تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796892022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام ضرورت‌ها در علم دینی بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در درس-گفتگوی علم دینی؛
نظام ضرورت‌ها در علم دینی بررسی شد

علیرضا پیروزمند


شناسهٔ خبر: 3725682 - پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } جلسه اول درس گفتگوی «علم دینی» با حضور حجت الاسلام علیرضا پیروزمند در مدرسه آزاد فکری مهاجر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه اول درس گفتگوی «علم دینی» با حضور حجت الاسلام علیرضا پیروزمند برگزار شد. که این درس گفتگو در ادامه می آید؛ نظام ضرورت‌ها در علم دینی چرا اساساً باید به ضرورت بپردازیم؟ اتفاقا هرچه کمتر به ضرورت بپردازیم اشتباه خواهیم کرد. چرا که عموماً اگر در ابتدا تکلیف ضرورت‌ها را مشخص نکنیم، در اثنای بحث که خیلی حجم مطالب زیاد شود ممکن است دچار اشتباه شویم. ضرورت ناظر به بیان خلأهاست. خیلی از تفاوت نظرها به تفاوت درک در ضرورت‌هاست. یکی از ضرورت‌ها، نیاز جامعه به علم است و البته نیاز جامعه‌ اسلامی به علم است. علم باید پاسخگوی جامعه‌ اسلامی باشد. بررسی خلأها: نظراول: عالِم مسلمان نداریم. یعنی اگر عالِم اسلامی داشتیم مسئله حل می‌شودحال اگر عالم اسلامی داشتیم اتوماتیک وار علم او دینی می شود. نظر دوم: یا عده‌ای می گویند که باید کاربرد علم را عوض کرد یعنی مسائلی که آن علم به آن می‌پردازد را تغییر داد. نظر سوم: مسئله ما تولید علم بومی است نه علم دینی. مثلا اگر کشوری نفت و گاز دارد خب این علم استخراج معادن بیش‌تر در آن کشور رشد و نمو پیدا می‌کند. نظر چهارم: تولید علوم انسانی اسلامی است. اسلامی سازی علم یعنی تولید علم مبتنی بر فرهنگ و اندیشه اسلامی. مهم‌ترین بوم ما بوم فرهنگی است. نظر چهارم، نظرهای قبلی (یک تا سوم) را قبول دارد اما می گوید که کافی نیست. در ادامه نظر چهارم، ضرورت انقلابی است. ضرورت سوم نظر چهارم: ضرورت جهانی، جهانی‌سازی. ضرورت عینی جهانی سازی علم، فن‌آوری و محصولات ضرورت تمدن سازی است. جهانی سازی از طرفی درست است اما از طرف دیگر نیست.  فرق است بین اصل جهانی سازی و کیفیت جهانی سازی.  هیچ دینی مثل اسلام آینده جهانی روشنی دربر ندارد. با اعتقاد می گویم : مشکل اصلی آن‌ها با جمهوری اسلامی این است که آن ها می‌گویند جمهوری اسلامی قواعد اسلامی را تغییر داده و پایان تاریخ را تغییر داده است. ضرورت دینی (ضرورت چهارم) نظر چهارم: فرهنگ اسلامی به ما چه می‌گوید؟ آیا ما مسئول عینیّت بخشی به دین نیستیم؟ آیا اسلام برای سعادت نباید جامعه سازی کند؟ ما مسئولیّت تاریخی هم داریم در کنار مسئولیّت جامعه‌ای. چون دین تاریخ ساز است. ما دنبال آن تحول هستیم که به این ضرورت‌ها رسیدگی شود. بنابراین اگر خواستید دیدگاه علم دینی کسی را بررسی کنید ببینید که آیا فلان نظریه‌ علمی به این ضرورت‌ها پاسخ می‌دهد یا خیر. دانشجو: چرا مدام در بسترهای فرهنگی و اجتماعی صرورت بحث را تبیین می‌کنید و چرا از منظر علم به آن نگاه نمی‌کنید که آیا علم، واقع‌نمایی است یا خیر؟  آیا دنبال استقلال علمی بودن با جهانی‌سازی در تناقض نیست؟  آیا این دیدگاه راجع‌به فیزیک و زیست‌شناسی هم هست؟ پاسخ: ما کتمان نمی‌کنیم که ادعای نهایی که جهت داری برای کل علوم است حتی فیزیک و زیست‌شناسی و… اما پیش‌فرض فعلی ما برای علوم انسانی است. چراکه تفاهم در علوم انسانی بیش‌تر است. و ما اگر این را حل کنیم خود شما از ما می‌پرسید پس بقیّه اش چی!؟ معمولا وقتی فلاسفه از علم صحبت می‌کنند منظور دسته‌بندی خاصی نیست بلکه همه‌ نوع علمی را در نظر می‌گیرند. دانشجو: آیا روش هم به ما برای رسیدن به نظریه علمی خودتان ارائه می‌دهید؟ پاسخ: روش با اصل نظریه فرق دارد. این دو تا سوال است: سوال اول:  رسیدن به نظریه علم دینی = خروجی: نظریه علمی سوال دوم: روش تولید علم دینی = خروجی: علم  کثیری از متفکرین اسلامی خودمان می‌گویند که روش جداگانه‌ای ندارد اما ما معتقدیم روش هم فرق می‌کند. دانشجو: نظریه‌ی علم دینی ۲۰ – ۳۰ سال قبل هم مطرح شد اما شکست خورد. پاسخ: اوّلا این‌که آیا شکست خورده است یا خیر محل سوال است. دوماً، اگرم واقعا این طور هست نباید دوباره، سه‌باره و… پیگیری شود؟ نمی‌توان در سیاست‌گذاری علم، روش ملوک‌الطوایفی داشت که هر ۴ سال یک سیاست در پیش گرفت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن