تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797987090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسناد مداخله امارات و عربستان در كودتاي تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اسناد مداخله امارات و عربستان در كودتاي تركيه
درحالي كه رئيس‌جمهور تركيه، واشنگتن را به دست داشتن در كودتاي نافرجام اين كشور متهم مي‌كند...
درحالي كه رئيس‌جمهور تركيه، واشنگتن را به دست داشتن در كودتاي نافرجام اين كشور متهم مي‌كند و تنش‌ها بين دو كشور بر سر اين موضوع تشديد شده است، اسنادي منتشر شده كه نشان مي‌دهد امارات و عربستان از طراحي كودتاي اخير در تركيه اطلاع داشته و از كودتاچيان حمايت مالي كرده‌اند. آنكارا گفته تحقيقات درباره دست داشتن «محمد دحلان» مشاور وليعهد ابوظبي در كودتاي ناكام تركيه را آغاز كرده‌ است. رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا قرار است امروز (يكشنبه) با سفر به تركيه با مقامات اين كشور ديدار و گفت و گو كند.

به گزارش «جوان»، با گذشت دو هفته از كودتاي نافرجام در تركيه، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور اين كشور همچنان امريكا را مسئول اصلي كودتا معرفي مي‌كند. اردوغان جمعه شب در انتقاداتي تند از اظهارات امريكايي‌ها درباره كودتا، تأكيد كرد تا زمان گناهكار شناخته شدن افراد در ارتباط با كودتا، بازداشت‌ها ادامه خواهد يافت. اين اظهارات اردوغان در شرايطي است كه بر اساس گزارش رسانه‌هاي تركيه، 18 هزار نفر در ارتباط با كودتا بازداشت و بيش از 50 هزار تن ديگر از كار بركنار و ممنوع‌الخروج شده‌اند كه اين موج بازداشت‌ها، واكنش كشورهاي غربي را در پي داشته است. به گزارش راشا تودي، اردوغان در سخنراني خود ضمن انتقادات تند از «جوزف ووتل» فرمانده نيروهاي امريكايي در خاورميانه گفت: «تو چه كسي هستي؟ شما اكنون طرف كودتاچيان را گرفته‌ايد.» به گزارش بي‌بي‌سي، جوزف ووتل روز شنبه در واكنش به اظهارات اردوغان، با صدور بيانيه‌اي گفته است كه او هيچ ارتباطي با تلاش‌ها براي كودتا در تركيه نداشته است. اريك شولتز، سخنگوي كاخ سفيد هم با تكذيب هرگونه دست داشتن در كودتاي نافرجام تركيه، تأكيد كرد كه دولت امريكا، بارها و بارها حمايت خود را از دولت منتخب تركيه اعلام كرده است.
 
امارات و سعودي پشت كودتا
اختلافات تركيه و امريكا بر سر دست داشتن در كودتا درحالي است كه اسناد منتشر شده از دست داشتن برخي كشورهاي عربي در كودتاي تركيه حكايت دارد. احمد فارول، يك عضو ارشد حزب عدالت و توسعه روز شنبه اعلام كرد، مسئولان اين كشور تحقيقي را درباره دست داشتن «محمد دحلان» مشاور «محمد بن زايد» وليعهد ابوظبي در كودتا آغاز كرده‌اند.

احمد فارول تأكيد كرد كه مشاور وليعهد ابوظبي رابطه تنگاتنگي با نزديكان و همراهان فتح‌الله گولن دارد و افزوده كه كشورش در زمينه مقابله و مجازات افرادي كه در آسيب رساندن به تركيه دست داشته‌اند، ترديد نخواهد كرد.  سايت «ميدل ايست آي» روز جمعه در گزارشي به دست داشتن امارات در كودتاي تركيه پرداخت. بر اساس اين گزارش، محمد دحلان چند هفته قبل از كودتا پول‌هايي را به حساب كودتاگران در تركيه انتقال داده است. اين گزارش افزود: «شبكه‌هاي العربيه و اسكاي‌نيوز عربي كه در شهر دوبي فعاليت دارند، شب‌كودتا اعلام كردند كه كودتا عليه اردوغان در تركيه پيروز شده و اردوغان از كشور فرار كرده است.» هنوز هيچ سندي وجود ندارد كه نشان دهد اين رسانه‌ها در كودتا دخالت داشته‌اند يا نه.

پيش از اين منابع آگاه به شبكه الجزيره گفته بودند كه نشانه‌هايي از دست داشتن امارات، مصر و اردن در كودتاي نافرجام تركيه وجود دارد ولي سخن گفتن درباره ميزان اين دخالت هنوز زود است. علاوه بر اين يك پايگاه اسرائيلي فاش كرده بود كه فتح‌الله گولن دوهفته قبل از كودتاي نافرجام به امارات سفر كرده است. در ادامه گزارش ميدل ايست‌اي آمده است: «امارات 16 ساعت بعد از كودتا و تنها يك ساعت پس از بيانيه عربستان سعودي، كودتا را محكوم و آخرين كشوري بود كه از اردوغان به عنوان رئيس‌جمهور قانوني حمايت كرد.» برخي منابع به ميدل ايست‌اي گفته‌اند كه امارات به دنبال فاصله گرفتن از محمد دحلان است تا خود را از دست داشتن در كودتا تبرئه كند.  از سوي ديگر، چندين رسانه از جمله المصدر‌نيوز اخيراً پيام «توئيتي» به نقل از خالد العطيه، وزير دفاع قطر منتشر كرده‌اند كه وي در آن دست داشتن عربستان و امارات در كودتاي نافرجام تركيه را افشا كرده است اما خالد العطيه روز جمعه اين پيام منتسب به خود را رد كرد. به گزارش «عرب‌نيوز» در اين پيام كه روز پنج‌شنبه منتشر شده عطيه ادعا مي‌كند كه به يك سند محرمانه دست يافته است كه ثابت مي‌كند يك افسر ارتش امارات و يك شاهزاده سعودي از طراحي كودتا در تركيه اطلاع داشتند. قطر متحد تركيه است و اولين كشوري بود كه كودتاي نظامي عليه سرنگوني دولت قانوني اردوغان را محكوم كرد. مجتهد افشاگر اينترنتي عربستان سعودي هم هفته گذشته فاش كرد كه نقش رسمي عربستان در كودتاي تركيه هنوز مشخص نشده است، اما دلايلي وجود دارد كه نشان مي‌دهد محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان از طريق ارتباط با بن زايد رئيس امارات از كودتاي انجام شده در تركيه اطلاع داشته است، به همين علت دستور داد تا زمان مشخص شدن چهره واقعي اين كودتا موضع‌گيري در اين رابطه صورت نگيرد. احتمال دست داشتن امارات و سعودي در كودتا عليه اردوغان، در شرايطي است كه تركيه و كشورهاي عربي در تحولات منطقه به خصوص بحران سوريه با يكديگر همسو هستند و از تروريست‌ها در اين كشور حمايت مي‌كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن