تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797901959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب های زیر سطحی و خواب بی‌تدبیری در زنجان/ این شهر را آب می برد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبری؛
آب های زیر سطحی و خواب بی‌تدبیری در زنجان/ این شهر را آب می برد

 شبكه آبرسانی استان زنجان


شناسهٔ خبر: 3670601 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
استانها > زنجان

زنجان-مشکل آب های زیر سطحی چند سالی است گریبان شهر زنجان را گرفته و هر دستگاهی توپ حل مشکل را به زمین دیگری می‌اندازد تا شاید تأسف آخر این بازی تنها گریبان شهروندان زنجانی را بگیرد. خبرگزاری مهر-گروه استانها، مشکل آب‌های زیرسطحی در شهر زنجان در حالی ادامه دارد که مسئولان دولتی حساسیت لازم را برای ورود به این موضوع ندارند.
ظاهراً موضوع کمبود اعتبارات گریبان شهر زنجان را گرفته و این شهر نباید از اعتبارات ملی برای مشکلات خود بهره ببرد. در این بحران اعتبارات ناچیز استانی، مسئولان دولتی بازهم تلاش دارند از اعتبارات شهرداری بهره ببرند و مسئولیت خود را در حد نظارت و همراهی خلاصه کنند. طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ موضوع بالا آمدن آب‌های سطحی در شهر زنجان وارد فاز حساسیت بین مسئولان شد و در آن مقطع زمانی تصمیماتی نیز برای ورود به این موضوع گرفته شد. طی این بازده زمانی جلسات مدیریت بحران شهرستان زنجان همواره یک دستور جلسه منظم با عنوان مشکلات آب‌های زیرسطحی در زنجان داشت و آب منطقه‌ای زنجان به‌عنوان متولی حل مشکلات شناخته‌شده و مقررشد نسبت به انجام مطالعات جامع در این خصوص اقدام کند.

همه وعده‌های که محقق نشد در این زمینه نیز این دستگاه اجرایی نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرد و مقرر شد مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون تومان برای انجام مطالعات به مشاور تخصیص داشته شود. رئوفی نژاد استاندار سابق زنجان با غیرمنطقی خواندن این مبلغ نسبت به بررسی بیشتر و ارائه مبلغی منطقی برای انجام مطالعات جامع تأکید کرد، بعدازآن دیگر خبری از انجام و ارائه مطالعات در این حوزه نشده است.

در آخرین جلسه مدیریت بحران شهرستان زنجان نیز مسئولان بر انجام مطالعات جامع در این خصوص تأکید کردند و آب منطقه‌ای زنجان نیز بر انجام این مطالعات موظف شده است اما چرا باگذشت چندین سال از بروز این مشکل و اعتراض شهروندان زنجانی به موضوع بالا آمدن آب‌های زیرسطحی هنوز حتی کار مطالعاتی نشده است؟. شامگاه شنبه در حالی مسئولان شهرستان زنجان و حتی استان مجدداً به این موضوع به دلیل حجم بالای اعتراضات مردمی ورود پیداکرده‌اند که مسئولان دولتی تلاش دارند توپ را به زمین شهرداری بیاندازند و نه تنها از اعتبارات آن برای آغاز کار مطالعاتی بلکه از توان اجرایی و مطالعاتی شهرداری برای این موضوع بهره ببرند. این رویکرد در حالی است که به گفته اعضای شورای اسلامی شهر زنجان، شهرداری متولی این موضوع نیست و مسئولیت و تکلیفی ندارد. با این حال در سال گذشته صورت‌جلسه‌ای به امضا رسیده که در چند بند برای ورود به این موضوع اقدام کرده است. تجربه سایر شهرها نیز نشان می‌دهد آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری برای حل مشکل مشابه ورود کرده‌اند.

صورت‌جلسه ای که خاک می‌خورد

در این صورت‌جلسه عنوان‌شده که نیمی از هزینه مطالعات را شهرداری و نیمی را مسئولان دولتی (استانداری) پرداخت کند. این صورت‌جلسه به گفته فرماندار زنجان در تاریخ پنجم خردادماه سال گذشته تنظیم‌شده است. باگذشت بیش از یک سال از این صورت‌جلسه شاهد هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای حل این مشکل در زنجان نیستیم!.

موضوع مهم اینکه این مسئله به دلیل اهمیت و حساسیت تبدیل به یک بحران در مرکز استان شده و ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان زنجان باید در این خصوص اقدامات لازم را صورت دهند اما در آخرین جلسه در خصوص این موضوع که در شورای شهر برگزار شد از این نهاد دولتی یک کارشناس حضور داشت که در مسئولیت هیچ اقدام و سخنی را بر عهده نمی‌گرفت!.

جدی نبودن مسئولان برای حل مشکل شهروندان مناطق محروم

حضور نیافتن مدیران دستگاه‌های متولی در این جلسه گویای این واقعیت بود که برخی مسئولان جدیت لازم برای حل و پیشبرد این مشکل مهم مردم را ندارند. چراکه بعد از گذشت سال‌ها از این مشکل مهم مردم که خانه‌هایشان بر روی آب است هنوز مسئولان برای انداختن مسئولیت بر عهده نهاد دیگر در تلاشی نافرجام‌اند.

در خصوص این موضوع رزاق محمدی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر زنجان خواستار همکاری همه نهادهای متولی برای حل مشکل مردم شد و از حضور نیافتن مدیران در جلسات مرتبط انتقاد کرد.

وی بابیان اینکه مسئولان مرتبط با موضوع حساسیت لازم را برای حل مشکل بالاآمدن آب‌های زیرسطحی در شهر زنجان داشته باشند، افزود: برگزاری جلسات نباید به رفع تکلیف توسط دستگاه‌های اجرایی منجر شود و باید از این مشکل بهره‌برداری اصولی و منطقی صورت گیرد.

محمدی تأمین رفاه مردم را اولویت نخست مسئولان عنوان کرد و اظهار داشت: برای حل این مشکل باید اقدامات عقلانی و عملی در دستور کار باشد و کار گروهی برای آن وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر زنجان با طرح سؤالی خواستار پاسخ مسئولان به آن شد و گفت: چرا بعد از یک سال در خصوص تصویب صورت‌جلسه حل مشکل بالاآمدن آب‌های زیرسطحی در شهر زنجان هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است؟ باید در این خصوص به مردم پاسخ دهیم. دیوار کوتاه شهرداری زنجان و فرار از زیر بار مسئؤلیت دولتی‌ها

فرماندار زنجان نیز گفت: برای حل این مشکل مکاتبات و رسیدگی‌های لازم صورت گرفته که نهایتاً در سال گذشته و در سوم مردادماه سال ۹۴ صورت‌جلسه‌ای با حضور اعضای مدیریت بحران و شهردار زنجان به امضا رسیده است. مجید فرخی، بابیان اینکه ملاک عمل در این خصوص صورت‌جلسه فوق است، افزود: در این صورت‌جلسه مقررشده که برای انجام مطالعات ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد استانداری هزینه کنند. همچنین شهرداری نسبت به انجام مطالعات و زهکشی در آن مناطق اقدام کند.

وی یادآور شد: همچنین دریکی از بندهای آن تأکید شده که شهرداری با همکاری آب منطقه‌ای نسبت به تدوین مطالعات مسیر آب‌های زیرسطحی و سطحی اقدام کند.

فرماندار زنجان بابیان اینکه مدیریت بحران در شرایط فعلی اعتبار لازم برای تخصیص به مطالعه مسیر آب‌های زیرسطحی و سطحیرا ندارد، افزود: شهرداری زنجان سهم ۵۰ درصدی خود را آورده و کار را آغاز کند و تا پایان سال سهم دولتی آن نیز تخصیص می‌یابد.
 
اما شهردار زنجان نسبت به این صورت‌جلسه واکنش نشان داد و ضمن رد هرگونه مسئولیت توسط شهرداری، تأکید کرد: تدوین صورت‌جلسه با اعمال نظرات خود نویسندگان آن بوده و نقطه نظرات خود را نوشته‌اند.

حبیب ملائی یگانه ضمن رد بندهای این صورت‌جلسه، تأکید کرد: شهرداری زنجان در راستای کمک به مردم تاکنون اقدامات زیادی را با هزینه خود صورت داده و در نقاطی اقدام به زهکشی کرده است.

یگانه بابیان اینکه آب منطقه‌ای متولی این موضوع است، افزود: مقررشده انجام مطالعات این کار با هزینه استانداری و شهرداری باشد. برای انجام این اقدامات ابتدا استانداری باید هزینه خود را تأمین کند.

شهردار زنجان بابیان اینکه در دو نقطه از شهر که مردم با این مشکل مواجه هستند کار عملیاتی صورت گرفته است، افزود: در کوی صدرا و فرهنگ نسبت به عملیات اجرایی زهکشی اقدام شده است.

یگانه بابیان اینکه حل مشکل نیاز به‌کار جمعی دارد، افزود:  برای حل مشکل باید به این موضوع به‌صورت جامع نگاه کرد و کل شهر را موردمطالعه قرارداد. شهرداری زنجان بدنه کارشناسی برای انجام مطالعات این‌چنینی را ندارد و درگذشته نیز متولی مطالعات آب منطقه‌ای بوده است.

یگانه بابیان اینکه ابتدا باید مشکل تأمین اعتبار برای این موضوع حل شود، افزود: تهیه شرح خدمات، تشکیل جلسات و نحوه بهره‌برداری از آب باید مورد توجه قرار گیرد.

آراض ضیایی، فرماندار اسبق زنجان و عضو فعلی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در خصوص این موضوع اظهار داشت: هر دستگاهی دارای وظایفی خاص خود است که در خصوص بالاآمدگی آب‌های زیرسطحی نیز مسئولیت‌ها شفاف‌سازی شود. مسئولیت این موضوع بر عهده آب منطقه‌ای است.

استانداری سهم خود را پرداخت نمی‌کند

آراض ضیایی به موضوع عدم تخصیص اعتبار دولتی (سهم ۵۰ درصدی) به آغاز مطالعات این موضوع اشاره کرد و گفت: در مدت یک سال اخیر استانداری و ستاد مدیریت بحران استان سهم ۵۰ درصدی هزینه‌ها را برای آغاز مطالعات پرداخت نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان بابیان اینکه شورای اسلامی شهر زنجان به شهرداری اجازه هزینه در انجام مطالعه را بدون پرداخت سهم طرف مقابل نخواهد داد، افزود: در صورتی شهرداری اجازه دارد نسبت به تأمین هزینه مطالعات اقدام کند که آورده دولتی هزینه شده باشد.

گفتنی است در جلسه اخیر کمیسیون عمران و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص متولی این کار و تعهدات هزینه‌ای بین اعضای شورای شهر و شهرداری و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی اختلافاتی وجود داشت که درنهایت بی‌نتیجه ماند.

در این جلسه نماینده آب منطقه‌ای نیز با تأخیر یک ساعته حاضر شد و در سخنانی عنوان کرد که آب منطقه‌ای وظیفه قانونی در این خصوص ندارد. وی وظایف آب منطقه‌ای را حفظ، نگهداری و نظارت بر بهره‌برداری آب‌های زیرسطحی عنوان کرد.

در پایان این جلسه صورت‌جلسه‌ای نیز تنظیم شد که فرماندار زنجان و نماینده ستاد مدیریت بحران در جلسه آن را امضا نکردند. در تنظیم این صورت‌جلسه اختلافات زیادی وجود داشت.

شاید متولی برای رسیدگی به وضعیت آب‌های زیرسطحی زمانی مشخص شود که حادثه ناگواری رخ دهد و در آن زمان هم شاید این دیوار کوتاه شهرداری زنجان باشد که شهردارش را مورد هجمه قرار دهند  و شاید اینکه خیام شرقی کوی صدار، کوی صدار،  و کوی فرهنگ جزو مناطق کمتر برخوردار هستند و مدیر و مسوولی خانه‌اش و مستقلاتش در آن محدوده نیست که رسیدگی به وضعیت آب‌های سطحی در آن مناطق درگیر کاغذبازی‌ها و جلسات بی نتیجه شده و شایدهای دیگر که خدا کند به تأسف ختم نشود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن