تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796958382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاتمي‌کياي منتقد مظلوم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حاتمي‌کياي منتقد مظلوم
مگر مي‌شود اين همه مخاطب روشنفکر يا بچه مثبت سينمارو اعلام کنند که «باديگارد» را دوست دارند، ولي داوران جشنواره فجر، موضع‌شان برعکس باشد؟
نویسنده : محسن غلامي (قلعه‌سيدي) 
مگر مي‌شود اين همه مخاطب روشنفکر يا بچه مثبت سينمارو اعلام کنند که «باديگارد» را دوست دارند، ولي داوران جشنواره فجر، موضع‌شان برعکس باشد؟ لابد مي‌شود! کاري به دو فيلم خوب «ايستاده در غبار» و «ابد و يک روز» نداريم چون فيلم‌ اولي‌اند و حسابشان جدا. دمشان گرم که در ميان کله‌گنده‌ها نيز اسم و رسمي گرفته‌اند.
حرف ما فعلاً بر سر قديمي‌هاست و اسامي کانديداهايي که اعلام شده و همه را متعجب کرده است. جاي فيلم‌هاي خوب قديمي‌ها در ميان آرا کجاست واقعاً؟ اختلاف رأي نظر مردم با داوران تا اين حد فاحش و متفاوت! طوري که «باديگارد» فقط در بخش‌هاي فرعي ديده شود و نشاني از او در فيلم و کارگرداني و فيلمنامه نبينيم؟ راستي يکي مثل «بايکوت» و بقيه خوش‌ساخت‌ها کجاي اين ليست هستند؟ کاري به «سيانور» و بقيه نداريم، اما مگر مي‌شود بي‌خيال «باديگارد» حاتمي‌کيا شد؟
اين همه مردم و منتقدان سينما که برادر و خواهر حاتمي‌کيا و دو، سه فيلمساز کاربلد جشنواره نيستند که به آنها چراغ مثبت داده باشند و الکي از کارش تعريف کنند، اتفاقاً کساني که پز روشنفکري مي‌دهند، امسال «باديگارد» را جزو خوش‌ساخت مي‌دانند، اما کو نشاني از او در بين برترين‌ها. جالب‌تر اينکه غير از دو فيلم ‌اولي که به حقشان رسيده‌اند، کدام‌ها با حاتمي‌کيا قابل قياس‌ بودند؛ هستند اما مع‌الفارق.
برسيم به خوش‌‌شانس‌ها از «امکان مينا» گرفته تا «خشم و هيايو». کاش داوران جشنواره سي و چهارم، جسارت را در رأي متفاوت نمي‌ديدند. جسارت چيز ديگري است که تخصص اگر همراهش نباشد مي‌شود هيچ.
«امکان مينا» فيلم دغدغه‌مندي است، اما دليل بر فيلمنامه تا کارگرداني خوب که نمي‌شود و انصافاً هم باکيفيت نيست. در چه بخش‌هايي هم نامزد شده، فيلم و کارگرداني؟ انتخاب‌ها عجيب‌تر از عجيب است، اين شکلي‌اش را ديگر نديده بوديم.
تصور کن در اين بين نام «دختر» رضا ميرکريمي هم نبود با يک جشنواره کاملاً متفاوت روبه‌رو مي‌شديم که متأسفانه همچنان دور از دسترس نيست. بايد منتظر برترين‌ها بود. جز اينکه آرا حتي در بخش سوداي سيمرغ نيز به نفع دو فيلم ‌اولي بچرخد، چون حداقل در مقايسه با ديگر نامزدهاي اين بخش کارشان همه جوره بهتر است. اين ربطي به محتوا هم ندارد. خوش‌ساخت هستند با يک فيلمنامه مخاطب‌پسند.
قبول نداريم که اعتراض‌ها چه از سوي رسانه باشد و چه خود فيلمساز؛ يعني حاتمي‌کيا باعث حذف او نشده، اصلاً ولي نامزدهاي فعلي با اين ترکيب، زيادي نچسب است. راستي داوران اگر امکانش هست سري به نقدها و حتي نگاه‌هاي مردمي بيندازند؛ چقدر متفاوت!
سؤال که زياد است ولي کاش جواب مي‌دادند که به‌طور نمونه مگر تدوين نيما جعفري‌جوزاني و سيمرغي که براي «عصر يخبندان» گرفت، کارش چه تفاوتي در «بايکوت» داشت که ديگر ديده نشد، اينقدر بي‌کيفيت بود؟ اتفاقاً برعکس. مصطفي کيايي مي‌توانست در خيلي بخش‌ها نامزد باشد حتي «اژدها وارد مي‌شود» هم از خيلي‌ها بهتر بود و برخي نمونه‌هاي مصداقي ديگر که کم نيستند. يکباره نام يکي مثل پرويز پرستويي را حذف مي‌کردند والسلام! مي‌شد يک جشنواره استثنايي.
ريزتر هم مي‌شود حرف زد و استدلال کرد و به کرسي نشاند، اما چه فايده؟ فقط حرف است و حرف. آنهايي که بايد رأي بدهند و دادند گويا برخلاف هميشه خودرأي‌تر هستند.
جشنواره‌اي که بد برگزار نشد، فيلم‌هايش نسبتاً با کيفيت بودند و مي‌توان روي يک اکران عمومي متعادل در طول سال اميد بست، ولي گويا با انتخاب‌هايي که از سر بي‌سليقگي رخ داده، کام بهترين‌هاي بالقوه امسال را تلخ کرد. حداقل اميدواري اين است که جشنواره در خدمت دو پديده باشد، چه محمدحسين مهدويان و چه سعيد روستايي تا کمي از سليقه‌زدگي جشنواره و انتخاب‌هايش کم شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن