تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797012710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلام، عرفان فرا دینی را به هیچ عنوان قبول ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک پژوهشگر ادیان:
اسلام، عرفان فرا دینی را به هیچ عنوان قبول ندارد

شعبده شوم


شناسهٔ خبر: 3721104 - شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها

.jwplayer{ display: inline-block; } یک پژوهشگر ادیان در برنامه«شعبده شوم» رادیو گفت و گو با اشاره به این که عرفان از نگاه اسلام باید در پس زمینه دین به وجود آید، گفت: دین اسلام عرفان فرا دینی را به هیچ عنوان قبول ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفانهای نو ظهور و فرق انحرافی (کابالا) و با حضور  محمد حسین فرج نژاد (استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر ادیان) و  حمزه اسلامی نسب (پژوهشگر عرفان های نوین) روی آنتن رفت. در این برنامه محمدحسین فرج نژاد با اشاره به این که عرفان از نگاه اسلام باید در پس زمینه دین به وجود آید، گفت: دین اسلام عرفان فرا دینی را به هیچ عنوان قبول ندارد. وی با بیان این که مهمترین مولفه عرفان یهودی همان یهودیت است، اظهار داشت: یهودیتی که ازدین ابراهیمی فاصله گرفته بود و عرفان های انحرافی متعددی مانند مادی گرایی، سرزمین محوری و ... را به وجود آورد. این استاد دانشگاه با بیان این که یهودیت قطعا یکی از ریشه های عرفان یهودی است، خاطر نشان کرد: مکاتب قنوسی که از یونان باستان تاثیرگرفته بودند و تفکراتی مانند جدایی عالم روح و جسم، زندانی بودن روح در جسم و لزوم تعالی و رسیدن به ملاءاعلا در عرفان های یهودی بسیار موثر بوده است. وی در خصوص جبهه های مختلف عرفان های یهودی گفت: اولین عرفان یهودی ها، عرفان مرکابا (عرش الهی) است که در تاثیر بسیار زیاد از تعالی جسم به درجه اعلا شکل گرفته است. محمد حسین فرج نژاد در خصوص کتاب های عرفان مرکابا، افزود: کتاب هایی که در عرفان مرکابا نوشته شده است، کتاب هایی هستند که از قصرها و تالارهای یهودی حرف می زند که اهل یهود معتقدند در آن قصرهای آسمانی به دیدار خداوند رفته اند. وی در خصوص یونان روی یهود گفت: فرقه هایی در یهود وجود داشته است که تحت تاثیر تفکرات یونان قائل به انکار معاد ابراهیمی شده و بحث معاد را به صورت کامل کنار زده است. این پژوهشگر ادیان با بیان این که بیشترین یهودیان جهان در حال حاضر فلیسی هستند، اذعان داشت: تجلیات الهی مصر و بت پرستی آن ها در یهودیان بسیار تاثیر داشته است به طوری که یهودیان در آن زمان ریاضیات عرفانی مصر باستان را به جهانیان وارد کرده اند. وی همچنین در این خصوص تصریح کرد: در عرفان های یهودی و اسلامی ریاضیات رنگ و بوی کمیت گرایی بعد از دوران مدرنیته را ندارد، بلکه ریاضیات رنگ و بوی هستی شناسی و خدا شناسی پیدا کرده است، اما عرفان یهودی به سبب درگیر بودن با مباحث  کهانت ریاضی گرایی خاص خود را پیدا کرده است که با ریاضی اسلامی و مسیحی متفاوت است. در بخش دیگر این برنامه دکتر حمزه اسلامی نسب با اشاره به تعالیم فرقه ی انحرافی کابالا، گفت: تعالیم این فرقه شباهت بسیار زیادی به انگاره های فرقه ی کابالا و انگاره های مصر باستان دارد. وی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: مصریان باستان عقیده داشته اند که ماده همواره به صورت ازلی وجود دارد، به عبارت دیگر ماده را طوری نمی دانند که اسلام و مسحیت تعریف می کند. در حالت کلی مصریان باستان ماده را ازلی و ابدی می دانند که به طور خود به خود وجود داشته است. پژوهشگر عرفان های نوین در خصوص ماده گرایی مصریان باستان و نظر اسلام در این باره اظهار داشت: ادیان اسلام و مسحیت و بسیاری از فلاسفه ی غرب ماده را مخلوقی می دانند که توسط خداوند و خالق به وجود آمده است. وی با بیان این که مصریان باستان ازلی بودن ماده را به ازلی بودن انسان تامین داده اند، خاطر نشان کرد: این افراد معتقدند که انسان خلق نشده و به هیچ وجه خالقی مانند خداوند متعال ندارد، بلکه خود انسان خالق بوده و می تواند عهده دار تنظیم و وجودخودش باشد. حمزه اسلامی نسب در ادامه تکمیل کرد: در حالت کلی می توان گفت که مصریان باستان تماما ماده گرا بوده و در ادامه ی آن کابالیست ها اومانیست هایی (انسان گرایی) سکولار هستند. وی در خصوص تفکر اومانیست سکولار و ماده گرایی، گفت: متاسفانه تفکرهای اومانیست سکولار و ماده گرایی از تفکراتی هستند که 2 قرن اخیر در جهان حکمرانی کرده اند. فایل صوتی برنامه «شعبده شوم» از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه و جمعه از ساعت 17 الی 18 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن