . پرورش خلاقیت[۲]۳ . رشد فردی و بین‌فردی[۳]۴. پرورش درک اخلاقی[۴]۵. پرورش توانایی مفهوم‌یابی در تجربه[۵]۶. بررسی شقوق[۶] (جایگزینی) ۷. بررسی بی‌طرفی [۷] ۸. بررسی انعطاف‌پذیری دلایل ارائه‌شده برای باورها[۸] ۹. بررسی جامعیت[۹]  ۱۰. بررسی موقعیت[۱۰] ۱۱. بررسی روابط جزء و کل[۱۱]   برنامه طراحی شده لیپمن پس از آزمونهای بسیار در مدارس و سنجش کودکان در طی دو دهه جایزه سال ۲۰۰۱ انجمن فلسفی آمریکا را به خود اختصاص داد و از طرف یونسکو و انجمن معلمان فلسفه امریکا مورد تقدیر واقع و رسما ثبت شد. اسناد و فیلم های مرتبط بر توضیحات و تبیین مورد تایید بود مفهوم فلسفه در برنامه جهانی لیپمن موجود می باشد. [۱] Improvement of Readoning Ability
[۲]  Development of creativity
[۳] Personal and Impersonal Growth
[۴]  Development of Ethical Understanding
[۵]  Development of the Ability to Find Meaning in Experience
[۶]  Didcovery Alternatives
[۷]  Didcovery Impartiality
[۸]  Didcovery the Feasibillity of Giving Reasons for Belifs
[۹]  Didcovery Coprehensiveness
[۱۰]  Didcovery Situation
[۱۱]  Didcovery Part _ Whole Relationships











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن