تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797057145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره مقاومت رنگين‌كماني از مضامين انقلابي و ارزشي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جشنواره مقاومت رنگين‌كماني از مضامين انقلابي و ارزشي
جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت در اين دوره با طراحي بسترهاي مناسب و شرايط لازم...
نویسنده : امید فروغی 
جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت در اين دوره با طراحي بسترهاي مناسب و شرايط لازم، فرصت حضور براي فعالان و خالقان آثار در عرصه‌هاي مختلف مرتبط با اركان استراتژيك نظام را فراهم آورده و به جلوه‌گاه رنگين‌كماني از مضامين انقلابي و ارزشي تبديل شده است. ساختار مطالعه‌شده در ترسيم افق‌ها و تدوين فراخوان‌ها، اين امكان را براي سينماگران داخلي و خارجي ايجاد كرده است تا بر اساس اساسي‌ترين موضوعات و اتفاقات مهم جهان اسلام و منطقه و چالش‌هاي دنياي معاصر آثارشان را ارسال كنند تا به گنجينه‌اي از مفاهيم و مضامين متنوع دست پيدا كنند. كمتر جشنواره‌اي در كشور با راهبرد جريان‌سازي و ايجاد گفتمان در مقياس داخلي و بين‌المللي در كشور برگزار مي‌شود، به نظر مي‌رسد با برگزاری جشنواره مقاومت در سال‌هاي اخير و در دوره‌هاي اخير اين رويداد فرهنگي، شاهد شكل‌گيري چنين ادبيات و گفتماني هستيم.

در جمهوري اسلامي ايران همواره جشنواره‌هاي سينمايي متعددي برگزار مي‌شود كه بعضاً به رشد فرهنگ عمومي و برخي به رشد تكنولوژي سينما يا توأمان كمك مي‌كنند، اما از آنجا كه جشنواره فيلم مقاومت به واسطه محتواي خاص برنامه‌ها و آثارش بعد از گذشت 13 دوره، به نقطه عطفي براي همه سينماگران و فيلمسازان مستقل و ضد سلطه در كشور، منطقه و جهان تبديل شده است، مي‌توان ادعا كرد اين رويداد فرهنگي و انقلابي در نوع خود متمايز و منحصر به‌فرد است.

بازتاب‌هاي بين‌المللي و برخي واكنش‌هاي خشمگينانه در رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي مؤيد آن است كه اين جشنواره با شناسايي و بهره‌گيري درست و هدفمند از ظرفيت‌هاي ضداستكباري نخبگان و هنرمندان مستقل دنيا، به كانون اتكا و نقطه اميدي براي جريان‌سازي‌هاي سينمايي و فرهنگي عليه منافع استكبار جهاني تبديل شده است. بيش از 2هزار و 900 اثر در اين دوره براي جشنواره فيلم دريافت و ثبت شده است، آماري كه بدون شك، براي يك جشنواره موضوعي بسيار قابل ملاحظه است و وقتي در ميان آثار رسيده و منتخب، فيلم‌هايي از مايكل مور مستندساز جنجالي و اليور استون منتقد سياست‌هاي فزون‌خواهانه امريكا، نجدت اسماعيل انزور كارگردان جنجالي عرب، عمادبرنات، باسل الخطيب و محمد دراجي وجود دارد، نشانگر آن است كه اين جشنواره مسيري فراتر از مرزها را هدفگذاري كرده است و با تعاملي بيشتر از سوي دستگاه‌هاي فرهنگي و ديپلماسي ذيربط به قطب سينماي انقلابي در جهان و منطقه بدل مي‌شود. بررسي گذراي موضوعات و مضامين آثار رسيده گواه آن است كه رنگين كماني از جلوه‌هاي مفهومي و نمادين مقاومت و نگاه انقلابي و ضد سلطه در آثار موج مي‌زند. در مجموع حدود 2هزار و 900 اثر متقاضي شركت در دو بخش مسابقه ملي و بين‌الملل اين دوره جشنواره بودند؛ هزار و 717 اثر از 104 كشور جهان و بيش از هزار و 400 اثر از هنرمندان و سينماگران داخلي.

از مجموع آثار رسيده بعد از ارزيابي و بازبيني توسط 14 گروه مستقل هيئت انتخاب 294 اثر به مرحله مسابقه راه پيدا كردند؛ شامل: 233 اثر در بخش مسابقه سينماي ايران و 61 اثر در بخش مسابقه بين‌الملل. آمار تفكيكي آثار بخش‌هاي مختلف مسابقه به اين ترتيب است: 27 اثر پويانمايي، 14 اثر سينمايي-ويدئويي، 12 سريال تلويزيوني، 21 فيلم سينمايي، پنج انيميشن سينمايي، 32 اثر كوتاه، 55 اثر مستند، 25 اثر نماهنگ، 20 عنوان فيلمنامه كوتاه و سينمايي و 22 اثر در بخش جلوه‌گاه نور ويژه پدران و مادران شهدا. همچنين، در بخش مسابقه بين‌الملل 11 فيلم سينمايي، 22 اثر كوتاه و پويانمايي و 28 اثر مستند حضور دارند. ريخت‌شناسي موضوعي و موضوع‌شناسي اين آثار نشان‌دهنده سير درست خط دهي و استراتژي اين جشنواره است كه منطبق با مهم‌ترين اولويت‌هاي موضوعي مبتلابه جامعه و جهان اسلام ترسيم شده است. در چشم‌انداز مضامين آثار اين دوره از جشنواره شاهد حضور آثاري با موضوعات متنوع هستيم.

فاجعه منا، اقتصاد مقاومتي، داعش و جنايات گروه‌هاي تكفيري، شهدا و به صورت خاص شهداي مدافع حرم، سوريه، انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، شيعيان نيجريه، بمباران شيميايي حلبچه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرين، ضدانقلاب، نقودين و جاويدالاثرها، ترور و شهداي ترور، ويتنام- امريكا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامي، افغانستان، روحيه جهادي، سبك زندگي ايراني اسلامي، جوانان، آزادگان، قيام جنگل، منافقين، انرژي هسته‌اي، زندگي شهداي شاخص مانند شهيد بابايي، شهيد سردار همداني، امام خميني(ره)، فلسطين و غزه، پزشكي جنگ، بسيج و بسيجي، دزدان دريايي، تفحص، شهداي غواص، پدران و مادران شهدا، شهداي گمنام، فتنه، يمن و جنايات آل‌سعود و فجر انقلاب اسلامي، از جمله اين موضوعات هستند كه در جشنواره مقاومت اين دوره شاهد نمايش و حضور آثاري با اين مضامين و مفاهيم هستيم. انتظار اين است كه با سياستگذاري و كلان‌نگري از سوي متوليان فرهنگي آثار ارزشمند و ماندگاري با زبان جهاني و فراگير توليد شود و همه سال در بستر طرحي بلند‌مدت شاهد توليد فيلم‌هاي استراتژيك در عرصه‌هاي مختلف باشيم و حركتي را كه جشنواره مقاومت در چينش مضامين و موضوعات طراحي كرده است در حوزه توليد رقم بخورد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن