تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796373367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه تصویری مساجد در سینمای ایران دستوری است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فرهاد توحیدی در گفتگو با مهر:
جایگاه تصویری مساجد در سینمای ایران دستوری است

فرهاد توحیدی


شناسهٔ خبر: 3672065 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

توحیدی، فیلمنامه نویس گفت: باید سعی کرد از گنجاندن صحنه های شعارگونه پرهیز کرد و نقش پیوندیافته مسجد با درام در فیلم ها تقویت شود. به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت دهه تکریم مساجد به سراغ فرهاد توحیدی، از فیلمنامه نویسان کشورمان رفتیم و با او در ر ابطه با نقش مساجد در سینمای ایران گفتگو کردیم. توحیدی درباره جایگاه مسجد در آثار هنری گفت: خود مساجد در طول تاریخ ایران به عنوان یک اثر هنری شمرده می‌شدند و اسناد معماری اصیل ایران هستند؛ مسجد عالی قاپو و حضرت امام در اصفهان شاهکارهای مسلم هنری هستند که از همه دنیا برای تماشای آنها می آیند. بنابراین ساخت مسجد یا خانه خدا، فریضه ای بوده که در طول تاریخ بزرگترین هنرمندان و معماران را به خود جلب کرده است. وی افزود: جالب اینجاست که این بزرگترین معماران که مساجد درخشان و شاهکارهای معماری ایران را ساخته اند، اسمی از خودشان ثبت نکرده اند و در واقع این کار را برای رضایت خداوند انجام می دادند نه اینکه نامی از آنها باقی بماند. برای مثال در گوشه ای ناپیدا از مسجد گوهرشاد، امضای معمار وجود دارد. توحیدی خاطرنشان کرد: مهمترین کاشیکاری دوران سلجوقی در حرم حضرت امام رضا (ع) یافت می شود که این کاشی های آبی رنگ، از کاشیکاری های بازمانده معماری سلجوقی به حساب می آید و اگر این حرم نبود اینها حفظ نمی شدند. رئیس پیشین هیئت مدیره خانه سینما با بیان اینکه خود مسجد پدیده ای هنری به حساب می آید، گفت: بر این اساس ما هستیم که مسجد را از جنبه هنری اش تنزل داده ایم، بنابراین می توان مساجد را با همان نگاه ساخت و تزئین کرد تا جایی باشد که انسان در آن به آرامش برسد. وی در پاسخ به اینکه اگر بخواهیم یک اثر سینمایی را طوری با مسجد پیوند بزنیم که اثری شعاری نشود باید چه کار کنیم، توضیح داد: به نظر می آید در این دوره متاسفانه ما گرفتار شوائب ایدئولوژیک شدیم؛ وقتی به سینمای قبل از انقلاب و برخی فیلم‌فارسی‌ها نگاه می‌کنیم، صدای اذان شنیده می‌شود و حین پخش اذان که معمولا صدای موذن‌زاده اردبیلی است، به گلدسته مساجد کات می‌خورد و در واقع نوعی روحانیتی با مدد گرفتن از مسجد به فیلم پمپاژ می کردند که مظهر معنویت و روحانیت در فیلم است. وی تصریح کرد: شاید این گریزی که می زنیم عبارت باشد از اینکه متاسفانه به غلط در سی و هشت ساله تاریخ جمهوری اسلامی برخی کوشش کرده‌اند که «دین» را دولتی کنند در صورتی که دین دولتی نیست و شاید بخشی از جایگاه تصویری مساجد در سینمای ایران ناشی از این باشد که دستوری می نمایاند. توحیدی بیان کرد: حتما دیده اید که در فیلم های سینمایی ایرانی یک سکانس نماز گنجانده می شود تا نشان دهد که قهرمان فیلم نمازخوان است. این در حالی است که اگر این نماز، نمازی است که واقعاً ارتباط ارگانیک و سازمان یافته با جریان درام ندارد، تماشاگر باهوش متوجه می شود که این صحنه به قولی از حب علی نیست بلکه از بغض معاویه است. وی در پایان گفت: شاید از این جهت است که نمایش مساجد در فیلم های ایرانی کمرنگ‌تر شده و باید سعی کرد از گنجاندن صحنه های شعارگونه پرهیز کرد و نقش پیوندیافته مسجد با درام در فیلم ها تقویت شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن