تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797555374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنی‌اعتماد بر مواضعش پای‌مردی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بنی‌اعتماد بر مواضعش پای‌مردی دارد
خسرو دهقان منتقد سینما بیان کرد که ویژگی رخشان بنی‌اعتماد این است که بر مواضعش پافشاری می‌کند و پای‌مردی دارد که این یک ویژگی مثبت است.
به گزارش نامه‌نیوز، مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه‌ها» نوشته سعید عقیقی عصر شنبه هشتم خرداد ماه با حضور جمع زیادی از مسئولان، سینماگران و فیلمسازان از جمله رضا میرکریمی، سیدمحمد بهشتی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، فرشته طائرپور، سیروس الوند، رضا فیاضی، هارون یشایایی، علیرضا شجاع نوری، جهانبخش نورایی و... در خانه سینما برگزار شد.

محمد تهامی نژاد در مراسم رونمایی از  کتاب «زیر پوست قصه ها» درباره آشنایی خود با رخشان بنی اعتماد عنوان کرد: من از دهه ۶۰ با سینمای بنی اعتماد آشنا هستم و این به دلیل همکاری ای بود که با او داشتم و باعث شد در جریان همه آثار او قرار بگیرم. به نظر من یکی از مشخص ترین نکته ها در سینمای بنی اعتماد تمرکز فیلمساز روی سوژه است؛ نکته ای که کمتر در سینمای مستند ما رایج است. ما معمولا تصاویری از جهان عینی می گیریم، آنها را سر هم کرده و بعد با متنی که در اختیار گوینده قرار می دهیم این آثار را به مخاطب عرضه می کنیم اما بنی اعتماد از ابتدای ساخت اولین فیلم مستند خود با تمام تمرکزی که روی سوژه داشت، اتفاقی را شکل داد و ما دیدیم که فیلمساز چقدر به سوژه خود نزدیک می شود و حتی با او به بیمارستان می رود. فیلم اول او درباره تمرکز ثروت و امکانات اجتماعی در تهران حرف می زند با این حال در فیلم نوعی تمرکز هم از طرف بنی اعتماد نسبت به سوژه شکل می گیرد. این اتفاق در همه فیلم های او رخ می دهد که فیلمساز خود را به موضوع مورد مطالعه نزدیک می کند و نوعی سینمای مشارکتی بوجود می آورد.

وی اضافه کرد: ما واقعیتی را از طریق بازنمایی فیلمساز می بینیم که بهترین نمونه این برخورد با واقعیت در فیلم «این فیلم ها رو به کی نشون میدین؟»، نمود می یابد.

تهامی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره فیلم های بنی اعتماد عنوان کرد: فیلمساز در برابر سوژه وظیفه ای دارد. در ۲۰ دقیقه اول فیلم «این فیلم ها رو به کی نشون میدین؟» تا آنجایی که اطلاع دارم خود بنی اعتماد از ضعیف ترین منطقه جنوب تهران، فیلم هایی را تهیه می کند و وقتی این فیلم به ۲۰ دقیقه اولیه می رسد او به این سوال می رسد که این فیلم ها را واقعا باید به چه کسی نمایش دهد و این همان سوالی است که در فیلم هم مطرح می شود. فیلمساز بعد از ۲۰ دقیقه از فیلمی که تهیه می کند احساس می کند که باید آن را به کسی نشان دهد و اثر به عنوان یک طرح به مجلس می رود.

این سینماگر عنوان کرد: فیلمساز در عین اینکه در حال نقد واقعیت است فیلمش بیانگر خودش نیز هست. فیلمساز همه واقعیت بیرونی را در فیلم نشان نمی دهد بلکه فیلم بازنمایی واقعیت علاوه بر نگاه خود فیلمساز می شود.

رخشان بنی اعتماد بر سخنانش پافشاری از نوع مثبت دارد

سخنران بعدی این نشست خسرو دهقان بود که کتاب سعید عقیقی را تجربه ای با ارزش خواند و گفت: اکنون تیراژ کتاب ها به ۳۰۰ و ۵۰۰ عدد رسیده است که از این میان تنها تعداد اندکی خوانده می شود و این تیراژ یک فاجعه است.

وی با اشاره به زمان آشنایی خود با رخشان بنی اعتماد اظهار کرد: آشنایی من با رخشان بنی اعتماد به ۳۰ سال پیش بر می گردد؛ زمانی که من نکاتی را درباره فیلم های او نوشته بودم. بنی اعتماد در مصاحبه های مختلف بیان می کند که سینماگر نیست و تنها یک مددکار اجتماعی است و ویژگی او این است که روی مواضع و سخنانی که دارد پایمردی و پافشاری می کند که البته از نوع مثبت است.

دهقان با اشاره به سخنان زیباکلام درباره مفهوم واقعیت و برداشت هایی که می توان از آن داشت تصریح کرد: در این ۳۰ سال مسیری در سینمای ایران بوجود آمد و ما در طول سال های زیاد به این نتیجه رسیدیم که برداشتمان از واقعیت چیست؟ اگر عقیقی می دانست واقعیت چیست و اگر بنی اعتماد اشراف کامل در این قضیه دانست دیگر نه عقیقی کتاب می نوشت و نه نیاز بود که بنی اعتماد فیلم بسازد بنابراین هر دوی اینها به نوعی با این مفهوم سر و کله می زنند.

وی با تاکید بر اینکه منظورش از مفهوم واقعیت حوزه سینما را شامل می شود، یادآور شد: این مفهوم در این سال ها چرخش بسیاری داشته است و اگر بخواهیم واقعیت را به عنوان یک کپسول و یا قرص فرض کنیم که چه امری واقعیت است چنین نگاهی جوابگوی پاسخ های ما نخواهد بود.

این منتقد سینما با اشاره به ویژگی دیگر بنی اعتماد اظهار کرد: او اولین کسی است که به لطیفه‌ها درباره اقوام مختلف واکنش نشان داده و اعتراض کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: این کتاب تجربه ای است برای اینکه تا حدی با چالش های دنیای وی آشنا شویم.




منبع: مهر


۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن