تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797516908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستاد مبارزه با چرندیات (43)


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ جریمه روزانه ۵۰ هزارتومانی خودروهای فاقد معاینه فنی، از اول شهریور

هیچ گزارشی از این ادعا موجود نیست و جریمه نداشتن معاینه فنی ۴0 هزارتومان است که تکرار هم نمی شود!

متن شایعه

" از اول شهریور ماه کلیه خودروهای سبک و سنگین که معاینه فنی معتبر نداشته باشند هر، 24 ساعت مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهند شد. یعنی در ماه میشود 1،500،000تومان. واین جریمه را سیستم به صورت خودکار برای خودرو ثبت میکند. پخش کنید همه با خبر بشوند.
 "

ستاد مبارزه با چرندیات (43)



پاسخ شایعه

هیچ گزارشی از جریمه "روزانه" 50 هزارتومانی خودروهای فاقد معاینه فنی موجود نیست و این مطلب صحت ندارد. نرخ جدید جرایم رانندگی ویژه سال 1395، در اسفندماه 1394 توسط هیئت وزیران تصویب شد که جریمه نداشتن معاینه فنی۴0 هزارتومان تعیین گردید.


به تازگی و پس از ماه مبارک رمضان سال 95، نرخ جدید جریمه نداشتن معاینه فنی اجرایی شده که این مبلغ بصورت روزانه تکرار نمی شود.

 

 
سوژه دوم؛ حضور وزاری کشور و ارشاد در کنسرت کاوه آفاق و جلوگیری از لغو آن
 
برخلاف اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها، هیچ یک از وزرای ارشاد و کشور در کنسرت اخیر کاوه آفاق،‌ خواننده جوان موسیقی راک حضور نداشتند. 
 
 متن شایعه
 
" حضور وزیر ارشاد و وزیر کشور در یک کنسرت برای جلوگیری از لغو آن

ساعتی پیش کنسرت کاوه آفاق با وجود اخذ مجوزهای لازم و فروش همه بلیت ها در آستانه لغوشدن قرار گرفت

به گزارش خبرنگار پویش علی جنتی وزیر ارشاد و رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور خود در این کنسرت از لغو آن توسط نیروی انتظامی جلوگیری کرد"


ستاد مبارزه با چرندیات (43)



پاسخ شایعه
 
برخلاف ادعای شایعه، هیچ خبری مبنی بر اقدام نیروی انتظامی برای لغو کنسرت شب 21 مرداد ماه این خواننده و همچنین حضو.ر وزرای فرهنگ و کشور در این کنسرت گزارش نشده است.
 
روابط عمومی کنسرت کاوه آفاق ضمن رد حضور وزیران ارشاد و کشور در محل برگزاری کنسرت،‌ شایعات مربوط به لغو کنسرت این خواننده توسط نیروی انتظامی را نیز تکذیب کرد. کاوه آفاق در حالی اولین اجرای رسمی‌اش را روی صحنه برد که پیش از این تلاش‌های او برای برگزاری کنسرت بی‌نتیجه مانده بود.
 

 
سوژه سوم؛ خاطره دکتر حسابی از رضا شاه و ماجرای تاسیس دانشگاه تهران

روایت متن از ماجرا، تحریف حقایق است که در خاطرات پروفسور حسابی نیز یافت نمی شود.

متن شایعه

"پروفسور حسابی در خصوص تاسیس دانشگاه تهران

برای صحبت درباره لزوم تاسیس دانشگاه در ایران رفتیم حضور رضا شاه. دستور داد پهلویش نشستم و چایی آوردند. وقتی صحبت هایم درباره لزوم دانشگاه و فوایدش تمام شد گفت برای تحقق این کارها چند سال زمان لازمه؟ گفتم ۳ تا ۵ سال. گفت همین که حاضری کاری کنی که من برای نیازهایم دستم پیش خارجی دراز نباشه هر کاری از دستم بر بیاد انجام میدهم. تشکر کردم آمدم مرخص شوم صدا کرد برای این آرزو هایی که داری چقدر پول لازم داری؟

من یک حساب مختصر کردم و گفتم اگر هزار تومان مرحمت کنید کافیه. سه روز از ملاقات من با شاه نگذشته بود ۱۰۰ هزار تومان حواله شد برای تاسیس دانشگاه تهران. برای تخصیص زمین دانشگاه نیز با کالسکه شاه مرا بردند پارک جلالیه که محل مشق سواره نظام بود. گفت چقدر از اینجا را میخواهی؟ گفتم به اندازه این میدان مشق سربازان کافیه دیدم شاه وزیر جنگ را صدا کرد گفت کل این پادگان را خالی میکنی می بری دوشان تپه و همه رو میدی برای تاسیس دانشگاه تهران. زمین های آقای اتحادیه را هم می خری به این ضمیمه می کنی این پول و این حمایت و دادن این زمین ها حاصلش شد دانشگاه تهران"

 
ستاد مبارزه با چرندیات (43)



پاسخ شایعه

این متن با تحریف خاطره دکتر حسابی از تاسیس دانشگاه تهران، تلاش در قهرمان پروری از رضاخان دارد. اصل خاطره را در ص 173 کتاب "استاد عشق" مطالعه کنید.

نشست صمیمانه کنار رضاشاه صحت ندارد. جلسه طبق تشریفات و با واهمه از شخصیت خشن رضاشاه بوده: "هیچ وقت یادم نمی رود، من فقط به خاطر این كه بیش از این ها از اروپایی ها عقب نیفتیم، و هر طور شده دانشگاهی درست كنیم، قبول كردم، كه علی رغم همه ی نگرانی ها به دیدن شاه بروم"

مکالمات ادعایی طرفین صحت ندارد! بطور مثال رضاخان پس از توضیحات نیم ساعته دکتر، می گوید: "همه این ها كه توضیح دادید درست، ولی بگویید ببینم این دانشگاه، به چه درد می خورد؟"!

دکتر در پاسخ، با مثال هایی ساده از مزیتهای اقتصادی و عمرانی دانشگاه و کاهش هزینه های دولت می گوید. اصل پاسخ رضاخان بدین شرح بود: "این آرزوهایی كه دارید، می گویید بعد از چند سال به نتیجه می رسد؟"!

تخمین بودجه ۱۰۰۰ تومانی توسط دکتر حسابی در ملاقات مذکور صحت ندارد! طبق نقل ایشان در آن زمان با ۱۰۰ تومان می شد یک کوچه با تمام خانه هایش را خرید!

ماجرای بیان شده برای انتخاب زمین دانشگاه، با تمام جزئیاتش کذب است و این امر توسط آقای حکمت وزیر معارف و مشاوره آندره گدار، معمار فرانسوی انجام شد.


 
سوژه چهارم؛ آسیب شدید پوستی ناشی از حنای جدید عربستانی

این تصویر متعلق به ایران نیست و یک دختر عرب آن را منتشر کرده که اصالت آن هم هنوز راستی آزمایی نشده است.

متن شایعه

" ویژه خواهرا مواظب خودتون باشین یک حنایی تازه وارد ایران شده  که ساخت عربستان  وبه اسم سلطان است مواظب باشین ...
چه بلایی سر دستش اومده ! "

 

ستاد مبارزه با چرندیات (43)



پاسخ شایعه

تصویر منتشر شده از آسیب روی دست یک دختر توسط حنا، مربوط به ایران نیست. اولین بار یک دختر عرب این تصاویر را در حساب کاربری خود منتشر نمود و مدعی شد که آثار حنای تقلبی حاوی مواد شیمیایی عرضه شده در خیابان است.

این ادعا راستی آزمایی نشده و از سوی منبع معتبری تایید نگردیده است! با توجه به وجود موارد مشابه، احتمال جعلی بودن تصاویر منتفی نیست.

در هر صورت و برای حفظ سلامت خودمان، می بایست از مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی که بصورت خیابانی یا در مراکز غیر معتبر عرضه می شوند خودداری کنیم.
 



لینک


۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن