محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793463550
سرود «اللهاکبر» صدای خود مردم بود/ اگر ما را دستگیر میکردند، اعدام میشدیم
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سرود «اللهاکبر» صدای خود مردم بود/ اگر ما را دستگیر میکردند، اعدام میشدیم
فریدون خشنود، آهنگساز پیشکسوت کشورمان، متولد سال 1327 است، تحصیلات وی در رشته موسیقی مدرن است.
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریدون خشنود، آهنگساز پیشکسوت کشورمان، متولد سال 1327 است، تحصیلات وی در رشته موسیقی مدرن است. وی یکی از آهنگسازان با سابقه کشورمان محسوب میشود. خشنود خالق آثار ماندگار و خاطرهساز گوناگونی از جمله آلبوم «شکوه عشق» با صدای علیرضا افتخاری و «صدای اذون مییاد» با صدای محمد حشتمی است، اما یکی از آثار برجسته فریدون خشنود ساخت سرود خاطرهانگیز و انقلابی «اللهاکبر» با صدای رضا رویگری است که به همین بهانه و با فرارسیدن ایام دهه فجر، با این هنرمند گفتگوی مفصلی را در خصوص جزئیات ساخت این سرود داشتهایم که در ادامه آن را میخوانید:
سین: سرود «اللهاکبر»، «ایران – ایران» یادآور چه خاطراتی برای شماست؟
به هنگام صحبت از این سرود، ناخودآگاه خاطرات پاییز و زمستان سال 57 برایم تداعی میشود. شبهایی سرد همراه با خاموشی و تاریکی و حکومت نظامی.
حال و هوای آن روزهایی که به فکر ساخت این سرود بودید را توصیف کنید؟
با اینکه در آن زمان حکومت نظامی اعلام شده بود، اما فریاد اللهاکبر و صدای رگبار و گلوله از هرگوشه شهر شنیده میشد. در طول روز راهپیمایی و فریادهای با شکوه مردم و شبها با وجود حکومت نظامی مردم به پشتبامها رفته و شعارهای خود را سرمیدادند.
شنیده شدن بانگ اللهاکبر چه کمکی در ساخت این کار به شما کرد؟
صدای اللهاکبر بسیار عظیم و مانند یک هارمونی بود. من به عنوان یک آهنگساز نوای این سرود را از دل مردم عزیز گرفتم.
گاهی اوقات یک آهنگساز روی یک شعر در شرایط خاص آهنگی میگذارد و بالعکس. یک ملودی با احساس شخصی خود آهنگساز ساخته میشود و شعر در مرحله بعدی برای آن سروده میشود.
فریادهای مردم در مبارزات و راهپیماییها چه تأثیراتی روی شما داشتند؟
هنگام ساخت سرود «اللهاکبر» یا «ایران ایران» من تحت تأثیر فریادهای مردم قرار داشتم. ما شهدای بسیاری در این راه دادیم صدای گلوله، رگبار و راهپیماییهای عظیم و باشکوهی داشتیم که همه به فریاد و عصیان تبدیل شده بود. این عوامل باعث شد تا من این کار را بسازم. این اثر صدای خود مردم بود.
ساخت کار را چطور آغاز کردید؟
این فریادها از دل مردم برمیآمد. صدای اللهاکبر به صورت اکسترال و با شکوه بود. این کار را من با پیانو پیدا کردم. در ادامه سرود تبدیل شد به کلماتی که در طول روز وجود داشت و شنیده میشد. کلماتی که مردم با سر دادن آنها حرکت میکردند. این سرود صدای اتفاقات روز بود. آن قسمت از شعر «فردا که بهار آید» واقعیت پیدا کرد؛ چرا که مال مردم بود.
ملودی و شعر کار چگونه تهیه شد؟
ساخت این اثر، در ابتدا به صورت «مهر» کار شد. یعنی کلماتی که با ملودی بوجود آمدند و در نهایت تبدیل شدند به یک شعر واقعی اما این کار نیاز به یک شعر واقعی داشت.
شاعر این سرود که بود؟
حسین سرفراز شاعر این سرود به منزل من آمد و شعر آن را تکمیل کرد. همانطور که گفتم در ابتدا به صورت مهر بود.
خواننده کار را چطور انتخاب کردید؟ چرا رضا رویگری؟
ما باید احساس این سرود را که برخاسته از دل مردم بود انتقال میدادیم. به همین دلیل به دنبال یک صدای جدید و شنیده نشده میگشتیم. رضا رویگری از دوستان من بود. من در همان دوران قبل از انقلاب هم با او ملاقات میکردم. با شهامت میگویم که این شانس نصیب رویگری شد تا با صدای خود این نوا را به گوش مردم برساند.
همکاری و ساخت سرود با رضا رویگری به چه شکل آغاز شد؟
برای ضبط به استودیویی رفتیم که قابل اعتماد باشد. استودیو «صبا» به همراه آقایان شبخیز و قاسم عابدینی. قبل از حکومت نظامی وارد استودیو شدیم. این استودیو در انتهای پاساژ قرار داشت. بنابر این صدای کار ما از بیرون شنیده نمیشد.
در ساخت این سرود چه عواملی را مدنظر خود قرار دادید؟
من بودم و رضا رویگری. در همان هنگام فکر کردم که نمیتوانم از آلات موسیقی زنده استفاده کنم چرا که آن حس حماسی و مردمی بودن کار از بین میرود. به همین دلیل سعی کردیم از آلات جنگی درخور سرود و متناسب با فرهنگ ما استفاده کنیم.
از چه سازهایی استفاده کردید؟
طبل، سنج، زنجیر. طبل و سنج را خودم زدم و زنجیرها هم یک گونی بود که با رویگری میزدیم.
چه کسانی در خواندن و نوازندگی این سرود با شما همکاری داشتند؟
خط ملودی را با پیانو بوجود آوردم و رویگری هم کار خود را انجام داد. تمام تلاش ما این بود تا حالت عرفانی و مذهبی بودن آن بخوبی از آب در بیاید. قسمت کر اثر را نیز من و رویگری با هم خواندیم.
به نظر شما سرود "اللهاکبر" از چه جایگاهی برخوردار است؟
این سرود اولین اثری بود که اینگونه ساخته شده و به فکر ما رسید. قبل از آن ساخت چنین کاری با این شور و هیجان به فکر کسی نرسیده بود.
به چه شکلی این سرود تا این حد همهگیر شد و مردم آن را شنیدند؟
شبها کار را روی کاست ضبط میکردیم و در بین مردم مقابل مساجد، دانشگاهها و ... پخش میکردیم اگر ما را دستگیر میکردند به طور قطع اعدام میشدیم.
به چه دلیل حاضر شدید با این سختی و وجود خطر این کار را انجام دهید؟
با آن شور و هیجانی که وجود داشت نه تنها من بلکه همه مردم حاضر بودند تا به راحتی جلوی گلوله بروند. شور و هیجانی که در آن هنگام وجود داشت قابل وصف نیست.
زبان از بیان حال و هوای آن روزها قاصر است. هر کس کشور خود را دوست داشت، امکان نداشت در خانه بماند.
آیا شما به عنوان یک هنرمند در مبارزات شرکت داشتید؟
در من نیز به عنوان یک آهنگساز این شور و هیجان بوجود آمد. در راهپیماییها شرکت میکردیم تا جایی که صدای اللهاکبر مردم مرا تکان داد و باعث شد تا این سرود ساخته شود.
استقبال مردم از این اثر چطور بود؟
هنگامی که کاستها را پخش میکردیم و در اختیار همه قرار میگرفت. فردای آن روز از طریق بلندگوها روی وانتها و یا به عنوان شعار مردم شنیده میشد تا جایی که در مغازهها، و هر مکانی که دستگاه پخش کاست وجود داشت این سرود شنیده میشد. این کار به سرعت در بین مردم گسترش پیدا کرد.
بازخورد مردم با شنیدن آن از رسانه چگونه بود؟
هنگامی که سرود از رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون در سطح کشور پخش شد، مردم شیرینی پخش میکردند، گل میدادند. بطور کل شور و شعف عجیب و باشکوهی که قابل توصیف نیست، در بین مردم وجود داشت.
از بین آثار و سرودهای انقلابی دیگر کدامیک مورد علاقه شما هستند؟
علاقهمندی به این سرودها را نمیتوان توصیف کرد. هنگامی که آهنگساز اثری را میسازد با تمام وجود احساس خود را پای کار میگذارد. آثار هر آهنگسازی مانند فرزندانش است. من بچههایم را دوست دارم (با خنده). اما آن دسته از کارهایی که خوب اجرا شدهاند را دوست دارم.
برای ساخت این سرود تاکنون تجلیلی از شما صورت گرفته است؟
من هیچگاه توقع خاصی از کسی نداشتهام. به عنوان سازنده این اثر احترام خاصی برای من قائل هستند و از من قدرشناسی هم میشود.
سرود «اللهاکبر» به شکل دیگری بازخوانی شد. در مورد این اثر توضیح دهید.
در زمانی که محمد بیگلریپور دوست عزیز من در رأس مرکز موسیقی بود، از من خواست تا این سرود را با اکستر سمفونیک اجرا کنیم. من نیز از این پیشنهاد استقبال کردم. بنابر این با تنظیم همایون رحیمیان این سرود با حضور 40 نفر اجرا شد کار تنظیم شده بسیار باشکوه بود.
در نسخه جدید شاهد تفاوتهایی بودیم. چرا؟
در صحبتهایی که کردیم تصمیم بر آن شد تا تفاوتی را در کار ایجاد نماییم. به همین دلیل خواندن یک قسمت کار را برعهده 4 خواننده گذاشتیم. این چهار خواننده آقایان حمید غلامعلی، محسن حسنزاده، چنگیز حبیبیان و فریدون بیگدلی بودند. بنابر این ما یک اثر با 4 صدا داریم و یک اثر با اجرای رضا رویگری.
آیا مردم از این اثر جدید به اندازه کار قبلی استقبال کردند؟
مردم پس از شنیدن این اجرای باشکوه تماسهای زیادی با صدا و سیما گرفتند، اما در کل از آنجایی که مردم ما خاطره باز هستند ترجیح میدادند که شنونده نسخه اصلی و اولیه سرود باشند. مردم حاضر نبودند به هیچ قیمتی این خاطرات را از دست بدهند.
دکلمه کار آیهای از قرآن است، طراحی این قسمت به چه شکل بود؟
من آیه 30 سوره حجر را بسیار دوست داشتم و خواستم در این سرود با صدای رضا رویگری دکلمه شود، اما در سرود باشکوهی که با اکستر سمفونیک اجرا شد آقای بشیر جزایری که عرب بود این آیه را به صورت عربی قرائت کرد، و ترجمه فارسی آن آیه را مهران دوستی به زیبایی تمام اجرا کرد صدابردار کار فریدون متحیر بود.
در نسخه اول و کاری که نوستالژی محسوب میشود دکلمه این آیه با صدای رضا رویگری اجرا شده است.
صحبت پایانی آقای خشنود، خالق اثر «ایران ایران»:
آرزوی موفقیت برای همه مردم ایران.
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
تماشاگران با بادیگارد حاتمی کیا کاخ مردمی را ترک کردند
تماشاگران با بادیگارد حاتمی کیا کاخ مردمی را ترک کردند تهران-ایرنا- کاخ مردمی پردیس ملت با نمایش بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سانس سوم به کار خود در ششمین شب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پایان داد به گزارش شنبه شب خبرنگار سینمایی ایرنا فیلم بادیگارد که ساعترقابت ۵ سینماگر در ارای مردمی / مردم کدام فیلمها را پسندیدهاند؟
رقابت ۵ سینماگر در ارای مردمی مردم کدام فیلمها را پسندیدهاند فرهنگ > سینما - نتایج ششمین روز آرای فیلم منتخب از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بدون تغییر نسبت به روز پنجم منتشر شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر روجود کاخ مردمی نشان از توجه سینماگران به مردم است
پریناز ایزدیار وجود کاخ مردمی نشان از توجه سینماگران به مردم است بازیگر فیلم سینمایی ابد و یک روز با اشاره به برگزار کاخ مردمی در پردیس سینمایی ملت گفت این موضوع نشان از توجه زیاد سینماگران و مسئولین به مردم دارد و رضایت مردم در جشنواره فیلم فجر در الویت است ۱۳۹۴ جمعه ۱۶ بهمفیلمی که تا آخرین لحظه تماشاگر را با خود همراه می کند
کارگردان فیلم امکان مینا فیلمی که تا آخرین لحظه تماشاگر را با خود همراه می کند کارگردان امکان مینا گفت مانند هر کارگردان دیگری برای اولین نمایش فیلم خود و عکس العمل مخاطبان هیجان داشتم اما مطمئن بودم فیلمی پیش روی آنهاست که تا آخرین لحظه تماشاگر را با خود همراه می کند ۱۳۹۴تماشاگران همراه بادیگارد کاخ مردمی را ترک کردند
تماشاگران همراه بادیگارد کاخ مردمی را ترک کردند تهران-ایرنا- کاخ مردمی پردیس ملت با نمایش بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سانس سوم به کار خود در ششمین شب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پایان داد به گزارش بامداد یکشنبه خبرنگاران سینمایی ایرنا مستقر در کاخ مردمی پردیسمطالبه امام (ره) از مسئولین صدور انقلاب است/ هرکس برای خود و خانواده اش رانت قائل شود او از دایره اسلام خارج ا
بهمن شهریاری گفت آقای هاشمی مصادره به مطلوب می کند و هرگاه انقلاب بر اساس سلیقه اش پیش نرفت دموکراتیک و اسلامی نیست اما اگر بر اساس سلیقه اش پیش رفت ته اسلام است به گزارش باغملک نیوز بهمن شهریاری در خصوص اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار باغملک نیوز گفت آقای هاشمردم از کیفیت کدام خودروها راضی ترند؟
این ارزیابی از کیفیت خودروها در سه ماهه اول استفاده و با نظرسنجی از مصرف کنندگان در بازه زمانی شش ماهه اول سال جاری از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت گرفته است در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان خودروی ام وی ام 110 با کسب 663 امتیاز از 1000 امتاگر رافت نظام اسلامی نبود برخی باید به آقازاده خود در اوین می پیوستند/برخی هجمه های داخلی را حتی از بی بی سی ه
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به هجمه اخیر به شورای نگهبان گفت اگر نظام اسلامی رافت را کنار بگذارد باید اینها به کنار آقازادگانشان در اوین منتقل شوند به گزارش سراج24 حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور شامگاه دوشنبه در جمع نمازگزاران مسجد قدس شهر قم در سخنانی اظهار کصاحب انتخابات خود مردم هستند
یونسی صاحب انتخابات خود مردم هستند ایلنا یونسی گفت علی رغم همه مشکلات معیشیتی فضای جدیدی در کشور حاکم و نور امید در دل مردم زنده شد به گزارش ایلنا از قائم شهر علیرضا یونسی عصر امروز در همایش مشترک حزب اسلامی کار و خانه کارگر مازندران تحت عنوان فردای روشن که در سالن سرداران شتکرار/صفارهرندی: اولویت اول جامعه سفارش ایرباس است یا رفع بیکاری؟/مردم از مشاهده صحنه دستگیری متجاوزان آمریکای
تکرار صفارهرندی اولویت اول جامعه سفارش ایرباس است یا رفع بیکاری مردم از مشاهده صحنه دستگیری متجاوزان آمریکایی احساس عزت کردند برای برخیها عزت از جنس وابستگی استبه بند کشیدهشدن متجاوزان آمریکایی به دست نیروی دریایی سپاه نشان از قدرت معتبر ماست بیدلیل نیست که قدرتهای بزرگ جها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها