تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796707699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگنمایی و شانتاژ در اعلام دفن شدن 400 روستا زیر شن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛ بزرگنمایی و شانتاژ در اعلام دفن شدن 400 روستا زیر شن استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر برخورد احترام آمیز با مردم و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای برون رفت از بحران، تصریح کرد: چرا باید بزرگنمایی و شانتاژ بگوئیم که 400 روستا زیر شن دفن شد.
۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد ساعت 10:46

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه‌ بررسی گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان و وضعیت تالاب هامون با تاکید بر اینکه پرداختن به موضوع گرد و غبار و طوفان های شن استان از زاویه احساسی و امدادی جوابگو نخواهد بود، اظهار داشت: برای رفع این بحران، نیازمند حمایت و اقدام اساسی هستیم.
 
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن انتقاد از سطحی نگری نسبت به موضوع گرد و غبار و طوفان های شن در سال های گذشته و نبود مطالعات، پژوهش و برنامه اقدام در این خصوص، اظهار کرد: اینطور که به نظر می رسد موضوع گرد و غبار و طوفان های شن سیستان و بلوچستان به رغم تاثیرات وسیع بر سلامت مردم، مشمول مرور زمان شده است و برخی گمان می کنند مردم به این پدیده عادت کرده اند.
 
هاشمی با اشاره به کمبود امکانات بهداشتی و درمانی استان افزود: مردم سیستان و بلوچستان به دلیل نبود بیمارستان مرتبط با بیماری های تنفسی مجبور بودند در تهران یا کرمان منتظر درمان باشند و برای همین طی دو سال اخیر بیمارستان تنفسی در استان تاسیس کردیم تا حداقل رنج رفت و آمد را از مردم دور کنیم.
 
هاشمی با بیان اینکه شناسایی کانون های گرد و غبار استان و تدوین برنامه اقدام در این حوزه، امیدوار کننده است، خطاب به ابتکار گفت: از شما می خواهم کار ماندگار و پایداری که نویدبخش هوای پاک برای مردم سیستان و بلوچستان باشد، انجام دهید.
 
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: به رغم چالش های اعتباری دولت، 2280 میلیارد تومان برای تثبیت آب و جلوگیری از تبخیر بیشتر آب 46 هزار خانوار استان تخصیص داده شد.
 
وی ضمن انتقاد از ناهماهنگی در حوزه آب کشور گفت: وزارت نیرو نباید بی توجه به نیازهای محلی و ضرورت های مناطق اقدام به توزیع آب در کشور کند و نگاه به آب باید از بخشی نگری به ملی نگری تغییر مسیر دهد. تقسیم آب نیز نیازمند تغییر نگاه و قرار گرفتن در مسیر نوینی است که در آن، تقسیم آب بر اساس شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور است.
 
هاشمی با اعلام اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای 820 کیلومتر کانال ها و نهرهای است، اظهار کرد: وقتی آلودگی ناشی از طوفان شن اخیر 30 برابر میزان مجاز است، کانال ها بسته می شود و آبی از آن ها عبور نمی کند و این بدان معنا است که هر ساله باید برای لایروبی کانال ها و نهرهای استان اقدام شود که البته نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.
 
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر برخورد احترام آمیز با مردم و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای برون رفت از بحران، تصریح کرد: چرا باید بزرگنمایی و شانتاژ بگوئیم که 400 روستا زیر شن دفن شد.
 
وی خاطرنشان کرد: بحران در سیستان و بلوچستان فراتر از میزان طبیعی است و از این رو از دولت می خواهم رفع بحران استان را در اولویت اقدامات قرار دهد و با تخصیص و پرداخت اعتبار ویژه، اقدام در این حوزه را تسهیل نماید.
 
هاشمی ضمن یادآوری شرایط آبی کشور و به ویژه استان سیستان و بلوچستان، گفت: این شرایط ایجاب می کند که با نگاه به آینده، خط استراتژی آب برای تمام کشور تعریف شود.
 
استاندار سیستان و بلوچستان یکی دیگر از پیشنهادات خود را بازگشت معماری استان به معماری سنتی اعلام کرد و افزود: در معماری کنونی مردم از هیچ حفاظی در برابر طوفان های شن و گرد و غبار برخوردار نیستند. نظام مهندسی کشور، مردم و بدنه دولتی مرتبط باید برای اصلاح معماری استان اقدام نمایند.
 
وی ضمن یادآوری شرایط دشوار مردم استان و خسارات وارده به معیشت مردم، خواستار تخصیص سبد حمایتی اقتصادی و درمانی همچون معاف از پرداخت بخشی از مالیات یا هزینه های آب و برق برای مردم سیستان و بلوچستان شد.
 
به گفته هاشمی، 45 درصد از شهرنشینان استان سیستان و بلوچستان حاشیه نشین و 100 هزار نفر بی بهره از آب لوله کشی هستند.
 
مردم سیستان و بلوچستان رفاه اجتماعی ندارند
 
احمدعلی کیخا نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس دهم نیز در ادامه با اشاره به اینگه شرایط مردم استان بسیار سخت تر از تصور عمومی در این زمینه است، گفت: بعد از سال‌ها فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بدنه دولتی و فعالیت در مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار و به عنوان کسی که متولد سیستان و بلوچستان و بزرگ شده و ساکن این استان بوده، همچنان برایم این پرسش باقی است که آیا نظام ج.ا.ایران می‌تواند منطقه سیستان و بلوچستان را توسعه دهد و اگر می‌تواند چقدر زمان می‌برد.
 
وی افزود: بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب اسلامی، با وجود ورود جاده، اینترنت، مخابرات، دانشگاه، بیمارستان و بسیاری موارد دیگر به منطقه سیستان و بلوچستان همچنان رفاه اجتماعی مناسب برای مردم حاصل نشده است.
 
کیخا اشاره ای هم به بازدید اخیر خود از روستاهای منطقه همزمان با وقوع طوفان های شن و گرد و غبار 23 و 24 تیرماه داشت و اظهار کرد: واقعیت این است که شرایط زندگی و مردم در این منطقه بسیار دشوار و غیرقابل قبول است. تا جایی که به طور نمونه، در اوج وقوع طوفان های شن و گرد و غبار منطقه، دانش آموزان سیستان و بلوچستان نیز همچون سایر مناطق کشور در جلسه کنکور حاضر شدند و از هیچ تسهیلات متفاوتی برخوردار نشدند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان، هم فرصت و هم تهدید هستند اما متاسفانه برای کنترل تهدید آن ها هیچ برنامه ای وجود ندارد.
 
به گفته وی، به رغم تخصیص ردیف اعتباری و پرداخت اعتبار برای تثبیت شن های روان در سیستان و بلوچستان، هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.
 
کیخا ضمن اعلام خواسته خود از دولت مبنی بر تفکیک وظایف دستگاه ها، اظهار کرد: پرسش این است که وظیفه محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و غبار چیست؟ و البته وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست، تثبیت شن، جنگل کاری و درختکاری، تخصیص و مدیریت منابع آب یا مالچ پاشی نیست، بلکه آنچه بر عهده این سازمان است، فریاد زدن شرایط مردم سیستان و بلوچستان است.
 
معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست از ابتکار خواست تا قابل تنفس نبودن هوای سیستان و بلوچستان را بیشتر فریاد بزند تا نگاه ها به سوی استان و رفع چالش آن جلب شود.
 
نماینده زابل در مجلس دهم ضمن انتقاد از صرف مدت زمان طولانی برای تهیه طرح جامع و برنامه عمل مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان، گفت: سه سال برای منشأیابی گرد و غبار، زمان بسیار زیادی است. مردم انتظار دارند هرچه سریعتر و به شکل بحرانی اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.
 
کیخا با طرح این پرسش که آیا مردم سیستان در شرایط بحرانی قرار ندارند؟ گفت: حتی صدا و سیما از کنار مسأله سیستان و بلوچستان و رنج مردم در این منطقه به ‌راحتی می‌گذرد.
 
معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأکید بر این موضوع که نگاه‌های بخشی، مملکت را نابود کرده است، تصریح کرد: تا فریاد نکشیم کاری انجام نمی‌شود. مسئولان باید حساسیت بیشتری نسبت به مشکلات سیستان و بلوچستان داشته باشند و اگرچه گام‌هایی در این زمینه برداشته شده، اما شرایط به هیچ‌وجه مطلوب نیست.
 
یک میلیون هکتار از تالاب ها، بیابان شده است
 
خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از دیگر حاضران در این نشست بود که با انتقاد از عدم جامع نگری و آینده نگری در برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در این حوزه از سال های گذشته تا کنون، گفت: یکی از اولویت های مهم، برنامه ریزی برای تدوین برنامه جامع است.
 
وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها در حوزه کار خود هرچه در توان داشته انجام داده است، گفت: با اعتبارات حدود 2 میلیارد تومان، اقداماتی در زمینه مقابله با گرد و غبار انجام شده ولی با این وجود این بحث در استان سیستان و بلوچستان باید در اولویت قرار گیرد چون وضعیت در این منطقه بحرانی است، بنابراین باید بودجه‌های مربوط به شرایط بحرانی نیز برای این استان لحاظ شود.
 
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: عدم تامین حق آبه زیست محیطی تالاب ها منجر به تبدیل یک میلیون هکتار از تالاب های کشور به کانون گرد و غبار و بیابان شده است.
 
در ادامه، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار نیز با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان از گذشته های دور همواره از استان های مستعد پدیده گرد و غبار بوده، گفت: طبق پژوهشی که در خصوص روزهای گرد و غباری در کشور طی 20 سال گذشته زیر نظر UNEP و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه تهران انجام شد، سیستان و بلوچستان از فعال ترین کانون های گرد و غباری طی 20 سال گذشته بوده است.
 
وی افزود: اگرچه تعریف مشخصی از گرد و غبار و روز گرد و غباری در دنیا وجود ندارد، اما در ایران و طبق شاخصی که خودمان تعریف کرده ایم، مقر شد روزهایی که غلظت pm10 بیش از 150 میکروگرم است را روز گرد و غباری بنامیم.
 
شعاعی ضمن اشاره به تدوین سند ملی منشاء گرد و غبار با عنوان "مطالعات جامع عرصه های تولید گرد و غبار در کشور به منظور اولویت بندی مناظق منشاء تولید گرد و غبار"، اظهار کرد: همچنین سند منشاء گرد و غبار 12 استان کشور از جمله آذربایجان های غربی و شرقی، ایلام و خوزستان نیز تهیه شده است.
 
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: این اسناد حاوی "مطالعات منشاء های محلی و استانی به منظور ارایه راه کارهای اجرایی و مدیریتی" است.این برنامه تا نیمه شهریورماه نهایی و ابلاغ خواهد شد.
 
وی همچنین از شناسایی علل شکل گیری طوفان های 120 روزه یا مکانیزم وقوع باد خبر داد و افزود: یکی دیگر از عوامل موثر در وقوع باد یا طوفان، جهت باد است.
 
شعاعی اشاره ای هم به راه کارهای کوتاه مدت در این خصوص داشت و گفت: رایزنی با بخش صنعت برای بررسی امکان تولید محصولات متناسب برای کاهش آسیب پذیری مردم از جمله تولید فیلترهای محافظ تنفسی با دقت 2.5 میکرومتر، بخشی از این اقدامات است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن