تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796851428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت دبیر شعر فجر از داوری کتاب‌های زرد / «گاهی حواست نیست» نقد تجاوز شهر به حریم آسمان است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: روایت دبیر شعر فجر از داوری کتاب‌های زرد / «گاهی حواست نیست» نقد تجاوز شهر به حریم آسمان است
اسماعیلی امینی از داوری آثار شعر فجر که مزیتی جز زرد بودن نداشتند را روایت کرد.
به گزارش نامه‌نیوز، شصت و دومین عصرانه ادبی فارس با محوریت رونمایی از کتاب «گاهی حواست نیست» سروده علی داوودی با حضور شاعران و منتقدان، در این خبرگزاری برگزار شد.

*زوایای شعر نیمایی هنوز کشف نشده

حمیدرضا شکارسری در این مراسم گفت: شعر نیمایی تا به امروز مسیری را طی کرده و امروز به لحاظ کمّی از آن کم استقبال می‌شود. در حالی که طی سال‌های قبل، برخی اسامی درخشان در این حوزه بودند، هر چند همان‌ها هم به اندازه انگشت‌های دست نمی‌شدند.

وی افزود: سؤال اینجاست که چرا قالب‌هایی مانند غزل، دوبیتی و ... که چندین سال از آنها می‌گذرد، دچار فراموشی نشده‌اند، اما قالب نیمایی نسبتاً فراموش‌شده است؟ شاید پاسخ به این جواب این باشد که زوایای شعر نیمایی هنوز کشف نشده و یا ظرفیت های موسیقایی آن کشف نشده است.

*داودی توصیه «اخوان‌ثالث» را در شعرش پیش گرفته است

این منتقد ادبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی چهره های نزدیک‌تر، راه نیمایی را باز کرده‌اند تا ما امروز به کتاب «گاهی حواست نیست» برسیم. اشعار این کتاب نماینده هوشمندی شاعر است که بر جریان‌های شعر تسلط دارد. او اشعار کوتاهی را گرد آورده و ما شاهد منظومه بلند شعری نیستیم.

شکارسری گفت: شعرهای داودی اندیشمندانه و محتواگراست، تا به جای اینکه فرم‌گرا باشد و محتوا در این شعر بر فرم غلبه دارد. غالب آثار داودی در این کتاب، توصیه اخوان را پیش گرفته؛ یعنی شاعر به موسیقی توجه کرده و به عبارتی باید گفت از این منظر نزدیکی به موسیقی سنتی را نشان می‌دهد. غالب مخاطبان با این موسیقی دمخور هستند و از این موسیقی لذت می‌برند.

او اضافه کرد: محتوا، سرنوشت شعر داودی را تعیین می‌کند و تلاش شده تا این محتوا روزمره باشد و واژگان روزمره در شعر نمود دارد و موفقیت این کتاب، بازی کردن با روزمره‌های زندگی است که به خاطر ارتباط زیاد انسان با آنها بعید به نظر می‌رسد که قابلیت شاعرانه داشته باشد، ولی شاعر به خوبی آنها را به خدمت شعر گرفته است. به گمان من، همه شعرهای این مجموعه، مخاطب را فرامی‌خواند تا با شاعر دست به نوشتن شعرها بزند.

*شاعر هر جا خواسته اعتراض کند با طنز بیان کرده

این منتقد ادبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شعرهای داودی به شدت لایه‌مند است و خواننده در رویه یک چیز می‌بیند و در لایه‌ها با چیز دیگری روبه‌روست. این کتاب مرثیه‌ای بر فطرت انسان است که در واقع، در جهان تکنولوژی‌زده امروز در جست‌وجوی انسان است.

شکارسری در پایان سخنانش گفت: شاعر هر جا خواسته اعتراضی حرف بزند، با رویکردی طنازانه آنها را بیان کرده، دقایق و ظرایف زبانی شعرهای داودی موجب جذابیت شعر او شده و آنها را شنیدنی کرده است و به گمان من، همین دقت‌ها سطح کار داودی را بالا برده است. این دقایق زبانی، منتقدان حرفه‌ای را راضی می‌کند و موسیقی شعر نیز موجب ساده شدن آن شده تا مخاطب آن از آن لذت ببرد.

*این کتاب تجاوز شهر به حریم آسمان را نقد می‌کند

محمود اکرامی‌فر در بخش دیگری از این مراسم گفت: کتاب «گاهی حواست نیست» نقدی آرام و محکم بر زندگی روزمره است و به تعبیری، پلان پلان زندگی را نقد کرده، البته همراه با انصاف، این کتاب تجاوز شهر به حریم آسمان را نقد می‌کند و با زبانی طنز به صورت لطیف و زیرپوستی از آن انتقاد کرده است.

وی در پایان گفت: مخاطب امروز مخاطب تیترخوان است و اهل گزارش خواندن نیست و در این کتاب، اقتضای مخاطب رعایت شده است. ترکیب‌سازی‌های این مجموعه زیباست، ولی تنافر حروف در اشعار وجود دارد. استفاده از ادبیات نمایشی و تصرف به نفع خود، به خوبی در اشعار به کار برده شده و استفاده از ظرفیت بصری به شعر کمک می‌کند. علی داودی از مقوله آشنایی زدایی و قابلیت آشنایی توأم استفاده کرده و پیام گذشتگان را با زبان خود به مخاطب ارائه می‌کند.

*روایت دبیر جشنواره شعر فجر از کتاب شاعرانی که شعر نبودند

اسماعیل امینی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما امروز با دو شیوه شعر مواجهیم، که یک نوع به تعبیر من شعرهای تیره و کدر است، آنهایی شعرهایی هستند که به گونه زبانی طوری هستند که وقتی می‌خوانید، چیزی نمی‌فهمید و شاعر با پیچیدگی زبانی، دست خالی خود را پنهان می‌کند که من به این اشعار، شعر تیره و کدر می‌گویم.

وی افزود: اگر چیزی جایی دیدید و متوجه نشدید چه حرفی می‌زند، بدانید حرفی برای گفتن ندارد. دیگری شعرهایی است که شاعران به واسطه آنها حرف‌هایی می‌زنند که مرسوم نیست و وجود ندارد، ولی کسی رویش نمی‌شود بگوید که اینها در کجای عاطفه و تخیل است.

دبیر جشنواره شعر فجر در ادامه گفت: در شعرهای سال قبل جشنواره شعر فجر، از بزرگان و نام‌های مشهور شعر، اشعاری دیده می‌شد که واقعاً قابل فهم نبود و به نظرم این نوع اشعار نیز در دسته اشعار کدر قرار می گیرد، نوع دیگر شعر، اشعار زرد است که نیاز به سواد ادبی ندارد و هم‌زمان که با موبایلت کار می‌کنی، می‌توانی آن را گوش کنی، که این شعر نیز رواج دارد و از نظر من، هیچ‌کدام از این دو دسته شعر نیست.

*شاعران جعلی و تقلبی موجب شده‌اند رغبتی به خرید کتاب نباشد

اسماعیل امینی در ادامه گفت: در این میان، قَدر کتاب «گاهی حواست نیست» شناخته می‌شود، در طول سال بیش از 3 هزار کتاب چاپ اول منتشر می‌شود و در این میان شاید 30 عنوان کتاب شعر نباشد و باقی از جنس شعرهای زرد یا تیره است. اگر وضعیت شعر به این روز درآمده و کسی رغبت به خریدن آنها نمی‌کند، به خاطر شاعران جعلی و تقلبی است و باید گفت متشاعران زیاد شده است.

وی افزود: در شعرهای کتاب «گاهی حواست نیست» شاهد نگاه روزمره نیستیم و شاعر اتفاقاً با نفوذ به مسائل نگاه کرده و خواننده را به اصل نگاه انسان توجه داده است. این کتاب زبانش زبان روزمره نیست، هر چند پیچیده هم نیست. هم اشیائی که طرح می‌کند روزمره نیست. باید اشعار این کتاب را با دقت خواند و این هنر شاعر است که باید اشعارش را دقیق خواند و نمی‌توان سرسری از آنها گذشت. تمهیدهای شاعرانه این کتاب، دم‌دستی نیست و به نظرم داودی شعرها را برای مخاطبی سروده که حواسش جمع است.

*علی داودی از فرط تواضع علی داودی شده است

علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب در ادامه گفت: ما عادت کرده‌ایم به محض دست گرفتن یک اثر، آن را نقد کنیم، به جای اینکه با تواضع آن را بخوانیم و تدبیر کنیم و از آن به تعریف بپردازیم. این عادت پیش از این وجود نداشت، اما کم‌کم جوان‌های ما اینطور می‌شوند و می‌گویند انتظارمان را برآورده نکرد، در حالی آنهایی که از همه ایراد می‌گیرند، خودشان در آثارشان کم ایراد نیستند.

وی افزود: علی داودی از فرط تواضع علی داودی شده است و وجودش سراسر تواضع است و در ادبیات، او یکی از پیرهای ما است و همیشه از علی داودی یاد گرفته‌ایم. به نظر من شاعر باید شاعر به واقعه هستی باشد و واقعه هستی، حیاتی است که هست و می‌رود و در شعرهای داودی تجلی دارد.

مؤدب گفت: علی داودی یادآور حیات جاوید در دل روزمره‌گی‌هاست. شعر را باید مانند انسان نگاه کرد، زیرا هر انسانی ممکن است دارای یک نقصی باشد، اما آن روح انسانی را نمی‌توان انکار کرد و اثر هنری نیز روح دارد و باید آن را مورد توجه قرار داد. در تماشاهای علی داودی می‌توان زندگی کرد.

*داودی مانند شعرهایش صمیمی و برادرانه است

کامران شرفشاهی با اشاره به اینکه کتاب را نخوانده و نمی‌تواند نخوانده نظر بدهد، گفت: برخلاف شاعرانی که شعرهایشان با شخصیت‌شان تفاوت دارد، اما داودی مانند شعرهایش صمیمی و برادرانه است.

وی با اشاره به نقدهای رایج در جامعه به آثار ادبی گفت: در جامعه این نقدها رواج دارد و طوری با شعر برخورد می‌کنند که انگار شاعر گناه کرده است، به نظرم خوب است که منتقدان به پدیدآورندگان قوت قلب دهند و خستگی آن را خارج کنند.

*نگاه شاعرانه درسی بود که یاد گرفتم

علی داودی شاعر کتاب «گاهی حواست نیست» در پایان این مراسم گفت: شعر سنت ایرانی است و درسی را که یاد گرفتم، نگاه شاعرانه بود و زندگی امروز هم به وفور حرف برای گفتن دارد، اما اگر فرصت کنیم، حتماً گفتنی‌های زیادی وجود دارد.

در پایان این مراسم از علی داودی تقدیر به عمل آمد.


منبع: فارس


۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن