تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797785918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر مسکن


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: گمانه زنی‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی آغاز شده و این موضوع، یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن عنوان شده است.

به گزارش تراز ، بازار مسکن همواره از شاخص‌های مهم اقتصادی تاثیرپذیر بوده و یکی از پیشران‌های اقتصادی به شمار می‌رود. به همین دلیل یکی از مهمترین بخش‌هایی است که به طور مستقیم از تصمیمات دولتی تاثیر گرفته و با نوسان روبرو می‌شود.

هرچند که دولت یازدهم سعی کرده تا تصمیمات اقتصادی را بر مبنای کنترل بازار مسکن پایه گذاری کند تا این بازار بازهم دچار افزایش قیمت ها نشود اما همواره یکی از پرسش های مهم فعالان اقتصادی این بوده که سیاست های دولت چه تاثیری را بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به گفته کارشناسان بر کنترل و رکود بازار مسکن موثر بوده، نرخ سود بانکی است که در سال‌های گذشته تا سقف های بالاتر از ۲۲ درصد هم به سپرده گذاران، سود پرداخت می کرد. باوجودی که شورای پول و اعتبار در آخرین تصمیم گیری خود نرخ سود سپرده ها را به ۱۸ درصد کاهش داده است اما هنوز هم فعالان اقتصادی معتقدند باید بیش از این کاهش پیدا کند.

سال گذشته آبان ماه بود که حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به سود بالای سپرده ها در بانک ها انتقاد کرده بود. وی در گفتگو با مهر دلیل وضعیت کنونی بازار مسکن سود کمتر به نسبت سرمایه گذاری در بخش ساختمان دانست و گفته بود: باید تغییرات جدی در این بخش انجام گیرد تا سپرده گذاری سود کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف تولید داشته باشد.

به گفته وی باید نرخ سود سپرده گذاری در این بخش کاهش پیدا کند تا افراد وارد چرخه تولید شوند، در غیراین صورت ترجیح می‌دهند با سپرده‌گذاری و تلاش کم همان سود تولید را به دست بیاورند.

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر بازار اجاره

مظاهریان با تاکید بر اینکه بالابودن نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازار را به اشتباه می‌اندازد، ادامه داد: بالابودن نرخ سود سپرده‌ها به دلیل سیاست‌های ضدتورمی دولت است. برهمین اساس، دولتمردان قصد دارند تا یک توازنی را بین رکود و تورم برقرار کنند.

هرچند که نرخ سود بانکی برای سپرده‌های یکساله به ۲۰ درصد رسیده است، اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این نرخ به حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا می‌کند و شورای پول و اعتبار در حال بررسی این موضوع است.

در واقع کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، سرمایه گذاران پول های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت بازارهای سرمایه‌ای می‌روند که همین امر هم می‌تواند یکی از عوامل تورم زا در بخش‌های مختلف از جمله بازار مسکن باشد.

براساس این گزارش، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار اجاره بها هم تاثیر زیادی دارد، چراکه هرساله بازار اجاره متاثر از نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور تغییر می‌کند بنابراین نرخ سود سپرده ها هم بطور مستقیم بر این موضوع اثرگذار است.

در این خصوص حسام عقبائی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفته بود: کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند موج‌های افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن را برطرف کند و اجاره‌بهای مسکن در سال۹۵ با کاهش نرخ سود بانکی متعادل می‌شود.

به گفته وی در سال‌های اخير با وجود كاهش قيمت مسكن، اجاره‌بها افزايش يافته كه نشان می‌دهد عوامل ديگری در تعيين اجاره موثر بوده است. برخي از مردم و مالكان، رشد اجاره‌بها را با منافع سپرده‌های بانكی خود قياس میكنند، يعنی ارزش ملک خود را با سپرده بانكی تطبيق می‌دهند و آن وقت اجاره‌بها را تعيين می‌كنند. كاهش سود بانكی می‌تواند اين موج به‌وجودآمده در اجاره‌بها را برطرف كند.

بنابراین باید دید که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند، سرمایه گذاران را به سمت بازار مسکن سوق دهد و این بازار پس از ۴ سال از رکود حارج می‌شود یا نه؟


منبع: مهر







زمانبندی انتشار: 11 خرداد 1395 - 10:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن