تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796895199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعیین تکلیف دوتابعیتی‌ها؛ شاید وقتی دیگر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تعیین تکلیف "دوتابعیتی‌ها"؛ شاید وقتی دیگر
تابعیت مضاعف برخی یقه‌سفیدها، امروزه، معضلی برای امنیت سیاسی و اقتصادی کشور است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تابعیت مضاعف مفسدان مالی، به عنوان یک حفره‌گاه امنیتی، زنگ خطری است که با فرار خاوری‌ها صدایش بلند شده و شاید آسان‌ترین راه برای پنهان کردن نقض‌های قانونی آن، دیواری از جنس حاشا باشد.


تعیین تکلیف





"تابعیت مضاعف"، موضوعی است که در دهه بیست و در قانون مدنی، از سوی قانونگذار کشور ما پیش‌بینی شده است. بر اساس پیش‌بینی قانون، هر کس که تابعیت کشور دیگری را بپذیرد، اقدامی عبث و بیهوده را انجام داده و اگرچه تابعیت از او سلب نمی‌شود اما نوعی مجازات مدنی برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود که بر اساس آن، اموال غیرمنقول فرد در داخل کشور به فروش می‌رسد.


تابعیت مضاعف، در عین حال، موضوعی که تا پایش به پست‌های دولتی و مملکتی باز می‌شود، ناقوس خطری می‌شود که گوش اقتصاد را کر می‌کند و امنیت را نشانه می‌رود؛ تا آنجا که گفته می‌شود مسئولین، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونین وزرا نمی‌توانند تابعیت مضاعف داشته باشند و اگر داشته باشند باید برکنار شوند.


بی‌خاصیتی یا کم‌خاصیتی قانون در خصوص تابعیت دوگانه، نشان‌دهنده نبود ضمانتی برای اجراست. و اینجاست که تابیعت مضاعف سیاسیون، پای دستگاه‌های نظارتی را به موضوع باز می‌کند.


"ابوالفضل ابوترابی" نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، معتقد است؛ به لحاظ عدم نظارت صحیح و دقیق مجلس و دستگاه‌های مربوط، ما شاهد فرار مفسدان مالی بوده‌ایم.


تعیین تکلیف





وی همچنین درباره افزایش بحث نظارت‌ها می‌گوید: از وزارت اطلاعات و وزارت خارجه انتظار می‌رود با نظارت بر وضعیت مسئولین از لحاظ داشتن یا نداشتن تابعیت دوگانه، گزارشی به مجلس ارائه دهند چراکه اما و اگر‌های زیادی در خصوص تابعیت مضاعف برخی سیاسیون ازجمله در وزارت نفت مطرح می‌شود که بهتر است رفع اتهام صورت گیرد.


"محمد دهقان" نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس، ضمن اشاره به تصویب قانونی در مجلس نهم در خصوص تشدید مجازات‌ها برای افراد دارای تابعیت دوگانه می‌گوید: علاوه بر اینکه چنین افرادی، خودشان، مشمول مقررات قانون مدنی می‌شوند، در صورت تأیید قانون تصویب شده در مجلس نهم از سوی شورای نگهبان، کسانی که این افراد را در پست‌های حساس به کار گمارده‌اند هم باید پاسخگوی انتصاب خود بوده و مجازات شوند.


تعیین تکلیف





تابعیت مضاعف، وضعیتی است که شرایط حاصل از آن، در بدنه دولت، بیش از هر جای دیگری‌ می‌تواند نگران‌کننده باشد. در این میان، البته آب پاکی که دولتی‌ها با اطمینان بر سر سوالات مربوط به تابعیت مضاعف می‌ریزند، هم قابل تأمل است.


"الهام امین‌زاده" معاون سابق حقوقی رئیس جمهور، در پاسخ به خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تابعیت افراد کابینه عنوان داشت: مطلقاً کسی که تابعیت مضاعف داشته باشد در دولت نداریم و اشراف مسئولین به این موضوع، آنچنان که باید و شاید، هست و لذا دیگر نیازی به تصویب قانونی در این رابطه نیست.


تعیین تکلیف





پرونده زهرا کاظمی(شهروند ایرانیِ دارای تابعیت کانادایی) و یا ماجرای خاوری(مدیر عامل فراری بانک ملی) نمونه‌هایی از حفره‌های قانون در موضوع تابعیت مضاعف هستند که می‌توانند امنیت کشور را بویژه در حوزه اقتصادی تحت‌الشعاع قرار دهند.


شرایطی که با ادامه سکوت مسئولین، نه تنها راه‌گشا نبوده بلکه می‌تواند باعث تکرار تاریخی تجربیات تلخ مرتبط با موضوع تابعیت مضاعف شود؛ این در حالی است که تصویب قوانین تکمیلی و بازدارنده و افزایش نظارت‌ها بر تابعیت مضاعف صاحبان قدرت، راه را برای شفاف سازی بیشتر و ارتکاب رفتارهای غیرقانونی هموار می‌کند و ازجمله نقش مهمی در تأمین امنیت اقتصادی کشور خواهد داشت.


گزارش از مریم پویان




۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن