محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797030276
گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی در مقابل گفتمان اسلام سیاسی تکفیری
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی در مقابل گفتمان اسلام سیاسی تکفیری فرهنگ > دین و اندیشه - یحیی فوزی
اسلام سیاسی بعنوان یک جریان مهم تأثیر گذار بر عرصه سیاست بین الملل در جهان معاصر، هرچند در مواجهه با جریانات رقیب یک جریان واحد را تشکیل میدهد اما دردرون خود به گفتمانهای مختلفی تقسیم میشود به بیان دیگر اسلام سیاسی در دنیای معاصر در یک نگاه کلی، گفتمانی است که در مقابل دو گفتمان رقیب یعنی گفتمان سکولار غیر دینی و گفتمان سکولار دینی مطرح شده و حول دال مرکزی اعتقاد به اینکه اسلام دارای آموزههای سیاسی -اجتماعی است ودین و سیاست با هم مرتبط میباشند سامان یافته واسلام گرایان سیاسی دالهای شناوری که همان مفاهیم وواژه های معمول در جامعه اسلامی میباشند را حول این دال مرکزی مفصل بندی کردهاند اما در یک نگاه عمیقتر به موضوع باید گفت که اسلام سیاسی هرچند در مواجهه با جریانات رقیب یک گفتمان واحد را تشکیل میدهد اما دردرون خود به خرده گفتمانهای مختلفی تقسیم میشود ند به بیان دیگر اسلامگرایان سیاسی را میتوان در دو خرده گفتمان عقل گرای اجتهادی و خرده گفتمان ظاهرگرائی دینی طبقه بندی کرد هریک را میتوان در سطح پائین تری یک گفتمان نامید. دال مرکزی گفتمان ظاهر گرا تفسیری نقل گرا از آموزههای اعتقادی دین است و دال مرکزی گفتمان عقل گرا تفسیری عقلانی اجتهادی از نصوص دینی میباشد. در حالی که گفتمان ظاهر گرا از یک اسلام قشری و کم عمق حمایت میکند گفتمان اجتهادی که بخش مهمی از جنبشهای جهان اسلام در بین اهل سنت و شیعیان را تشکیل میدهند، تلاش میکنند هویت اسلامی را در شرایط متغیر جهانی محافظت کرده و با ارائه راهکارهای عقلانی و مستخرج از شریعت در راستای زمان ومکان، تصویری معقول و کارامد از احکام اسلامی ارائه دهند که امام خمینی نیز از این گفتمان حمایت میکند. در واقع این جریانهای اسلامگرا، علیرغم اشتراکات لفظی ومفهومی از اعتقادات وآموزه های اسلامی دارای تفاوتهای مهمی در تفسیر از این مشترکات میباشند وآنها در خصوص مباحثی همچون: نوع تفسیر از توحید وحاکمیت الهی؛ بحث بدعت، بحث تکفیر ، جهاد؛ وحدت اسلامی، نوع تلقی از قانون شریعت، ویژگی های حکومت وحاکم اسلامی، نوع نگاه به حقوق سیاسی مردم ، نوع بر خورد با غرب وتجدد وتمدن جدید تفاوتهای مهمی با یکدیگر دارند که این تفاوتها پیامدهای سیاسی مهمی را در عملکرد سیاسی آنها بدنبال داشته است مثلاً یکی از مواردی که در تفاوت میان این دو گفتمان حائز اهمیت است الگوی حکومتی و ویژگیهای حاکم در آن است. که تفاوتهای مهمی دربین دو گفتمان عقل گرا ونقل گرای اسلام سیاسی وجود دارد. این تفاوتها تحت تأثیر تفسیرهای مختلف آنان از بحث حاکمیت الهی است در حالی همه مسلمانان به اصل توحید معتقدند اما گفتمان نقل گرا با تفسیر ظاهر گرایانه از برخی آیات قران ودیدگاه خاصی به توحید آنان با ادعای انحصار حاکمیت برای خدا، برای مردم نقشی در حکومت قائل نبوده ودموکراسی را کفر میدانند و حق اعتراض وشورش را علیه حکومت جایز نمیدانند اماگفتمان عقل گرا ضمن تاکید بر پذیرش حاکمیت الهی معتقدند که این حاکمیت از طریق رضایت مردم به عنوان صاحبان حق الهی در جامعه مستقر میشود وبر نقش مردم و مشروعیت الهی -مردمی حاکم تاکید کرده و برای حاکم مورد قبول الهی شرائطی قائل میباشند وحقوق مردم را نیز مغایر با توحید در حاکمیت نمیداند. در نتیجه این نوع نگاه به توحید نتائج مهمی در ایجاد مرز بندی در جوامع اسلامی داشته وتاثیرات مهمی در غیریت سازی در عرصه سیاسی به جای میگذارد. چنانچه امام خمینی در این راستا تلاش کرد تا از الگوی حکومتی جمهوری اسلامی که نوعی دموکراسی دینی است دفاع کند. حکومتی که در آن حاکم از بین واجدین شرائط توسط مردم یا نمایندگان آنها انتخاب میشود ایشان هرچند شرط فقاهت را در حاکم مورد تاکید قرار میدهد اما این به معنای آن نیست که همه فقها بالفعل ولی وحاکم میباشند بلکه تحقق ولایت حاکم به رأی مردم مشروط شده است وبه گفته ایشان «ولی منتخب مردم حکمش نافذ است.»
همچنین هرچند تاکید بر احکام شریعت وجه مشترک همه جریانات اسلامگرای معاصر میباشد ودر واقع تجلی توحید و حاکمیت الهی در تحقق احکام الهی در جامعه نمود پیدا میکند اما در مورد مفهوم قانون شریعت نیز تفسیرهای مختلفی در بین این دوگفتمان وجود دارد گفتمان ظاهرگرا با تاکید افراطی برنقل و نفی عقل، استنتاجات خاصی را بعنوان احکام الهی در عرصه سیاسی واجتماعی وفرهنگی مطرح میکند که منجر به تحقق اسلامی متحجرانه و خشن شده است که برخی مصدایق این مباحث را در مواردی همچون نوع نگاه به مصداق مسلمان وکافر وبحث بدعت و نوع تفسیر از جهاد وبرخورد با جایگاه اجتماعی زنان ونحوه مواجهه با مظاهر تمدنی میتوان بخوبی مشاهده کرد این در حالی است که متفکران انقلاب اسلامی ایران وامام خمینی نیز با تاکید بر ملازمه عقل و شرع وضرورت اجتهاد بر اساس زمان ومکان، با هرگونه تحجر و ظاهرگرائی در استنباط احکام دینی مخالفت میکردند که این تفسیرهای مختلف از شریعت در بین دوگفتمان اسلامگرا تاثیرات مهمی در عمل سیاسی آنها ونحوه مواجهه با مشکلات جوامع خود بوجود آوده است
هرچند همه اسلامگرایان بر اساس آیات قران بر ضرورت وحدت بین مسلمانان تاکید میکنند اما گفتمانهای نقلی -سلفی و طیفهای برآمده از آن با توجه به تفسیرجزم گرایانه از اندیشههای خویش هرگونه تفاوت و اختلاف سلیقه با ایدئولوژی خود را برنمی تابند و حکم به تکفیر طرف مقابل میدهند در واقع بخشی از جریانات نقل گرا تنها اسلام افراد را به قول آنها واعلام شهادتین نمیدانند بلکه معتقدند که کسی مسلمان است که در قول وفعل خود را ملزم به اسلام بداند وبا توجه به اینکه تفسیر آنها از شریعت نیز مبنای پذیرش فعل افراد است نتیجه این استدلال آن میشود که مسلمان کسی است که در علاوه بر قول به اعتقاد به توحید، در فعل نیز متناسب با تفسیر این جریانات نقل گرا از شریعت عمل کند و همین امر باعث شده است که آنها نه تنها گروههای غیر سنی هم چون شیعه و صوفیان را از دایره اسلام خارج کنند، بلکه با مذاهب چهارگانه اهل سنت نیز اختلاف نظر و تقابل دارند. که این امر موجب شده تا مصداق وحدت را محدود در بین خود و هم فکران خود کنند که این نوع نگاه به وحدت اسلامی موجب شده است تا تکفیریها با نگاه دینی به این تقابل دامن زده و خشم و تنفر خویش را از شیعه، صوفیه، فلاسفه و... بعنوان منحرفین از دین و مظاهرکفر و نفاق در جهان اسلام آشکارا بروز میدهند. وعملا مصداق وحدت را این گروهها ندانند. این در حالی است که در گفتمان اجتهادی نگاه موسعتری به بحث مسلمان وغیر مسلمان دارند وهر کسی که در گفتار شهادتین را بگوید مسلمان محسوب میشود ووحدت مورد نظر این گفتمان وحدت همه کسانی است که اعتقاد به توحید ونبوت پیامبر دارند هرچند در رفتار پیرو فقهای مختلف جهان اسلام باشند. ولذا امام فتاوی مبنی بر اقامه نماز پشت سر امام جماعت سنی وحتی پیروی از سیره فقهی آنان را در موارد زیادی جایز میداند.
همچنین نوع برخورد با تمدن معاصر و نوع برخورد با حضور اجتماعی زنان از جمله موارد مورد تفاوت در آیت دوگفتمان میباشد بطوریکه باید گفت که هرچند گفتمانهای نقل گرای سیاسی عمدتاً ماهیتی تمدن ستیز داشتهاند ا ما گفتمان اجتهادی همواره بر برخورد گزینشی با تمدن جدید تاکید میکرد این جریان هرچند انحطاط فرهنگی و اخلاقی را در غرب مورد نقد قرار میدهند و برابعاد استعماری واستثماری آن نظام تاکید میکنند اما از ابعاد تکنولوژیک وپیشرفتهای غرب تجلیل میکنند و ابعاد مهمی از تمدن جدید را بعنوان میراث مشترک بشر میپذیرند وحتی امام خمینی در نامهای به شورای نگهبان توضیه کرد که اسلام را طوری تفسیر نکنید که گمان شود اسلام با تمدن مخالف است.
بنابر توضیحات مذکور علیرغم اشتراکات لفظی ومفهومی، تفاوتهای مهمی بین این دوگفتمان در تفسیر از مشترکات وجود دارد که هریک پیامدهای سیاسی مهمی را بدنبال خواهند داشت که نمونه بارز آن را میتوان در دوالگوی سیاسی اسلامگرایی در ایران به عنوان سمبل اجتهاد گرایی از یکسو والگوی عملی رفتاری دولتهای طالبان در افغانستان وداعش در عراق وشام به عنوان سمبل اسلام سیاسی نقلی وظاهرگرا از سوی دیگر میتوان بخوبی مشاهده کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
کلید واژه ها: امام خمینی(ره) -
سه شنبه 11 خرداد 1395 - 17:43:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]
صفحات پیشنهادی
مقالات همایش گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر داوری شد
مقالات همایش گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر داوری شد شناسهٔ خبر 3662963 - پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها برگزیدگان مقالات علمی همایش بین المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر بنامقالات همایش «اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر» کتاب می شود
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مقالات همایش اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر کتاب می شود شناسهٔ خبر 3672239 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۲ دین و اندیشه > سایر صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی گفت از مجموعه ۲۱۶ مقاله ارسال شده به همایش اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معانشست «آزادی و کرامت انسانی در گفتمان سیاسی امام خمینی»
فردا در دانشگاه تهران برگزار میشود نشست آزادی و کرامت انسانی در گفتمان سیاسی امام خمینی شناسهٔ خبر 3672420 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی امام خمینی ره در گفتمان سیاسی آزادی و کرامت انسانی سه شنبه ۱۱خرداد در دانشگاه تهران برگزار میهمايش«امام خمینی(ره)، ارزش های اسلامی، جهان عاری از خشونت»
در سنگال برگزار می شود همايش امام خمینی ره ارزش های اسلامی جهان عاری از خشونت شناسهٔ خبر 3666614 - سهشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان همايش امام خمینی ره ارزش های اسلامی جهان عاری از خشونت به همت رايزني فرهنگي كشورمان در سنگال برگزار می شود بتمدید مهلت ارسال مقاله به نخستین همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر
تمدید مهلت ارسال مقاله به نخستین همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر مهلت ارسال مقاله به اولین همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر تا 5 اردیبهشت ماه تمدید شد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز امام ولایاعلام نتایج داوری مقالات همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۱ برگزیدگان مقالات علمی همایش بین المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر معرفی شدند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بنابراعلام هیئت داوران برگزیدگان مقالات همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی وبهترین حرکت برای مقابله با اسلام جعلی ترویج اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) است
بهترین حرکت برای مقابله با اسلام جعلی ترویج اندیشه سیاسی امام خمینی ره است نشست خبری دبیر همایش بینالمللی اسلام سیاسی امام خمینی ره و جهان معاصر با اصحاب رسانه برگزار شد به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سیدرضا صالحیامیری در نشست خبریهمایش بینالمللی گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر برگزار میشود
سهشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۰۸ دبیر همایش بین المللی گفتمان سیاسی امام خمینی ره و جهان معاصر گفت این همایش با هدف تبیین مولفههای اساسی اسلام سیاسی امام خمینی ره در مقایسه با اسلامهای سیاسی معاصر خصوصا در مقایسه با اسلام طالبان و داعش برگزار میشود مهدی فیض در گفتوگو با خبسید حسن خمینی:«اسلام حقیقی» گفتمان انقلاب است/ اگر از این گفتمان مراقبت نکنیم، به ضدّ خود تبدیل می شود/ صاحبان
سید حسن خمینی اسلام حقیقی گفتمان انقلاب است اگر از این گفتمان مراقبت نکنیم به ضدّ خود تبدیل می شود صاحبان اندیشه موظفند پیرایه های افراط و تفریط را از گفتمان امام بزدایند یادگار گرامی امام با اشاره به احیاء تفکر دینی به عنوان پیام انقلاب اسلامی گفت اگر امروز از این گفتمابرگزاری سمینار «ضرورت مقابله با افراطگرایی در اندیشههای امام خمینی(ره)» در بوسنی
سهشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۲۲ به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سمینار ضرورت مقابله با خشونت و افراط گرایی در آرا و اندیشههای امام خمینی ره در بوسنی برگزار میشود به گزارش ایسنا در این سمینار که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها