تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797746707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف گراها یا علاف های عاشق خرید در بازار سلطه


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 مصرف گراها یا علاف های عاشق خرید در بازار سلطه
فرهنگ لذت بردن از مصرف گرایی انسان؛
مصرف گراها یا علاف های عاشق خرید در بازار سلطه روند موجود در تن سپردن به عقل ابزاری می تواند جامعه انسانی را بدتر از جامعه حیوانی کند به صورتی که نباید های زندگی انسانی را در جهت رسیدن به لذت از بین ببرد و به قول پیئتارینن بخش تیره زندگی انسان پدیدار می شود.


گروه اقتصادی فرهنگ نیوز، سیدعبدالرسول علم الهدی: یکی از مهمترین انتظارهای مردم در جوامع امروزی، انتظار برای تخفیف های گسترده کالاهای متنوع در روزهای عید و سال نو است. بسیاری از برندها، تولیدی ها و فروشگاه ها با تخفیف های حیرت آوری، مردم را برای خرید بیشتر به شوق می آورند. شوقی که بعضا، عقلانیت در تصمیم گیری بر سر اولویت ها را فدای عقلانیت بر سر گمان ها و حدس هایی از آینده می کند. انسان ها حدس می زنند که در آینده به این و آن کالا احتیاج پیدا می کنند و می خرند و باز بیشتر می خرند، در حالی که همینطور جیب هایشان خالی می شود و در مقابل جیب بازار پر می شود.انسان حیرت زده از تخفیف های زیاد بدون فکر به اینکه این کالا می توانست ارزان تر باشد یا خیر، اقدام به خرید می کند. انسان حیرت زده حتی اگر پولی در جیب نداشته باشد برای عقب نیافتادن از بالاشهرنشین، در بازارها به این سو و آن سو حرکت کرده و به تماشای ویترین ها مشغول می شود. شاید هم حسرت می خورد از نداشته هایی که نمی تواند همچون انسان بالاشهرنشین زندگی کند، همان انسانی که مهمترین فضیلت او پول هایش است نه عقل و علم و فضیلت های اخلاقی.انسان حیرت زده از مد ها و مدل های جدید پوشاک و فناوری های ارتباطی، به قیمت کردن کالاها و دست کشیدن بر آنها روی می آورد تا احساس عقب ماندگی خود را جبران کند. انسان حیرت زده همان انسان پرسه زنی ست که تیپ پول دارها را به خود می گیرد. والتر بنیامین[1] پرسه زن را شیک پوشی می داند که بصورتی زُل زده در پاساژها قدم می زند؛ و گاه پرسه زن را بورژوازی تن پرور می داند که کاری جز بطالت زمان ندارد(اسمیت، 1394: 82-83). در فرهنگ مصرفی افراد از محيطهای شخصی خريد سنتی بيرون می آيند و خود را در فضاهای غيرشخصی بزرگ خريد در ميان عرضه كالاهای فرهنگی و غير فرهنگی گم می كنند و هرچه بيشتر گم می شوند، بيشتر لذت می برند. آنقدر پرسه می زنند و علافی می كشند تا كالای دلخواه خود را بيابند. با استفاده از تعبير زيمل در كتاب "فلسفه پول" مي توان گفت كه علافها، پاساژ گردها، يا فضاگردها زناني هستند كه از اين نوع خريد لذت مي برند".(فدرستون، 1380، ص 198)انسان حیرت زده در این یادداشت شاید همان "انسان آزادی خواه" افلاطون در رساله جمهوری اش باشد: «این انسان هر روز خود را با دل سپردن به امیال موجود سپری می کند. گاهی به افراط باده می نوشد و به نوای نی گوش می دهد و گاه از همه چیز پرهیز می کند و فقط آب می نوشد. گاه به ورزش می پردازد و در اوقات دیگر بیکار می نشیند و از همه چیز غافل می ماند، گاهی هم خودش را حتی با چیزی که فلسفه می پندارد، مشغول می سازد. او اغلب درگیر سیاست می شود و از جای خود برمی جهد و هر چه به ذهنش خطور کند بر زبان می آورد و تحمل می کند. اگر برحسب اتفاق به تمجید سربازان بپردازد به آن سمت و سو رانده می شود و اگر مال اندوزان نظرش را جلب کنند، روی به آن سو می برد. در زندگی او نه نظمی حاکم است و نه ضرورتی. زندگی آزاد، خوشایند و شادکامانه در نظر او همین است و مادامی که زنده است و زندگانی می کند به همین منوال روزگار می گذراند.»(بودوریس و پولاکس، 1394: 257-258)به هر حال هر سه انسان یک ویژگی مشترک دارند و آن اینکه عقل ابزاری را به کار گرفته و انسان بودن خود را فراموش کرده اند. این نسیان سبب می شود انسان همیشه دنبال خواسته ها و هوس هایش باشد تا فضیلت های زندگی؛ این روند می تواند جامعه انسانی را بدتر از جامعه حیوانی کند به صورتی که نباید های زندگی انسانی را در جهت رسیدن به لذت از بین ببرد و به قول پیئتارینن بخش تیره زندگی انسان پدیدار می شود. همان بخشی که  تمایلات نامشروع، محرک زندگی انسان می شوند.(بودوریس و پولاکس، 1394: 264)این انسان مورد خواست سیاست بازار است تا شعارهای عامه پسند را برای مصرف بیشتر تکرار کند. افلاطون در رساله گورگیاس اشاره می کند که «سیاست (دولتی) که محرک آن منافع بازار است، همواره از چنین افرادی جانبداری می کند.»(بودوریس و پولاکس، 1394: 258) ایشان را مردم و تمایلاتشان را خواست مردم می خواند و نظرشان را توجیه کننده سیاست های خود دانسته و منافع بازار را پیش می برد.این انسان همیشه با منطق مصرف لذت، زندگی می کند. این انسان به راحتی می فهمد که باید بهترین هواپیماهای دنیا را سوار شود اما نمی فهمد که پولهای اندکش از جیب اش می رود و بازار سلطه را تقویت می کند. اساسا این انسان به منطق بازار سلطه فکر نمی کند و دنبال سیاست تاریک دشمن هم نیست. این انسان همیشه عقب مانده است در حالی که فکر می کند با مصرف بازار سلطه می تواند احساس عقب ماندگی اش را جبران کند.جامعه این انسان نیز همیشه بر ذیل بازار سلطه تعریف می شود و هیچ وقت راه میانبری برای دور زدن بازار سلطه را پیدا نمی کند، و دولت این جامعه هم همیشه عقب مانده است چون به از دست دادن پول هایش در مصرف بازار سلطه و خرید هواپیما به بهانه جریان گرفتن بازار دیگری در مصرف خودش افتخار می کند[2]....!! منابع:بودوریس، کنستانتین و پولاکس، جان(1394). فلسفه ارتباطات، ترجمه غلامرضا آذری و حسین کیانی، تهران: نشر ققنوس.فدرستون، ميك (1380) «زندگي قهرماني و زندگي روزمره»، ترجمه هاله لاجوردي، ارغنون، 4، 159-186.اسمیت، فیلیپ و رایلی، الگزندر (1394). نظریه فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.  [1] walter Benjamin
[2] مهمترین دلیل توجیحی دولت در خرید 118فروند ایرباس، تبدیل ایران به هاب در منطقه است در حالی که سه کشور ترکیه و امارات و قطر این نقش را ایفا می کنند، هیچ کدام از فرودگاه های کشور ظرفیت این هاب را ندارند، فعلا برای کشور واردکننده ای مثل ایران، هاب منطقه شدن جریان مصرف تولیدات اروپاییان را بیشتر می کند.

 




94/11/24 - 09:49 - 2016-2-13 09:49:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن