تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797052787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دعوا و شك به جاي جزئيات دقيق در «آااادت نمي‌كنيم»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دعوا و شك به جاي جزئيات دقيق در «آااادت نمي‌كنيم»
اصغر فرهادي با فیلم جدايي نادر از سيمين موجي را به راه انداخت كه بخشی از سينماي ايران را درگير خودش كرد.
نویسنده : مازيار وكيلي 


اصغر فرهادي با فیلم جدايي نادر از سيمين موجي را به راه انداخت كه بخشی از سينماي ايران را درگير خودش كرد. بسياري از كارگردانان جوان كه با كلي اُميد و آرزو وارد حرفه سينما شده بودند، براي موفقيت هرچه بيشتر شروع به كپي برداري از الگوي اصغر فرهادي در فيلم‌سازي و فيلمنامه‌نويسي كردند. الگوبرداري‌هاي ناشيانه‌اي كه به علت تقليدي بودن از حد متوسط فراتر نمي‌رفت. «ملبورن»، «شكاف»، «سعادت‌آباد» و... متأثر از چنين فضايي ساخته شدند. «آااادت نمي‌كنيم» متأثر و دنباله‌رو چنين فضايي است.
اگر در اواخر دهه 40 موفقيت «قيصر» باعث شد سينماي ايران پر شود از فيلم‌هايي با شخصيت‌هاي جاهل و كلاه مخملي در اواخر دهه80 و در پي موفقيت جدايي سينماي ايران پر شده از شخصيت‌هايي ناراضي از طبقه متوسط كه در زندگي زناشويي خود به بن‌بست رسيده‌اند يا در طول فيلم اختلافات زناشويي‌شان آشكار مي‌شود. در فيلم‌هاي فرهادي هميشه يك نقطه اوج بحراني وجود دارد كه فيلم به قبل و بعد از آن تقسيم مي‌شود. در درباره‌الي... غرق شدن الي و در جدايي زمين خوردن راضيه نقاط اوج فيلم هستند.
 فيلم‌هايي كه به تقليد از سبك فرهادي ساخته مي‌شوند اصلي‌ترين مشكلشان يك چيز است و آن مشكل اين است كه دقت و جزئي‌نگري فرهادي را در نوشتن ندارند.  عادت نمي‌كنيم كه در ظاهر تلفيقي از سه فيلم چهارشنبه‌سوري، درباره الي... و جدايي است، مشكلش نداشتن ايده‌هاي درست براي خلق معما است و وقتي معماي درگير‌كننده‌اي وجود نداشته باشد خودبه‌خود تعليقي هم وجود نخواهد داشت.
زمان زيادي از فيلم صرف اين مي‌شود كه چه كسي ديده فرنوش سوار ماشين احمدرضا شده يا اصلاً فرنوش سوار ماشين احمدرضا شده يا نه. آيا اين مسئله انقدر مهم است كه مدت زماني چنين طولاني صرف پرداختن به آن شود؟
از طرف ديگر شخصيت‌هاي فيلم به هيچ‌وجه رفتارهاي منطقي از خود بروز نمي‌دهند. علت آن ‌همه دعوا و مرافعه مهتاب با مهرنوش هيچ‌گاه معلوم نمي‌شود، در حالي كه به جاي حضور مداوم مهتاب نزد مهرنوش اين مسئله از ده‌ها راه عاقلانه ديگر هم مي‌توانست حل شود. يا منصور كه تا يك سوم پاياني ارتباط چنداني با ماجرا ندارد به يكباره به بهانه‌اي واهي سراغ پدر فرنوش مي‌رود تا مشكل را حل كند. يا سيما كه به جز واكنش‌هاي سرد و ابلهانه به ماجرا كار ديگري انجام نمي‌دهد. اگر قرار است ترگل عامل كش‌مكش‌هاي بعدي فيلم باشد چرا ناگهان در اواسط فيلم كنار گذاشته مي‌شود و فيلم‌ساز از او به عنوان يك شخصيت بالقوه استفاده نمي‌كند؟
تمام اين موارد را اضافه كنيد به شخصيت‌هاي زائد و فرعي خانم وكيل و مادرزن احمدرضا كه نه تأثيري در حل معماهاي فيلم دارند و نه روند قصه را پيش مي‌برند. اين سردرگمي‌هايي كه شخصيت‌پردازي فيلم به آن دچار شده است باعث شده پايان فيلم به جاي آن‌كه كوبنده از كار دربيايد سركاري جلوه كند. فيلم بعد از نقطه اوج اولش كه مرگ فرنوش است چيزي ندارد جز مشتي دعوا و داد و بيداد و شك و ترديد.
علت خالي بودن دست فيلم‌ساز هم نداشتن جزئيات كافي براي غني‌تر كردن قصه است. در عادت نمي‌كنيم پس از مرگ فرنوش فيلم عملاً دچار يك ايستايي و ركود مي‌شود و شخصيت‌ها به جاي پيش بردن ماجرا مدام دور خودشان مي‌چرخند و حرف‌هايي بارها شنيده شده را تكرار مي‌كنند.
به خاطر نبود زمينه كافي و عدم جزئيات هم هست كه پايان فيلم سركاري جلوه مي‌كند. چون در كوتاه‌ترين زمان ممكن و به دم‌دست‌ترين شكل ممكن داستان جمع مي‌شود. عادت نمي‌كنيم در ميان اين اشتباهات فاحش دچار ركود وحشتناكي در بخش‌هاي مياني فيلم مي‌شود. بخش‌هايي كه به جاي آن‌كه پرده دوم را به خوبي براي تماشاگر ترسيم كند و داستان را با اتكا به جزئيات توسعه دهد در يك دايره بسته گرفتار مي‌شود و مدام به دور خودش مي‌چرخد.
البته فيلم اجرا و بازي‌هاي قابل قبولي دارد و ابراهيميان تسلط نسبي‌اش را در استفاده از فضاهاي بسته و گرفتن بازي‌هاي متفاوت از بازيگران نشان داده اما اين موارد براي خوب شدن يك فيلم كافي نيست. ابراهيميان بايد پيش از هر چيز بداند كه يك فيلم خوب ابتدا بايد فيلمنامه خوبي داشته باشد. در حالي كه عادت نمي‌كنيم ضعف‌هايي اساسي در فيلمنامه دارد و صرفاً سايه‌اي از آثار درخشان اصغر فرهادي است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن