محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797954484
تخریب «سپاه» این بار در یک فیلم سینمایی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تخریب «سپاه» این بار در یک فیلم سینمایی
شناسهٔ خبر: 3723829 - پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
مجله مهر > دیگر رسانه ها
.jwplayer{ display: inline-block; } فیلم سپتامبرهای شیراز علاوه بر نمایش مخدوشی از اعضای سپاه که یهودیان را آزار میدهند، مردم انقلابی را نیز شبیه فیلمهای زامبی به تصویر کشیده که به افراد و مغازهها حمله میکنند. مشرق نوشت: فیلم «سپتامبرهای شیراز» که به دلیل ایرانی بودن داستانش از زمان تولید تا اکران عمومی آن، سر و صدای زیادی در رسانههای خارجی بهویژه رسانههای داخلی و فارسیزبان خارجنشین بههمراه داشت، بالاخره در دسترس علاقهمندان به سینما قرار گرفت.این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته "دالیا سوفر" ساخته شده که البته نویسنده اذعان کرده که این رمان با چاشنیدهی بر اساس ماجرای او و خانوادهاش در ایران نوشته شده است. این فیلم را جرارد باتلر، تهیه کرده است که ایرانیان او را بیشتر با بازی در نقش اصلی فیلم «۳۰۰» به خاطر می آورند. وی همچنین فیلم «لندن سقوط کرده است» که آن را هم یک ایرانی به اسم بابک نجفی ساخته، تهیه کرده است. «سپتامبرهای شیراز»، داستان یک خانوادۀ متمول یهودی در ایران را پس از سقوط رژیم شاه و در فاصلۀ بین سپتامبر ۱۹۸۱ تا سپتامبر ۱۹۸۲ روایت میکند. شخصیت اصلی آن، جواهرفروشی به نام اسحاق امین (با بازی آدرین برودی) است که ادعا میشود بعد از انقلاب اسلامی، به اشتباه و به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) دستگیر شده و در زندان مورد شکنجه قرار میگیرد و اموالش به وسیله نیروهای انقلابی غارت میشود. به دنبال آن، همسرش فرناز (با بازی سلما هایک) و فرزندانش، شیرین (با بازی آریانا مولکارا) و پرویز (با بازی جیمی وارد) که زودتر برای تحصیل به آمریکا رفته، تصمیم به مهاجرت به آمریکا میگیرند. در خلاصه داستان این کتاب آمده: «اسحاق امین صاحب یک جواهر فروشی معروف در تهران است. فروشگاهی که حتی خانواده و همسر شاه ایران از مشتریهای آن به حساب میآیند. مشتریهایی که بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران موجب پیگردهای قانونی برای امین میشوند».
دالیا سوفر" نویسنده کتاب "سپتامبرهای شیراز" اذعان کرده که این رمان با چاشنیدهی بر اساس ماجرای او و خانوادهاش در ایران نوشته شده است
داستان فیلم چیست؟ وقتی فیلم شروع می شود، مهمانی خداحافظی با پرویز است که قرار است به مدرسه شبانه روزی معتبری در نیویورک برود. تنها نشانهای که میشود فهمید همه حاضرین این مهمانی و خانواده اسحاق یهودی هستند، این است که اسحاق برای خوردن نوشیدنی به زبان عبری میگوید «خاییم!» (یعنی زندگی) و هیچ اِلمان دیگری مبنی بر یهودی بودن این خانواده در فیلم ارائه نمیشود. اما کمی بعد اعضای سپاه پاسداران به اسحاق در دفترش چشمبند میزنند و وی را به زندان میبرند، و در آنجا توسط محسن (با بازی الون ابوتبول بازیگر اسرائیلی) مورد بازجویی قرار میگیرد. اسحاق متهم به همکاری با موساد است و همسرش نیز به جرم نوشتن مقالاتی در روزنامههای قبل از انقلاب و ترویج فساد زیر نظر گرفته شده است. محسن به وی میگوید: «مدارک ما نشان میدهد که تو به اسرائیل رفتهای». اسحاق در جواب میگوید بله اما فقط برای دیدار خانواده رفته است؛ و پذیرفت که همسرش هم مقالاتی نوشته اما هیچ کدامشان ماهیت سیاسی ندارند. با این وجود، اسحاق مورد شکنجه (اول عاطفی بعد جسمی) قرار میگیرد اما چیزی برای اعتراف کردن ندارد اما سپاه به اموال او دستاندازی میکند. اعضای سپاه تنها کسانی نیستند که از خانواده امین دزدی میکنند. چند سال پیشتر، این خانواده چند فقیر خیابانی را وارد خانه خودشان میکنند، حبیبه (با بازی شهره آغداشلو) که خدمتکار خانه است، و پسر وی مرتضی (با بازی نوید اخوان)؛ به رغم سخاوت خانواده اسحاق، مرتضی غیرت انقلابی خود را بهانه میکند و دفتر کارفرمای خود را غارت میکند. سرانجام اسحاق پس از گذشت چند ماه و تحمل انواع آزار و شکنجه، با تقدیم حساب بانکیاش به سپاه و دفتر امام خمینی!، آزادی خود را میخرد. وی سپس با فروش جواهرات مخفی خود، هزینه فرار خود و خانوادهاش از ایران را فراهم میکند. شهره آغاداشلو با چادر مشکی در نقش خدمتکار مسلمان خانواده اسحاق، در کنار سلما هایک بازیگر مکزیکی الاصل که نقش فرناز همسر اسحاق را بازی کرده است اغراق در ایرانهراسی؛ قانع نشدن مخاطب خارجی و ایرانی زمانی که مخاطب به تماشای فیلم «سپتامبرهای شیراز» مینشیند، میداند که قرار است تا یک اثر ایرانستیزانه ببیند؛ بهمانند بسیاری از فیلمهای دیگری که هالیوود در مورد ایران میسازد، همیشه پیش فرضهای ثابت و کلیشهای در ارائه تصویری جهتدار و مخدوش از تاریخ، زندگی و فرهنگ مردم ایران وجود دارد؛ اما بهواقع «سپتامبرهای شیراز» پا را فراتر از کلیشههای مرسوم ضدایرانی هالیود گذاشته و با اغراق شدید در مورد افراد و شرایط ابتدای انقلاب، تصویری از آن زمان ارائه داده که تقریبا نمونه آن را در دیگر آثار اینچنینی به ندرت میتوان پیدا کرد. در این فیلم اعضای سپاه پاسداران شبیه جلادهای وحشی قرون وسطی صورت خود را پوشاندهاند و بدون محاکمه و پس از شکنجه زندانیها که بیگناه بهنظر میرسند، آنها را میکشند. شبیه قانون جنگل که هیچ محکمه قضایی نیست و هر سپاهی هرکاری که دلش بخواهد، انجام میدهد و هیچ عامل بازدارندهای برای جلوگیری جنایتهای آنان وجود ندارد. «سپتامبرهای شیراز» کل سپاه پاسداران را به چند نفر و آن هم در یک زندان مخوف تقلیل داده که یکدیگر را یکدیگر با الفاظ "خواهر و برادر" صدا میکنند و فرمانده این سپاهیها فردی به نام محسن (استعاره از نام محسن رضایی اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) است که این افراد با اختیار تام به عقدهگشایی از افراد ثروتمند جامعه میکنند و آنها را به اتهام پولداری، شکنجه و غارت میکنند و اسم این حرکت را عدالت میگذارند! حتی در یک سکانس یک سپاهی که برای تفتیش به خانه اسحاق رفته بود، علاوه بر دزدی از خانه او، قصد تعرض به فرناز (همسر اسحاق) نیز داشت تا اعضای سپاه پاسداران را کلکسیونی از صفات شیطانی معرفی کند. با اینکه تمرکز بیشتر فیلم بر روی اعضای سپاه پاسداران است، اما اندک مردم انقلابی در «سپتامبرهای شیراز» نیز با اغراق شدید شبیه فیلمهای زامبی به تصویر کشیده شدهاند که در خیابانهایی که پر از اجساد و افراد اعدامی است، با وحشیگری به افراد و مغازهها حمله میکنند و ماشینها را آتش میزنند. فارغ از اغراقهای یاد شده، طراحی صحنه و لوکشین فیلم که شهر صوفیه بلغارستان است، به هیچ عنوان نتوانسته تصویر نزدیک به شهر تهران در ذهن مخاطب شکل دهد؛ در کنار این موارد وقتی منطق ضعیف داستانی قرار میگیرد و اسحاق و خانوادهاش کمی کند ذهن به تصویر کشیده میشوند، همچنین شدت اسلامهراسی از حد معمول فراتر میرود (صدای اذان بلافاصله پس از شبیهسازی اعدام برای اسحاق که وی از ترس خود را خیس میکند، پخش میشود)، دیگر نباید انتظار داشت که صدای اعتراض منتقدان غربی نیز بلند نشود. به چند نمونه از نظرات منتقدان غربی در باره این فیلم توجه کنید: دنیس هاروی، منتقد نشریۀ سینمایی ورایتی، «سپتامبرهای شیراز» را اثری سطحی و کلیشهای از هالیوود خواند که باعث خوشحالی اسلامهراسان میشود. جوردن هافمن منتقد فیلم گاردین نیز نوشت: «با این لهجۀ خنده دار "سلما هایک" و دیالوگهای سطحی، احساس همذات پنداری کردن با شخصیتهای فیلم «سپتامبرهای شیراز» غیرممکن است. کارگردان این فیلم، هرگز ما را وارد ذهن شخصیتهایش نمیکند و این شخصیتها هیچ عمقی ندارند». هالیوود ریپورتر نیز در نقدی بر این فیلم، با انتقاد از برخی جزئیات فیلم نوشت: «لوکیشن بلغارستان هم شباهت چندانی به ایران و محل وقوع داستان ندارد».
فرمانده این سپاهیها فردی به نام محسن (استعاره از نام محسن رضایی اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) است و نیروهای سپاه با اختیار تام به عقدهگشایی از افراد ثروتمند جامعه میکنند و آنها را به اتهام پولداری، شکنجه و غارت میکنند و اسم این حرکت را عدالت میگذارند! علت عدم موفقیت ساخت فیلمهای ضدایرانی چیست؟ سازندگان فیلمهای ضدایرانی به علت تحقیقات سطحی از جامعه ایران و عدم دسترسی به کارشناسان مجرب ایرانشناس، از فضای دوران معاصر بهویژه از زمان انقلاب اسلامی تا کنون شناخت دقیق و واقعی از مردم و جامعه ایران ندارند و به همین خاطر از یکسری پیشفرض و قاعدههای کلیشهای که تقریبا غلط هستند، استفاده میکنند؛ همین عدم شناخت موجب میشود که مخاطب ایرانی (حتی از نوع ضدانقلاب) ارتباط خوبی با فیلم برقرار نکند و زمانی که به این فیلمها اغراق اضافه شود، دیگر مخاطب خارجی نیز از دست میرود و کسی پیام این فیلمها را به علت غیرواقعی بودن آن باور نمیکند. از طرفی سیاست تصویرسازی طالبانی و داعشی از چهره ایرانیان به دلیل فعالیت بعضی خبرنگاران و رسانههای مستقل و همچنین فعالیت دیپلماسی عمومی کشور توسط مسئولان و مردم ایران در به تصویر کشیدن تفاوت ماهوی و ظاهری ایرانیان در نسبت با جریانهای تکفیری تروریستی، به شکست انجامیده است؛ اما باز سازندگان فیلمهای ایرانستیز در فیلمهای خود این سیاست را پیاده میکنند و در اکثر موارد نیز به دلیل عدم اقبال توسط مخاطبان ایرانی و خارجی با شکست مواجه میشوند؛ جالب آنکه سازندهگان این چنین فیلمهای ضدایرانی، به تجربه همقطاران خود در این زمینه نگاه نمیکنند و باز آنها نیز پا در این زمین بیحاصل میگذارند. طراحی صحنه و لوکشین فیلم که شهر صوفیه بلغارستان است، به هیچ عنوان نتوانسته تصویر نزدیک به شهر تهران در ذهن مخاطب شکل دهد نگاهی به لیست فیلمهای ضدایرانی مانند بدون دخترم هرگز(۱۹۹۱)، خانه ای از مه و شن (۲۰۰۳)، سیریانا (۲۰۰۵)، پرسپولیس (۲۰۰۷)، سنگسار ثریا (۲۰۰۸)، آرگو (۲۰۱۲)، دختر تنها در شب به خانه می رود (۲۰۱۴)، گلاب(۲۰۱۴) و غیره نشان میدهد که اکثر آنان در مواردی مانند "اغراق زیاد در وحشی نشان دادن ایرانیان، فیلمنامههای ضعیف و سطحی و تحریف تاریخ ایران" وجه مشترک دارند؛ البته هالیوود اثرهای ضدایرانی مانند سریال ۲۴ و هوملند نیز در کارنامه خود دارد که در جذب مخاطبان خارجی موفق عمل کرده، اما با این حال این موارد نشان میدهد که مسئولان و مردم ایران میتوانند با فعالیتهای هنری در سطح جهانی و همچنین دیپلماسی عمومی فعال، تا حد مطلوبی از اثرات مخرب عملیات روانی علیه مردم ایران بکاهند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
جدیدترین آمار فروش فیلمهای سینمایی در حال اکران/ «بارکد» کیایی در صدر جدول
جدیدترین آمار فروش فیلمهای سینمایی در حال اکران بارکد کیایی در صدر جدول فیلمهای سینمایی بارکد رسوایی ۲ و دراکولا همچنان با استقبال مخاطبان همراه هستند به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان براساس سیستم مکانیزه فروش فیلم سینمایی بارکدپخش دوباره تیزر فیلمهای سینمایی از شبکه جم
پخش دوباره تیزر فیلمهای سینمایی از شبکه جم شبکه جم پخش تیزر فیلمهای سینمایی را از سر گرفت این شبکه اینبار بدون درخواست سازندگان این فیلمها اقدام به پخش تیزر فیلمها کرده است به گزارش خبرنگار ایلنا به دنبال مشکلاتی که برای گروهی از تهیهکنندگان پیش آمد و همچنین ممنوعیتخبری ازمیزان فروش فیلم سینمایی«ایستاده در غبار»!
فیلم سینمایی ایستاده در غبار ساخته محمدحسین مهدویان به باشگاه میلیاردی های سینما پیوست ایستاده در غبار مدیر فروش دفتر فیلمیران درباره فروش فیلم ایستاده در غبار گفت فیلم در پنجمین هفته اکران خود قرار گرفته است و اکران آن به سرگروهی سینما زندگی ادامه دارد این فیلم در تهرانجدایی غمبار «احلام» از «جنابخان»/ استندآپ کمدی جالب کربلاییزاده در «خندوانه» + فیلم
جدایی غمبار احلام از جنابخان استندآپ کمدی جالب کربلاییزاده در خندوانه فیلم علاوه بر حضور یک بازیگر شکست عشقی جنابخان موضوع دیگری بود که در این خندوانه دیده شد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان هادی کاظمی بازیگری بو10 فیلم در بخش سینمایی جشنواره فیلم سلامت
10 فیلم در بخش سینمایی جشنواره فیلم سلامت هیات انتخاب جشنواره فیلم سلامت در بخش اول انتخاب آثار 10 اثر را برای حضور در بخش سینمای این رویداد معرفی کردند هیات انتخاب جشنواره فیلم سلامت در بخش اول انتخاب آثار 10 اثر را برای حضور در بخش سینمای این رویداد معرفی کردند به گزارش جوانتخریب مخالفان خطرناک است/مسئولیت مصونیت به بار نمی آورد
معاون سیاسی استانداری تهران تخریب مخالفان خطرناک است مسئولیت مصونیت به بار نمی آورد شناسهٔ خبر 3714797 - شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۰ استانها > تهران jwplayer display inline-block; ورامین-معاون سیاسی استانداری تهران گفت اگر دنبال تخریب یکدیگر باشیم و مخالفین خود را مخالف خفیلم سینمایی «اورشلیم» در بوته نقد
فیلم سینمایی اورشلیم در بوته نقد فرهنگسرای رازی فیلم سینمایی اورشلیم را در برنامه فرصتها و تهدیدها در تابستان 95 با محوریت بررسی موضوعات سیاسی روز به نمایش در می آورد ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۱ تير ساعت 10 55 به گزارش سرویس فرهنگی پانا برنامه فرصت ها و تهدیدها در جهت آشنایی بیشتر شهنگاهی به فیلم «بارکد»
نگاهی به فیلم بارکد دیگر پس از چند فیلم خط فکری مصطفی کیایی دستمان آمده است ریتم تند فیلم ها و بیان بخشی از واقعیات اجتماعی با لحن طنز از امضاهای این کارگردان جوان سینماست آفتابنیوز موسی حسنوند- بارکد به نوعی سومین فیلم از سه گانه کمدی-اجتماعی کیایی است که پس از خط ویژهاحمدی: به موقعش درباره سپاهان حرف میزنم
احمدی به موقعش درباره سپاهان حرف میزنم دروازه بان تیم پیکان تهران اعتقاد دارد تیمش در لیگ شانزدهم مانند گذشته برای بقا تلاش نمی کند رحمان احمدی در گفت و گو با خبرنگار ورزش سه درباره حضورش در پیکان شرایط تیمش بحث کاپیتانی این تیم و برخی موضوعات دیگر صحبت هایی را انجام دادبارش باران در گرمترین روزهای سال + فیلم
بارش باران در گرمترین روزهای سال فیلم روز گذشته سهشنبه بارش باران در جاده فسا در شهر بندرعباس مردم این شهر را خوشحال کرد به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته سهشنبه بارش باران در جاده فسا در شهر بندرعباس مردم این شهر را خوشحال کرد در-
گوناگون
پربازدیدترینها