تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796784238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همديگر را به مهمانی اسراف دعوت نكنيم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
همديگر را به مهمانی اسراف دعوت نكنيم
همديگر را به مهمانی اسراف دعوت نكنيم تمامی اعمال و رفتارهای ما تأثيرات منفی يا مثبتی را در اجتماعی كه در آن زندگی می‌كنيم به همراه دارد.


به گزارش فرهنگ نیوز، هر عملی عکس‌العملی را به‌دنبال دارد. تمامی اعمال و رفتارهای ما تأثیرات منفی یا مثبتی را در اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم به همراه دارد. بر اساس خرده فرهنگ‌های غلطی که در گذشته وارد فرهنگ ایرانی – اسلامی ما شده برخی اصطلاحات نادرست در جامعه رواج پیدا کرده است.

 شاید بارها جمله‌هایی نظیر «چهار دیواری اختیاری» یا «مال خودم است دوست دارم آتیشش بزنم» و... را شنیده باشید که اگر نگاهی عمیق به اصالت فرهنگ ایرانی داشته باشیم متوجه خواهیم شد این اصطلاحات رایج هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد. بنابراین باید به آثار اعمال و رفتارهای خود کاملاً حساس باشیم، زیرا همین رفتارهای ناخواسته و بدون تفکر و تعقل به مرور زمان فرهنگ غالب جامعه خواهد شد.

برگزاری مراسم‌ عروسی یا مذهبی پر زرق و برق شاید در یک نگاه ساده به جایی برنخورد، ولی همین مراسم در آینده باعث می‌شود سطح توقع افراد جامعه بالا برود و افراد با فرهنگ ساده‌زیستی فاصله بگیرند. شاید اگر پای صحبت‌های پدر و مادر‌های خودمان بنشینیم همه از شروع زندگی‌شان در ساده‌ترین شکل ممکن یاد می‌کنند، ولی امروزه اکثریت جوانانی که در شرف ازدواج هستند به عروسی‌های باشکوه و خانه‌های مجلل می‌اندیشند یا حداقل با رؤیای آن زندگی می‌کنند.
 

ضیافتی برای اسراف

نگاهی عمیق به دورهمی‌هایی که به هر بهانه‌ای برپا می‌شود تنها یک موضوع را نمایان می‌کند، برای اسراف و بریز و بپاش‌های بی‌حد و اندازه رقابتی شدید میان افراد جامعه شکل گرفته است. این درست است که کسی را نمی‌توان به دلیل برپایی مهمانی‌ای با‌شکوه سرزنش کرد، اما می‌توان به خاطر اسراف منابع حیاتی و تأثیرات ناگوار عملش مورد خطاب قرار داد.

ضیافت‌ها و مهمانی‌هایی که در سطح شهر به‌خصوص در میان افراد متمول جامعه برگزار می‌شود نه تنها نمایش اسراف و هدررفت منابع و سرمایه‌های یک کشور است بلکه نابودی یک فرهنگ اصیل به‌شمار می‌رود.

در جامعه‌ای که اسراف می‌شود و فرهنگ و شخصیت افراد را با میزان برگزاری مجالس پر زرق و برق و میزان و تعداد غذاها و میوه‌هایش می‌سنجند باید منتظر مرگ بسیاری از ارزش‌های فرهنگی باشیم.

این گونه افراد نمی‌دانند که با رفتارهای نادرست خود چه تأثیرات مخربی را بر فرهنگ عمومی می‌گذارند. فرهنگ ایرانی زمانی نماد ساده‌زیستی، قناعت، همدلی و کمک به دیگران بود اما از آن فرهنگ غنی در شرایط فعلی چه عناصری باقی مانده است؟ برخی از رفتارهای ما در جامعه شاید در نگاه ساده و گذرا خیلی کوچک و ناچیز باشد اما زمانی که یک رفتار غلط تکرار و تکرار می‌شود، دیگر نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

زمانی سفره‌های ایرانی در کنار سادگی و سلامتش مملو از صفا و صمیمیت بود ولی در حال حاضر با تمام ولخرجی‌ها و اسراف‌های بی‌حد و اندازه خبری از آن همه دوستی و صفا و مهربانی نیست. آیا اسراف باعث نشده مهر و محبت از خانه‌ها پر بکشد؟

الگوی مصرف ایرانی برای خانواده ایرانی

داشتن روحیه و فرهنگ مناسب مصرفی، عزت و کرامت نفس را برای انسان به ارمغان می‌آورد، زیرا نیازهای کاذب و تجملگرایی است که انسان را به تملق و چاپلوسی وادار می‌کند. افرادی که گرفتار اسراف و تبذیر و زندگی پر زرق و برق هستند، بیشترین آمادگی را برای حرکت به سمت انحرافات و ناهنجاری‌های اجتماعی دارند. در واقع بسیاری از مصارف تجملی و تشریفاتی رایج در جامعه ما نیز از مصادیق اسراف یا تبذیر به حساب می‌آید و اصلاح الگوی مصرف، بدون قناعت و ساده‌زیستی و دوری از تجملگرایی، امکان‌پذیر نیست.

کشوری که شعارش اقتصاد مقاومتی است باید افراد جامعه خود را برای تحقق آن آماده کند زیرا آنچه در حال حاضر از همه واجبات واجب‌تر است صلابت و سربلندی ایران است، بنابراین در چنین شرایطی اسراف منابع نه تنها اقتصاد را نابود می‌کند بلکه زمینه‌ نابودی هویت ایرانی را فراهم می‌سازد.

تشریفات بی‌قاعده و تجملگرایی بی‌اندازه باعث می‌شود منابع کشور به شکل مناسب و مساوی بین تمامی اقشار جامعه تقسیم نشود و گروهی که فربه‌تر هستند بیشتر استفاده کنند و قشر متوسط و پایین در حسرت حداقل‌ها باشند.

از همین رو توجه به الگوی درست مصرف باعث می‌شود همه به یک اندازه از نعمت‌ها و منابع استفاده کنند. البته نباید از این نکته غافل شد که اصلاح الگوی مصرف یک کار فرهنگی است که نیازمند الگو‌سازی و مدل‌سازی است. چنانچه در جامعه نمود عینی برای الگوی مصرف وجود نداشته باشد حرف زدن در این خصوص در حد همان حرف باقی می‌ماند. لذا لازم است مسئولان به عنوان اولین الگوهای افراد جامعه بیش از دیگر افراد جامعه مراقب رفتار و اعمال خود باشند.

صرفه‌جویی یعنی پیدا کردن روش‌های نوآورانه برای استفاده بهتر از منابع محدود و به خصوص منابع تجدیدناپذیر. در همین خصوص رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «اسراف در آب، اسراف در نان، اسراف در مواد غذایی، اسراف در دارو، اسراف در وسایل زندگی، اسراف در وسایل تجمل و آرایش و مانند اینها، بخش مهمی از منابع زنده‌ کشور را هدر می‌دهد؛ این هم یکی از چیزهایی است که بایستی مورد ملاحظه قرار بگیرد؛ مصرف خوب و درست، غیر از اسراف کردن و دور ریختن و ریخت‌وپاش کردن است».

بنابراین با اصلاح الگوی مصرف و مدیریت رفتارها و مهمانی‌های خود می‌توانیم شرایط بهره‌مندی یکسان را برای آحاد جامعه فراهم کنیم.

خیلی ساده است، اسراف نکنیم

خیلی از کارهایی که در زندگی انجام می‌دهیم از مهمانی‌های آنچنانی گرفته تا خرید گوشی و حتی لباس‌های مد روز و البته یک بار مصرف برای مهمانی همه و همه را می‌توان بر اساس تعقل و تفکر انجام داد تا پول‌هایمان را هدر نداده باشیم.

اگر قبل از هر کاری و هر خریدی کمی تأمل کنیم، آن گاه خواهیم فهمید چقدر ساده می‌توان از یک الگوی غلط مصرف که بر اساس چشم و هم‌چشمی، فخر‌فروشی، پز دادن و تکبر و غرور نشأت گرفته است تبعیت نکرد.

کسی منکر استفاده از نعمت‌های خدادادی نیست. بحث بر سر این است که اسراف نکنیم و فرهنگ اسراف را در جامعه گسترش ندهیم.

بد نیست قبل از هر فعلی با خود بیندیشیم که این رفتار ما می‌تواند چه تأثیرات منفی یا مثبتی را بر جامعه تحمیل کند، زیرا بر اساس قانون سوم نیوتن هر عملی عکس‌العملی را در پی خواهد داشت که در بسیاری از موارد خارج از اراده و خواست ماست.
 

منبع: روزنامه جوان


95/3/10 - 10:48 - 2016-5-30 10:48:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن