تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796885104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲۴ روز جهنمی برای فارس/ از اتوبوس مرگ تا شلیک به قلب محیط زیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهی به حوادث اخیر فارس؛
۲۴ روز جهنمی برای فارس/ از اتوبوس مرگ تا شلیک به قلب محیط زیست

فارس


شناسهٔ خبر: 3696605 - سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
استانها > فارس

.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- فارس ۲۴ روز جهنمی را پشت سر گذاشت، ۲۴ روز پر از حادثه، پر از رویدادهای مرگبار و مملو از اتفاقاتی که استان را سرخط خبرهای کشور قرار داد. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها:  رویدادها از ۱۲ خرداد با سرقت مسلحانه شروع شد و با آتش سوزی یک شهر تاریخی پایان یافت. طی این ۲۴ روز مردم فارس شاهد از دست رفتن جوانانشان در سانحه رانندگی بودند و محیط بانشان که به دست شکارچیان غیرمجاز به گلوله بسته شد. اتفاقات چنان پشت هم رخ داد که باعث شد مردم فارس در شوک این اتفاقات باقی بمانند و این استان سر خط خبرهای ملی قرار گیرد. عصر چهارشنبه ۱۲ خردادماه سارقان مسلح به یک طلافروشی در شهرستان اقلید دستبرد زدند. در این سرقت سارقان بیش از هشت کیلوگرم طلا به سرقت برده و با شلیک چندین گلوله باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم این شهرستان شدند. در این میان یک نفر از مردم عادی نیز زخمی شد و سارقان با یک دستگاه خودرو زانتیا از محل متواری شدند. آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد در حالی که تنها چند روز از وقوع این سرقت می گذشت، استان فارس درگیر حادثه دیگری شد. در این حادثه آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد از ۱۹ خردادماه آغاز شد و پس از گذشت ۷۵ ساعت از وقوع این ماجرا و به دشواری، آتش سوزی مهار شد. آتش‌سوزی پاسارگاد از صبح چهارشنبه و در اثر اشتباه یک چوپان آغاز شد و به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه، آتش خیلی زود به همه جای جنگل سرایت  کرد، آتش‌سوزی که بیش از دو هزار هکتار جنگل و مرتع را قربانی کرد و در تنگ بلاغی پاسارگاد درختان ۵۰۰ ساله‌ای از دست رفتند.

در این آتش سوزی که محدوده زیادی از تنگ بلاغی و پاسارگاد را  درگیر کرده بود تعداد قابل توجهی از حیات وحش از جمله لاک پشت، مارها و سایر خزندگان هم که قدرت فرار کردن از مهلکه را نداشتند در میان انبوه آتش و دود جزغاله شدند. اینگونه بود که بار دیگر استان فارس در راس اخبار قرار گرفت زیرا نبود امکانات از جمله بالگرد اطفای حریق و... منجر به وارد شدن خسارات زیادی به جنگلهای پاسارگاد شد. بمو هم در آتش سوخت در حالی که آتش سوزی در این جنگلها همچنان ادامه داشت، روز بیست و یکم خردادماه خبر رسید که پارک ملی بمو طعمه حریق شده است. پارک ملی « بمو» در نزدیکی شیراز نیز دچار آتش سوزی و موجب تلف شدن برخی حیواناتی شد که توانایی فرار از آتش را نداشتند. در این میان تعداد قابل توجهی از حیات وحش و گونه های گیاهی نیز از بین رفتند، این آتش نیز پس از  چند ساعت و با استفاده از بالگرد مهار شد. اما این پایان آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در استان فارس نبود زیرا در همان روزها جنگلهای داراب، دشت ارژن و ... نیز طعمه حریق شد. بعد از این ماجراها، چهارشنبه ۲۶ خرداد خبر رسید که از ساعت پنج صبح پلیس با اشرار در منطقه امیر حاجیلو شهرستان فسا در استان فارس درگیر شده است. در این درگیری که نزدیک به ۱۱ ساعت به طول انجامید دو نفر از اشرار کشته و ۱۹ نفر از ماموران زخمی شدند. پریشان طعمه حریق اما این پایان رویدادهای فارس نبود زیرا در  یکشنبه ۳۰ خرداد خبر رسید که دریاچه پریشان طعمه حریق شده است. این دریاچه که طی چند سال گذشته وضعیت بحرانی را سپری می کرد این بار نیز آتش گرفت. با توجه به باد شديد، مهار آتش سوزی در این دریاچه نیز ساعتها به طول انجامید. ۱۹ نفر در اتوبوس مرگ کشته شدند در حالی که چند  روز بیشتر از این ماجرا نمی گذشت بار دیگر خبر تکان‌دهنده ای تمامی کشور را درگیر خود کرد. خبر مربوط به واژگونی دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان بود که دوره آموزشی خود را در پادگان «۰۵» کرمان سپری کرده و بعد از چند ماه به شهرهای خود باز می گشتند. به دلیل سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره در محور سیرجان - نی ریز ۱۳ نفر از سربازان و شش نفر دیگر از اتباع بیگانه که به صورت قاچاق سوار اتوبوس شده بودند جان باختند. در حادثه دیگر که یک ساعت بعد از آن یعنی ۲ و ۱۸ دقیقه بامداد رخ داد یک دستگاه اتوبوس حامل سرباز که از شهرستان شیراز در حرکت بود در حوالی «مهارلو» واژگون شد که در جریان این حادثه ۴۷ نفر مصدوم شدند. سربازان در بیمارستانهای شیراز و نی ریز تحت درمان قرار گرفتند هرچند حال عده ای از آنان نیز وخیم گزارش شده است.

مسئولان کشوری و استانی درگذشت این سربازان را تسلیت گفته و به سرعت فرآیندهای درمانی و پرداخت دیه به بازماندگان و مصدومان آغاز شد. در این رابطه فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به شیراز سفر کرده بود به عیادت و دلجویی از سربازان در بیمارستان رفت و  گفت: طی تحقیقات به عمل آمده دلیل بروز حادثه تصادف اتوبوس حامل سربازان ارتش، کهولت سن راننده و فرسودگی اتوبوس بوده است. امیر احمدرضا پوردستان در جمع خبرنگاران، در خصوص تردد سربازان این مجموعه نیز گفت: با هماهنگی های انجام شده، جابجایی سربازان ارتش از این به بعد با استفاده از خطوط ریلی انجام می شود که البته برای برخی از مناطق کشور این امکان وجود ندارد اما هماهنگی های لازم را در خصوص امنیت آنها انجام خواهیم داد. امیر پوردستان یادآور شد: تمام هزینه های مصدومین و فوت شدگان این حادثه را ارتش جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده و برنامه های مختلفی برای این افراد خواهیم داشت. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت هزینه تردد از سربازان نیز گفت: هزینه جابجایی را نیروی زمینی ارتش به تمامی یگان ها پرداخت کرده و گرفتن هرگونه وجه از سربازان برای حمل و نقل غیرقانونی است. البته کارهای پرداخت دیه و خسارت به سربازان نیز به سرعت انجام شد که در این رابطه مدیرکل بیمه ایران در فارس از پرداخت مرحله اول خسارت به خانواده های سربازان جان باخته در شیراز خبر داد. حمید رضا جمالی زاده در حاشیه دیدار با خانواده های سربازان جان باخته در پاسخ به خبرنگار مهر،گفت: با هماهنگی های انجام شده بدون هیچگونه تشریفاتی مرحله اول پرداختی به سربازان جان باخته در شیراز انجام شد. وی افزود: یک فقره چک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به ۱۱ خانواده پرداخت شد و دو خانواده دیگر نیز در فاصله یک روز، در محل بیمه حاضر خواهند شد. مدیرکل بیمه ایران در فارس تاکید کرد: کل مبلغی که از جانب بیمه ایران به این خانواده ها پرداخت می شود ۱۹۰ میلیون تومان است که مابقی ۵۰ میلیون تومان نیز به زودی پرداخت می شود. جمالی زاده یادآور شد: بیمه ایران تمامی وظایف قانونی خود را در خصوص حادثه دیدگان انجام خواهد داد که یکی از آنها دیدار با خانواده ها و عرض تسلیت و همدردی است. شهادت محیط بان بمو توسط شکارچیان غیرمجاز در حالی که فارس عزادار از بین رفتن ۲۰ نفر از جوانانش بود شنبه ۵ تیر محیط بان پارک ملی بمو با ضرب گلوله شکارچیان  از ناحیه سینه  و گلو مجروح و از روی صخره نیز به پایین پرتاب شد. محیط بان خیلی سریع به بیمارستان رجایی منتقل شد اما با وجود همه تلاشها جان خود را از دست داد تا مردم فارس که هنوز داغدار سربازان بودند بازهم عزادار یکی دیگر از جوانان خود شوند. در این رهگذر رئیس سازمان محیط زیست کشور هم برای مراسم تشییع محیط بان بمو به ممسنی سفر کرد و گفت: تغییر و اصلاح قوانین موجود مربوط به محیط بانان را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری می کنیم.

معصومه ابتکار گفت: نگذاریم خون شهدای محیط زیست پایمال شود ، شیر مردان این خطه آرمان های محیط زیست را دنبال و از آن حفاظت کردند . وی ادامه داد: آنها در مسیر درست و در مسیر حق استقامت و پایداری کردند، که از آموزه های معنوی دینی است و محیط بانان با استقامت در این مسیر برای آسایش شما مردم، جان خود را به خطر انداختند. شهر تاریخی هم آتش گرفت هنوز خبر فوت این محیط بان به نام منوچهر شجاعی در راس اخبار قرار داشت که دقایقی بعد از آن بار دیگر خبر رسید که شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون فارس طعمه حریق شده است. شرق این شهر باستانی با آتش سوزی مهیبی مواجه شد که با تلاش چندین ساعته ماموران اطفای حریق خاموش شد تا سریال ۲۴ روزه رویدادهای فارس با آسیب به شهر تاریخی فارس به اکران آخر برسد. هرچند در خیلی از این حوادث و رویدادها عامل انسانی کمتر دخیل بوده اما جاده های غیر استاندارد و راننده ای که اقدام به قاچاق بار و انسان کرده بود در جریان سانحه رانندگی ضعفهایی را نمایان کرد که باید برای رفع آن اقدامات جدی صورت گیرد. در حادثه محیط بان بمو و شهادت این محیط بان نیز ضعف در قوانین باعث شد که باز هم محیط زیست قربانی طمع شکارجیان غیر مجاز شود. و در حادثه آتش سوزیها نیز همچنان ضعف امکانات اطفای حریق فارس را به شدت آزار می دهد و مردم فارس امید دارند تصمیم سازان و سیاست گذاران نسبت به رفع این ضعفها اقدامات جدی انجام دهند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن