محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797635738
یک لحظه تصویر کیارستمی از پیش چشمم نمیرود/ سینمای ما مقلد نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ناصر تقوایی بیان کرد:
یک لحظه تصویر کیارستمی از پیش چشمم نمیرود/ سینمای ما مقلد نیست
شناسهٔ خبر: 3722956 - دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
هنر > سینمای ایران
.jwplayer{ display: inline-block; } ناصر تقوایی با ابراز تاسف از درگذشت عباس کیارستمی درباره جایگاه سینمای ایران در جهان امروز صحبت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین شب از هفته فیلم ناصر تقوایی که روز گذشته یکشنبه ۳ مرداد برگزار شد، گزیده فیلمهای پیش از انقلاب این کارگردان در تالار شهناز خانه هنرمندان روی پرده رفت و در ادامه نشست نقد و بررسی این فیلمها با حضور ناصر تقوایی، سیروس الوند، فریدون جیرانی و جواد طوسی برگزار شد. برتری تقوایی بر هاوارد هاکس در روایت داستان همینگوی در ابتدای این نشست جواد طوسی ضمن ابراز خوشحالی از مرور آثار تقوایی گفت: در دورانی که به هر دلیل انقطاعی در مسیر فیلمسازی تقوایی ایجاد شده است، میتوانیم ببینیم که چگونه هویتمندی و شناسنامه این فیلمساز مشمول مرور زمان نشده است. فیلمهای «قیصر»، «گاو» و «آرامش در حضور دیگران» را میتوان به عنوان قلهها و نقاط شاخص موج نو سینمای ایران معرفی کرد؛ هر کدام از این آثار دلایل متقاعد کنندهای دارند که به عنوان پیشقراولان این مسیر در نظر گرفته شوند. همچنین از مقایسه میان این فیلمها میتوان پی برد که چطور مهرجویی و تقوایی هر کدام سراغ متنی متفاوت از غلامحسین ساعدی رفتهاند و این چه نسبتی با دغدغههای فلسفی مهرجویی و نگاه مبتنی بر روانکاوی تقوایی دارد. وی ادامه داد: نقطه مرکزی هویتمندی تقوایی زبان بصری او است که خودش را به درستی به متن ساعدی الحاق کرده و از آن فراتر میرود. در واقع در فیلم شاهد چیزهایی هستیم که در داستان ساعدی موضوعیت ندارد. از اهمیت میزانسن، فضاسازی و پرداختن به جزئیات در سینمای تقوایی نیز نباید غافل شد. بر خلاف کسانی که چهرهای قدیس گونه از هاوارد هاکس ارائه میدهند، فکر میکنم تقوایی در «ناخدا خورشید» توانسته قصه همینگوی را بهتر تعریف کند. تقوایی مهندس سینما است پس از آن سیروس الوند ضمن گرامیداشت یاد عباس کیارستمی گفت: زندگی به رغم تمام غمها در جریان است و سینما نیز زندگیاش را دنبال میکند. آرزو میکنم سایه تقوایی سالهای سال بر سر ما و سینمای ایران باشد. تقوایی در سینمای ایران تکرار ناشدنی است. موج نو سینمای ایران بدون هیچ قراری میان مهرجویی، تقوایی و کیمایی اتفاق افتاد و منتقدین سینمایی نیز به شکل گرفتن آن کمک کردند. فراموش نکنیم که منتقد تماشاگر را میسازد و نه فیلمساز را، اما در ایران روند برعکس شده است. زمانی که تماشاگران خوبی پرورش بدهیم، بر تقاضا و در نتیجه تولید اثر گذاشتهایم. این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: دو عنصر مهم در سینمای تقوایی وجود دارد که عبارتند از ادبیات و عکس که عنصر اولیه تصویر است. از تقوایی آموختم که قصه کوتاه نسبت به داستان بلند، سینماییتر است و فیلمساز بهتر میتواند بر اساس خط قصه دنیای خود را ساخته و فیلم بسازد. موفقیت تقوایی در ساخت داستان بلند «دایی جان ناپلئون» نیز به هوشمندی او باز میگردد که آن را به سریال تبدیل کرد که مدیوم مناسبی برای رمان به شمار میرود. ضمن اینکه تقوایی خود دست بلندی در قصه نویسی دارد. الوند افزود: تقوایی مهندس سینما است. او از نوجوانی در استودیوهای فیلمسازی هم پای کارگران زحمت کشیده و با علاقه سینما را تجربه کرده است. یکی از دیگر از ویژگیهای آثار تقوایی، جغرافیای تصویر شده و نگاه مردم شناسانه او است. در فیلم «نفرین» شاید بیش از چهار نفر دیالوگ نگویند، اما شما به خوبی با منطقهای که برایتان غریبه است آشنا میشوید و آداب و رسوم آنها را درک میکنید. میزانسن به معنای واقعی در آثار تقوایی نمود دارد فریدون جیرانی در ادامه این نشست به فضای رشد تقوایی و تاثیر آن در سینمای وی اشاره کرد و گفت: تقوایی جزو نسل بعد از کودتای ۲۸ مرداد است. بخشی از این نسل در دهه ۳۰ در خانه شاهین سرکیسیان به دنبال زبانی جدید برای تئاتر است. هم زمان در آبادان هم نسلان تقوایی به دنبال ترجمههای جدید هستند و رهبری آنها را صفدر تقیزاده بر عهده دارد. مترجمان خوبی از این نسل بیرون میآید که از حزب توده گذر کرده و قصد بنا کردن چپ نو را دارند. تقوایی از دل این فضا بیرون آمده و همین جا است که با مهرجویی، کیمیایی و حاتمی تفاوت پیدا میکند. او به ادبیات وصل است و هشت قصه کارگری بینظیر نوشته است. اما در ادامه به دلیل درگیر شدن با فیلمسازی، از نوشتن بازماند. از سوی دیگر در فضای آن زمان کانون پرورش فکری کودکان، تلویزیون ملی و وزارت فرهنگ و هنر را داریم که تقوایی، مهرجویی، حاتمی هر یک به طریقی با این فضاها در ارتباط هستند و از آنها تاثیر میپذیرند. سینما همچون زندگیاست پس از آن ناصر تقوایی به روند رشد سینما در جامعه ایران پرداخت و گفت: سینما با زندگیای که در خود دارد و شبیه به زندگی واقعی مردم است، بهسرعت جایش را در میان جامعه باز کرد. سینما توانست بر ادبیات با سابقه چند هزار ساله غالب شود. تفاوت میان هنرهای مختلف، در یک نقطه تلاقی پیدا میکند و آن سینما است. سینما هنری است که از تمام هنرهای دیگر برای رشد خود استفاده کرده و آن هنرها را از آن خود میکند. به عنوان مثال، موسیقی مخصوص به خود را شکل میدهد که روایی است. یا یک پلان فیلم صرفا یک عکس نیست بلکه شیوه دیگری از تصویربرداری به شمار میرود. البته گاهی یک فریم عکس میتواند از یک فیلم هم بهتر باشد. این کارگردان سینمای ایران بیان کرد: سینما تنها با یک عنصر سر و کار ندارد، بلکه همچون زندگی با همه چیز در ارتباط است. مجموعه شرایط هنرهای مختلف، در سینما باید به هماهنگی برسند تا حاصل آن دلچسب باشد. فرقی ندارد فیلم تجاری، تبلیغاتی، سریال تلویزیونی باشد. البته سینما وجوهی جدی نیز دارد، اما در نهایت در همین سالنها است که سینما شکل میگیرد. یک تماشاچی خوب قادر است با درک لحظهایِ خود، تمام یک سالن را به هوشیاری برساند. چنین تماشاگری به طور ناگهانی و غریزی، عکسالعملی نشان داده که به سرعت به بقیه حاضران در سالن منتقل میشود و چنین اتفاقی هیچگاه با دیدن فیلم در خانه رخ نمیدهد. سینما در جامعه ایران جای شعر را گرفته است تقوایی ادامه داد: لازم است پیش از شناخت سینما، شناخت خود از تماشاگران را بالا ببریم. در غیر این صورت مورد استقبال اجتماعی قرار نخواهیم گرفت. هنرمندانی که از زبان هنر به خوبی بهره گرفته و حرف خود را به شکلی روشن و شفاف بیان میکنند، تعداد بیشتری از افراد جامعه را به سوی خود جذب میکنند. این گونه است که سینما گردش اقتصادی عظیمی پیدا کرده و تبدیل به حرفهای بزرگ و مرتبط با دیگر مشاغل میشود. فراموش نکنیم که برای رونق بخشیدن به دیگر کسب و کارها، راهی جز رشد هنر نداریم. ضمن اینکه بحث افرادی که خود هنر و زبان هنری را رشد میدهند، جدا است؛ چنین افرادی به دنبال فروش بیشتر و نفوذ در میان مردم نیستند. اما هر دو دسته باید در کنار هم فعالیت کنند و به رشد سینما یاری رسانند. کارگردان «ناخدا خورشید» توضیح داد: سینمای ایران دیگر یک سینمای جوان نیست. عجیب است که در میان هنرهای مدرن، سینما خیلی زود به ایران وارد شد و به سرعت نیز با موفقیت روبرو شد. آن گونه که لالهزار تهران را به پر رفت و آمدترین و تجاریترین منطقه این شهر تبدیل کرد. به مرور زمان از تعداد فیلمهای وارداتی کاسته و بر تولید داخلی افزوده شد. امروز سینمای ایران توانسته در جامعه جای شعر را بگیرد. شعر در طول ۸ قرن مهمترین هنر ایران بود و سینما در عرض ۵۰ سال جای آن را گرفت و این یک تحول عظیم در جامعه ایران است. سینمای امروز ایران مقلد نیست تقوایی در ادامه گفت: سینما باید روی پا خود ایستاده و برای خود بنویسد و تولید کند. متاسفانه در این زمینه چندان پیش نرفتهایم، کارگردان فراوان داریم اما نویسنده مورد نیاز سینما اندک است. سینما هنر بومی ما نبود، اما به سرعت در جامعه ما جا افتاد و تبدیل به برترین هنر ما شد. سینمای ایران توانسته پا از مرزها فراتر نهاده و در فرهنگهای دیگر نمود پیدا کند. این سینما است که راه را برای دیگر هنرها مانند نقاشی، موسیقی باز کرده است. امیدوارم علاقمندان به سینما در هر شغل و مقامی که هستند، کار کنند تا سینما مانند نفت به دنیا صادر شود. بچههای ما این توانایی را دارند و به بنیادهایی برای سرمایهگذاری نیز نیاز داریم. سینمای ایران امروز یک سینمای مقلد نیست. کسانی مانند کیارستمی داریم که در خارج از ایران مقلدان فراوانی دارد. کارگردان «آرامش در حضور دیگران» ادامه داد: در عالم هنر تنها یک نگاه داریم و آن نگاه انسانی است. اما زنان مسائلی دارند که ممکن است در فیلمهایی که مردان میسازند دیده نشود، بنابراین خود آنها باید دست به کار شوند. آنها در زندگی خود چیزهایی میبینند که مردان قادر به دیدن آنها نیستند. فیلمی که توسط زنان جامعه ساخته شود، برای زنان باورپذیرتر هم خواهد بود. همان استعدادی که در مردان وجود دارد، در زنان نیز وجود دارد اما فرصتی که در جامعه نصیب زنان شده کمتر بوده و به همین دلیل تعداد فیلمسازان مرد بیشتر بوده است. زنان در طول قرنها کمتر مسایل خود را بیان کردهاند، پس ضرورت دارد برای بیان جهانبینیهای خود سریعتر اقدام کنند. امیدوارم در آینده شاهد فیلمهای بیشتری از زنان فیلمساز ایران باشیم. کیارستمی مرگناپذیر است وی ضمن ابراز تاسف نسبت به درگذشت عباس کیارستمی گفت: برخی از فیلمسازان همچون کیارستمی به دنبال رشد سینما و بالا بردن سطح آن هستند. او دیرتر از نسل ما وارد سینما شد اما توانست در فیلمی مانند «نان و کوچه» توانایی سینما را به ادبیات نزدیک کند. تقوایی در پایان گفت: از روز درگذشت عباس کیارستمی، امشب اولین شبی است که از خانه خارج شدهام. در این مدت گویی در خلأ زندگی میکردم. از روز درگذشت او، یک لحظه هم تصویرش از مقابل چشمانم دور نشده است. بسیار زحمتکش بود و خیلی روی خودش کار کرد. آدمهایی مانند کیارستمی مرگناپذیرند؛ کیارستمی نسل جدیدی برای سینمای ایران تربیت کرد که هنوز در دوران جوانی به سر میبرد. موج فیلمسازان نوجوان و جوانی داریم که در آینده مسیر کیارستمی را دنبال میکنند. درگذشت او را به شما و سینمای ایران تسلیت میگویم. در بخش پایانی این برنامه، مراسم جشن تولد ۷۵ سالگی ناصر تقوایی برگزار شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]
صفحات پیشنهادی
واکنش رئیس سازمان سینمایی به حواشی پرونده پزشکی کیارستمی
واکنش رئیس سازمان سینمایی به حواشی پرونده پزشکی کیارستمی هیچ کس کوتاه نخواهد آمد این خواست مردم و فرمان دولت است اطمینان میدهم که هیچ کس کوتاه نخواهد آمد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان متن یادداشت حجتالله ایوبی در این باره به شرحبررسی آثار علی حاتمی و عباس کیارستمی در برنامه نقد سینمای ایران
بررسی آثار علی حاتمی و عباس کیارستمی در برنامه نقد سینمای ایران برنامه نقد سینمای ایران به تهیه کنندگی رضا حامدی خواه و با اجرای امیر حسن ندایی امشب سه شنبه 29 تیر ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد به گزارش ایلنا این برنامه با حضور اکبر نبوی نظریهپرداز سینما و اپیگیری پرونده پزشکی کیارستمی اورژانسی نیست/ با تدبیر پیش میرویم
مدیرعامل خانه سینما مطرح کرد پیگیری پرونده پزشکی کیارستمی اورژانسی نیست با تدبیر پیش میرویم شناسهٔ خبر 3715482 - یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۲ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; رضا میرکریمی با اشاره به اینکه پرونده پزشکی عباس کیارستمی را با درایت پیگیری مدیدار هیاتمدیره کانون پخشکنندگان با رئیس سازمان سینمایی اکران «ایستاده در غبار» نزدیک شد/ پیشنهاد
دیدار هیاتمدیره کانون پخشکنندگان با رئیس سازمان سینماییاکران ایستاده در غبار نزدیک شد پیشنهاد کانون پخشکنندگان برای اکران سیار هیات مدیره کانون پخشکنندگان با رئیس سازمان سینمایی دیدار کردند و پیشنهاداتی برای اکران سیار فیلم و تبلیغات گسترده ارایه دادند علی سرتیپی رئیس کانونسینمای کیارستمی در گذر از آزمون زمان
سینمای کیارستمی در گذر از آزمون زمان فرهنگ > سینما - سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عصر یکشنبه 27 تیرماه شاهد استقبال چشمگیر تماشاگران از نمایش مستند نامهها ساخته مشترک زندهیاد عباس کیارستمی و ویکتور اریس بود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حضوروقت آن رسیده به سینمای اجتماعی کیارستمی بیشتر توجه شود
وقت آن رسیده به سینمای اجتماعی کیارستمی بیشتر توجه شود درست است کیارستمی از میان ما رفته اما سینمایش هست شاید همیشه صحبت از سینمای شاعرانه ایشان باشد اما اکنون وقت آن است به سینمای اجتماعی کیارستمی بیشتر توجه شود سینمایی که با گزارش شروع شد با مشق شب و بعدها کلوزآپ ادامهتصویر اولین شب مزار عباس کیارستمی
تصویر اولین شب مزار عباس کیارستمی خانواده و علاقمندان عباس کیارستمی در اولین شب از حضور عباس کیارستمی در خانه ابدی بر سرمزار وی حاضر شدند به گزارش خبرنگار ایلنا پیکر عباس کیارستمی کار گردان سینمایی ایران صبح امروز در یک مراسم باشکوه از محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشیبا سینمای کیارستمی در جستجوی شعر زندگی
با سینمای کیارستمی در جستجوی شعر زندگی با فیلمهای کیارستمی کاوش و نمایش واقعیت به بالاترین مرتبه رسید اما هنر بنیادین او در این بود که واقعیت را به دستمایه شعر بدل کرد و به سینمادوستان نشان داد که تصویر چه ساده و روان به زبان شعر سخن میگوید برترین ها با فیلمهای کیارستمی کاوتاکنون چند پیشنهاد سینمایی را رد کردم/حتی یکبار هم موسیقی رپ گوش ندادهام
تاکنون چند پیشنهاد سینمایی را رد کردم حتی یکبار هم موسیقی رپ گوش ندادهام عقیلی گفت لفظ موسیقی جدی را از اساتید یاد گرفته ام و این لفظ به این معنا نیست که ما موسیقی شوخی هم داریم بلکه منظور ما از موسیقی جدی موسیقی فاخر و اصیلی است که ریشه در فرهنگ ما دارد به گزارش حوزه موسیقنامهنگاری تصویری کیارستمی و فیلمساز اسپانیایی به نمایش در میآید
نامهنگاری تصویری کیارستمی و فیلمساز اسپانیایی به نمایش در میآید مجید اسلامی محسن آزرم و ناصر صفاریان 27 تیزماه نامه ها را نقد و بررسی می کنند عصرایران - فیلم تجربی نامهها ساختهی مشترک عباس کیارستمی و ویکتور اریس یکشنبه 27 تیر 95 در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینما-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها