تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797001881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فروپاشي صفوف داعش در ساعت صفر عمليات فلوجه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فروپاشي صفوف داعش در ساعت صفر عمليات فلوجه
دستور عقب‌نشيني از منطقه الكرمه صادر شد / نخست وزير عراق ديروز دستور آغاز عمليات آزادسازي شهر فلوجه را صادر كرد و نيروهاي عراقي در اولين روز عمليات با به هلاكت رساندن دهها تروريست داعش، توانستند چندين منطقه را از دست اين گروه آزاد كنند.
نویسنده : روح‌الله صالحي 


نخست وزير عراق ديروز دستور آغاز عمليات آزادسازي شهر فلوجه را صادر كرد و نيروهاي عراقي در اولين روز عمليات با به هلاكت رساندن دهها تروريست داعش، توانستند چندين منطقه را از دست اين گروه آزاد كنند. داعش با متحمل‌شدن شكست سنگين در منطقه الكرمه دستور عقب‌نشيني داده است. عمليات فلوجه به فرماندهي نيروهاي حشدالشعبي انجام مي‌شود و نيروهاي ائتلاف ضدداعش به‌رهبري امريكا در آن نقشي ندارند.

سرانجام پس از ماه‌ها انتظار نيروهاي عراقي عمليات آزادسازي شهر مهم فلوجه از دست تروريست‌هاي داعش را آغاز كردند. حيدر العبادي، فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق كه اين روزها با مسائل و مشكلات داخلي نيز دست و پنجه نرم مي‌كند، بامداد دوشنبه اعلام كرد كه‌ ساعت عمليات براي آزادسازي شهر فلوجه در غرب استان الانبار فرارسيده و لحظه پيروزي بزرگ نزديك است و داعش چاره‌اي جز فرار ندارد. العبادي با بيان اينكه پيروزي بزرگ فلوجه نزديك است، گفت: «نيروهاي دولتي دوباره كنترل اين شهر را همانند صدها روستا و شهري كه سربازان عراقي قبلاً به كمك مبارزان شيعه و سني پس گرفته‌اند، به دست خواهند گرفت.»  پس از شروع ساعت صفر عمليات آزادسازي فلوجه، نيرو‌هاي واكنش سريع عراق در همان ساعات اوليه منطقه الليفيه در شهر الكرمه در شمال شرق شهر فلوجه را آزاد كرد‌‌ند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، راجع بركات العفيان، عضو كميته امنيتي شوراي استانداري الانبار روز دوشنبه تأكيد كرد كه در اين عمليات دست كم 36 داعشي كشته شدند و سه دستگاه خودروي بمبگذاري شده متعلق به آنها نابود شد. منابع عراقي همچنين از آزادي منطقه حراريات و همچنين منطقه الشهابي اول در شرق فلوجه و حركت به سمت منطقه الشهابي دوم خبر داده‌اند. فرمانده پليس مركزي عراق نيز ديروز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نيروهاي پليس مركزي در بخش شرقي فلوجه به دروازه‌هاي اين شهر رسيده‌اند.  ارتش عراق روز يك‌شنبه گفته بود كه 20 هزار نفر از نيروهاي امنيتي و نظامي از جمله ارتش، پليس و نيروهاي داوطلب مردمي عملاً اين شهر را محاصره كرده‌ و آماده ورود به شهر هستند. قبل از اعلام شروع رسمي عمليات آزادسازي فلوجه، ارتش عراق از ساكنان اين شهر خواسته بود از مسيرهاي امن اين شهر را ترك كنند.  به گزارش شبكه السومريه نيوز، سرهنگ محمود المرضي كه هدايت عمليات فلوجه را برعهده دارد، به خبرنگاران گفت كه نيروهاي عراقي موفق شده‌اند سه منطقه كشاورزي در حومه فلوجه را از اشغال داعش خارج كنند و نبرد زميني در منطقه الكرمه جريان دارد. فرماندار الكرامه اعلام كرد كه منطقه الداويه به‌طور كامل آزاد شده است. شهرك الكرمه واقع در 16كيلومتري شمال شرق فلوجه، به عنوان مركز اصلي امدادرساني به عناصر داعشي در اين شهر به حساب مي‌آيد. از سوي ديگر، منابع رسانه‌اي از آغاز درگيري زميني نيروهاي متخاصم در منطقه الهياكل واقع در حومه جنوبي فلوجه نيز خبر مي‌دهند. جنگنده‌هاي اف16 عراق نيز كارخانه ساخت مواد منفجره تروريست‌ها را در اطراف فلوجه منهدم كردند. 

با وجود اينكه مقامات امريكا اصرار خاصي بر تعويق عمليات آزادسازي فلوجه و آغاز عمليات آزادسازي موصل به جاي آن را داشتند، اما در نهايت مقامات عراقي آزادسازي فلوجه را در اولويت قرار دادند. عمليات آزادسازي فلوجه بدون حضور نيروهاي امريكايي و ائتلاف ضد داعش انجام مي‌شود. در عمليات آزادسازي شهر الرمادي، مركز الانبار كه امريكايي‌ها رهبري آن را بر عهده داشتند روند پيشروي‌ها به كندي انجام مي‌شد و حتي به گفته برخي منابع عراقي، نيروهاي امريكايي به جاي جنگ با داعش با استفاده از بالگردهاي خود تعدادي از فرماندهان داعش در الرمادي را فراري دادند.
 
درهم شكستن صفوف داعش
نيروهاي عراقي كه نام «شكستن تروريسم» را براي عمليات فلوجه انتخاب كرده‌اند توانستند برخي صفوف داعش در اين شهر را در هم بشكنند. خالد العبيدي، وزير دفاع عراق روز دوشنبه در سخناني با اشاره به آغاز عمليات بزرگ آزادسازي فلوجه گفت: «صفوف تروريست‌هاي تكفيري در شهر فلوجه ازهم پاشيده است و به همين خاطر نيازي به انجام عمليات هلي برن در اين شهر نمي‌بينيم.» وزير دفاع عراق با اشاره به حضور گسترده نيروهاي مردمي و عشاير در عمليات آزادسازي فلوجه گفت: «مجموعه‌اي از گذرگاه‌هاي امن را براي خروج بدون دردسر ساكنان فلوجه از اين شهر ايجاد كرده‌ايم.»   سليم الجبوري، رئيس پارلمان عراق نيز عمليات آزادسازي فلوجه از چنگال تروريست‌هاي داعشي را كوبيدن آخرين ميخ بر تابوت تروريسم دانست.   شهر فلوجه اولين شهر عراق است كه ژانويه 2014 به اشغال تروريست‌هاي داعش درآمد و يكي از دو پايگاه اصلي باقي مانده اين گروه تروريستي در عراق است. با تسلط ارتش عراق بر شهر فلوجه كه با مشاركت گسترده و بي‌سابقه نيروهاي حشدالشعبي همراه است، تروريست‌هاي تكفيري داعش يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي خود را از دست مي‌دهند و قدرت آنها براي انجام عمليات‌هاي تروريستي در بغداد نيز به صورت چشمگيري كاهش پيدا خواهد كرد. تروريست‌هاي داعش در ماه‌هاي اخير دهها حمله تروريستي در مناطق مختلف بغداد انجام دادند كه به گفته مقامات و كارشناسان نظامي عراق بيشتر اين حملات در شهر فلوجه طراحي شده بود.
 
حشدالشعبي فرمانده عمليات
نيروهاي بسيج مردمي «حشدالشعبي» كه به دليل مخالفت نيروهاي امريكايي در عمليات آزادسازي شهر الرمادي مركز الانبار حضور نداشتند اين بار فرماندهي عمليات فلوجه را بر عهده دارند. بر اساس گزارش رسانه‌هاي عراقي، نيروهاي حشدالشعبي با توپخانه و خمپاره و موشك، مواضع داعش را در داخل شهر هدف قرار مي‌دهند تا جايي كه حشدالشعبي اعلام كرد كه «حجي حمزه» والي گروه تروريستي داعش در فلوجه به همراه چند تن از دستيارانش به قتل رسيد. تشكيلات بسيج مردمي كه با 13 گروه مقاومت اسلامي در اين عمليات شركت كرده توانسته است علاوه بر كوبيدن مواضع داعش، سيستم ارتباطات اين گروه تروريستي را نيز مختل كند. همچنين منابع ميداني عراقي از استقرار گسترده 30 تيپ موشكي وابسته به نيروهاي بسيج مردمي در مناطق عملياتي حاشيه شهر فلوجه براي بازپس‌گيري آن از داعش خبر داده‌اند. نيروهاي حشدالشعبي پس از حمله داعش به عراق در آزادي شهرهاي مهم و استراتژيك «جرف الصخر» و «تكريت» نقش گسترده‌اي داشتند و با رشادت‌هاي اين گروه روند عقب‌نشيني تكفيري‌ها از مواضع سابق خود تسريع شد تا جايي كه پيتر كوك، سخنگوي وزارت دفاع امريكا هفته گذشته در سخناني اعلام كرد كه داعش در عراق 40 درصد و در سوريه 10 درصد مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است.
 
داعش دستور عقب‌نشيني داد
گروه تروريستي داعش كه زير فشار عمليات آزادسازي ارتش عراق در فلوجه قرار گرفته، از نيروهايش خواست به خطوط پشتي در الكرمه (گرمه) در الانبار عقب‌نشيني كنند. طبق گزارش خبرگزاري «اين» عراق، مديريت گروه رسانه‌اي «الاعلام الحربي» عراق اعلام كرد كه داعش در حالتي از رعب و وحشت به سر مي‌برد. طبق اين گزارش، نيروهاي امنيتي عراق از طريق بي‌سيم متوجه شدند فرماندهان داعش از نيروهايشان خواسته‌اند كه از خطوط مقدم الكرمه به خطوط پشتي عقب‌نشيني كنند. داعش در عمليات آزادسازي شهرهاي عراق زماني كه در تنگنا قرار مي‌گيرد با مين‌‌گذاري در مسير نيروهاي عراقي علاوه‌بر توقف روند پيشروي عراقي‌ها راه را براي فرار اعضاي خود فراهم مي‌كند. همچنين سپر انساني يكي از ابزارهايي است كه تكفيري‌ها براي نجات جان خود از آن استفاده مي‌كنند.  شهر فلوجه به دليل موقعيت جغرافيايي استراتژيكي كه دارد و به دليل نزديكي آن به «بغداد» پايتخت عراق براي نيروهاي امنيتي اين كشور از اهميت بسزايي برخوردار است. آزادسازي و پاكسازي كامل فلوجه مي‌تواند عمليات نظامي براي آزادسازي ديگر شهرهاي عراق را تسهيل كند. با شكست داعش و عقب راندن آن از اين شهر راه براي آزادسازي موصل دومين شهر بزرگ عراق در شمال اين كشور كه مهم‌ترين پايگاه تحت كنترل اين گروه تروريستي است، هموار خواهد شد. همچنين با آزادي فلوجه يكي از مراكز كمك‌رساني به تكفيري‌ها از مرز سوريه قطع خواهد شد كه مي‌تواند در يكسره‌سازي كار داعش در عراق مؤثر باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن