تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797583078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی بر کارنامه یک منتقد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مسعود فراستی منتقد محبوبی نیست؛ منتقد خوبی هم نیست و بسادگی می‌تواند در یک برنامه زنده تلویزیونی در حضور میلیون‌ها مخاطب از واژه‌‌ای استفاده کند که ریشه در ناسزاها دارد!



در پایان فهرست محبوبیت اگر قرار باشد میزان محبوبیت فعالان صنعت سینما را براساس نقش و جایگاهشان پیش‌بینی کنیم، همان‌طور که بدون شک بازیگران در درجه اول محبوبیت قرار می‌گیرند، احتمالا منتقدان در پایان این فهرست قرار خواهند داشت؛ اما اهمیت وجودی منتقد و شیوه تاثیرگذاری و نقشش در صنعت سینما فراتر و والاتر از آن است که مساله‌ای تحت عنوان محبوبیت و دوست داشته شدن در این باره معنا و مفهومی داشته باشد و این جایگاه والا از آن منتقدی است که قلم و بیانش در جهت رشد و تعالی سینما و آثار سینمایی بوده و کارکردی موثر داشته باشد! با این تعریف، منتقدی که همواره آثار مورد توجه مخاطبان و دیگر منتقدان را احتمالا برای متفاوت به نظر رسیدن، با اظهاراتی کم و بیش پرخاشگرانه فاقد ارزش‌های هنری می‌داند و ارزشگذاری بدون تحلیل را بر بسط و تشریح ویژگی‌های هنری یک اثر ترجیح می‌دهد، نه‌تنها به عنوان منتقد بلکه به عنوان یک شخصیت حقیقی نیز نمی‌تواند محبوب باشد و در نتیجه نظرات و دیدگاه‌هایش کمترین تاثیرگذاری را خواهد داشت. مسعود فراستی نمونه بارز یک منتقد بی‌تاثیر است؛ به این سبب که همواره با بیشترین اعتراض‌ها و کمترین میزان پذیرش از سوی فیلمسازان رو‌به‌رو شده است. تقریبا اکثر فیلمسازانی که آثارشان توسط مسعود فراستی تحلیل و بررسی شده، از او گلایه کرده‌اند؛ فرزاد موتمن بعد از نقدهای تند فراستی درباره «پوپک و مش ماشالله»، برآشفت، حسن فتحی از شیوه نقد فیلم کیفر اظهار نارضایتی کرد، محسن تنابنده از توصیه‌های فراستی در هنگام بررسی فیلمنامه «هفت دقیقه تا پاییز» دلخور شد، بابک حمیدیان شیوه برخورد فراستی با فیلم «بادیگارد» و عوامل فیلم را بی‌احترامی دانست و بسیاری از اهالی سینما وقتی او کارگردانی فیلم «جرم» را زیر سوال برد و این فیلم را پرت و پلا توصیف کرد، از او گلایه کردند. بی‌تردید هیچ منتقدی به اندازه‌ فراستی با واکنش فیلمسازان مواجه نبوده و این مساله ارتباط چندانی به انتقادهای او ندارد بلکه بیشتر به نحوه مواجهه فراستی با آثار سینمایی برمی‌گردد؛ نگاه سلیقه‌ای به‌علاوه اظهارات تند و ناهماهنگ با فرهنگ ایرانی، ریشه اصلی محبوب نبودن این منتقد است. به عنوان نمونه در حالی که بسیاری از منتقدان ضمن تشریح و تحلیل فیلم «ابد و یک روز» به نقاط قوت و ضعفش پرداخته‌اند، مسعود فراستی در یک جمله این فیلم را بدترین فیلم سال توصیف می‌کند و سبب می‌شود که صدای سایر فیلمسازان نیز بلند شود! به نقدها و گلایه‌هایی که به این منتقد و شیوه عملکردش وارد است، می‌توان اظهارات سایر منتقدان و همکارانش را هم اضافه کرد؛ از نگاه بسیاری از منتقدان سینمایی اظهارات فراستی کلی و فاقد مفهوم روشن و قابل درک است. به عنوان نمونه عبارت «فیلم در نیامده» که تقریبا حکم تکیه‌کلام را دارد به اعتقاد بسیاری از منتقدان، گنگ و نامفهوم و حتی بی‌معناست! لذت‌جویی با نقد مهم‌ترین و گویاترین تعریفی که از نقد ارائه شده، تشریح ویژگی‌ها و جنبه‌های مختلف یک اثر هنری برای درک و ارتباط بهتر با آن اثر است. با این تعریف به سختی می‌توان مسعود فراستی را یک منتقد خوب دانست چرا که سلیقه و میل این منتقد بر آنچه درباره اثر تبیین و تشریح می‌کند نقش دارد یا دست کم هر تحلیل و تشریحی را در جهت رسیدن به نتیجه دلخواه طرح می‌کند. اظهاراتی مانند «من سالوادور نیستم» فیلم عقب‌افتاده‌ای است، بازی خرس از بازی لئوناردو دی‌کاپریو بهتر بود و برنامه «دورهمی» هیچی نیست! و بسیاری از این قبیل اظهارات که از مسعود فراستی شنیده‌ایم نه‌تنها با تعریف استاندارد از نقد همخوانی ندارد، بلکه با تعریف خود فراستی از نقد و انتقاد هم همخوانی ندارد. فراستی در میز نقد برنامه هفت، تصریح کرده است که نقد از دوست داشتن می‌آید و هیچ کس مطلقا نمی‌تواند درباره چیزی که دوستش ندارد اظهارنظر کند. وی در این باره گفته است: «وقتی در یک مهمانی از غذایی خوشتان نیاید نمی‌توانید درباره‌اش حرفی بزنید که مثلا باید نمکش چقدر باشد یا باید فلفل می‌زدید. گام اول نقد کردن، دوست داشتن است چرا که قصد ما از نقد بهتر شدن است.» او در پایان اظهاراتش درباره نقد، تاکید کرده که خیلی از فیلم‌ها به منتقد انگیزه نقد نمی‌دهند چون آنها به مرتبه نقد کردن نرسیده‌اند و البته این را متذکر شده که: ما منتقدان دوست داریم فیلم‌های خوب ساخته شود چون منتقد به صورت ناخودآگاه از فیلم خوب لذت می‌برد و به صورت خودآگاه از نقدی که ارائه می‌کند. بنابراین در غیاب فیلم‌های خوب، لذت از نقد جایگزین عدم لذت از فیلم می‌شود. براساس این اظهارات عجیب نیست که مسعود فراستی بیشتر از شکوفایی و تعالی سینما یا حتی احترام به تعریفی که خودش از نقد ارائه می‌کند، به لذت بردن بیندیشد! ناشایستگی و ناسزا برای تحلیل و تشریح یک اثر هنری هزاران هزار واژه وجود دارد که اگر منتقد نتواند بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کند، دیگر از کمتر کسی می‌توان توقع داشت! نقد اگر به معنای عیب‌جویی نباشد که نیست، چه نیازی به خشم و عبارات توهین‌آمیز دارد؟ فرض که یک فیلم مصداق فروش خانه و مملکت به بیگانه باشد و منتقد از حق نامحدود برای آزادی بیان برخوردار باشد اما هوشمندانه نیست اگر فراموش کند که در نهایت انتخاب‌های اوست که جایگاه، شان و اعتبارش را تعریف می‌کند؛ مگر آن‌که مسعود فراستی چیزی برای از دست دادن نداشته باشد! آذر مهاجر


یکشنبه 9 خرداد 1395 ساعت 15:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن