تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797937333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انحصارگرايي پزشكان با حذف ارائه نظام پزشكي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انحصارگرايي پزشكان با حذف ارائه نظام پزشكي
يك مصوبه عجيب كه انحصارگرايي پزشكان را بيشتر مي‌كند.
نویسنده : کبری فرشچی 
يك مصوبه عجيب كه انحصارگرايي پزشكان را بيشتر مي‌كند. طبق اين مصوبه دانشجويان رشته‌هاي متعددي كه كارشناسي يا كارشناسي‌ ارشد خود را از وزارت علوم و مدرك دكتري را از وزارت بهداشت دريافت كرده‌اند، حق دريافت شماره نظام پزشكي و تأسيس آزمايشگاه‌ها و مطب‌هاي مرتبط با رشته تخصصي خود را نخواهند داشت؛ مصوبه‌اي كه ظاهراً وزارت بهداشت و شخص وزير هم با آن مخالفند اما تاكنون اقدامي براي حذف آن انجام نشده تا جايي كه روز گذشته جمعي از دانشجويان رشته‌هاي مختلف دانشگاه‌هاي وزارت علوم، در اعتراض به مصوبه اخير سازمان نظام پزشكي مقابل وزارت بهداشت تجمع كردند.

روز يكم تير‌ماه ۱۳۹۵، دانشجويان علاقه‌مند به شركت در كنكورهاي ارشد و دكتري وزارت بهداشت با خبري عجيب در سايت سنجش پزشكي كشور مواجه شدند كه در آن، دانشجوياني را كه پايه آنها در مقطع ارشد از وزارت بهداشت نبوده و از ساير مراكز علمي كشور از جمله وزارت علوم هستند، از حق داشتن شماره نظام پزشكي ولو در صورت طي دوره چهار ساله دكتري رشته‌هاي مذكور، منع كرده است آن هم در شرايطي كه كمتر از يك ماه به كنكور دكتري تخصصي وزارت بهداشت باقي مانده است. اين در حالي است كه هم اکنون نيز تفاوت زيادي ميان درآمد و دستمزد يك دكتراي ميكروبيولوژي يا ژنتيك با پزشكان وجود دارد اما با اين مصوبه عملاً انحصارگرايي پزشكان بيشتر مي‌شود.
   
ما هم مخالفيم
محمدحسين پوركاظمي، رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي در خصوص اعتراضات جمعي از دانشجويان به مصوبه جديد اين مركز مبني بر عدم اعطاي شماره نظام به برخي از رشته‌هاي PhD كه مدرك تحصيلي كارشناسي و كارشناسي ارشد آنها غيرمرتبط با رشته دكتري در حال تحصيل است، گفت: اين مصوبه مربوط به نظام پزشكي است و ما هم به عنوان مركز سنجش وزارت بهداشت نسبت به اين موضوع معترض هستيم.  وي با بيان اينكه اين اعلاميه امروز از روي سايت برداشته مي‌شود، افزود: دبيرخانه علوم پايه پيگير اين مصوبه است چراكه معتقدند غيرعادلانه است.  پوركاظمي تأكيد كرد: در صورت اجرايي شدن اين مصوبه اين موضوع شامل حال دانشجوياني مي‌شود كه از امسال وارد مقطع PhD مي‌شوند. وزير بهداشت هم اگرچه اظهارنظري رسمي در اين باره نداشته اما در واكنش به كامنت‌هاي متعددي كه در صفحه اينستاگرامش از سوي دانشجويان معترض گذاشته شده در يادداشتي اينستاگرامي از مخالفت و پيگيري اين موضوع صحبت كرده است. هر‌چند هنوز خبري درباره نتيجه اين پيگيري‌ها منتشر نشده است.

دانشجويان معترض به مصوبه اخير نظام پزشكي براي احقاق حقوق‌شان حتي به رئيس‌جمهور نامه نوشته‌اند و از وي خواسته‌اند براي اين مسئله تدبيري بينديشد. در اين نامه آمده است: بسياري از رشته‌هاي حذف شده در مصوبه سازمان نظام پزشكي، لياقت بسيار بالاتري در حق داشتن امتياز نظام پزشكي دارند. اين دانشجويان با اعتراض به پزشك‌سالاري و وزارت بهداشت سالاري و با اشاره به دريافتي‌هاي نجومي پزشكان افزوده‌اند: ‌آيا اين عمل، كشيدن خط بطلان و نابود كردن تلاش‌هاي چندين ساله دانشجويان جهت آماده‌سازي براي شركت در كنكورهاي اين رشته‌ها نيست؟ حق و حقوق نظام پزشكي كشور تا چه حدودي است؟ ‌آيا پايمال كردن حقوق ديگر اقشار جامعه نيز از حقوق نظام پزشكي مي‌باشد؟ آيا اعلام اين خبر آن هم تنها چند ماه قبل از برگزاري كنكور وزارت بهداشت اقدامي اخلاقي و انساني است؟‌

دانشجويان معترض در اين بيانيه آورده‌اند: وزارت بهداشت سال‌هاست كه در تصميماتي بدون هيچ توجيه منطقي و علمي اقدام به حذف دانشجويان رشته‌هاي مختلف از شركت در كنكورهاي دكتري تخصصي مي‌كند، حال آنكه اين عمل حتي يك بار براي رشته‌هاي دكتري حرفه‌اي گروه علوم پزشكي اجرا نشده است.
 
در ادامه اين نامه آمده است:‌ اگر منطق نظام پزشكي در حذف دانشجويان وزارت علوم و دانشگاه آزاد و … به علت نبود تحصيلات كافي در زمينه‌هاي مرتبط است، لازم به ذكر است كه در يك بررسي بي‌طرفانه به وضوح درخواهيد يافت كه بسياري از رشته‌هاي حذف شده در مصوبه سازمان نظام پزشكي، لياقت بسيار بالاتري در حق داشتن امتياز نظام پزشكي خواهند داشت. اين روند مسموم با يك اقدام غيرمنطقي و غير‌علمي همراه شده است تا وزارت بهداشت و نظام پزشكي دست در دست هم، تدبير و اميد را نابود كرده و به جاي آن هرج و مرج‌هاي خودسالارانه را به سكو بنشانند.
همچنين بسيج دانشجويي چهار دانشكده دانشگاه تهران در بيانيه‌اي تأكيد كردند: مصوبه اخير سازمان نظام پزشكي در راستاي انحصار‌طلبي مديران وزارت بهداشت است.
اين بيانيه تأكيد كرده است: اين چه تدبيري است كه رفتار مسئولان وزارت بهداشت با انحصارطلبي و امتيازخواهي بي‌حدشان، امري روزمره شده است و چنين تصميمي برخاسته از كدام مبناي علمي است؟ آيا فارغ‌التحصيلان وزارت علوم در جايگاهي ممنوعه بوده يا به خطا تحصيل كرده‌اند، كه اگر اينطور است پس كاركرد اين رشته‌هاي وزارت علوم براي فارغ‌التحصيلان آن چه خواهد بود؟ اگر عدالت آموزشي در بدنه سيستم آموزش عالي رعايت نشود، آيا انتظار اجراي آن از دانش‌آموختگان اين سيستم، انتظار بي‌جايي نيست؟
   
اين دكتراها شهروند درجه 2 نظام سلامت نيستند
دكتر داريوش طاهرخاني، عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي اما با تأكيد بر اينكه اين موضوع تاكنون در شوراي‌عالي نظام پزشكي مورد طرح و بررسي قرار نگرفته است، مي‌افزايد: عضويت اين افراد در نظام پزشكي ناممكن نيست، چراكه زماني كه وزارت بهداشت به هركدام از اين افراد پس از پايان تحصيلات، مدرك دكتراي پزشكي باليني در يك رشته را مي‌دهد، يعني اين شخص دانش و صلاحيت آن رشته را تا مقطع دكترا داشته‌ است، بنابراين هيچ مرجعي نمي‌تواند آنها را «شهروند درجه 2» نظام سلامت تلقي كند و براي اين افراد حقوقي كمتر از ساير فارغ‌التحصيلان همان مقطع و همان رشته قائل شود. اگر رشته دكتراي آنها جزو رشته‌هاي مشمول عضويت در نظام پزشكي باشد، بايد از آن حق هم برخوردار شوند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن