تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796997782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قیمت سیگار در کشورهای مختلف جهان و ایران +نمودار


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: گفته می‌شود سالانه 5هزار و 600میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می‌شود که تجارتی معادل 330میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش تراز ،نمودار قیمت سیگار، از سال 1965 از خمیدگی درآمد. افزایش قیمت از همین سال شروع شد تا قیمت سیگار روزبه‌روز افزایش یابد. هرچند که هنوز هم نمی‌توان قیمتی مشخص برای سیگار گفت و این نرخ در کشورهای مختلف، متفاوت است.

گفته می‌شود سالانه 5هزار و 600میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می‌شود که تجارتی معادل 330میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص می‌دهد. 100میلیون نفر در جهان کسب و کارشان به صنعت دخانیات گره خورده است.
 
قیمت سیگار در کشورهای مختلف بستگی به عواملی چند دارد. در کشورهای اروپای شرقی قیمت سیگار حدود 10برابر ارزان‌تر از کشورهای اروپای غربی است. طبق آماری که سایت سیگارت‌گرایز از قیمت سیگار طی چند سال گذشته منتشر کرده است؛ این رقم در انگلستان 10 دلار و در بلاروس یک دلار است. قیمت سیگار در کشورهای آسیایی با اختلاف کمی نسبت به کشورهای اروپایی ارزان‌تر است؛ در سنگاپور 9.7 دلار و در قرقیزستان یک‌دلار.

با این حال، به نظر می‌رسد که ایران در میان این کشورهای ارزان در حوزه قیمت سیگار قرار دارد. براین اساس، قیمتی که برای نرخ سیگار در ایران ذکر شده است، چیزی در حدود 2 دلار است. براین اساس، می‌توان ایران را در جرگه کشورهایی که سیگار در آنها ارزان به فروش می‌رسد به شمار آورد. ایالات متحده امریکا از کشورهایی است که به‌طور کلی قیمت سیگار در آن بالاست. ولی این قیمت به‌طور شگفت‌آوری در ایالت‌های مختلف این کشور متغیر است. اگر مسافری بخواهد از کارولینای شمالی به نیویورک سفر کند باید 7دلار بر هزینه‌های سیگار خود بیفزاید. قیمت سیگار در امریکای جنوبی تقریبا پایین است. پاراگوئه با 1.5 دلار پایین‌ترین و ونزوئلا با 5.8 دلار بالاترین حد قیمت را دارا هستند. قاره آفریقا ارزان‌ترین قاره از نظر قیمت سیگار است.

گامبیا با رقم 0.8 دلار و سودان با رقم 4 دلار به ترتیب ارزان‌ترین و گران‌ترین کشورهای آفریقایی در این زمینه هستند. با این اعداد و ارقامی که ارائه شد، ایران از کشورهای ارزان در این زمینه به‌شمار می‌آید. بنابر اظهارنظرهای کارشناسان یکی از دلایل پایین بودن این رقم در ایران، حجم بالای قاچاق است. بسیاری از این نظریه دفاع می‌کنند که با افزایش قیمت سیگار در ایران می‌توان تا حدودی با گرایش مردم به آن مبارزه کرد. گفته می‌شود که مصرف سیگار در ایران 60 تا 65میلیارد نخ در سال است و 11 تا 14درصد مردم سیگاری‌اند. طبق آمارها در سال‌های اخیر مصرف سیگار در ایران کاهش یافته است. هرچند که معضل دیگری در حوزه مصرف مواد مخدر از جمله قلیان- که دیرینگی بسیاری در ایران دارد- هنوز با ارقام بالایی روبه‌روست. با وجود این، تلاش‌ها برای مبارزه با مصرف سیگار ادامه دارد و سال گذشته وزیر بهداشت اعلام کرده بود که باید مالیات برسیگار افزایش یابد تا قیمت این ماده زیان‌آور افزایش پیدا کند. مالیات بر سیگار هم از این جهت که به کاهش مصرف سیگار و افزایش سلامت عمومی منجر می‌شود، راهکار سودمندی است و هم از جهت هزینه‌های سلامت سودمند است چراکه با دریافت مالیات بیشتر می‌توان بودجه‌های بیشتری را به بخش سلامت اختصاص داد.
 
خسرو صادق‌نیت، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در همین رابطه خبر از اخذ مالیات 1700میلیارد تومانی برای سیگار طی سال جاری خبر داده است. این بودجه‌یی که این مقام مسوول از آن یاد کرده است، می‌تواند دست وزارت بهداشت برای برنامه‌های سلامت و درمان را باز بگذارد. داستان مبارزه با سیگار از آن دست داستان‌هاست، که سر درازش ناپیداست.

راهکارها بسیارند و نتیجه‌های مطلوب کم. با وجود این، همه این راه‌ها هنوز هم به سرمنزل مقصود نرسیده است چراکه به نظر می‌رسد ایران هنوز هم در میان کشورهایی است که هزینه سیگار در آنها بسیار ناچیز است. هرچند که در نگاه به دلایل گرایش هر کشور به سیگار می‌توان چند بعد را مطرح کرد اما به نظر می‌رسد که باید یکی از اصلی‌ترین دلایل نبود موفقیت در کاهش مصرف سیگاری‌های ایرانی را قیمت اندک آن دانست. هرچند که شاید بتوان در آینده، نگاه و نتیجه‌یی روشن‌تر را برای مصرف سیگار تصور کرد. افقی روشن و رها از انبوه دود.




منبع: تعادل







زمانبندی انتشار: 12 خرداد 1395 - 11:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن