تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797615155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مومنین در بلا و آسایش حال یکسانی دارند/ یک عادت زشت و ریشه آن


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعیلی در جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه:
مومنین در بلا و آسایش حال یکسانی دارند/ یک عادت زشت و ریشه آن

محسن اسماعیلی


شناسهٔ خبر: 3616406 - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

محسن اسماعیلی گفت: مؤمن واقعی نعمت را از خدا می داند و آن را اظهار می کند. اما نقمت را که نتیجه کارهای خودش است، در دل نگه می دارد و اصلاح می کند. شادی مومن در چهره و اندوه او در قلب اوست. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر بخش هایی از سخنرانی محسن اسماعیلی در جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه است که از نظر می گذرد: بحث درباره سومین توصیه ای بود که امیر مومنان(ع) در زمینه چگونگی رفتار ما با نعمت های الهی داشتند، و فرمودند: «باید اثر و نشانه نعمت‌هایی که خداوند به تو عنایت کرده است، در تو دیده شود» گفته شد که دیده شدن اثر نعمت، همان تحدث به نعمت است که خداوند متعال به پیامبر عظیم‌الشأن(ص) نیز دستور داده است: «... وَأَمّا بِنِعمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث»؛ یعنی نعمتهای پروردگارت را بازگو کن! مقصود از تَحَدُّث به نعمت آن است که متنعم، هم با زبان نعمت را بازگو کند و هم در عمل، آن را نشان دهد. این تذکر را نیز تکرار می کنم که اگر کسی بخواهد نعمت های خدا را به رخ بندگان او بکشد و خودنمایی و تفاخر نماید، دیگر به این دستور عمل نکرده است. این تذکر اختصاصی به نعم مادی ندارد. نعم معنوی نیز به معنایی که گفته شد باید اظهار شود. یعنی اگر انسان عیب یا گناهی در دیگران دید، و احساس کرد که خودش از آنها دور و پاک است، باید متوجه لطف خدا شده و بی عیبی یا بی گناهی خویش را نعمتی از جانب خدا بداند و شاکر باشد؛ و البته طرف مقابل را هم سرزنش نکند و به او ناز نفروشد. علی(ع) در خطبه ای فرموده اند: «اى بنده خدا! در عيب و مذمت هيچكس بر گناهش عجله مكن؛ چراکه ممکن است خداوند او را آمرزيده‏باشد. همچنین بر گناه كوچكى كه خود انجام داده‏اى ايمن مباش؛ که شايد به خاطر آن كيفر ببينى. بنابراين هر كدام از شما كه از عيب دیگران آگاه است ‏بخاطر آنچه از عيب خود مى‏ داند بايد از عيبجویى دیگران خوددارى كند، وَلْيَكُنِ الشُّكْرُ شَاغِلاً لَهُ عَلَى مُعَافَاتِهِ مِمَّا ابْتُلِيَ بِهِ غَيْرُهُ: و شكر و سپاس اين موهبت كه او از اين عيوب پاك است، وى را مشغول بدارد». یک عادت زشت و ریشه آن یکی از عادات زشت انسان‌ها  که به شدت از سوی قرآن نکوهش شده است، آشکار کردن نقمت و پنهان نمودن نعمت است. انسان‌های معمولی غالباً اینگونه هستند که گرفتاری‌ها و مشکلات خود را عیان می‌کنند، اما شادی‌ها و خوشی‌های خود را پنهان. بدتر اینکه نقمت‌ها را به خدا نسبت می‌دهند، اما نعمت‌ها را به خود و زیرکی و توانایی خویش؛ در حالی که واقعیت دقیقاً عکس این است. قرآن کریم از یک سو می‌فرماید: آنچه از نعمتها دارید، همه از سوی خداست و هیچ نعمتی نیست؛ مگر که او داده است، و از سوی دیگر تأکید می‌کند که هر مصیبتی به شما می رسد بخاطر اعمالی است که خود شما انجام داده‌اید، و تازه این در حالی است که خدا بسیاری از گناهان را نیز عفو می‌کند! وگرنه نباید هیچ کس را باقی می نهاد. اما امثال ما درست برعکس عمل می‌کنیم. به خوشی و نعمت که می‌رسیم، آن را به خود نسبت می‌دهیم و می‌گوییم: «إِنَّما أوتيتُهُ عَلى عِلمٍ...»؛ این نعمت را بخاطر کاردانی خودم به من داده‌اند. اما هنگامی که با ناخوشی و نقمت روبرو می‌شویم، آن را به خدا و نعوذبالله کم‌لطفی او نسبت می‌دهیم و می‌گوییم:  «... رَبّي أَهانَنِ »؛پروردگارم مرا خوار کرده است! خلاصه داستان ما همان است که قرآن می فرماید:«وَإِذا أَنعَمنا عَلَى الإِنسانِ أَعرَضَ وَنَأى بِجانِبِهِ وَإِذا مَسَّهُ الشَّرُّ كانَ يَئوسًا»؛ هنگامی که به انسان نعمت می‌دهیم، روی خود را از ما برمی‌گرداند و متکبرانه دور می‌شود؛ و هنگامی که کمترین بدی به او می‌رسد، از همه چیز مایوس می‌گردد! در آیه ای دیگر می فرماید: هرگاه مختصر ناراحتی به او رسد، به دعا رو می آورد و تقاضای فراوان و مستمرّی برای بر طرف شدن آن دارد! وجه جمع دو آیه هم روشن است. وقتی انسان به سختی و نقمت برخورد می کند کاملاً ناامید می شود، و لذا راهی جز پناه بردن به درگاه الهی پیدا نمی کند. این عادت زشت حاکی از شرک عملی و ضعف ایمان است؛ چرا که نشان می دهد ما به این واقعیت وحیانی ایمان نداریم که همه نعمت ها از او و همه نقمت ها از ما است. بلکه صریحاً به عکس آن عمل می کنیم. اما وضعیت اهل ایمان و تقوی مؤمن واقعی نعمت را از خدا می داند و این را اظهار هم می کند. اما نقمت را که نتیجه کارهای خودش است، در دل نگه می دارد و اصلاح می کند. برای همین است که امیرالمؤمنین، علی(ع)، در وصف اهل ایمان فرموده‌اند: «الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ، وَحُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ...»؛ مؤمن شادی اش در چهره و اندوهش دردرون قلب او است. همچنین در وصف متقین فرموده اند: « ... نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي اَلْبَلاَءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي اَلرَّخَاءِ»؛ در بلا و آسايش حالشان يكسان است. شاید دلیل تفاوت این دو تعبیر هم این باشد که اولی توصیف اهل ایمان است و دومی توصیف اهل تقوی، و مقام متقین بالاتر از مومنین است. همچنین امام به یکی از کارگزاران خویش نوشتند: «وَلاَ تَكُنْ عِنْدَ النَّعْمَاءِ بَطِراً وَلاَ عِنْدَ الْبَأْسَاءِ فَشِلاً»؛ نه به هنگام اقبال نعمت مغرور و سرکش باش، و نه به هنگام شدائد سست و ترسو و ضعيف! «بَطَر» یعنی طغیان. راز تأکید بر اظهار نعمت پس اینکه حضرت در نامه به حارث همدانی می‌فرماید: «باید اثر نعمتی که خدا به تو داده است، در تو دیده شود»، برای از بین بردن همین عادت زشت است و پیامدهای اعتقادی و عملی بسیار خوبی برجا می‌گذارد.  اولاً هم خود انسان و هم دیگران را همواره ملتفت به نعمت‌های خدا و یاد او می کند، و از این طریق ایمان همه تقویت می گردد. و ثانیاً، شکر گزار می شوند و با عروض هر مشکل و مصیبت کوچکی متزلزل نمی‌شوند و کفر نمی‌گویند!​









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن