تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797877666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس نظام پزشکی: دولت تعهددهد مخارج پزشکان بیش از 10درصد افزایش پیدا نکند تا به تعرفه ها تمکین کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


رئیس نظام پزشکی: دولت تعهددهد مخارج پزشکان بیش از 10درصد افزایش پیدا نکند تا به تعرفه ها تمکین کنیم جامعه > سلامت - دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد پزشکان حاضر نیستند با افزایش 10 درصدی تعرفه ها کار کنند و مصوبه اخیر دولت در این باره را اجرا نخواهند کرد.


امید سلیمی بنی: دو روز پیش در جلسه هیات دولت افزایش 10 درصد تعرفه های پزشکی تصویب شد. رئیس سازمان نظام پزشکی در این باره گفته این افزایش مانند تیر خلاص بر نظام سلامت است.
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی و ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت به صورت حضوری در گفتگوی ویژه خبری حضور داشتند و در این باره به اظهار نظر پرداختند. اینطور که پیداست پزشکان به شدت از تعیین افزایش تعرفه 10 درصد برای خدمات درمانی ناراضی هستند. به طوری که رئیس سازمان نظام پزشکی در آنتن زنده رسما اعلام کرد این تعرفه ها را قبول ندارد و پزشکان آن را اجرا نمی کنند.
در این میان، وزارت بهداشت و درمان نیز جانب پزشکان را گرفته و با وجودی که در جلسه هیات دولت، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت حاضر بوده، در نهایت تعرفه های درمانی تنها 10 درصد افزایش یافت ولی نماینده وزارت بهداشت در برنامه تلویزیونی دیشب هم اعلام کرد که با افزایش 20 درصدی موافقتر بوده اند. حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت که در بحث دیشب سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را ادامه می داد در مقابل اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص عدم رعایت تعرفه های تصویبی، با لبخندی معنی دارد گفت: از همکاران پزشک انتظار داریم تعرفه ها را رعایت کنند، البته نهادهای نظارتی هم نقش خود را ایفا می کنند.
با این وجود، زالی رئیس نظام پزشکی صراحتا گفت دولت باید تعهد بدهد مالیات پزشکان، تعرفه برق مطب ها و بیمارستانها، نرخ مجوز ورود به طرح ترافیک و سایر هزینه های بخش درمان نباید 10 درصد بیشتر افزایش پیدا کند، وگرنه پزشکان نیز به تعرفه های دولتی اعلام شده، تمکین نمی کنند.
در ادامه مشروح این میزگرد را می خوانید: چرا شما مخالف تعرفه ها هستید؟
زالی: این برنامه تزئینی است. به هر حال بازتاب نظرات جامعه پزشکی را داریم. بنده نیز از طریق رسانه ها نظراتم را گفته ام. دو سه اتفاق در سال گذشته افتاد و باید مسیر مطلوبتری رقم می زد. در سالهای قبل اعلام تعرفه ها زمانی می شد که مبانی بودجه ریزی تمام شده بود و بحث سلامت اعلام می کرد بعد از تعرفه ها با این مسئله مواجه شده ایم. اعلام این تعرفه ها قبل از تکمیل اعلام بودجه سنواتی کشور جای تشکر از وزارت بهداشت دارد. ما پیشنهاد دادیم که 20 درصد رشد تعرفه داشته باشیم. چند بسته سیاستی هم پیشنهاد دادیم که با وزارت بهداشت همراهی بود تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.
یعنی شما برخی بخشها را رشد کمتر و بیشتر از 20 درصد در نظر گرفته بودید؟
زالی: بله، توافق ما در شورای عالی نظام پزشکی و کمیسیون تعرفه بر اساس این پیشنهادها بود. پیشنهاد خود را به دکتر هاشمی وزیر بهداشت دادیم و بدون فوت وقت، پیشنهاد مشترک نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای اولین بار به شورای عالی بیمه در آبان سال گذشته تقدیم شد. انتظار می رفت بار مالی مترتب بر این نیز پیش بینی شود. متاسفانه با اتفاق دیشب نشان داد همان مسیر روشن و مترقی که پارسال شروع کردیم، قطع شد.
نظر نهایی شما 20 درصد است؟
زالی: چیزی که در کمیسیون تعرفه تصویب شد و به وزارت بهداشت اعلام شد همان میانگین 20 درصد بود. سال گذشته مشکل داشتیم و در اسفندماه 93 که رشد بخش خصوصی را 25 درصد پیشنهاد داده بودیم تا 15 درصد تقلیل یافت.
نظر وزارت بهداشت در این افزایش تعرفه ها به کدام سمت بود؟
حریرچی: وزارت بهداشت نقش تولیت و حکمرانی خوب دارد. کلیه ارائه کنندگان خدمت باید راضی و مردم نیز که موضوع اصلی هستند راضی باشند. از آبان ماه این بحث را داشتیم و آذرماه نامه رسمی پیشنهاد مشترک را به شورای عالی بیمه دادیم. از این نامه 3 سناریو به دولت رفت. طبق بند هـ ماده 38 قانون برنامه پنجم و ماده 9 قانون دائمی شدن احکام برنامه های توسعه ای، دولت مکلف شده قبل از تصویب بودجه، تکلیف تعرفه را روشن کند. باید قیمت واقعی خدمات مشخص شود. در تمام مسایل، وقتی دولت حضور دارد، قیمت تمام شده مشخص می شود. اگر کسی مقروض شد، تعدیل می خورد و اثر تورم در این قیمت اصلاح می شود. متاسفانه در 3 دهه اخیر، تورم حوزه سلامت چند درصد بیشتر بوده. قیمت تمام شده، الزام مهمی است. قیمت تمام شده نیز امسال محاسبه شد. مثلا محاسبه کردیم چهار بیمه کمیته امداد، نیروهای مسلح، خدمات درمانی و تامین اجتماعی نیز امضا کرده اند. تعرفه یک خدمت را 180 هزار تومان تعیین کردند و بعد قیمت تمام شده را 230 هزار تومان تعیین کردند. یعنی تعرفه ها بسیار کمتر از قیمت تمام شده بود. اقتصاد سلامت باید واقع بینانه شود تا اجازه سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی داده شود.
پس چرا اعداد محاسبه شده، یک دفعه متفاوت شد؟
حریرچی: بیمه ها تاکید داشتند این افزایش تعرفه فشار به جیب مردم وارد نکند و بیمه ها متقبل شوند. متاسفانه بودجه مناسبی در بیمه ها از بودجه عمومی، بودجه درآمدی و حق بیمه ها تعیین نشد. در 30 سال اخیر عقب افتادگی در تعرفه را داشتیم. در 2 سال اول دولت تدبیر و امید، ما بالاترین افزایش تعرفه نسبت به 10 سال را داشتیم ولی امسال این میزان 10 درصد شد.
هر سال این داستان را داریم. مگر مسئولان در یک جلسه تصمیم نمی گیرند؟
زالی: این به ترکیب شورای عالی بیمه خدمات درمانی برمی گردد. بازنگری در تعرفه ها در شورای عالی بیمه سلامت شکل می گیرد. عملا این شورا شکل نگرفته. به دلیل اختلافات دولت قبل، مجلس باید تصمیم می گرفت. الان شورای عالی بیمه خدمات درمانی تصمیم می گیرد. شورای عالی بیمه سلامت وظیفه توازن در آرا را داشت. ما و وزارت بهداشت در این شورا در اقلیت مطلق هستیم. 7 رای در مقابل 2 رای، ما در اقلیت در مقابل بیمه های درمانی، وزارتخانه ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم. قیمت تمام شده خدمات از سال 74 مطالبه جامعه پزشکی کشور است. این اتفاق از سال 74 نیفتاده و قیمت خدمات درمانی بر خلاف همه قیمتها، به روز نشده و این عقب ماندگی تاریخی به وجود آمده. محاسبه هتلینگ بخش خصوصی ما نشان می دهد روزانه 480 هزار تومان است ولی الان 320 هزار تومان تعرفه تعیین شده. این فاصله وجود دارد و نتیجتا در بخش خصوصی انگیزه برای سرمایه گذاری نیست. بازگشت به قانون به عنوان تعیین قیمت تمام شده، راه حل این مشکل است. ما آبان ماه این کار را کرده ایم. در سنوات گذشته اعتراض می شد که چرا دیر پیشنهاد تعرفه دادید. ما پارسال این مشکل را حل کردیم.
چرا سال های گذشته نظام پزشکی به قدری تعرفه ها را بالا برد که تعرفه گذاری بخش خصوصی را از نظام پزشکی گرفتند؟
زالی: اینطور نیست. 7 کا در سال 83 پیشنهاد ما بود که در سال 83 به 10 کا افزایش یافت.
صدای جهانگیری رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه پخش شد.
جهانگیری گفت: ما از مشروح مذاکرات دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر ربیعی وزیر کار خبر نداریم. مبنای افزایش 12 درصد و 20 درصد کارشناسی و منطقی داشت. الان 12 درصد در بخش دولتی تعیین شده و الان مبنای رشد تعرفه بر اساس تورم و حقوق و دستمزد بوده. وقتی 14 درصد تورم رشد می یابد در حوزه بهداشت و درمان 20 درصد رشد خواهیم داشت. یعنی حقوق و دستمزد 12 درصد رشد و بار مالی دارد. بقیه هزینه ها را بگذارید، این بالاتر می رود. چه می شود کرد؟ باید حقوق و دستمزد را رشد داد تا نیروی انسانی باقی بماند. از آن سو نیز ارتقا و بهره وری داریم و حقوق و دستمزد باید تعدیل شود. نباید پرسنل خدمات درمانی چند شیفت کار کنند تا کیفیت پایین نیاید. بار مالی نیز باید تقبل شود. برای بیمه ها باید تامین منابع شود، دولت با همه ابزار، به این موضوع فکر می کنند.
دکتر جهانگیری گفتند در جلسه هیات دولت وزیر بهداشت و رفاه بوده، چرا دکتر هاشمی امروز اعلام کردند دلم میخواست تعرفه بیشتر افزایش یابد؟
حریرچی: بحث اصلی چهارشنبه گذشته انجام شد. دولت یک ترکیب جامع و تشکیل شده از وزرای مختلف است. یک تدبیری نیز با توجه به کل منابع پی گرفته می شود. برخی سالها رشد خیلی پایین بوده برخی سالها رشد افزایش داشته. دولت با مکانیزم رای گیری تصمیم می گیرد و این ماههای اخیر وجهه اصلی همت وزیر بهداشت این بود که تعرفه اصلاح لازم داشته باشد. اشکال از سال 74 شروع می شود که در بخش دولتی تمام نظام پرداختی دولتی بود و تعرفه ربطی به پزشک نداشت. الان نیز در دنیا پرداخت به پزشک بر اساس حقوق است. حتی در 90 درصد بخش خصوصی پرداخت حقوق کادر درمان بر اساس حقوق است. نحوه پرداخت به بیمارستان نیز بر اساس گروه های همگون است. در سال 74 قانون بیمه همگانی تصویب شد و نظام پرداخت عوض شود. اشتباه اینجا رخ داد که همه بیمه نشدند. 23 میلیون روستایی و 16.7 جمعیت شهری بیمه نبودند. نحوه پرداخت عوض شد ولی بر اساس نحوه پرداخت، این پرداخت را نداشتیم. الان می بینیم هر سال وابسته به نرخ تورم هستیم. جامعه پزشکی پایمردی و وفاداری می کند و تعرفه را رعایت کردند. اگر تدبیر مناسب در تعرفه انجام نشود، برخی بداخلاقی ها که دودش به چشم مردم و پزشکان می رود، دیده می شود. اول دست تک تک آحاد جامعه پزشکی را می بوسم. اکثر پزشکان عاشقانه خدمت می کنند و برخی جاها دیده ایم همکاران مجلس و سیاستگذاران هم اعتراض کرده اند. چون وقتی می بینند در مطب، پول مازاد گرفته می شود یا دریافت غیرقانونی داشتند. این باعث می شود دچار مشکل شویم. ما مطمئنیم با درایت جامعه پزشکی، حتما قانون رعایت می شود. البته دستگاه های نظارتی هم نقش دارند.
چرا شما به دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نوشتید افزایش 10 درصد تعرفه ها را نمی پذیرید؟
زالی: ما اصل این تعرفه را نپذیرفتیم و جزئیاتش هم مورد قبول ما نیست.
یعنی اجرا نمی کنید؟
زالی: این حرف منطقی نیست. هنوز قانون اجرا نشده. چرا اجرای قانون را باید فقط از جامعه پزشکی انتظار داشته باشیم؟ از فردا دولت بخشنامه کند، کل مالیات جامعه پزشکی 10 درصد افزایش نیابد. از تسهیلات بانکی با چه سودی استفاده می کند؟ 25 تا 37 درصد سود می گیرند. از فردا بانکها از پزشکان بیش از 10 درصد سود نگیرند. در تهران به 6700 پزشک در ساعات اداری و بیمارستانهای دولتی طرح ترافیک باید داده شود. رشد نرخ طرح ترافیک چقدر بود؟ 100 درصد افزایش یافت. آیا دولت در مطب پزشک تعرفه برق را بر اساس 10 درصد افزایش تعرفه های درمان می گیرد؟ من به نامه به معاون اول رئیس جمهور گفتم اگر قرار است 10 درصد رشد تعرفه داشته باشیم چه نیازی بود از آبان گذشته اینهمه کار کارشناسی کنیم.
این بی قانونی درست است؟
حریرچی: من وقتی در کلاس شلوغ می کردم، معلم می گفت نفرین می کنم معلم شوید! من درک می کنم دکتر زالی چقدر فشار را تحمل می کند. دکتر زالی سمبل جامعه شریف پزشکان هستند. امروز دکتر هاشمی وزیر بهداشت علی رغم گلایه خود، گفتند ما پیشنهاد ما دیگر بود ولی دولت چون تصویب کرد ما تابعیم و اجرا می کنیم. این جلسه خیلی زود برگزار شد. باید 2-3 روز دیگر اجرا می شد. پیشنهاد نظام پزشکی 20 درصد بود. توجه کنید آقای دکتر زالی، تعرفه 10 درصد تصویب شد و انشالله با نرخ تورمی تک رقمی توام می شود. سالی نیستیم که 35 درصد هزینه ها افزایش می یابد. ممکن است سال بعدی در بودجه بیمه ها گشایش حاصل شود. اصل مشکل بودجه نامناسب بیمه هاست. در سال 94 بیمه ها با کسری مواجه شدند. مطمئنیم و خواهش می کنیم همکاران رعایت کنند.
بدهی بیمه ها چقدر است؟
حریرچی: آخرین رقم ما بیش از 8 هزار میلیارد تومان است و با محاسبه اسناد ارسال نشده به 10 هزار میلیارد تومان می رسد. دکتر زالی اگر در بیمارستان دولتی بودند چه می گفتند.
بیمه ها اینقدر بدهکارند، بدهی روی بدهی نمی آید؟
حریرچی: در بدنه تکنوکراسی دولت و سازمان مدیریت و برنامه مطرح می شود بودجه ای را فرض کنید و بر اساس بودجه فرضی، سقف ببندید. اگر به واقعیت موجود توجه نکنیم، تاخیر در پرداختها، بی سامانی و مشکل پیش می آید. البته تیر خلاص و غیرمنطقی و بی مبنا بودن را نباید به کار ببریم. دولت وقت زیادی را روی این بحث گذاشته و جامعه پزشکی این انتظار را دارند عقب افتادگی امسال سال آینده جبران شود.
زالی: صیانت از دستاوردهای دولت در بحث درمان، باید با تغییر تعرفه همراه باشد. نباید این حرف غیرمنطقی را بزنیم. مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی نظام سلامت فرمودند تعیین تعرفه های درمانی بر اساس مبانی متقن باشد. کدام بخش فرمایش ایشان در افزایش 10 درصدی متبلور است؟
بالاخره همه ملزم به رعایت قانون هستند؟
زالی: این کار مفهومش پرداخت سوبسید از جامعه پزشکی است. بخش پنهان تعرفه ها را باید جامعه پزشکی بپردازد. قانون برای همه است. باید همه مقید به قانون باشند. افرادی که باید قبل از سال تعرفه را در دولت اعلام کنند و نکردند، جوابگو هستند؟ الان چند وقت از آبان ماه گذشته؟ مصوبه هیات وزیران چیست؟ عملا تاخیر در اعلام تعرفه ها فرآیند اداره بخش درمان را مختل می کند. این دستاورد دولت است که دچار اختلال می شود. صدا و سیما مراجعه کنند. باید همه افرادمقید به اجرای قانون باشند. شورای عالی سلامت تشکیل شده؟ نشده، خلاف قانون شده. کجاست این شورا؟ باید دولت شورای عالی بیمه سلامت را تصویب می کرد. این عین قانون است. الان در اجرای قانون هستیم؟ اجرای قانون نشده. قانون بازنگری در قیمت تمام شده خدمات درمانی اجرا شده؟ نشده. مبانی قانونی باید اجرا شود.
بفرمایید شما اجازه زیرمیزی گرفتن را به پزشکان می دهید؟
زالی: اصلا اینطور نیست. انتظار داریم از دولت که در تعرفه ها تجدید نظر کند. از وزیر بهداشت تشکر می کنم و فشار همکاران می تواند تاثیرگذار باشد. ما مبانی خود را برای تعیین تعرفه اعلام کردیم. سال گذشته بخش عمده ای از نگرانی ها تمام شد. مفهوم بحث ما این است که اصرار داریم اگر تعرفه به شکل منطقی با 20 درصد پیشنهادی که عدد تند و غیرمنطقی نبود، با این سناریوی تلخ روبرو نبودیم. امکان بازنگری در تعرفه ها وجود دارد. مصوبه هیات وزرا که آیه قرآن نیست فرصت بازنگری هست. در دولت که فرصت داشتیم نظرات خود را اعلام و از آن دفاع کردیم.   47231  

کلید واژه ها: هزینه‌های درمان - وزارت بهداشت - درمان - تعرفه‌های پزشکی - سازمان نظام پزشکی - نظام پزشکی -




سه شنبه 11 خرداد 1395 - 06:47:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن