تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796906652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش تراز دریاچه ارومیه، ربطی به بارندگی‌ها ندارد/ دریاچه احیا نشود، طوفان‌های نمکی به کرج می‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


افزایش تراز دریاچه ارومیه، ربطی به بارندگی‌ها ندارد/ دریاچه احیا نشود، طوفان‌های نمکی به کرج می‌رسد جامعه > محیط زیست - رئیس کارگروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه دستاوردهای دولت در کاهش آسیب های ناشی از خشک شدن این دریاچه و اقداماتی که برای افزایش یک متری تراز آب دریاچه ارومیه شده را تشریح کرد.


امید سلیمی بنی: مسئله بحران خشکسالی در دریاچه ارومیه و مشکلاتی ناشی از آن باعث شد تا دوسال پیش ستادی از سوی دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه تشکیل شود. این کارگروه اخیرا اعلام کرد سطح تراز آب دریاچه در سال آبی جاری، ۵۴ سانتیمتر بالا رفته و نسبت به سال آبی گذشته، یک متر تراز آب بالاتر است. با این وجود دکتر مسعود تجریشی، رئیس کارگروه علمی و فناوری ستاد احیای این دریاچه و استاد دانشگاه صنعتی شریف تهران می گوید تابستان دوباره دریاچه خشک می شود ولی طوفان های کمتری در انتظار مردم پیرامون آن است. مردمی که به گفته تجریشی دارای مشکلات فراوان سلامتی از جمله مشکلات ریوی، سرطان ها و افزایش آب مروارید چشم شده اند. تجریشی در نشست خبری خود که در کافه خبر و با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد، جزئیات تازه ای را از دستاوردها و اقدامات دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه تشریح کرد. در ادامه مشروح این کافه خبر را می خوانید: افزایش تراز آب دریاچه ارومیه ناشی از چیست؟ ظاهرا بارندگی ها بیش از اقدامات کارگروه احیای دریاچه موثر بوده؟ اینطور نیست. اتفاقا آقای شریتعمداری معاون اجرای رئیس جمهور به من گفت در هیات دولت مطرح شده تراز آب دریاچه به دلیل افزایش بارندگی بالا آمده است. عرض کردم چنین چیزی نیست. بلکه 4 درصد در حوزه آبخیز دریاچه نسبت به سال قبل، بارندگی کمتری داشتیم. اقدامات گذشته کارگروه و زمان مناسب بارندگی های امسال باعث شد نیم متر آب دریاچه افزایش یابد. چه اقداماتی باعث این تغییرات شد؟
بزرگترین اقدام مداخله ای ما این بود که وقتی آب در رودخانه ها جریان دارد، آب در داخل پهنه رود، پخش و تبخیر می شد. ما اجازه دادیم با استفاده از لایروبی، آب در داخل رودخانه بتواند خود را به پهنه اصلی برساند. لایروبی را از آبان سال گذشته انجام دادیم.علت دوم، این است که ما رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود را متصل کردیم تا آب دیگر پس نزند و تبخیر نشود.




تجربیات جهانی می گوید وصل کردن رودخانه ها تجربه خوبی نداشته. آیا تجربه شما متفاوت است؟
وقتی آب منطقه ای پیشنهاد وصل دو رودخانه را کرد، تصاویر قدیمی ماهواره ای را دیدیم. این تصاویر نشان می داد رودخانه ها از گذشته های دور به هم متصل بودند. این کار جدیدی نیست. یعنی کار ما، جابجایی بستر رودخانه نبود. ما سراغ مسیری رفتیم که در گذشته توسط مردم این اتصال صورت گرفته بود. در گذشته های دور نیز مردم این رودخانه ها را متصل می کردند. ما از ظرفیت گذشته استفاده کردیم و 1.4 میلیارد متر مکعب از سیمینه رود و زرینه رود، آب به دریاچه ارومیه آوردیم که نسبت به سال گذشته، این میزان 3 برابر افزایش داشته. این آب ازکجا آمده؟
آب بارشها بود که قبلا پخش و تبخیر می شد. اقدام سوم کارگروه، کاهش رهاسازی آب از سدها بود. از مهر سال گذشته با وزارت نیرو صحبت کردیم رهاسازی آب 8 درصد از سدها کاهش یابد. تا 5 سال، هر سال، کشاورزی باید 8 درصد از مصرف آب خود کم کند. برای همین 40 درصد رهاسازی آب از سدها برای کشاورزی، ظرف 5 سال کم خواهد شد. لذا توانستیم 440 میلیون متر مکعب آب از بوکان و حسنلو برای دریاچه رها کنیم. اقدام بعدی، خودجوش بود و ما منبع مالی برای آن اختصاص نداده بودیم. در گشت و بازرسی ها، مشخص شد مردم در زمستانها سردهنه ها را از سمت یخچال ها باز می کردند و می گفتند اگر یخآب در اراضی پخش شود، انگل درختان کم می شود. دانشگاه تبریز مطالعه کرد و نشان داد این موضوع اثری ندارد و ما بازگذاشتن سردهنه ها را کنترل کردیم. مجموعه این اقدامات باعث شد تلفات آب که در گذشته 36 درصد بود، امسال به 16 درصد برسد. بقیه آبها نیز به پیکره دریاچه خود را رساندند.بارشها نیز زمان های خوبی بود و موثر هم بود و روان آب تولید می کرد که شرایط امسال را داشتیم. سوال اصلی این است که آیا دریاچه دوباره در تابستان خشک می شود؟
نسبت به سال گذشته آبی 93-94، یک متر تراز آب را افزایش داده ایم. در سال آبی جدید ما 54 سانتیمتر افزایش داشتیم ولی جواب شما مثبت است. بله، دریاچه خشک می شود. چون تبخیر آب از دریاچه 1.1 متر در سال است. انتظار داریم در شهریور، مهر و آبان که بارندگی چندانی نداریم، با توجه به گرمتر شدن 2 درجه ای دما در حوضه آبخیز، بخش شمالی و جنوبی دریاچه جدا شود و در اصل دریاچه خشک شود. پس این همه اقدامات شما چه حسنی داشته؟
با آبگیری دریاچه، نمکها کریستالی می شود و طوفان نمک مانند گذشته اتفاق نمی افتد. عمده کانونهای طوفان نمک در حاشیه دریاچه است. در سالهای آینده باید هم دریاچه را پرآب کنیم و هم بتوانیم قرق کنیم و نگذاریم دسترسی به دریاچه توسط انسان یا حیات وحش صورت گیرد و بدینوسیله مطمئن باشیم طوفانهای غبار که تیر و مرداد اتفاق می افتد، مهار شود. یکی از کارکردهای این بارندگی و داشتن آب در دریاچه، کم شدن طوفانهای نمک است.




با 100 هزار حلقه چاه های غیرمجاز چه کردید؟
بیشترین مشکل ما در در این باره در غرب دریاچه است. تبریزی ها در شرق دریاچه کم کم حس کردند خشک شدن دریاچه ارومیه، مشکل برای آنها درست می کند. برخی از روستاها خودجوش تصمیم گرفتند دیگر پیاز نکارند. طوفانها درختانشان را خشک کرده، آب چاه ها شور شده و کم کم به این نتیجه رسیده اند باید مصرف را کم کنند تا بتوانند دوام بیاورند. در غرب، هنوز آب زیاد داریم. در شهریور و مهر که آب نیاز نیست، در تمام اراضی، آب پخش می شود. در پایین دست سد بوکان و دشت میاندوآب، 70 میلیون متر مکعب آب بیش از نیاز کشاورزان را به صورت تبخیر از بین می رود. آب در این دشت بالا می آید و تبخیر می شود و خاک را شور می کند. امسال بیش از 16 درصد رهاسازی آب را کم کردیم ولی هیچ کشاورزی نیامد بگوید محصول من کم شده. عدد 40 درصد که ما برای کنترل رهاسازی آب رسیده ایم، از دو طریق شناخته می شود. میانگین استفاده از آب تجدیدپذیر در دنیا 35 درصد است. یعنی 35 درصد آب استفاده می شود و بقیه را به طبیعت می دهد. در ایران این میزان 85 درصد به بالاست. تا حدود 2 سال پیش آمار و اطلاعات می گفت آب تجدیدپذیر کشور 125 میلیارد متر مکعب است. آخرین اطلاعات پارسال گفت 95 میلیارد متر مکعب. وزیر نیرو یک ماه پیش اعلام کرد این میزان 80.8 میلیارد متر مکعب است. یعنی آبی نبوده که در دو دهه اخیر استفاده نشده و آب تجدیدپذیر ایران در دو دهه اخیر 50 درصد کاهش یافته. اگر 80 میلیارد متر مکعب میزان آب تجدیدپذیر ما باشد، ما 100 درصد آب را استفاده می کنیم. استاندارد می گوید بیش از 40 درصد استفاده، یعنی تهدید بی آبی. در ارومیه، این میزان 70 درصد است. در کرمان، شیراز و خراسان جنوبی این استفاده بیش از 100 درصد است یعنی از آب زیرزمینی استفاده می کنیم. این منبع در کشور محدود و در حدود 200 میلیارد متر مکعب است. بر اساس اطلاعات نهادهای بین المللی میزان مصرف ما 20 میلیارد متر مکعب بیش از تغذیه آبهای زیرزمینی است. یعنی از ذخیره استفاده می کنیم. با استفاده از ذخیره آب زیرزمینی در کل کشور زمان زیادی نمی گذرد که کشور از استفاده منابع آب تجدیدپذیر ناامید می شود. مطالعات دانشگاه واخینینگن نشان داده تا سال2055 میلادی ورودی آب دریاچه تا 55 درصد کاهش می یابد. یعنی ما در افق آینده، منابع آب را به تمامی مصرف کرده ایم. باید بتوانیم اقداماتی انجام دهیم تا ضمن بهبود وضعیت معیشت کشاورزها، بتوانیم آب صرفه جویی شده را داخل دریاچه بفرستیم. کشور در بحران شدید به سر می برد و اگر توجه نکنیم نسل بعدی کشوری را تحویل می گیرد که هیچ منبع آبی ندارد. چقدر چاه های اطراف دریاچه ارومیه، آب مصرف می کنند؟
بیلان دریاچه ارومیه تقریبا صفر است. یعنی میزان آبی که به صورت بارش وارد حوضه آبریز می شود و مقداری از آن روان آب شده و برخی نیز آبخوان شده، با همدیگر برابر است. بالا و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی نشان دهنده سطح تغییرات است. در 10 سال اخیر بارندگی حدود 100 میلیون متر مکعب بوده که چندان نیست. در حوضه آب زیرزمینی تغییرات چندان نبوده. البته در منطقه شبستر آبهای زیرزمینی را برداشت کرده اند. به جز این منطقه، کل حوضه آبریز، تغییرات آب زیرزمینی خیلی منفی نبوده چون کشاورزان، آب سطحی به وفور در اختیار داشتند. آبهای سطحی که رودخانه است، به فاصله حدود 1 کیلومتر از دو طرف رودخانه اگر کسی چاه بزند آب رودخانه را برداشت کرده است. افراد چاه های سطحی خود را در اطراف رودخانه می زنند و برای کشاورزی استفاده می کنند. از وزارت نیرو خواسته ایم فرهنگ سازی کند و با نصب کنتورهای حجمی، برقدار کردن کنتورها و کمک به کشاورزان، افرادی که به صورت غیرقانونی و قانونی در بستر و حریم رودخانه ها حفر چاه دارند، کنترل کند. در حوضه آبریز 100 هزار چاه داریم که 50 درصدشان غیرمجاز است. هیچ کنترلی روی آنها نیست و پلیسی هم نمی توان جلوگیری کرد. نقشه های کاداستر را گیر آوردیم و با نقشه هوایی مشخص است کجا چاه زده اند. زیر تخت چاه می زنند یا داخل آلونک چاه می زنند. نمی توان پلیسی با این کارها برخورد کرد. باید کار فرهنگی کرد. بخشی از اراضی نیز تجمیع چاه ها را دارند. یعنی کشاورزان جمع شده اند 10 چاه خود را تبدیل به یکی کرده اند و آبیاری تحت فشار استفاده می کنند. مسئله آب بسیار پیچیده است و در مجمع جهانی آب که 6 ماه پیش بود، جزء چالش های اصلی دنیا از 2011 مسئله آب بوده. آن زمان بیشتر به موضوع آب به عنوان مسئله محیط زیستی نگاه می کردند. در سال 2015 بحران آب، اولویت اول دنیا شده و مسئله دیگر فنی و زیست محیطی نیست. مسئله ای اجتماعی است. هدف ستاد این است که کشاورزان را توانمند کند و آگاهی سازی کند که با ادامه این وضع، برای خود و نسل بعدی مشکل ایجاد می کنید.



بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه چه وضعیتی دارد؟
در 3 آبان 93 بودجه ستاد را بستیم و موافقتنامه با سازمان مدیریت امضا شد. تا آخر سال 94 کل پولی که ستاد احیای دیارچه ارومیه برای پروژه های خود گرفته 1019 میلیارد تومان است. تقاضا بیشتر از این بود و حدود 3هزار میلیارد تومان تقاضا داشتیم. از صندوق توسعه 100 درصد اعتبارات خود را گرفتیم. 36 درصد بودجه اجرایی را نیز گرفتیم و از سازمان بحران نیز بودجه گرفتیم که 35 درصد آن تخصیص یافت. از حدود 2900 تا 3 هزار میلیارد تومان مورد نیاز خود، 1020 میلیارد تومان گرفتیم و امسال بودجه ای درخواستی ما 2400 میلیارد تومان است. تخصیص اعتبارات ما امسال تا 50 درصد به خزانه رفت ولی به پرداخت مطالبات بازنشستگان اختصاص یافت. برخی پروژه ها از جمله پروژه های کنترل و تثبیت غبار را اجازه ندادیم به مشکل برخورد. انتظارمان از دولت این است که پروژه های دارای اولویت ما با 95 درصد تخصیص بودجه مواجه شود. امسال نیز باید به سراغ پروژه های دارای اثربخشی بالا برویم. یک نرم افزاری تهیه شده که 3300 پروژه را در احیای دریاچه ارومیه مدیریت می کند. امسال مقداری ما نیز آماده تر هستیم از ابتدای سال پروژه ها را به دقت ادامه دهیم.
امروز چه اتفاقی با حضور سفرای ۲۵ کشور افتاد؟ قرار است کمکهای خارجی برای احیای دریاچه ارومیه جذب شود؟ امروز ستاد احیای دریاچه را به سفرای این کشورها به همراه پروژه های در حال اجرا را معرفی کردیم. این که ایران و کشورهای منطقه با بحران آب مواجه هستند موضوع همایش ما بود. اگر بتوانیم تجربه موفقی داشته باشیم می توانیم این تجربه را به کشورهای دیگر منتقل کنیم. اگر کشورهای دیگر در ظرفیت دانشی خود به کمک ستاد احیا بیایند این فرصت برای کشورهای دیگر منطقه نیز به وجود می آید تا به مشکلات آب غلبه کنند. برخی کشورها مانند ژاپن برنامه بین المللی و کمک های بشردوستانه و حفظ محیط زیست دارند. به آنها گفتیم ابعاد و تبعات خشک شدن ارومیه فقط در داخل ایران نیست. مدلسازی در 2012 انجام دادیم که غبار در منطقه حرکت می کند. نتایج مدلسازی نشان داد تا 250 کیلومتر از دریاچه به سمت شمال این غبار حرکت می کند. قبلا فکر می کردیم غبار فقط به سمت شرق می رود. بعدا فهمیدیم در غرب، مسیر جبل کندی نیز طوفان شن داریم. طوفانهای وحشتناک هستند. زمانی با سفیر فائو آنجا رفته بودم می گفت فکر می کردم در کویر یا آفریقا هستم. هم در غرب و هم شرق دریاچه و حتی تا 250 کیلومتر در شمال مشکل غبار و طوفان داریم. مدلسازی های جدید می گوید طوفان ها تا 500 کیلومتر شرقی یعنی تا کرج حرکت می کنند و کم کم به ما می رسند. این مسئله محلی نیست. مسئله منطقه ای، ملی و بین المللی است. سفرای کشورها امروز آشنا شدند چه اقداماتی برای احیای ارومیه صورت می گیرد. سفیر بلژیک می پرسید چه کمکی در مسایل بهداشتی می توانیم کنیم. هلندی ها حاضر شدند فناوری گلخانه ای را به ما بدهند. آلمانها پروژه های زیادی در آسیای میانه درباره آب و تغییر اقلیم و انرژی دارند. در بستر موجود که دانشگاه ها وجود دارند و اثرات آن ملی است، باید همه آشنا شوند و برنامه ها را کمک کنند.

امسال در تابستان طوفان نمک داریم؟ بله، انتظار داریم طوفان داشته باشیم، ولی امسال حجم طوفانها کمتر از قبل خواهد بود. ارتباط بین دفعات طوفان، نقاط طوفان و شدت آن مشخص شده. مسئله طوفان و غبار مسئله روزمره برای مردم شده. یک بررسی در 3 روستای منطقه و در بین 88 دانش آموز شرق دریاچه انجام شد و نشان داد 30 نفر آنها مشکل بیماری ریوی داشتند و 3 نفر ریه شان کاملا و در حد 80 درصد گرفته بود. آثار زیست محیطی خشکی ارومیه کاملا برطرف نمی شود. البته بخشی از غبار ربطی به دریاچه ندارد، به شخم زدن، چرای بی رویه دام و منشا خارجی مربوط می شود. یک کارگروه این غبارها را تفکیک می کند. انتظار داریم طوفانها کمتر باشد ولی غبار و طوفان محلی را خواهیم داشت. چرا مخالفان احیا همچنان وجود دارند و می گویند بگذارید ارومیه خشک شود؟
سخنرانی آنها را گوش کنید می گویند اگر آب در دریاچه پر شود، نمک حل می شود و آب زیرزمینی را شور می کند. مشاوری گرفتیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز کار کرد و سن شناسی آبها را انجام دادیم. آب دریاچه ارومیه سن 2 ساله دارد. آبهای زیرزمینی بالای 11 سال سن دارند و آب برخی چشمه ها 80 سال سن دارند. این یعنی آب داخل دریاچه از آب سطحی است. گروه زمین شناسی ما می گفتند در اطراف دریاچه پتویی از خاک رس داریم که اگر آب بخواهد از دریاچه به آبخوان برود، صدها سال طول می کشد. آنها گفتند ارتباط بین آب سطحی و زیرزمینی غیرممکن است. گروه دوم منابع آب ما می گفتند آب از بالادست می آید و ناگهان گم می شود. بعد دیدیم این آب تبخیر می شود، گم نمی شود. متوجه شدیم 5 درصد محیط پیرامونی دریاچه ارتباط بین دریاچه و آبخوان دارد. باید آبهای زیرزمینی آنجا تغذیه شود تا آب سطحی وارد آب زیرزمینی نشود. منتقد دیگری می گفت مگر دریاچه حوض سلطان خشک نشده؟ این دریاچه نیز خشک می شود. ادله موافقت با خشک شدن دریاچه از این قبیل است. اثرات خشک شدگی دریاچه وحشتناک است. خشک شدن کاملا سلامت مردم و تنفس آنها را به خطر انداخته. از زمان خشک شدن دریاچه 2.5 برابر تشعشعات خورشیدی زیاد شده که باعث افزایش سرطان پوست و آب مروارید چشم می شود. به وزیر بهداشت گفتم آثار خشک شدن این دریاچه را مجبورید جای دیگری جبران کنید. افرادی که می گویند بگذارید دریاچه خشک شود، سلامت مردم را نمی بینند. در منطقه شبستر تمام گیاهان خشک شده. آیا کسی قبول می کند شبستر خشک شود؟ اینها باید مهاجرت کنند و مشکلاتشان در شهرهای مقصد مهاجرت به شدت زیاد می شود. برخی می گفتند این دریاچه را دو قسمت یا سه قسمت کنیم. یک خانم دانشمند خارجی می گفت آزمایشهای ما نشان داده از 200 هزار سال پیش این دریاچه تاکنون خشک نشده و حتی در دوران یخبندان جدید آب دریاچه خشک نشده. قبول کردن این که اکوسیستم را بگذاریم از دست برود وحشتناک است. در اصفهان، خشک شدن حوضه آبریز رودخانه زاینده رود باعث سرطانها و مشکلات زیادی شده. نسل بعدی می گوید چقدر ما بی عرضه بودیم که گذاشتیم دریاچه خشک شود. زنبور عسل در منطقه کاملا در حال از بین رفتن است. کشاورزی با اشک به من می گفت من اینجا بزرگ شده ام، تمدن و فرهنگ و اصل و نسبم خشک شده. می گفت من دیگر باغ خودم هم نمی روم. از تمام درختانم فقط گردو باقی مانده بود. سال گذشته گردوها هم سرما زد و خشک شد. وقتی خشکی دریاچه اتفاق بیفتد، دماهای حداقلی و حداکثری افزایش می یابد. مراغه سال گذشته به 43 درصد بالای صفر رسید. دمای زیر صفر نیز افزایش می یابد. سرمازدگی و سرما بیشتر شده و کل اکوسیستم به هم می خورد. تمدن ما در حال تهدید شدن با آب است. با کرسی یونسکو صحبت کردیم تا مسئله آب را به خبرنگاران و مردم توضیح دهند. سفیر هلند به ما می گفت درباره دریاچه ارومیه هر زمان بخواهید هر دانشمندی در جهان در خدمت شماست. باید بتوانید این فضا را در داخل نیز ایجاد کنید. این که می گویید احیای ارومیه سرابی بیش نیست، درست است؟
این گفته ها به خاطر عدم آگاهی است. بسیاری از گفتگوها انجام نمی شود. چرا می گویند احیا، سرابی بیش نیست؟ خودم گفتم دریاچه الان آب دارد ولی تابستان خشک می شود. نباید بگذاریم دریاچه خشک بماند. 40 درصد مصرف آب را کم می کنیم و با 60 درصد باقیمانده معیشت کشاورزان بهبود یابد. باید بتوانیم زنجیره ارزش ایجاد کنیم. سیب های خوبی را کنار جاده می ریزند و کیلویی 20 تومان با لودر جمع می کنند. این آب برای این محصولات صرف می شود. باید کارخانه کنسانتره بزنیم. باید بتوان سردخانه ساخت. کشاورزان محصولات خود گوجه فرنگی و هندوانه را التماس می کنند ببرید. آب مملکت در حال استفاده است، اقتصاد کشاورز بر زمین مانده. باید زنجیره ارزش طوری طراحی شود که با کاهش مصرف آب، تولید افزایش یابد. تمام پیامهای ما را اگر کشاورز بداند، "نه" نمی گوید. باید برای خشکسالی های آینده خود را آماده کنیم. باید کشت دیم را فعال کنیم. باید کشاورزان را آموزش دهیم، بذر را اصلاح کنیم، این کارها باید انجام می شده. الان ستادی ایجاد شده و دانشگاه ها و ظرفیتهای بین المللی در آن متمرکز شده اند. چرا باید بگوییم احیای دریاچه ارومیه سرابی بیش نیست؟ افراد در داخل کشور جهل دارند. چرا نسبت به تغییر مقاومت می کنیم؟ راه حل جهل و آموزش و توانمندسازی است. آب یک مسئله اجتماعی است و به نسل بعدی ارتباط می یابد. کارهای ما از این جنس است. نمی خواهیم سد جدید بسازیم. برخی از سدها با 40 درصد پیشرفت را متوقف کردیم. نیامده ایم بی خود پول خرج کنیم. از تمام تجربیات دنیا استفاده کرده ایم. دریاچه ای در دنیا نبوده مشکل داشته و آدمها را نفرستادیم تا بازدید کنند یا خودشان آمده اند و تجربه شان را به ما داده اند. اگر به دریاچه ارومیه برسیم و به کمک مردم دریاچه را احیا کنیم، باید پشت سرش به گاوخونی اصفهان و پریشان فارس باید برویم.




چرا از تکنولوژی های نوین برای کاهش تبخیر آب استفاده نمی کنید؟
یک کارگروه کاهش تبخیر با مسئولیت دکتر صیدی استاد دانشگاه بناب داریم که در این ارتباط فعال است. هر کسی در داخل کشور یا خارج تجربه ای در این باره دارد که باعث کاهش تبخیر می شود همه را به ما داده و این تجربیات را جمع کرده ایم. موسسه تحقیقات آب تحقیقات کرد و گفت هیچ ماده شیمیایی با توجه به شوری بالای آب نداریم که بتواند مانع تبخیر شود. برای وسعتهای کوچک 5-6 هکتار از گوی های شناور استفاده می کنند. برای وسعت زیاد دریاچه از هیچ راهی نمی توان استفاده کرد. داریم به این فکر می کنیم چه زمانی آب را رها می کنیم که مطمئن شویم کمترین میزان تبخیر را داشته باشیم. این کارگروه به ما زمان رهاسازی را اعلام می کند. عکس‌ها: زاوش محمدی 47231

کلید واژه ها: کم آبی - خشکسالی - تغییرات آب و هوایی - آب و هوا - ارومیه -




یکشنبه 9 خرداد 1395 - 20:07:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن