تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797788401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوره می دانم، می دانم ها تمام شده است/ نحوه شناخت غرب از سهروردی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مجتهدی در همایش « فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر»:
دوره می دانم، می دانم ها تمام شده است/ نحوه شناخت غرب از سهروردی

همایش فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر


شناسهٔ خبر: 3671452 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه گفت:دوره می دانم، می دانم ها تمام شده و وقت آن رسیده است که بگوئیم چه می دانیم. به گزارش خبرنگار مهر، همایش « فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر» صبح امروز در سالن شهید مطهری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در نوبت صبح این همایش که مدیریت آن به عهده بیژن عبدالکریمی بود. افرادی چون رضا سلیمان حشمت، آندره اسمیرانف، غلامرضا اعوانی، روزانا پسخو، کریم مجتهدی و غلامحسین ابراهیمی دینانی سخنرانی کردند. کریم مجتهدی، استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: دوره می دانم، می دانم ها تمام شده و کافی است. موقع آن رسیده که بگوئیم چه می دانیم. به عقیده من اراده بر دانایی اولویت ندارد. متاسفانه یکسری دانشجوها فقط از من سوال می پرسند و فقط می خواهند که من حرف هایشان را تائید کنم در حالی که دانشجو باید اراده واقعی برای دانستن بکند. وی افزود: انسان باید اراده واقعی را پیدا کند و نمی دانم ها را به چه می دانم ها و چقدر می دانم ها تبدیل کند. همه ما باید دانشجو باشیم و اراده به دانش بکنیم و بخواهیم که بیاموزیم. استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه سخنانش به موضوع نحوه شناخت غربی ها از سهروردی پرداخت و ادامه داد: فلسفه اسلامی در قرون وسطی خیلی زود مورد توجه غربی ها گرفت. در اواسط قرن ۱۹ آثار ابن سینا بسیار مورد توجه قرار گرفت به طوری که در یکی از شهرهای اسپانیا مرکز ترجمه ای برای آثار فلسفه اسلامی به زبان لاتین تاسیس شد و مترجمان و استادان یهودی آثار این حوزه را برای کشورهای دیگر ترجمه می کردند. به همین دلیل هم مکتب ابن سینایی ابتدا در اسپانیا و سپس در غرب رایج شد. مجتهدی اضافه کرد: بعد از ابن سینا، ابن رشد مورد توجه قرار گرفت و ابن سینا به فراموشی سپرده شد. ابن رشد در غرب به گونه ای مورد توجه قرار گرفت که اغراق نیست اگر بگوئیم غرب ابن رشدی یا به عبارت دیگر غرب نتیجه مطالعه ابن رشد است. در قرن نوزدهم گوبینو کتابی درباره ایران می نویسد و تاریخچه ای از استادن فلسفه از ملاصدرا به بعد می آورد اما تا قرن بیستم هنوز اسمی از سهروردی آورده نمی شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: نیکلسون در قرن بیستم در حاشیه یکی از کتاب هایش که درباره تذکره الاولیاء عطار است برای اولین بار نام سهروردی را آورده است. همچنین او به حلاج بسیار علاقه داشته و کتاب دو هزار صفحه ای در چهار جلد درباره حلاج نوشته است. در این کتاب دو هزار  صفحه ای او حدود چهار صفحه هم درباره سهروردی نوشته است. چهره ماندگار فلسفه ادامه داد: سیر شناخت سهروردی ادامه پیدا کرد تا اینکه هانری کربن در استانبول و در جستجوی نسخه های فلسفی با سهروردی آشنا شد و به آن دل بست به همین دلیل هم اروپایی ها و غربی ها سهروردی را با هانری کربن می شناسند. این اتفاق در ایران هم افتاد و آثار کربن فرصتی شد تا ما هم یکبار دیگر به سراغ سهروردی برویم. علت اینکه سهروردی در زمان خودش مغفول ماند این بود که سهروردی و امثال او را داعش های آن زمان کشتند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن