تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796850555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش‌های تکان‌دهنده از گرم‌تر شدن زمین


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: مجله دیجی کالا - فرناز حیدری: نیوساینتیست در تازه‌ترین گزارش خود به ده‌ها گزارش تکان‌دهنده ناشی از تغییرات اقلیمی اشاره کرده و می‌نویسد: «اندکی پس از اتمام سال ۲۰۱۵، خبر رسید که این سال گرمترین سال از زمان ثبت داده‌های هواشناسی بوده است. گزارش‌های آتی نیز نشان داد که دامنه تغییرات فراتر از آن حدی بوده که پیش‌تر تصور می‌شد.»
 
 
گزارش‌های تکان‌دهنده از گرم‌تر شدن هوا خبر می‌دهند

 

یکی از این گزارشات تکان‌دهنده مربوط بود به میزان انرژی حرارتی که توسط اقیانوس‌ها جذب شده، گزارش دیگر به پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در مقیاس جهانی اشاره داشت و البته چندین و چند گزارش دیگر در ماه‌های اخیر چاپ شده است. بخش تحقیقاتی موسسه جوی و اقیانوسی ایالات متحده آمریکا موسوم به نوآآ (NOAA) کلیه این گزارش‌های تکان‌دهنده را تایید و خطر را هم جدی‌تر از قبل توصیف می‌کند.
 
رئیس بخش پایش جوی این مرکز، دکِ آرنت (Deke Arndt) در این باره به نیوساینتیست گفته: «ما مدت‌ها پیش می‌بایست برای درمان به دکتر مراجعه می‌کردیم. اکنون زمانی است که کاسه عملاً لبریز شده و نشانه‌های خطرناک خود را هم نشان داده.» یکی از گزارش‌های تکان‌دهنده دیگر سال گذشته، این بود که میزان ذوب یخ و برف یخچال‌ها در کل دنیا به حداکثر ممکن رسیده است.
 
گرم‌ترین روزها

سال گذشته ده‌ها کشور از جمله روسیه و چین گرمترین سال تاریخ هواشناسی خود را پشت سر گذاشتند. آفریقای جنوبی با درجه حرارت ۴۸.۴ درجه سلسیوس، مقام گرمترین درجه‌حرارت ممکن در ماه اکتبر (مهرماه) را به خود اختصاص داد. کیم کوب (Kim Cobb) یکی از محققین ارشد مجموعه جورجیا تِک (Georgia Tech) به نیوساینتیست گفت: «تنها یک عبارت را می‌توان برای این گزارشات اقلیمی تکان‌دهنده بکار برد: ترسناک».

 
گزارش‌های تکان‌دهنده از گرم‌تر شدن هوا خبر می‌دهند

 

تاثیر بر موجودات زنده

دانشمندان معتقدند که این تغییرات گسترده بر جمعیت موجودات زنده نیز تاثیر گذاشته، والروس‌ها یا گرازهای دریایی و ضمناً پنگوئن‌ها در این میان آسیب‌پذیرتر از سایرین بوده‌اند. دانشمندان حتی میان این تغییرات گسترده و بلوم‌های جلبکی خطرناک نیز ارتباط تنگاتنگی را متصور هستند. یکی از این بلوم‌های جلبکی خطرناک سال گذشته در دریای کاسپین (خزر) اتفاق افتاد. روان هوپر (Rowan Hooper) در تاریخ ۴ فوریه سال ۲۰۱۵ در وب‌سایت نیوساینتیست مطلب جالبی تحت این عنوان نوشت: «بلوم جلبک هولناکی که بزرگترین دریاچه محصور جهان را تهدید می‌کند».
 
هوپر ضمن بازنشر تصویری که آژانس فضایی اروپا/ماهواره (Kompsat-2) کره جنوبی در ماه فوریه از دریای کاسپین گرفته بود، مساله را اینچنین تفسیر کرد: «دریای کاسپین یا دریاچه محصور کاسپین با مساحت نزدیک به ۳۷۱.۰۰۰ کیلومترمربع بزرگترین بدنه آبی محصور در خشکی جهان است که مساحت آن حتی از کشور آلمان هم بیشتر است. آنچه که در تصویر شاهد آن هستید، ناحیه‌ای کم‌عمق از این دریاچه است که عمق آن بیش از ۵ متر نیست. نمونه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که این بخش آلوده به فسفر ناشی از کودهای شیمیایی، فاضلاب خام و انواع و اقسام مواد پاک‌کننده و شوینده‌ای است که آب را از نظر مواد غذایی برای رشد جلبک‌ها غنی ساخته‌اند.
 
آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید، بلوم یا همان رشد انبوه جلبکی است که به راحتی بقای سایر زیستمندان را در معرض مخاطره قرار می‌دهد.» دانشمندان ضمن اشاره به حوادث مشابه در سواحل شمال‌غربی اقیانوس آرام به این نکته اشاره می‌کنند که میان بلوم‌های متعدد جلبکی و گرمای بیش از اندازه هوا قطعاً رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد.
 


گزارش‌های تکان‌دهنده از گرم‌تر شدن هوا خبر می‌دهند

بلوم جلبکی خزر
 

ارتباط ال‌نینیو با گرما

امواج شدید گرما در سال گذشته بارها دردسرساز شد، چنانچه در نتیجه‌ی آن هزاران نفر در هند و پاکستان مردند. دانشمندان عامل تشدید گرما را تلفیق آن با عوارض ناشی از پدیده موسوم به ال‌نینیو می‌دانند. ال‌نینیو پدیده­ای است که هرچند سال یکبار در اقیانوس آرام رخ می­دهد و بواسطه‌ی آن توده­های آب گرم از سمت غرب به شرق جریان یافته و در حین حرکت هم صعود می­کنند. این پدیده عامل ایجاد جذر و مدهای شدید در سواحل اقیانوس آرام و بالطبع تغییرات جوی گسترده است. دانشمندان معتقدند که ال‌نینیو باعث می‌شود که بخش‌هایی از اقیانوس آرام گرم‌تر از سایر قسمت‌ها شوند و این گرما بر وضعیت اقلیمی کل جهان تاثیرگذار است.
اقیانوس‌ها گرم و گرم‌تر می‌شوند

استاد هواشناسی دانشگاه اوکلاهما، جیسون فورتادو (Jason Furtado) در مصاحبه خود با نیوساینتیست به این نکته اشاره کرده که تغییرات اقلیمی شاخص اخیر حاصل تاثیرات همزمان فعالیت‌های انسانی و طبیعی هستند. گازهای گلخانه‌ای (مانند دی‌اکسیدکربن ناشی از سوزاندن ذغال‌سنگ، نفت و گاز) حدود ۹۳ درصد از انرژی حرارتی را به دام انداخته و این حرارت به طور مستقیم وارد اقیانوس‌ها می‌شود.
 
در حال حاضر شرایط اقیانوس‌ها به حدی بحرانی است که نه‌تنها سطح اقیانوس بلکه حتی اعماق هم از آنچه که باید گرم‌تر شده است. دانشمندان انتظار دارند که متوسط درجه حرارت جهانی طی دهه‌های آینده بیش از دو درجه سلسیوس افزایش داشته باشد. گزارشات بصورت جدی هشدار می‌دهند که این مرز از افزایش درجه حرارت می‌تواند طی دهه‌های آینده، دارایی و حتی سلامت مردم را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. خطراتي كه دامنه گسترده آن‌ها شامل سيلاب‌های مرگبار، افزایش سطح آب درياها، امواج خطرناك گرما و تهديدات عظیم كشاورزي خواهد بود.
 
پژوهشگران در عین حال انتظار دارند که این گرمای نامتعارف منجر به تکثیر سریع‌تر حشرات موذی، رشد نامتعارف گونه‌های مهاجم، افزایش آلرژی، افزایش خطر غرق شدن در آب و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های ارزشمند طبیعی شود.





۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن