تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797630223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سردشت؛ هیروشیمای ایران/ ثبت سند جنایت در دانشگاه معتبر آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سردشت؛ هیروشیمای ایران/ ثبت سند جنایت در دانشگاه معتبر آمریکا
امروز سالروز حمله شیمیایی به سردشت است.مجله انجمن پزشکی آمریکا 10 سال قبل گزارش پژوهش آثار روانی حمله شیمیایی به سردشت را منتشر کرد. تحقیقی که تیمی از دانشگاه ییل به سرپرسی یک جوان ایرانی انجام داده بود.

 عصر ایران- هفتم تیر جدای مناسبت تقویمی مشهور آن (انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سال 1360) یاد آور یک اتفاق دیگر در سال 1366 هم هست؛ حمله شیمیایی به شهر سردشت که بیش از 116 قربانی  و ده ها مصدوم  جسمی و روحی برجای گذاشت.

اما با این که هفتم تیر 1366 از تلخ ترین روزهای جنگ هشت ساله عراق با ایران به حساب می آید به نظر می رسد چندان که باید و شاید در رسانه های سراسری به آن پرداخته نشده و جا دارد در آغاز سی اُمین سال پس از این جنایت هم به اقدام سبُعانه ارتش صدام حسین اشاره شود تا بدانیم حملات شیمیایی آن دوران محدود به «حلبچه» نبوده و هم بدانیم آثار جنایت با پایان جنگ محو نشد و حتی اگر بسیاری از زخم های جسمی در گذر زمان التیام یافتند اما پاره ای آسیب های روحی باقی ماندند.

از سوی دیگر جالب است بدانیم هر چند این اتفاق در سال 1366 خورشیدی رخ داد و یک سال و 20 روز بعد هم جنگ نمام شد اما 16 سال بعد یک دختر جوان ایرانی  - فرنوش هاشمیان- که در آن زمان 29 سال داشت و در دانشگاه ییل آمریکا تحصیل و در بخش اپیدمولوژی و سلامت آن تحقیق و پژوهش می کرد، موضوع تحقیق دانشگاهی خود را به « آثار روانی حملات شیمیایی» اختصاص داد و عملا با پروژه ای که به فرجام رساند کاری کرد که معتبرترین مجلات پزشکی آمریکا اذعان کنند در جریان جنگ چه جنایتی رخ داده بود و یک سند ماندگار به ثبت رسید.

تحقیقات تیم ایرانی دانشگاه ییل آمریکا به سرپرستی فرنوش هاشمیان و با همکاری و عضویت فرناز فلاحتی و کاوه خشنود (رییس و استادیار دپارتمان سرایت شناسی بیماری های میکروبی در موسسه سلامت عمومی دانشگاه ییل ایالات متحده)  انجام و گزارش آن به دانشگاه ارایه شد و چنان قابل توجه به حساب آمد که  مجله انجمن پزشكی آمریكا در شماره ۱۲ اوت ۲۰۰۶ خود به انعکاس این گزارش درباره آثار روانی حمله با سلاح های شیمیایی  پرداخت.

 در این گزارش آمده بود: یك تیم دانشگاهی  به سرپرستی «فرنوش هاشمیان» جوان ایرانی به مدت دو ماه به بررسی آثار روانی و ذهنی حملات شیمیایی رژیم صدام حسین به شهرهای مرزی ایران در طول جنگ بر روی افراد غیرنظامی پرداخته و موضوع را در سه شهر مرزی بررسی كرده است.

مطالعات این گروه نشان می دهد هرچند آثار شدید فیزیكی از جمله سوختگی های شدید پوستی، آسیب به چشم، علائم تنفسی و دیگر مشكلات شایع و حاد تجربه شده توسط بازماندگان حملات با سلاح های شیمیایی غالبا درمان شده اند اما آثار سوء روانی و ذهنی باقی مانده است.

«فرنوش هاشمیان» اظهار امیدواری كرده بود:  با انتشار این گزارش آگاهی درباره آثار وحشتناك استفاده از سلاح های شیمیایی بالا برود و نیاز مردم به یك میثاق بین المللی برای نابودسازی این سلاح ها به اثبات برسد.

 رییس تیم تحقیقاتی بخش روانپزشكی مدرسه سلامت عمومی دانشگاه ییل آمریكا یكی از مهم ترین آثار برجای مانده از این حملات را «اختلال فشار پس ضایعه ای» ptsd ذكر كرده است.

به گفته او اطلاعات این تحقیق در ژوئیه ۲۰۰۴ (خرداد 1383)  و در پی بررسی بر روی ۱۵۳ غیرنظامی به دست آمد.

فرنوش هاشمیان درباره شیوه گروه نیز توضیح داد میزان استرس و آسیب های روحی در گفت و گوی 90 دقیقه ای با افراد مختلف و طی 2 ماه بررسی و ثبت شد.

تأثیر این گزارش بر پژوهشگر جوان ایرانی چنان بود که به رغم اتمام تحصیلات در دانشگاه معتبر ییل آمریکا تصمیم گرفت در داشگاه کالیفرنیا به تحصیل در رشته حقوق بپردازد و جنگ و خشونت و ریشه های سبعیت و جنایت را در ابعاد وسیع تر و به لحاظ حقوقی نیز بررسی کند و این کار را انجام داد.

شهر سردشت در استان آذربایجان غربی واقع است و به همین خاطر آیین سالروز بمباران شیمیایی در مرکز استان – اورمیه- برگزار و پیام رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم قرائت شد.




تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 27 June 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن