تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796760605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پرستاران» سربازاني كه سهمي از پيروزي ها نمي برند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «پرستاران» سربازاني كه سهمي از پيروزي ها نمي برند!
روز گذشته مراسم گراميداشت روز پرستار در شرايطي برگزار شد كه هنوز وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاري روي بسياري از مباحث اين قشر با يكديگر مشكل دارند و همين امر موجب شد هركدام ساز خودشان را بزنند.
نویسنده : محمد‌رضا هاديلو 


روز گذشته مراسم گراميداشت روز پرستار در شرايطي برگزار شد كه هنوز وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاري روي بسياري از مباحث اين قشر با يكديگر مشكل دارند و همين امر موجب شد هركدام ساز خودشان را بزنند. در حالي كه پرستاران چند سالي است به وضع موجود و نابرابر عادت كرده‌اند و خوب مي‌دانند كه با سالي يك روز به نام آنان آبي براي‌شان گرم نمي‌شود، اما امسال با اتفاقي روبه‌رو شدند كه براي خودشان هم تعجب‌برانگيز بود. ديروز وزارت بهداشتي‌ها در سالن همايش‌هاي صدا و سيما گرد هم آمدند و سازمان نظام پرستاري، دوستان‌شان را به سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد دعوت كردند تا مراسم روز پرستار به نوعي قشون‌كشي براي عرض اندام تبديل شود؛ جنگي بين وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاري كه نقش سربازان پياده نظام‌شان را پرستاران بازي مي‌كنند. البته در اين ميان دود اين جنگ و اختلافات فقط به چشم پرستاراني مي‌رود كه شب و روز خود را براي خدمت‌رساني به بيماران جامعه صرف مي‌كنند.
ديروز وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه به سالن همايش‌هاي صدا و سيما رفته بود تا در مراسم روز پرستار شركت كند، همان ابتدا با انتقاد از برگزاري جداگانه مراسم از سوي سازمان نظام پرستاري براي اين روز، به اقدامات دولت يازدهم براي حل مشكلات صنفي و بهبود حقوق پرستاران اشاره كرد و گفت: «نمي‌دانم اين مباحث كي مي‌خواهد درست شود. ما و شما هم‌عقيده‌ايم اما نمي‌دانم چرا در برخي زمينه‌ها توضيحات ما براي برخي مؤثر نيست كه شايد مشكل از خود ماست كه نمي‌توانيم سخنان نافذ بگوييم.»
اين يك حقيقت است كه جامعه، پزشكان و پرستاران را يك مجموعه واحد مي‌داند؛ مجموعه‌اي كه برخي تبعيض‌ها موجب شده بين اين دو قشر فعال و تأثيرگذار چنان فاصله‌اي بيفتد كه دلخوري‌هايي را به همراه داشته باشد.
به گفته وزير بهداشت اين دو گروه حتي اگر به دنبال مطالبات‌شان هستند بايد يك مجموعه پيوسته باشند. هاشمي معتقد است اگر جداي از هم عمل كنيم، نه سياستمداران گوش‌شان بدهكار خواهد بود و فكر مي‌كنند ما با هم دعوا داريم و بر سر مسائل صنفي، گروهي و شخصي‌مان غائله داريم و نه مردم مي‌پسندند.
 
رفع نیاز پرستاران در حد حرف!
وضعيت موجود پرستاران در حالي بايد آسيب‌شناسي شود كه قوانين مصوب شده پرستاري همچون قوانين كاهش ساعات كاري آنان در بيمارستان‌هاي نيروهاي مسلح، خيريه و خصوصي و نيز تعرفه‌گذاري پرستاري مصوب سال 86 اجرا نشده است، ضمن اينكه پروانه صلاحيت حرفه‌اي پرستاران، سال‌هاست در حد شعار مانده و صادر نشده است.
اينها بخشي از صحبت‌هاي رئيس شوراي عالي نظام پرستاري كشور است كه در مراسم گراميداشت روز پرستار كه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد از طرف سازمان نظام پرستاري كشور برگزار شده بود، عنوان شد.
طاهره زاهد‌صفت خواستار توجه جدي به آسيب‌شناسي صحيح از واقعيت موجود و مشكلات صاحبان حرفه پرستاري شد و خاطرنشان كرد: «چرا با توجه به آمار‌هاي واقعي و حقايق تلخي كه پرستاران با آن روبه‌رو هستند، مشكلات آنان حل نشده است و فقط در برخي مراسم همچون مراسم امروز به شكل مروري از آنها ياد مي‌شود.»
وي تصريح كرد: «به جاي حل مشكلات، درمان‌هاي موقتي مانند تربيت غير‌كارشناسانه   نيروي غير‌علمي و ناكارآمد، انجام شد و الان نيز وضع به گونه‌اي شده است كه دانشجويان پرستاري، مضطرب از آينده خود بمانند و شاغلان اين حرفه نيز در پي غيرحرفه‌اي شدن شغل‌شان، نگران انتقال از بالين به ساير بخش‌ها باشند.»
رئيس شوراي عالي نظام پرستاري كشور تأكيد كرد: «ضروري است، بدون هر‌گونه شعار، نشست هم‌انديشي به دور از فضاي كينه با حضور مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي و نظام پرستاري به شكل علمي و عملي برگزار شود تا با بهبود سرنوشت 180هزار پرستار، سطح سلامت جامعه ارتقا يابد. آسيب‌شناسي واقع‌‌گرايانه حرفه پرستاري ما را به مدلي صحيح براي حل مشكلات رهنمون مي‌سازد.» بي‌شك گسستگي تيم سلامت به صلاح هيچ‌كس نخواهد بود و در اين ميان مردم بيش از هر كس ديگري متضرر خواهند شد.
 
طرح‌های زمین‌مانده
يكي از موضوعاتي كه در حال حاضر در حوزه پرستاري در دنيا پيگيري مي‌شود و در ايران مغفول مانده است، بحث تشكيل مراكز پرستاري در منزل است؛ مراكزي كه مراقبت از بيماران مزمن، سالمندان و بيماران سرطاني از جمله حوزه‌هاي فعاليت آنها است. با اين تفاسير گويي بسياري از خدماتي كه مي‌تواند از طرف مجموعه پرستاري به شهروندان ارائه شود، به خاطر درگيري‌هاي موجود به دست فراموشي سپرده شده است.
در همين رابطه معاون پرستاري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: «برنامه‌هاي متعددي براي حوزه مغفول مانده پرستاري تدوين شده كه سال آينده شاهد اجراي آنها و تحول در حوزه پرستاري خواهيم بود.»
محمد ميرزابيگي افزود: «در دنيا به ازاي هر 27 هزار نفر يك مركز پرستاري جامعه محور و پرستاري در منزل وجود دارد، در حالي كه در كشور ما‌به‌ازاي هر 400 هزار نفر يك مركز وجود دارد كه بسياري از آنها نيز غير‌فعال و غير‌علمي عمل مي‌كنند.» وي همچنين از صدور پروانه صلاحيت حرفه‌اي براي پرستاران و نيز تعريف شاخص‌هاي توسعه پرستاري، تدوين سند عرضه و تقاضاي پرستاري و توسعه تحقيق و پژوهش پرستاري و ارتقاي آموزش پرستاري در سال آينده خبر داد.  اين مقام وزارت بهداشت با اشاره به افرادي كه در حوزه پرستاري حاشيه‌سازي مي‌كنند، افزود: «به افراد سياست‌باز و تندرو حوزه پرستاري توصيه مي‌كنم دام و دانه خود را جاي ديگر پهن كنند. پرستاري حوزه اخلاق، معرفت و عطوفت است نه سياست بازي و بداخلاقي.»
بر اساس گزارش‌هاي وزارت بهداشت و درمان، اجراي طرح تحول سلامت رضايتمندي 80درصد مردم را به دست آورده ولي در اين رابطه با چالش‌هايي همچون كمبود تخت بيمارستاني و نيروي پرستاري مواجه بوده است.
هم اكنون 109 هزار پرستار در كشور وجود دارند كه اگر بر اساس شاخص‌هاي جمعيت در نظر بگيريم با كمبود 240 هزار پرستار مواجه هستيم. همچنين بر اساس شاخص تعداد پزشك 240 هزار پرستار، بر اساس شاخص تخت 220 هزار پرستار و بر اساس شاخص قانون ارتقاي بهره‌وري 260 هزار پرستار كم داريم. لذا اين حوزه نيازمند توجه مجلس و دولت است.
در اين ميان يكي از دغدغه‌هاي پرستاران نظام پرداخت است و يك سال از موضوع پرداخت مبتني بر عملكرد سپري شده اما هنوز رضايت پرستاران جلب نشده است.
به هرحال روز پرستار هم با تمام اما و اگرها و دلخوري‌ها و گلايه‌هايش بدون هيچ اتفاق خاصي كه به نفع پرستاران باشد به پايان رسيد و پرستاران رفتند تا سال ديگر و روز پرستار ديگري كه شايد حداقل در آن روز آبي براي‌شان گرم شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن