تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796900996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه 352 میلیارد تومانی در کما/ حذف کارت سوخت به قاچاق بنزین جان دوباره می‌دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پروژه 352 میلیارد تومانی در کما/ حذف کارت سوخت به قاچاق بنزین جان دوباره می‌دهد؟
طرح کارت سوخت با 352 میلیارد تومان هزینه باعث شفافیت در اطلاعات و کاهش قابل توجه قاچاق سوخت شد اما اکنون مباحثی از حذف آن به گوش می رسد،موضوعی که با وجود اصرار وزیر نفت، مخالفان جدی نیز در مقابل خود می‌بیند.

چرا پروژه 352 میلیارد تومانی را نباید سوزاند/حذف کارت سوخت به قاچاق بنزین جان دوباره می‌دهد؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اجرایی شدن طرح کارت سوخت که با سهمیه بندی شدن بنزین تعریف و عملیاتی شد،شفافیت قابل توجهی در اطلاعات ایجاد شد و طبق اظهارات برخی کارشناسان نقش موثری نیز در کنترل قاچاق سوخت ایفا کرد.

طبق آمار منتشر شده در رسانه ها صدور 20 میلیون کارت سوخت،هزینه ای بالغ بر 352 میلیارد تومان در بر داشته که 45 درصد از آن را دولت پرداخت کرده و مابقی هزینه مذکور بواسطه مشتری ها(مردم)تامین شده است،با وجود هزینه ای که طرح مذکور در بر داشته اما از مزایا و ثمرات آن نیز نمی توان به سادگی گذشت.

همواره مساله مصرف بی رویه بنزین و به تبع افزایش واردات سوخت به کشور از دغدغه های جدی مسئولان به شمار می رفته و با وجود طرح مباحث و راهکارهای بسیار،اما در مقام عمل دستاورد شاخص و برجسته ای به همراه نداشته است و تنها طرح سازنده ای که تا حدودی کارآمدی آن احساس شده به طرح کارت سوخت معطوف می شود که میزان مصرف سوخت را با ارائه اطلاعات شفاف می سازد و می تواند در برنامه ریزی ها برای اتخاذ تصمیمات سازنده و موثر برای کنترل مصرف سوخت و فرهنگ سازی در راستای تحقق مصرف بهینه و مطلوبِ انرژی مثمر ثمر واقع شود.

از دیگر مزایای سامانه و سیستم مذکور در کارت سوخت،به حصول موفقیت های قابل توجه در کنترل و مهار قاچاق سوخت معطوف می شود.                                         

** زنگنه:استمرار استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد

با وجود ثمرات و مزایای کارت سوخت اما وزیر نفت بر حذف طرح مذکور اصرار می ورزد و معتقد است استمرار استفاده از کارت سوخت،هزینه های بسیاری را به دولت تحمیل می کند و از نظر وی در شرایط فعلی،توجیهی برای استفاده از آن وجود ندارد.

وی با اشاره به مخالف بودن برخی از اعضای هیات دولت بر استمرار استفاده از کارت سوخت به دلیل اطلاعات فراوانی که از طریق آن جمع آوری می شود همچنان بر حذف آن تاکید می کند و می گوید کارت سوخت فاقد کاربری است.

زنگنه می گوید:ادامه بهره گیری از ساز وکار مذکور،اطلاعات جدیدی را در بر ندارد و تنها باعث هزینه های اضافی می شود که باید مصروف نگهداری و حفظ آن شود.

**تاخیر در سوخت گیری خودروها

تاخیر در سوخت گیری خودروها یکی از معایب کارت سوخت است که بیژن حاج محمد رضا،رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور به آن اشاره کرده و به عقیده او با آزاد شدن قیمت بنزین،جایی برای کارت سوخت باقی نمی ماند.

وی می گوید در شرایطی که به هر ردیف تنها یک کارت سوخت تعلق می گیرد این امر باعث زمان بر شدن سوخت رسانی به خودروهای مورد نیاز می شود.

علی کاکاوند،یکی از تاکسی داران شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت:در بسیاری از اوقات،بخصوص در ساعات آغازین شب،شاهد حضور حجمی انبوه از خودرو در جایگاه های سوخت گیری می شویم که به دلیل محدودیت توزیع کارت سوخت به متصدیان جایگاه،ترافیک شدیدی در چنین مراکزی ایجاد می شود و تاکسی داران و رانندگان دیگر خودروها باید منتظر بمانند تا با آزاد شدن کارت سوخت،امکان استفاده از آن برای نفر بعدی فراهم شود.

**حذف کارت سوخت قاچاق بنزین را تسهیل می کند؟

جلیل سالاری،مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی معتقد است حذف کارت سوخت باعث فاصله گرفتن از عدالت در این عرصه می شود.

 وی با طرح این پرسش که با حذف کارت سوخت،محاسبه آمار فروش جایگاه ها چگونه محقق خواهد شد بصورت تلویحی بر لزوم حفظ این ساز وکار تاکید می کند.

سالاری می گوید:با حذف کارت سوخت باید یک ناظر برای کنترل فروش در جایگاه های سوخت مستقر کرد که تحقق این امر با توجه به حجم انبوه مراکز و جایگاه های سوخت،مستلزم نیروی انسانی کافی است که عملا امکان پذیر به نظر نمی رسدو از سوی دیگر در چنین شرایطی احتمال افزایش قاچاق سوخت نیز تشدید خواهد شد.

**لزوم مطالعات کارشناسی برای حذف یا بقای کارت سوخت

به نظر می رسد باید با بهره گیری از نظریات کارشناسی و مطالعات بسیار،زوایای پیدا و پنهان طرح حذف یا بقای آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

به هر حال طرح مورد اشاره هزینه ای سنگین بالغ بر 350 میلیارد تومان را برای دولت و ملت به همراه داشته و نباید از چنین هزینه پرداختی که برای طراحی و راه اندازی کارت سوخت تزریق شده به سادگی گذشت.

بطور یقین با کار مطالعاتی عمیق تر،محاسن و معایب این طرح به نحوی دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد و در چنین شرایطی می توان با نگاهی سازنده و منطق محور نسبت به حذف یا دوام کارت سوخت تصمیم گیری کرد.




۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن