تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797780072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل ریفلاکس و برگرداندن شیر در نوزادان!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: برگرداندن شیر در نوزادان ، امری عادی محسوب می شود اما استفراغ های مداوم یا به دنبال آن کاهش وزن ممکن است به علت ریفلاکس معدی- مروی باشد. کودکان نیز ممکن است چنین مشکلی را داشته باشند.
برگرداندن شیر در نوزادان

علل ریفلاکس
در بیشتر مواقع، ریفلاکس در نوزادان و کودکان به علت مشکلات لوله گوارش می باشد. بیشتر نوزادان مبتلا به ریفلاکس، سالم هستند، اما بعضی از آن ها مشکلاتی دارند که بر اعصاب، مغز و ماهیچه ها اثر می گذارد.در کودکان نارس این مشکل معمولاً رخ می دهد و در بیشتر موارد پس از سال اول زندگی برطرف می شود. در 5% نوزادان، ریفلاکس تا دوران نوپایی ادامه می یابد که البته قابل مدیریت است.
دلایل بروز ریفلاکس در کودکان بزرگتر تقریباً مشابه بزرگسالان است. همچنین در صورت وجود ریفلاکس در دوران نوزادی، احتمال خطر بروز آن در کودکی افزایش می یابد.
هر عاملی که باعث شل شدن دریچه تحتانی مری یا افزایش فشار بر این دریچه از سمت معده شود، در ایجاد ریفلاکس نقش دارد. عوامل مشخصی مانند چاقی، پرخوری، مصرف غذاهای پرادویه و سرخ شده، نوشیدن کافئین و نوشابه های گازدار و بعضی معالجات در بروز ریفلاکس نقش دارند. به علاوه از آنجایی که این مشکل گوارشی در بعضی خانواده ها رایج تر است، می توان گفت که ژنتیک نیز در بروز ریفلاکس مؤثر است.
رایج ترین علائم ریفلاکس در نوزادان و کودکان عبارتند از:
استفراغ های مکرر، سرفه یا خس خس سینه به طور مداوم یا مزمن، امتناع از خوردن یا وجود مشکل در خوردن غذا (بستن دهان هنگام غذا)، سوزش سردل، گاز و نفخ، درد شکمی، یا گریه و بی قراری شدید هنگام غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن، برگرداندن غذا و فرو بردن دوباره آن، شکایت از احساس طعم تلخ در دهان مخصوصاً صبح ها.
علائم دیگری که در کودکان و نوزادان مشاهده می شود و ممکن است به دلیل ریفلاکس باشد عبارتند از: کولیک، رشد ضعیف، مشکلات تنفسی یا خس خس سینه و ذات الریه عود کننده.
کنترل ریفلاکس معده
* از آنجایی که محرک اصلی در ایجاد ریفلاکس در تمام سنین پرخوری و مصرف بیش از حد شیر و غذا می باشد و مبتلایان به ریفلاکس به دلیل احساس سوزش شدید در گلو و جهت خنثی کردن اسید وارد شده به گلو تمایل زیادی به خوردن مداوم شیر از خود نشان می دهند و به اصطلاح همواره گرسنه و طالب شیر به نظر می رسند، لذا کنترل میزان شیر خورانده شده به نوزاد اهمیت خاصی دارد به این ترتیب که لازم است شیردهی به این نوزادان با حجم کم و دفعات زیاد مد نظر باشد و مادر با کم کردن زمان شیردهی به نوزاد و شیردهی با فواصل کم و یا در صورتی که نوزاد شیر خشک خوار است با کمتر دادن شیر در هر وعده نسبت به مقدار استاندارد و از طرف دیگر کم کردن فواصل شیردهی در واقع تغذیه با مقادیر کم و دفعات بیشتر را جایگزین پرخوری در نوزاد نماید.
مبتلایان به ریفلاکس به دلیل احساس سوزش شدید در گلو و جهت خنثی کردن اسید وارد شده به گلو تمایل زیادی به خوردن مداوم شیر از خود نشان می دهند و به اصطلاح همواره گرسنه و طالب شیر به نظر می رسند، لذا کنترل میزان شیر خورانده شده به نوزاد اهمیت خاصی دارد به این ترتیب که لازم است شیردهی به این نوزادان با حجم کم و دفعات زیاد مد نظر باشد
* پرهیز از مصرف لبنیات گاوی و حتی گوشت گاو به علت همراهی زیاد حساسیت شیرخوار به پروتئین شیر گاو با ریفلاکس و پرهیز از مصرف محرک های ریفلاکس مانند گوجه فرنگی، شکلات، قهوه، ادویه جات تند و استعمال دخانیات توسط مادر در کاهش درد و بی قراری نوزاد مؤثر و اغلب لازم است.
* شیرخواران مبتلا به ریفلاکس تمایل زیادی به غذا خوردن پیش از 6 ماهگی داشته و معمولاً در اوایل ماه چهارم در زمان بیداری و هوشیاری از گرفتن سینه مادر یا شیشه خودداری می نمایند و گاه فقط در هنگام خواب آلودگی می توان به آنان شیر داد لذا عدم وزن گیری مناسب در ماه چهارم و خوب شیر نخوردن آن ها باعث نگرانی و شکایت والدین می گردد لذا در این موارد بهتر است با نظر پزشک معالج شروع تغذیه ی کمکی زودتر از ماه ششم مد نظر قرار گیرد و با شروع غذا خوردن علائم مربوط به ریفلاکس و شکایات ناشی از آن به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.
* استفاده مکرر و به اندازه ویتامین ها به خصوص ویتامین های آ و دی و نور مستقیم خورشید جهت کاهش بروز نرمی حنجره و شروع قطره آهن از ابتدای ماه پنجم با نظر پزشک معالج نیز در این نوزادان باید مد نظر باشد.
* دیگر نکاتی که باید رعایت شوند عبارت است از: بالا بردن قسمت بالایی گهواره یا تختخواب نوزاد، صاف نگه داشتن نوزاد به مدت 30 دقیقه پس از شیر یا غذا خوردن، غلیظ کردن محتویات شیشه نوزاد با غلات (این مورد را بدون تائید متخصص تغذیه و پزشک انجام ندهید)
کارهایی که برای کودکان بزرگتر می توانید انجام دهید:
* قسمت بالایی تختخواب کودک را بالا ببرید.
* به جای 3 وعده غذایی، از وعده های کوچک و متعدد در طول روز استفاده کنید.
* غذاها و نوشیدنی هایی که به نظر می رسد ریفلاکس را تشدید کنند مانند چربی زیاد، غذاهای سرخ شده یا پرادویه، نوشابه های گازدار و کافئین را محدود کنید.
* کودک خود را تشویق کنید که به طور منظم ورزش کند.
* اگر ریفلاکس شدید بوده یا با تغییرات اعمال شده بهتر نشد، داروهایی برای کاهش گاز و اسید معده و یا بهبود هماهنگی دستگاه گوارش توسط پزشک تجویز می شود.
* در موارد نادری که درمان های دارویی نیز اثربخش نباشند، جراحی انجام می شود.

آوای سلامتی -آنلاین سلامتاخبار مرتبط :برگرداندن شیر در نوزادانناکافی بودن شیر مادر و چگونگی افزایش آننکات کلیدی و حساس درباره شیر دادن به نوزاد!


یکشنبه 25 بهمن 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سبک زندگی
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن