تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797766049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد اقتصادی 4.4 درصدی پایدار نیست/ پول‌های حاصل از افزایش فروش نفت صرفِ هزینه‌های جاری نشود


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: یحیی آل اسحاق گفت: وقتی دولت در شرایط فعلی اقتصاد ایران مدعی رشد 4.4 درصدی در فصل بهار است یعنی این رشد عمدتا به مسائل نفتی و استخراج و فروش آن وابسته بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تراز ، یحیی آل اسحاق کارشناس اقتصادی و وزیر اسبق بازرگانی درباره رشد 4.4 درصدی سه ماهه اول سال 95 به خبرنگار تراز گفت: عمده رشد اقتصادی اعلام شده از سوی دولت یا به دلیل افزایش خام فروشی یا به واسطه رشد در واحدهای بزرگ صنعتی است.وی افزود: وقتی دولت در شرایط فعلی اقتصاد ایران مدعی رشد 4.4 درصدی در فصل بهار است یعنی این رشد عمدتا به مسائل نفتی و استخراج و فروش آن وابسته بوده است.آل اسحاق تصریح کرد: یعنی استخراج نفت خام در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال قبل 57.8 درصد رشد داشته است. که همین موضوع در کنار صادرات مواد پتروشیمی که باز به فضای نفتی کشور بر می گردد به عنوان دلایل عمده این رشد مطرح هستند.رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بنا به دلایل فوق ممکن است شاخص رشد اقتصادی موجود پایدار نبوده و پایداریش را از دست بدهد یعنی این رشد صرفا یک حالت دوپینگی و مقطعی داشته باشد.وی اظهار داشت: اگر این روند که عمدتا هم به فروش نفت بر می گردد ادامه داشته و پول این نفت های فروخته شده جذب تولید و سرمایه گذاری در داخل کشور شود خوب است. آل اسحاق در تشریح این موضوع بیان داشت: یعنی این طور نباشد که نفت را فروخته اما پول آن به کشور برنگشته و این منابع در جایی خارج از کشور قفل یا صرف نیازهای دیگر دولت مانند بدهی ها یا هزینه های جاری شود.این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اما اگر این مبالغ به بخش تولید بر گردد می توان گفت این رشد پایدار است اما متاسفانه وقتی به آمار نگاه می کنیم متوجه می شویم که در موضوع سرمایه گذاری نسبت به سال گذشته 15 درصد افت داشتیم.
آل اسحاق خاطرنشان کرد: البته این موضوع که میزان افزایش استخراج و فروش نفت باید در محاسبات آکادمیکی رشد مورد محاسبه قرار گیرد درست است. وی ادامه داد: یعنی وقتی استخراج و فروش یک میلیون بشکه نفت شما در روز به دو و نیم میلیون بشکه رسید، این موضوع طبیعتا باعث افزایش رشد اقتصادی می شود.وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: اما اینکه آیا این رشد پایدار بوده و باعث رشد تولید  و کاهش نرخ بیکاری می شود به سیاست های بعدی دولت ارتباط دارد.
این عضو اتاق بازرگانی افزود: اگر منابع حاصل از محل افزایش فروش نفت به درآمدهای کشور اضافه شده و ما بتوانیم از این منابع به درستی استفاده کرده و این پول به بخش تولید و سرمایه بازگردد قطعا به همین نسبت شاهد رشد پایدار و اشتغال خواهیم بود.وی تصریح کرد: اما اگر این فرآیند در مقاطعی تکمیل نشده و صرفا فروش نفت افزایش و منابع حاصل از آن نیز صرف پرداخت بدهی ها و هزینه های جاری شده و به سمت تولید نرود خب انتظار بعدی نیز رخ نخواهد داد.آل اسحاق با اشاره به واردات ماشین آلات ومواد اولیه به خبرنگار تراز گفت: حتی واردات کالاهای واسطه ای که منجر به تسریع در چرخه تولید شود مثبت بوده و باعث رشد اقتصادی خواهد شد. اما اگر این منابع صرف واردات کالاهای مصرفی شود اشتغال و تولید چندانی ایجاد نخواهد شد.وی گفت: یعنی در رابطه با فرآیند رشد اقتصادی این شاخص با یک عنوان قابل تجزیه و تحلیل نیست بلکه باید کل فرآیند را تجزیه و تحلیل کنیم.
این فعال اقتصادی درباره رشد 5 درصدی مورد ادعای دولت در سال آینده گفت: اگر بخواهیم اقتصاد رشد پیدا کند باید به مردم امید دهیم تا مردم امیدوار باشند چرا که مشکل ما در بحث سرمایه گذاری و رشداقتصادی، فضای امن و امید است. اگر سرمایه گذار داخلی و خارجی احساس کند که فضا متناسب نیست با گارد بسته وارد شده و سرمایه گذاری شکل نمی گیرد.آل اسحاق در پاسخ به این سوال که تا پایان سال 95 چه کار می توان کرد تا کشور از رکود خارج شده و اشتغال ایجاد شود اظهار داشت: الان دیگر با نسخه های کوتاه مدت و چند ماهه این عارضه مرتفع نمی شود. چرا که ما الان مشکلات جدی در زمینه اشتغال، رکود و معیشت مردم داریم. وقتی مقام معظم رهبری مشکل اصلی کشور را معیشت و بیکاری جوانان می دانند این واقیتی است که قابل کتمان نبوده و باید اولویت دولت ها قرار گیرد. 
رئیس اسبق اتاق تهران خاطرنشان کرد: خروج اقتثصاد از رکود قطعا با برنامه های کوتاه مدت شدنی نیست چرا که در کوتاه  مدت در نهایت بتوان واردات را افزاش داد و با واردات بیشتر روغن و لاستیک و برنج شرایط را در ظاهر بهبود بخشید.وی افزود: بهتر است برای خروج از رکود هر چه زودتر تزریق 16 هزار میلیارد تومان مصوب برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط که 94 درصد از واحدهای ما را تشکیل داده و عمده ترین مشکلات ما در زمینه اشتغال و مسائل اجتماعی هستند آغاز شود.
آل اسحاق خطاب به دولتمردان گفت: مشکل واحدهای کوچک و متوسط صرفا تولید کالا نیست چه بسا که این واحدها کالا تولید کرده و در انبارهای خود ذخیره کرده اند حالا اگر پولی هم به این واحدها داده شود باز تولید کرده اما محصولاتشان به فروش نخواهد رفت. یعنی مشکل رکود کشور صرفا در سمت عرضه و یا تقاضا نبوده و ریشه در هر دو طرف عرضه و تقاضا دارد.
وزیر اسبق بازرگانی در خاتمه گفت: باید دولت اقداماتی مانند مبارزه جدی با قاچاق را در دستور کار خود قرار داد ه مردم را به خرید کالاهای ساخت داخل تشویق کند چرا که با ارائه تسهیلات و منابع به این واحدها نیز مشکلی حل نخواهد شد.









زمانبندی انتشار: 3 شهريور 1395 - 10:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن