تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797917233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمزگشایی از معمای خودکشی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: رمزگشایی از معمای خودکشی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ+تصاویر
ونسان ون‌گوگ تابستان سال 1890 در مزرعه‌ای بیرون روستایی در چند مایلی شمال پاریس با هفت‌تیری کوچک دست به خودکشی زد. او صبح همان روز روی یک نقاشی با عنوان «ریشه‌های درخت» کار می‌کرد.
آفتاب‌‌نیوز :  ون گوگِ نابغه 18 ماه پیش از خودکشی را با مشکلات حاد روانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. مشکلات روحی او از دسامبر 1888، همان زمانی که ون‌گوگ با تیغ لالۀ گوش خود را برید به اوج رسیده بود. او پس از این رویداد (بریدن لالۀ گوش) همچنان گاه و بیگاه حمله‌های عصبی جانکاهی را تجربه می‌کرد که هر بار او را روزها یا هفته‌ها گیج، سردرگم، غیرمنطقی و از نظر روحی ناپایدار می‌کرد.


او در فاصله این حملات دوره‌هایی از آرامش و هوشیاری داشت که در آن‌ها قادر به نقاشی بود. در حقیقت وقتی که ون‌گوگ بیمارستان روانی واقع در سن‌رمی‌دو‌پروانس را در سال 1890 ترک می‌کرد، پا به یکی از پربارترین دوره حیات هنری خود می‌گذاشت. او در این دوره در مدت 70 روز 75 نقاشی کشید و بیش از 100 طراحی خلق کرد.


علیرغم این موضوع او به صورت روافزون تنهایی و اضطراب را حس می‌کرد و به این نتیجه رسیده بود که زندگیش شکستی کامل است. سرانجام او هفت‌تیر صاحب‌خانه‌اش را به چنگ آورد و این همان سلاحی بود که روز خودکشی با خود به مزرعه‌ای بیرون روستا برد. از آنجا که هفت‌تیر یاد شده از نوع جیبی بود قدرت آتش بالایی نداشت، ون‌گوگ پس از شلیک از پای در نیامد بلکه تنها زخمی شد و بی‌هوش به زمین افتاد. او تا عصر آن روز بی‌هوش بود و وقتی به هوش آمد برای به پایان رساندن کار دنبال هفت‌تیر گشت اما موفق به یافتن آن نشد. خالق تابلوی «گل‌های آفتابگردان» تلو‌تلو خوران به دهکده بازگشت، پزشک خبر کردند و برادرش تئو به بالینش آمد تا در آخرین لحظات زندگی شاهد آخرین گفته‌های فردی باشد که هرگز نتوانست آرامش را روی زمین پیدا کند. تئو در نامه‌ای به همسرش می‌نویسد: «یکی از آخرین جملات او این بود: «می‌خواستم اینگونه بروم.»»


در مرز جنون


نمایشگاهی تازه در موزه ون‌گوگ واقع در آمستردام تصویری دقیق از یکسال‌ونیم پایانی زندگی این نقاش به دست می‌دهد. هر چند که در این نمایشگاه نیز قرار نیست که به مشکل اصلی ون‌گوگ پی‌ببریم. در طول‌ دهه‌های پس از مرگ این هنرمند مشکلات بسیاری از جمله بیماری صرع، شیزوفرنی، سوءمصرف الکل، اختلال جامعه‌ستیزی و اختلال شخصیت مرزی به عنوان گزینه‌هایی که احتمال داشته است نقاش معروف هلندی به هر کدام از آن‌ها مبتلا بوده باشد، مطرح شده‌اند.


در این نمایشگاه هفت‌تیری پوسیده و زنگ زده به نمایش گذاشته شده است که سال 1960 در محل خودکشی ونسان ونگوگ یافت شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تفنگ بین 50 تا 80 سال در آن محل افتاده بوده و به زبانی دیگر به احتمال زیاد همان هفت‌تیری است که ون‌گوگ با آن تصمیم داشت به زندگی خود پایان دهد.


علت اصلی و ریشه‌ای


این نمایشگاه علاوه بر این نامه‌ای را که کشف آن اخیراً سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخته بود را نیز در خود دارد. این نامه به قلم دکتر فلیکس ری پزشک معالج ون‌گوگ نوشته شده است. در این نامه تصویری می‌بینیم که با دقت محل بریده شدن گوش این نقاش را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که کدام قسمت‌های گوش بریده شده‌اند. زندگینامه‌نویسان برای سال‌های متمادی درباره این که ون‌گوگ کل گوش خود یا تنها قسمتی از آن را بریده است، بحث و جدل می‌کردند. برنادت مورفی پژوهشگر مستقل با یافتن این نامه به این جدال‌ها پاسخ داد. او در کتاب خود به نام «گوش ون‌گوگ: داستان واقعی» با استناد به این نامه ثابت می‌کند که ون‌گوگ کل گوش خود را بریده است.


چیز دیگری که در این نمایشگاه بسیار جلب توجه می‌کند یک نقاشی به نام «ریشه‌های درخت» مربوط به سال 1890 میلادی است. نکته منحصربه‌فرد این تابلو این است که ون گوگ صبح 27 جولای چند ساعت پیش از آن که اقدام به خودکشی کند مشغول کار روی آن بوده که آخرین نقش‌های این نابغۀ دنیای نقاشی بر بوم است.


در نگاه اول این تابلوی متراکم به نظر انتزاعی می‌رسد. قرار است از بیشه‌زاری که با ضربه‌های پرزور قلم‌مو به رنگ سبز، زرد و آبی بر بوم نقش بسته چه معنایی دریابیم؟ بخشی از آسمان در گوشه بالای سمت چپ نقاشی پیداست. جدای از این تمام بوم به ریشه‌هایی فشرده و در هم گره خورده، تنه و شاخه‌های درختان و انبوهی از گیاهان اختصاص یافته است.


آنگونه که مارتین بیلی پژوهشگر تاریخ هنر و نویسنده کتابی دربارۀ ون‌گوگ می‌گوید، قسمت بالایی درختان در ترکیبی نامعمول حذف شده‌اند. ترکیبی که بیشتر در آثار نقاشی ژاپنی دیده می‌شود که از قضا ون‌گوگ نیز همواره ستایش‌گر آن‌ها بود. در حقیقت «ریشه‌های درخت» نقاشی خارق‌العاده‌ای است. یک ترکیب یکپارچه و سراسری بدون نقطۀ کانونی که به جرات می‌توان گفت پیشرفت‌های آتی در هنر مدرن را نوید می‌دهد. البته نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که نقاش اندکی پس از خلق آن خودکشی کرده است. با توجه به این موضوع «ریشه‌های درخت» درباره وضعیت روحی ون‌گوگ در واپسین ساعات حیات چه می‌گوید؟


حس بی‌قراری در نقاشی به چشم می‌خورد، چنان‌که مملو از تلاطم‌های احساسی است. بیلی می‌گوید: «این از آن دست نقاشی‌هایی است که شکنجه‌های روحی گهگاه ون‌گوگ در آن هویداست.» سوژه نقاشی نیز معنای قابل‌توجهی دارد. سال‌ها پیش از آن ون‌گوگ درباره ریشۀ درختان کند و کاو می‌کرد. از نظر او آن‌گونه که به برادرش تئو می‌نویسد، ریشه‌ها تقلا برای زندگی را ابراز می‌کنند. او اندکی پیش از مرگ نیز در نامه‌ای دیگر اعلام می‌کند که زندگی‌اش از ریشه مورد حمله قرار گرفته است.


با این حساب شاید بتوان ادعا کرد که ون‌گوگ «ریشه‌های درخت» را در وداع با زندگی کشیده است. نینک باکر مسئول مجموعه‌ نقاشی‌های ون‌گوگ در موزه در این باره می‌گوید: «آثار ون‌گوگ در چند هفتۀ پایانی حیاتش سرشار از آشفتگی‌ها و تلاطم‌های احساسی است. برای نمونه می‌توان به «مزرعه گندم با کلاغ‌ها» اشاره کرد. واضح است که او تلاش می‌کند وضعیت ذهنی خود را ابراز کند. با این وجود «ریشه‌های درخت» در عین حال پر از زندگی است. باور کردنش سخت است که نقاشی صبح این اثر را خلق کند و در ادامه روز دست به خودکشی بزند. برای من گفتن این که ون‌گوگ این نقاشی را برای وداع با زندگی کشیده باشد مشکل است. این مسئله زیاده از حد منطقی است.»


شاید بسیاری نبوغ هنری ون‌گوگ را به مشکلات روحی او نسبت دهند اما باکر ضمن مخالفت با این موضوع ادامه داد: «ریشه‌های درخت اثر یک ذهن دیوانه نیست. ون‌گوگ به خوبی از آنچه می‌کرد آگاه بود. بهتر است به خاطر بسپاریم او به دلیل بیمار بودن نقاشی نمی‌کشید، بلکه علیرغم بیماری نقاشی می‌کرد.»

























منبع: بی‌بی‌سی





۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن