تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797962514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چاله سیاه خدمات پس از فروش


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: انتشار گزارش نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش سال ۹۴ خودروسازان نشان می دهد، هیچ‌کدام از شرکت های عرضه کننده خودرو نتوانسته اند، رتبه یک را در خدمات پس از فروش به خود اختصاص دهند.

به گزارش تراز ، گزارش نتایج ارزیابی جامع خدمات پس از فروش عرضه کنندگان خودرو در سال ۹۴، که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده، نشان می دهد که هیچ کدام از شرکت های عرضه کننده خودرو نتوانسته اند براساس ملاک های ارزیابی جدید، رتبه یک را در خدمات پس از فروش به خود اختصاص دهند.

طبق این گزارش که روز گذشته منتشر شد، ارزیابی خدمات پس از فروش عرضه کنندگان خودرو این بار براساس ملاک های تازه و سختگیرانه تری نسبت به گذشته انجام گرفته که همین موضوع منجر به این شده که از میان ۳۹ شرکت مورد ارزیابی هیچ یک نتوانند به رتبه اول خدمات پس از فروش که مهم ترین فرآیند مشتری مداری در هر بنگاه اقتصادی است، دست پیدا کند. براساس ارزیابی از ۳۹ شرکت عرضه کننده خودرو، نتایج نشان می دهد که سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از شرکت های تحت ارزیابی با الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد که از عمده ترین پارامترهای مغفول مانده در حوزه سیستم خدمات پس از فروش در انطباق با قوانین می توان به عدم پرداخت خسارت خواب خودرو و عدم تعویض خودرو در صورت تکرار عیب اشاره کرد.

خدمات پس از فروش رتبه یک ندارد

همچنین بیش از ۹۰درصد از شرکت های ارزیابی شده نسبت به طرح ریزی مکانیزم سـیـسـتـماتیک پرداخت خسارت خواب خودرو اقدامی به عمل نیاورده اند. یافته های حاصل از ارزیابی نشان می دهد صرفاً تعداد معدودی از شرکت ها در صورت دریافت شکایت مبنی بر خواب خودرو اقدام به پرداخت خسارت می کنند که این موضوع عمدتا ناقض الزامات آ یین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو است. عمده دلیل بروز توقف خودرو و هزینه خواب مربوط به نارسایی های موجود در تعریف سیستماتیک فرآیند سفارش گذاری و تأمین قطعات یدکی و موانع وارداتی موجود، بوده است.

متوسط امتیاز رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال ۱۳۹۴ معادل ۶۸درصد بوده است. یافته های حاصل از ارزیابی نشان می دهد میزان رضایتمندی مشتریان در حوزه سنگین به طور معناداری پایین تر از حوزه سبک بوده است. براساس مصاحبه با حدود ۱.۱ میلیون مشتری مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش در سال ۹۴ عمده علل نارضایتی مشتریان کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالای خدمات و قطعات بوده است.

براساس این گزارش، در شرکت های عرضه کننده خودروهای سبک، ایساکو، سایپا یدک، مزدا یدک و پارس خودرو توانسته اند رتبه دوم یا به عبارت دیگر بهترین رتبه خدمات پس از فروش در کشور را به خود اختصاص دهند. در شرکت های عرضه کننده خودروهای سنگین نیز هیچ یک از شرکت ها نه تنها رتبه اول را به دست نیاورده بلکه از رتبه دوم هم در جدول رده بندی آنها خبری نیست و ۱۱ شرکت همگی در رتبه سوم قرار دارند.

چاله ای به نام خدمات پس از فروش

با توجه به رتبه حیرت آور عرضه کنندگان خودرو در خدمات پس از فروش که مستقیما با رضایت مشتریان سر و کار دارد، این پرسش مطرح می شود که چرا فاصله شرکت های عرضه کننده خودرو با ایده آل ها در زمینه خدمات پس از فروش تا این حد زیاد است؟

امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو درپاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می گوید: «وقتی شرایط بازار رقابتی نیست و تعداد محدودی از شرکت ها، سهم زیادی از بازار خودرو را به ویژه در طبقات قیمتی پایین در دست دارند، انتخاب مشتریان محدود می شود و دیگر کسی به رضایت مشتری فکر نمی کند زیرا سهم بازار در هر صورتی تضمین شده است.»

او می افزاید: «موضوع خدمات پس از فروش در حوزه خودرو در سایر کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کوچک ترین تخطی در ارائه خدمات در این حوزه می تواند به از دست دادن سهمی از بازار برای خودروسازان تبدیل شود.»

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران نیز، در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» اظهار می کند: «در انتشار این گزارش دو نکته قابل توجه است، نخست انتشار چنین گزارشی مستقل از خواسته خودروسازان توسط شرکت بازرسی کیفیت نشان از اتفاقی خوب در صنعت خودرو دارد. نکته بعدی اما رتبه شرکت های عرضه کننده خودرو در خدمات پس از فروش است که به اعتقاد من به دلیل پراکندگی محصولات و نبود سرمایه گذاری مناسب برای ارتقای این بخش رخ داده است. همچنین متاسفانه خدمات پس از فروش هیچ گاه در کشور ما به عنوان یک صنعت شناخته نشده و عمدتا غیراصولی بوده است.»

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با توجه به این شرایط کار خودروسازان در آینده در خدمات پس از فروش سخت تر خواهد شد، تصریح می کند: «وقتی تنوع محصولات کم و خودروها قدیمی باشند، ارائه خدمات و قطعات یدکی آسان تر خواهد بود اما طبیعتا وقتی تنوع محصولات بیشتر شده، پراکندگی قطعات نیز بیشتر می شود که این در آینده چالش تأمین قطعات یدکی را برای خودروسازان در پی خواهد داشت.»


منبع: فرصت امروز







زمانبندی انتشار: 3 شهريور 1395 - 10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن