تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797164739




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به مناسبت میلاد سید ساجدان جلوه حکمت الهی در حفظ جان امام عارفان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت میلاد سید ساجدانجلوه حکمت الهی در حفظ جان امام عارفان
خبرگزاری فارس: جلوه حکمت الهی در حفظ جان امام عارفان
تقدیر الهی در واقعه عاشورا بر این بود که امام سجاد(ع) بیماری مصلحتی پیدا کند و بعد از پدرشان امامت شیعه را که از طرف پیامبر اکرم(ص) بشارت داده شده و تعیین شده بود، بر عهده بگیرند؛ یعنی نوبت امامت آن حضرت بود.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همان گونه که حکمت خداوند ایجاب می‌کند پیامبرانی برای هدایت انسان‌ها بفرستد، حکمتش ایجاب می‌کند که بعد از پیامبران در هر عصر و زمانی، امام و پیشوایی از سوی خدا برای هدایت انسان‌ها وجود داشته باشد تا شرایع انبیا و ادیان الهی را از تحریف و تغییر حفظ کنند، نیازهای هر زمان را روشن سازند و مردم را به سوی خدا و عمل به آیین پیامبران دعوت کند، در غیر این صورت هدف آفرینش انسان که تکامل و سعادت است عقیم می‌ماند، بشر از راه هدایت باز می‌ماند، شرایع انبیا ضایع و مردم سرگردان می‌شوند.
پس بر اساس اعتقاد شیعه که برگرفته از کتاب خدا و کلمات رسول مکرم اسلام(ص) است، امام و جانشین پیامبر باید منصوص باشد یعنی از طرف خداوند مشخص و از طریق پیامبر اکرم(ص) اعلام و معرفی شده باشد؛ یعنی با تصریح و نص پیامبر اکرم(ص) و نیز تصریح هر امامی نسبت به امام بعد تعیین شود.
ما معتقدیم پیامبر اسلام(ص) امامان بعد از خود را تعیین فرموده است، در مواردی به طور عموم مثل «حدیث ثقلین» که فرمودند: من در میان شما دو شی گرانبها به یادگار می‌گذارم یکی کتاب خداست و دیگری اهل بیتم، به شما توصیه می‌کنم که خدا را درباره اهل بیتم فراموش نکنید، در جای دیگر می‌فرماید: دین اسلام برپاست تا قیام قیامت و تا اینکه 12 خلیفه بر شما حکومت کنند که همه از قریشند.
پس می‌بینیم که پیامبر خدا در ابتدا به صورت کلی به هم‌سنگ بودن عترت و اهل بیت خود با قرآن تصریح می‌کنند و سپس به تعداد آن کسانی که به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر اکرم(ص) حکومت خواهند کرد و امر دین را اداره خواهند کرد، اشاره می‌فرمایند که در ادامه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به دو نمونه از ده‌ها روایت اشاره می‌کند: در جایی دیگر از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: ای علی! تو وصی و جانشین من هستی جنگ با تو جنگ با من است، صلح با تو صلح با من است، تو امام و پدر امامان یازده‌گانه هستی کسانی که مطهر و معصوم از خطا هستند و مهدی از آن هاست.
با این حدیث و امثال آن پیامبر اکرم(ص) تا حدودی مشخصات ائمه را معین می فرمایند که اولشان علی ابن ابیطالب هستند و بقیه از فرزندان آن حضرت، ولی پیامبر اکرم(ص) تا این حد هم اکتفا نمی‌کنند بلکه جزئیات بیشتری از جانشینان بعد از خود بیان می‌دارند تا اینکه تک تک اسامی امامان بعد از خود را طی چندین روایت به مسلمانان اعلام می‌دارند که آیت‌الله صافی گلپایگانی حدود 50 روایت در این زمینه جمع‌آوری می‌کنند.
از ابن عباس نقل است که از پیامبر اکرم(ص) در مورد امامان بعد از خود سؤال کردم فرمود: امامان بعد از من تعدادشان به عدد حواریون عیسی و نقباء بنی‌اسرائیل هستند. عرض کردم یا رسول الله(ص) آن‌ها چند نفر بودند؟ فرمودند: 12 نفر و امامان بعد از من هم دوازده نفرند که اولشان علی بن ابیطالب است و بعد از او دو نواده‌ام حسن و حسین، بعد از حسین پسرش علی، بعد از او پسرش محمد بعد از او پسرش جعفر، بعد از او پسرش موسی، بعد از او پسرش علی، بعد از او پسرش محمد بعد از او پسرش علی و بعد از او پسرش حسن و بعد از او پسرش حجت.
در روایت دیگر از جابر بن عبدالله انصاری روایت شده است که وقتی آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکمْ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبر خدا(ص) و اطاعت کنید از صاحبان امر و پیشوایان خود، نازل شد، پیامبر اکرم(ص) فرمود: خلفا و ائمه مسلمین بعد از من عبارتند از: علی بن ابیطالب، سپس حسن، سپس حسین، پس از حسین پسرش علی، سپس محمد بن علی که در تورات به باقر معروف است، ای جابر! تو او را درک خواهی کرد، سپس جعفر صادق، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمد بن علی، سپس علی بن محمد، بعد از آن حسن بن علی، سپس هم اسم من و هم‌کنیه من در روی زمین.
پس ما می‌بینیم که به اسامی تک تک ائمه بعد از پیامبر اکرم(ص) توسط آن حضرت تصریح شده است و این افراد از طرف خداوند به حضرت پیامبر اکرم(ص) معرفی شده و ایشان به مردم ابلاغ کردند، پس در واقعه عاشورا تقدیر الهی بر این بود که امام سجاد(ع) بیماری مصلحتی پیدا کند و بعد از پدرشان امامت شیعه را که از طرف پیامبر اکرم(ص) بشارت داده شده و تعیین شده بود، بر عهده بگیرند؛ یعنی نوبت امامت آن حضرت بود، نه اینکه اگر آن حضرت در واقعه عاشورا شهید می‌شدند، شیعه بی امام می‌ماندند، بلکه امامت ایشان از قبل معین شده بود و باید زنده می‌ماندند. انتهای پیام/

95/02/23 :: 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن