تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797153047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندیشه ی نور و روشنایی در آثار سهراب سپهری جریان دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در نشست نقد و بررسی مستند «سهراب» عنوان شد اندیشه ی نور و روشنایی در آثار سهراب سپهری جریان دارد فیلم مستند «سهراب» در خانه هنرمندان ایران به روی پرده رفت.
۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ساعت 11:21

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در مجموعه برنامه های سینماتک خانه هنرمندان ایران با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، سه شنبه 14 اردیبهشت فیلم مستند «سهراب» به کارگردانی رقیه توکلی در تالار استاد ناصری به نمایش در آمد. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور رقیه توکلی، داوود سماواتی یار، آزاده پشتونی زاده و پدرام اکبری برگزار شد.

در ابتدای این نشست توکلی در پاسخ به سوال اکبری در خصوص ارزیابی اش به عنوان کارگردان فیلم پس از گذشت دو سال از ساخت آن، گفت: پس از ساخت شش مستند برای شبکه 1 سیما، با پیشنهاد ساخت این مستند از جانب سماواتی یار مواجه شدم و همچون سایر جوانان به دلیل علاقه به سهراب و اشعارش، این پیشنهاد را پذیرفتم. در هنگام رونمایی از این فیلم در فرهنگسرای نیاوران، استرس زیادی داشتم. اما اکنون که پس از دو سال به تماشای فیلم نشستم، احساس آرامش می کردم و گمان می کنم توانسته ایم سهراب را به خوبی معرفی کنیم. اگرچه این فیلم برای صدا و سیما ساخته شده و طبعا محدودیت های خاص خود را دارد. شاید اگر فیلم بصورت مستقل ساخته می شد، فیلمی متفاوت از آب در می آمد.

پس از آن پشتونی زاده به اهمیت موضوع نور و روشنایی در اشعار سهراب سپهری پرداخت و گفت: شاهرخ مسکوب شعر سهراب را بیگانه از ایدئولوژی و در عین حال دارای جهان بینی و بینشی از هستی می داند که تناقضی درونی ندارد. شاید بتوان گفت جهان بینی سهراب، نور است؛ در نقاشی های سهراب شاهد حضور ترکیبی از نور فیزیکی و نور متافیزیکی هستیم. حضور نور در آثار سهراب، از اندیشه ی لطیف عرفانی-ایرانی ریشه می گیرد. این حالت متافیزیکی در آثار سهراب، همچون روحی است که با ورود به جسم آن را نورانی می کند.

وی افزود: در نقاشی های جوهری سهراب به وضوح می توان ورود نور را تشخیص داد؛ درختان نقاشی های سهراب فقط تنه دارند و نورانی هستند، فارغ از اینکه چه نوع درختی باشند. حتی شن هایی که سهراب به تصویر می کشد، روشن و شفاف هستند. لامکانی اشعار او باعث شده در تمام نقاط دنیا با روح انسان ها ارتباط برقرار کند. تمام اینها ریشه در اندیشه های دارد که از دوران پیشا اسلام تاکنون در سرزمین ایران جریان دارد. در واقع اندیشه ی نور و روشنایی که همواره در ایران وجود داشته، در آثار و اشعار سهراب به وضوح مشاهده می شود. نور موجود در آثار سهراب را در فیلم نیز به شکل نوری محو مشاهده می کنیم.

پس از آن سماواتی یار، تهیه کننده فیلم، به روند ساخت فیلم پرداخت و گفت: این هفتمین مستندی است که به همراه توکلی ساخته ایم. دغدغه ما این بود که سهراب را همانگونه که هست، بازخوانی کنیم. تاکنون سه فیلم در مورد سهراب ساخته شده است، از جمله فیلمی که در تلویزیون نیز به نمایش در آمده و پروانه سپهری، خواهر سهراب، از مطالب مطرح شده در آن ناخرسند بود. فیلمبرداری فیلم 15 روز به طول انجامید که بخش عمده آن در کاشان گذشت. از آنچه به روی پرده رفت رضایت دارم، اما شاید الان این فیلم را می ساختیم، کار بهتری از آب در می آمد. راش های فیلم شاید دو برابر حجم فیلم فعلی باشد، اما امکان استفاده از تمام این تصاویر وجود نداشت. به هر حال زمان ما کوتاه و بودجه کار اندک بود. جا دارد از محمدرضا جعفری جلوه و محمدرضا اصلانی که در ساخت این فیلم ما را یاری کردند نیز تشکر کنم.

 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن