تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796737221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما مرده اردوغان را می‌خواست


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اوباما مرده اردوغان را می‌خواست
اوباما مرده اردوغان را می‌خواست یک نویسنده آمریکایی، دست داشتن آمریکا در کودتای 25 تیر 95 علیه "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه را قطعی دانست.


به گزارش فرهنگ نیوز، پایگاه چپگرای WSWS در تحلیلی به قلم "بیل فان اوکین" نویسنده و تحلیلگر آمریکایی، به مشارکت افسران بلندپایه ترک ِطرفدار آمریکا از جمله فرمانده پایگاه هوایی اینجرلیک در کودتای ترکیه اشاره کرد.
 
پایگاه اینجرلیک بزرگ ترین انبار سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا و منطقه محسوب می شود و نیز جایگاهی برای اجرای حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش در سوریه و عراق است.
 
گفتنی است که فرمانده پایگاه هوایی اینجرلیک بعد از شکست کودتا در ترکیه، درخواست پناهندگی سیاسی از آمریکا کرده است.
 
به گزارش "شام نیوز"، اوکین نوشت: «گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که روس ها برخی از مکالمات بی سیم رد و بدل شده میان کودتاگران در ترکیه را رمزگشایی کردند و به سازمان اطلاعات ترکیه هشدار دادند تا اردوغان بتواند نیم ساعت قبل از رسیدن کودتاگران به مقر اقامتش فرار کند».
 
این نویسنده آمریکایی، احتمال بی اطلاعی آمریکا از کودتای ترکیه را با وجود در اختیار داشتن تمامی امکانات تکنولوژی و حضور نظامی در پیمان ناتوبعید دانست و گفت: «اینکه آمریکا، ترکیه را در جریان اوضاع قرار نداده باشد، یک مفهوم می تواند داشته باشد و آن اینکه اوباما نمی خواسته که به اردوغان هشدار دهد، بلکه می خواسته وی را مرده ببیند».
 
"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا که هنگام کودتای ترکیه در مسکو پایتخت روسیه حضور داشت، در اولین واکنش آمریکایی ها به این کودتا، بر تمایل واشنگتن به ثبات و صلح همیشگی در ترکیه تاکید کرد، بدون اینکه در رابطه با سرنوشت اردوغان سخنی به زبان بیاورد و یا اینکه حرفی از لزوم توجه به بقای دولت منتخب مردمی آن بزند.
 
اوکین می افزاید: «ذکر کلمه دوام در سخنان کری نشان دهنده، ماندن ترکیه به عنوان رکنی اساسی در جبهه آمریکایی ضد روسیه است؛ این درحالیست که آمریکا خود از کودتاهای نظامی ضدحکام نزدیک به مسکو و در صدر آن عدنان مندریس، حمایت کرده است».
 
این نویسنده آمریکایی همچنین به تنش در روابط میان اردوغان و آمریکا درخصوص چندین موضوع از جمله مخالفت وی با مشارکت در جنگ علیه عراق در سال 2003، مخالفت او با تحریم های ایران در سال 2010 و درخواست وی برای خرید موشک های دفاعی از چین در سال 2013 و نیز خصومت او با جنبش کردها در ترکیه و سوریه اشاره و تصریح کرد: «آمریکا هماهنگی خود را با یگان های حمایت از مردم کرد در شمال سوریه افزایش داده و در نهایت، عذرخواهی اردوغان از روسیه در خصوص سرنگونی جنگنده روسی به تنش بیشتر در روابط با وی آمریکا منجر شد».
 
به نوشته این نویسنده آمریکایی، اردوغان پس از کودتا و خیلی قبل از اینکه با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تماس بگیرد، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس گرفت.
 
اردوغان همچنین در تماس تلفنی خود با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برهمکاری با تهران و مسکو در زمینه حل مشکلات منطقه و بازگرداندن ثبات و صلح به آن تاکید کرد.
 
اوکین معتقد است که «امپریالیسم آمریکا، این همه تغییر را در اوضاع سیاسی منطقه برنمی تابد و از این رو، کودتای فوری در ترکیه را انجام داد و در صورت موفقیت این کودتا، جنگ داخلی این کشور را فرا می گرفت».
 
این نویسنده آمریکایی در ادامه، شکست کودتاگران در سرنگونی دولت اردوغان را به منزله پیروزی دموکراسی ندانسته، بلکه معتقد است که اردوغان با استفاده از این فرصت تلاش کرده تا پایه های دیکتاتوری راستگراها را تقویت کند و سرکوب مخالفان را تحکیم بخشد و هزاران مخالف دولت خود را به زندان ها بیاندازد و همه نهادهایی را که نشانه هایی از گرایش به مخالفان در آنان به چشم می خورد، تعطیل کند».
 
 


منبع: العالم


95/5/4 - 19:23 - 2016-7-25 19:23:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن