تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796904911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بوی رانت سال ۸۵ می آيد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: تب مبارزه با کالای قاچاق به بازار موبایل رسیده و قرار است با اجرای طرح رجیستری تلفن‌های همراه، از سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه به گوشی‌های قاچاق جلوگیری کنند تا سایه آنها از بازار کم شود؛ کاری که پیش از این حدود ١٠سال پیش نیز به اجرا گذاشته شد و ناکام ماند.

به گزارش تراز ،به گزارش ایسنا، در سال ٨٥ طرح رجیستری موبایل با وعده مبارزه با قاچاق اجرائی شد اما بعدها شایعاتی درباره افرادی سودجو مطرح شد که با اجرای این طرح در پی کسب منفعت مالی بودند و بعد از اینکه به این هدف دست یافتند، طرح لغو شد. گفته می‌شود در اجرای قبلی طرح رجیستری، رخنه ایجاد شده بود که براساس آن برخی توانستند با دستیابی به شماره سریال‌های گوشی‌های قانونی، آنها را روی گوشی‌های قاچاق نیز کپی کنند.

همچنین رانتی برای ثبت شماره‌سریال گوشی‌های قاچاق ایجاد شده بود که عملا دست قاچاقچیان را برای واردات کالاهای غیرقانونی و بهره‌مندی از سود حاصل از آن باز می‌کرد؛ شایعاتی که هنوز هم در خاطره مردم باقی مانده و آن را به اجرای دوباره این طرح نیز تعمیم می‌دهند.

دیروز رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در نامه‌ای که به لاریجانی نوشته است، درباره اجرای طرح رجیستری موبایل و شائبه منفعت شخصی که می‌تواند در آن وجود داشته باشد هشدار داد.

کاظم جلالی، با یادآوری تجربه ناموفق این طرح در سال ٨٥، شایعات مطرح‌شده درباره اجرا و توقف آن طرح برای منافع شخصی برخی افراد را باعث ضربه‌زدن به اعتماد عمومی عنوان کرده است.

او به فارس گفته است در نامه‌ای از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، به علی لاریجانی، رئیس مجلس، ابهامات و نگرانی‌هایی که در مورد این طرح وجود دارد، تذکر داده شده است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به قاچاق‌بودن حدود ٩٠ درصد گوشی‌های تلفن همراه و تأیید لزوم مبارزه با آن، اجرای فعلی طرح رجیستری را شتابزده عنوان کرده است که فکر کارشناسی و قدرت ملی پشت آن نیست.

یکی از مسائلی که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره تجربه ناموفق طرح رجیستری در سال ٨٥ مطرح کرد، این است که در آن زمان ١٨٥ هزار گوشی فقط با یک شماره سریال رجیستر شده بودند و مجموعه‌ای از ایرادات این طرح باعث سوءاستفاده، کپی‌برداری و خسارت به مردم شد؛ مسئله‌ای که وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان، نیز در گفت‌وگو با «شرق» بر آن صحه می‌گذارد و پرده از رانتی برمی‌دارد که در سال ٨٥ بر سر جعل سریال‌های غیرمجاز ایجاد شده بود.

به گفته او، در سال ٨٥ کپی‌برداری از شماره سریال‌هایی که در سامانه طرح رجیستری ثبت شده بود، به افراد دارای رانت اجازه داد گوشی‌های غیرمجاز را فعال کنند و طرح را به‌راحتی دور بزنند. شقاقی‌شهری که ازبین‌بردن زمینه‌های قاچاق را بر جلوگیری از مظاهر آن اولویت می‌دهد معتقد است تا وقتی که زمینه‌های قاچاق وجود داشته باشد، مبارزه فیزیکی برای ممانعت از آن و ایجاد محدودیت برای عرضه این کالاها نمی‌تواند به ریشه‌کن‌شدن این مسئله بینجامد.

این اقتصاددان بر لزوم رفع کاستی‌های موجود در اجرای قبلی طرح رجیستری تأکید می‌کند و می‌گوید: پیش از آسیب‌شناسی اتفاقاتی که در سال ٨٥ افتاد، اجرای طرح رجیستری می‌تواند سفره رنگین دیگری برای افراد پشت‌پرده ایجاد کند و اینها با همان زدوبندی که برای قاچاق استفاده می‌کنند، در سیستم رجیستری هم نفوذ کرده و به اهداف خود می‌رسند.

او اظهار می‌کند وقتی در کشور چیزی حدود ٤٠ میلیون گوشی تلفن همراه وجود داشته باشد، طبیعتا بازار قاچاق این محصول هم داغ خواهد بود. گرچه تعرفه گمرکی واردات این کالا پنج درصد به‌اضافه ٩درصد مالیات بر ارزش افزوده است اما گستردگی بازار موبایل و مقیاس استفاده از آن به‌قدری است که صرفه قاچاق عمده آن را به‌شدت بالا می‌برد.

این اقتصاددان معتقد است تا زمانی که نتوانیم ساختار اقتصاد کلان را درست کنیم، مبارزه با قاچاق نتیجه مطلوبی دربر ندارد چراکه راز مبارزه با قاچاق در سه اصل آزادسازی، شفافیت و ایجاد رقابت نهفته است و ساختار اقتصادی ما با هرسه اینها بیگانه‌ است.

پیش از این در خبرها آمده بود از شش‌ماه گذشته تاکنون، جلسات متعددی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است تا تصمیم‌گیری لازم برای زمان و نحوه اجرای طرح رجیستری انجام شود و از ابتدای مردادماه با اجرائی‌شدن این طرح عملا گوشی‌هایی که از این به‌بعد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند بلااستفاده خواهند شد؛ اما به نظر می‌‌رسد هنوز هماهنگی لازم برای این کار ایجاد نشده است و آن‌گونه که رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات اعلام کرده، هنوز مقدمات لازم برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مهیا نشده است.

محمدرضا فرنقی‌زاد گفته است: در جلساتی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده، مقرر شده است که پس از انجام و تمهیدات اولیه، این طرح به صورت آزمایشی اجرائی شود اما هنوز مقدمات لازم برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مهیا نشده و قطعا قبل از اجرای طرح، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.









زمانبندی انتشار: 3 مرداد 1395 - 09:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن