تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797649639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان
تابلوها، بنرها و در و دیوارهای سطح شهر در ماه رمضان با زبان هنر جلوه هایی از این ماه را به رخ می کشند.
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید شما هم این حس را تجربه کرده باشید که بعضی وقت ها اتفاقات و مواردی آدم را به ایام و لحظاتی خاص سوق می دهند.

مثلأ بوی کتاب های نو و بچه هایی که با آن لباس های یک شکل روانه مدرسه می شوند، یا تکیه هایی که گاه در سوگ و گاهی برای جشنی گوشه و کنار شهر پا می گیرند و به همه مناسبتی را یادآوری می کنند.


شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان



بعضی وقت ها حتی یک عکس یا عطر دل را راهی ناکجاآباد می کند، مثل عکس یک ضریح مقدس یا عطر گل محمدی و گلاب کاشان.

این موارد در زندگی روزمرمان کم نیستند و همین کم نبودن می تواند بهانه خوبی برای یادآوری و نمایش لحظاتی باشند که فضای متفاوتی دارند. تفاوتی که گاه به گستردگی یک شهر است. مثل ماه رمضان که با آمدنش حال و هوای آن را تغییر می دهد.

این تغییرات جلوه‌های گوناگونی در سطح شهر دارند که زوایای آن قابل تأمل اند و ابعاد مختلفی را در بر می گیرند؛ یکی از جنبه هایی که کما بیش با آن روبه رو می شویم جلوه هایی از جنس هنر است که به طرق مختلفی گویای این ماه هستند اما این که تا چه حد این نمادها شهر را تبدیل به شهر رمضان کرده اند از نکاتی است که جای توجه دارد.


شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان



با نگاه کردن به دور و اطراف گاهی بیلبوردها و جملاتی به چشم می خورند که با آیه و یا طرحی، مفهومی از رمضان را نشان می دهند. مثل عکس سفره های افطار، صفحه ای از قرآن، دستهای درحال دعا و مواردی از این قبیل که حتی به یک توریست نیز موضوع خاصی را می رسانند.

این اتفاق می تواند بازخوردهایی داشته باشد، از جمله این که فرصتی است تا یادآور روزها و لحظه هایی باشند که برخی ها میانه بحبوحه روزمرگیشان از آن دور شده اند، همچنین می تواند وسیله ای شود تا بیش از پیش حال وهوای شهر را به شهری که روزه دار است نزدیک کند و این خود موجب همراهی و همدلی با روزه داران می شود.


شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان



اما همانطور که گفته شد چنین نمایی از هر زاویه ای مثل هنر و معماری می تواند جلوه های مختلفی داشته باشد. .به عنوان مثال مجید ناگهی عضو عالی انجمن عکاسان ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه های قابل اجرا در این زمینه گفت: یکی از کارهایی که برای رساندن فضای این ماه می تواند صورت بگیرد این است که داربست ها و طراحی هایی را با بهره گیری از هنر در این زمینه داشته باشیم و مثلا در آن ها به سبک ایرانی و اسلامی افطاری دهیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر این بهره گیری صحیح از فضای شهری یکی دیگر از موارد قابل کار است، زیرا برای گستردگی این رویداد زیرسازی هایی مثل طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر  و نکاتی از این قبیل لازم است تا به کمک عکس، نقاشی و ... در سراسر شهر چنین جوی را ابلاغ کنیم.

ناگهی در قسمت دیگری از صحبت هایش به لزوم وجود کارشناسی برای نصب و قرار دادن آثار انتخاب شده اشاره کرد.


شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان



علاوه بر این غلامرضا راهپیما هنرمند به نام عرصه خوشنویسی که در حال حاضر نمایشگاهی با موضوع و محتوای رمضان را در خانه هنرمندان برگزار کرده، در گفتگویی با ما ضمن تاکید بر ایجاد تفاهم نامه ای بین شهرداری و فضاهای آموزشی بیان کرد: ماه رمضان ماه نزول قرآن است به همین جهت می توان شهر را به آیاتی از قرآن کریم مزین کرد اما قاعدتأ این امکان برای سراسر و جای جای شهر وجود ندارد به همین جهت مثل کاری که در حال حاضر در  برخی مناطق صورت گرفته می توان طرح هایی را در میادین و گذرگاه های پر تردد نصب کرد.

وی در بخشی دیگر از صحبت هایش اظهار کرد: نکته ای که در مورد استفاده از فضاهای شهری وجود دارد این است که اگر تفاهم نامه ای بین دانشگاه ها و مسئولان شهری مثل شهرداری امضا شود می تواند کمک بزرگی به این امر کند چرا که اگر با این امور از لحاظ علمی برخورد شود بهتر است و با این تفاهم نامه هر دو گروه برای نصب آثار و محتوی آن ها تصمیم می گیرند. 


شهر تهران، شهر رمضان شده است/ جلوه ماه رمضان در شهر رمضان



همه این راه ها بهانه خوبی برای نشان دادن هر چه بیشتر رمضان در سطح شهر هستند که میتوان از آنها در این زمینه بهره گرفت چرا که هنر در هر زمینه و موضوعی می تواند با زبان خود رسایی و کمک زیادی به رساندن مفاهیمی بکنند که به طور معمول دور و اطرافمان هستند و رمضان هم اتفاقی است که نگاه به آن از این دریچه جذابیت های خود را دارد و می تواند وسیله ای برای جذب و جلب توجه هر چه بیشتر افراد و نگاه ها  به این ماه شود.



گزارش از فاطمه شهدوست





۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن