تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797615147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد فضای آموزشی آذربایجان غربی نیازمند توجه جدی مسئولان و تخصیص اعتبار ویژه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
فضای آموزشی آذربایجان غربی نیازمند توجه جدی مسئولان و تخصیص اعتبار ویژه
آذربایجان غربی علاوه بر اینکه با کمبود فضای آموزشی مواجه است، از وجود تعداد قابل توجهی مدرسه فرسوده نیز رنج می‌برد که برای بهبود این وضعیت نیازمند همت جدی مسئولان و تخصیص اعتبار ویژه برای رفع این مشکلات هستیم.

خبرگزاری فارس: فضای آموزشی آذربایجان غربی نیازمند توجه جدی مسئولان و تخصیص اعتبار ویژه



به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی علاوه بر اینکه با کمبود فضای آموزشی مواجه بوده و تراکم کلاسی در شهرهای مختلف این استان نسبت به میانگین کشوری بالا است، از وجود تعداد قابل توجهی مدرسه که نیازمند ایمن‌سازی هستند نیز رنج می‌برد. در برخی شهرهای آذربایجان غربی از جمله بوکان، بنا به اظهارات فرماندار این شهرستان، شاهد وجود مدارس سه شیفته هستیم. این وضعیت در اغلب مدارس این استان وجود دارد و کمتر مدرسه‌ای به صورت تک شیفته پذیرای دانش‌آموزانی است که برای تحصیل نیازمند محیطی بانشاط و آرم هستند. امروزه متخصصین بر این باور هستند که هر چه تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس کمتر باشد، دانش‌آموزان در امر تحصیل و مربیان نیز در امر آموزش به توفیق بیشتری دست خواهند یافت که این امر در آذربایجان غربی به وادی فراموشی سپرده شده است. آذربایجان غربی که در طول سال‌های متمادی با مشکلات متعددی در امر آموزش و تحصیل در مدارس، رنج می‌برد امروزه کمبود فضای آموزشی و نوسازی مدارس فرسوده نیز بر مشکلات این حوزه افزوده شده است. در این میان به دلیل پایین بودن سرانه درآمد و بالا بودن نرخ تورم نسبت به سایر استان‌های کشور، میزان کمک خیرین مدرسه‌ساز و اولیای دانش‌آموزان در کمک به نوسازی مدارس نیز کاهش یافته است. با این‌ وجود، هنوز شاهد هستیم که دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی تحصیل می‌کنند که تراکم دانش‌آموز در آنها بالای 40 نفر است و این امر بدون شک به نحوه آموزش و فراگیری علم لطمه می‌زند.

* 42 دانش‌آموز در یک کلاس درس تحصیل می‌کنند یکی از اولیای مدرسه نور ارومیه در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه می‌گوید: پسرم در مقطع اول ابتدایی مشغول به تحصیل است، با وجود اینکه نخستین سال تحصیل وی است ولی با مشکلات متعددی مواجه هستیم. وی از تحصیل 42 دانش‌آموز در پایه اول مقطع ابتدایی انتقاد می‌کند و می‌گوید: حضور 42 دانش‌آموز در یک کلاس درس سبب شده تا مربی نتواند در ارائه مطالب آموزشی با دانش‌آموزان به خوبی کار کند. این مادر ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری دروس در نخستین سال‌های آموزش، برای اینکه فرزندم در نخستین سال تحصیل با مشکل مواجه نشود، ساعات‌ها با پسرم در خانه کار می‌کنم. وی با انتقاد از وضعیت و امکانات موجود در این مدرسه، اعلام کرد: بارها با بازرسی آموزش و پرورش نسبت به وضعیت حاکم بر این مدرسه تماس گرفته‌ام ولی همیشه با پاسخ‌های غیرمسئولانه از سوی بازرسی آموزش و پرورش منطقه مواجه شده‌ام. مادر این دانش‌آموز گفت: تمایلی به ثبت‌نام فرزندم در سال‌ تحصیلی آینده در این مدرسه ندارم ولی مدارس دولتی از پذیرش دانش‌آموزان در منطقه‌ای غیر از محل سکونت امتناع می‌کنند. وی با بیان اینکه اگر آموزش‌هایش در خانه نبود، فرزندش با مشکل جدی در یادگیری دروس مواجه می‌شد، افزود: کنترل رفتار، آموزش و تعلیم 42 دانش‌آموز برای یک مربی و در یک کلاس درس واقعا کار دشواری بوده و بدون شک از توان مربیان خارج است. یکی از اولیای مدرسه ابتدایی نور ارومیه خواستار رسیدگی جدی به وضعیت آموزشی و تراکم کلاسی این مدرسه شد و افزود: به راستی آموزش و پرورش استان چه برنامه‌ای برای آموزش، تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی که آینده کشور در دست آنهاست، دارد؟!

آذربایجان غربی از نظر مولفه‌های مختلف آموزشی از جمله فضای آموزشی، تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس، نسبت استاد به دانش‌آموز و استفاده از لوازم آموزشی و کمک درسی وضعیت نامطلوبی دارد، به‌طوری‌که این استان مرزی در تمام این مولفه‌ها از استان‌هایی با رتبه‌های نامطلوب بوده و عمدتا این استان در مولفه‌های مختلف آموزشی جزو استان‌های آخر کشور به شمار می‌رود. *کمبود شدید فضای آموزشی در آذربایجان غربی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه با کمبود 5 هزار کلاس درس در استان مواجه هستیم، گفت: کمبود شدید فضای آموزشی در آذربایجان غربی مهمترین مشکل آموزشی این استان است. وی با بیان اینکه در این خصوص آذربایجان غربی یکی از استان‌های کمتر برخوردار محسوب می‌شود، از کمبود اعتبارات در این زمینه ابراز ناراحتی کرد و اظهار داشت: در راستای بهبود وضعیت موجود، نیازمند مشارکت هر چه بیشتر خیرین هستیم. فریبرز اسمعیل‌زاده با بیان اینکه امسال فقط 50 درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص یافته است، افزود: کل اعتبارات عمرانی مصوب استان را در راستای تجهیز و نوسازی مدارس را 443 هزار و 507 میلیون ریال اعلام کرد. این مسئول میزان اعتبار عمرانی مصوب ملی را 391 هزار و 397 میلیون ریال اعلام کرد و اذعان داشت: از این میزان فقط 65 درصد تخصیص یافته است. فرسوده بودن برخی مدارس استان آذربایجان غربی به دلیل قدمت بالایی که دارند نیز از دیگر مشکلات بخش آموزش استان است که کار را دشوارتر می‌کند. در کنار کمبود فضای آموزشی، بازسازی بخش قابل توجهی از مدارس آذربایجان غربی نیز سبب شده تا این استان سال‌های سال با مشکل جدی دست و پنجه نرم کند، از سوی دیگر ایمن‌سازی و نوسازی مدارس در جایی که با جان دانش‌آموزان در ارتباط مستقیم است، نیز موضوعی نیست که مسئولان بتوانند از آن غفلت کنند.

*4 هزار کلاس درس آذربایجان غربی نیازمند نوسازی هستند مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در این خصوص گفت: 4 هزار کلاس درس آذربایجان غربی نیازمند مقاوم‌سازی هستند که برای مقاوم‌سازی این کلاس‌های درس نیازمند اعتبار ویژه‌ای هستیم. اسمعیل‌زاده با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه تراکم کلاسی و نسبت دانش استاد به دانش‌آموز در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد، افزود: آذربایجان غربی از نظر تراکم دانش‌آموز در کلاس درس رتبه 27 کشوری را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه در بحث سرانه فضای آموزشی نیز رتبه 28 کشوری را داریم، خاطرنشان کرد: این وضعیت در نسبت دانش‌آموز به معلم نیز مناسب نبوده و در این خصوص نیز رتبه 26 کشوری را داریم. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با بیان اینکه در کنار کمک خیرین مدرسه‌ساز نیازمند تخصیص اعتبار هستیم، اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار، 313 مدرسه کانکسی در استان حذف و جای آن مدارس چند کلاسه احداث می‌کنیم. این مسئول با بیان اینکه کمک صرف خیرین به تنهایی نمی‌تواند بار مشکلات را در این حوزه از دوش مسئولان بردارد، ادامه داد: در این خصوص علاوه بر کمک از مسئولان استانی، نیازمند یاری هر چه بیشتر مسئولان در رده‌های بالاتر نیز هستیم. اسمعیل‌زاده به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و اظهار داشت: برای اینکه طرح‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم نیازمند اعتبار و تخصیص به موقع آن هستیم. وی اعلام کرد: 157 پروژه نیمه‌تمام در این حوزه داریم که یک هزار و 169 کلاس درس را شامل‌  می‌شود و علاوه بر این 3 هزار کلاس درس نیز نیازمند نوسازی هستند. این مسئول با بیان اینکه نوسازی، ایمن‌سازی و ایجاد فضای آموزشی جدید سبب شده تا در تجهیز مدارس نیز آنطور که باید به توفیق نرسیم، اعلام کرد: تلاش می‌شود مدارس را به لوازم نوین آموزشی و لوازم کمک درسی تجهیز کنیم که در این زمینه نیز با مشکل اعتبار مواجه هستیم. باتمام این مباحث، به نظر می‌رسد اهتمام جدی و کافی در بین مسئولان ارشد کشور برای توجه بیشتر به استان محروم آذربایجان غربی که برای توسعه نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه‌ای است و در سال‌های متمادی از مشکلات متعددی رنج برده و مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است، وجود ندارد.

94/11/24 - 02:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن