تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796665003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لشکر 4.5 میلیونی بیکاران تحصیلکرده در راه است/آموزش‌ دوگانه شانس کار دانشجويان را بیشتر می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: لشکر 4.5 میلیونی بیکاران تحصیلکرده در راه است/آموزش‌ دوگانه شانس کار دانشجويان را بیشتر می‌کند؟
با إجرائي شدن طرح آموزش هاي دوگانه دانشجویان از همان ترم ورودی بايد آموزشهای مهارتی را بگذارنند چنین طرحی تدوین شده است تا از طریق اجرای آن دانشجویان شغل آ‌ینده خود را پیش‌بینی کنند.

لشکر 4.5 میلیونی بیکاران تحصیلکرده در راه است/طرح آموزش‌های دوگانه شانس کار دانشجويان را بیشتر می‌کند؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان بحران بیکاری در تمام کشورها یک چالش اساسی به حساب مي آيد، چالشي كه بسياري از دولتها تلاش مي كنند تا به بهترين شكل ممكن و بدون اينكه صدمه اي به بدنه ي كشور وارد شود آن را رفع رجوع كنند.

بيكاري در ايران و در ميان جوانان را مي توان در روزنامه ها و آگهي هاي تبليغاتي در دست آن ها مشاهده كرد،جوانانی که با آگهي هاي روزنامه ها و يك خودكار و در پاركها به دنبال يافتن شغل مورد نظر و متناسب با مدرك تحصيلي خود هستند و روزها و ماه ها براي يافتن آن زمان مي گذارند .

طبق آمارهای رسمی و غیررسمی منتشر شده میزان بیکاری در ايران بِه اندازه اي رسيده است که مي توان به طور قطع بيان كرد از میانگین جهانی بالا تر است.

دامنه بیکاری همه اقشار اجتماعی را دربرمی گیرد، اما متاسفانه بیکاری فارغ التحصیلان در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و تا حدودی در مقطع دکترا برای بعضی رشته های تحصیلی یکی از مسائل تاسف برانگيز در جامعه امروز برشمرده مي شود كه اگر اين ميزان بيكاري به همين روند كنوني ادامه داشته باشد به طور قطع می توان دریافت که در 10 سال آینده نرخ بیکاری در کشور به بیش از حال خواهد رسید.

**نرخ بيكاري در دوران پس از جنگ تحميلي

یکی از دلایل افزایش بیکاری رشد جمعیت در اوایل انقلاب و قطع برنامه های کنترل جمعیت و از سويي ديگر جنگ تحمیلی بود.بعد از گذشت دو دهه از عمر انقلاب پیامدهای افزایش جمعیت و عدم رشد صنایع در کشور خود به وضوح ديده شد.

اكنون متولدین بین سال های 65 و 55، جوانان 40 تا 30 را تشکیل می دهند که تمام آنها به بازار کار و دانشگاه وارد شده اند و بسياري از آن ها نیز از تحصیلات لا زم برخوردار هستند و نیازمند برنامه ای برای برآورده کردن نیازهای خود هستند.

هرچند در اين ميان نبايد حضور متقاضیان آماده به کار بر اثر مهاجرت خیل عظیمی از روستاییان به شهرها را به دلیل عدم وجود فرصت های شغلی مناسب و درآمد یکسان میان شهر و روستا ناديده گرفت.روند مهاجرت و فشار آن بر بازار کار در شهرها باعث شده است يافتن شغل در شهر ها بدون داشتن بند پ خصوصا در پايتخت به يك آرزو بدل شود.

نرخ بیکاری در تابستان سال 85 به میزان 2.10 درصد بوده که در تابستان 86 به 9.9 درصد کاهش یافته است.

شاخص تغییرات نرخ بیکاری در این سال ها نشان می دهد که نرخ های بیکاری تا سال 65 به طور مداوم در حال افزایش بوده است، بیشترین افزایش نرخ بیکاری در سال های مورد بررسی مربوط به سال های 65 و 55 است، به طوري که از 2.10 درصد در سال 55 به 2.14 درصد در سال65 افزایش یافته است و دلیل آن افزایش رشد جمعیت در این دهه و بعد از انقلاب نیز عمدتا جنگ و رکود اقتصادی بوده است، بعد از این دهه در سال 75 یک بهبود نسبی حاصل شده به طوری که از 2.14درصد در سال 65 به 1.9 درصد در سال 75 رسیده است و سپس در سال های 80 و 85 دوباره روند رو به افزایش را طی کرده است.

**اجراي طرح بومي سازي آموزش هاي معاوني در نقاط مختلف كشور

اكنون كه در دوران پسا تحريم قرار داريم و برخي مشكلاتي كه در پس وجود تحريم ها در كشور به وجود آمده بود بسياري از كارشناسان معتقدند نرخ رشد بيكاري تغيير مي كند و رفته رفته كاهش مي يابد.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار درباره ي رونق بازار اشتغال پس از برجام می‌گوید: دولت بر این باور است که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، فضا برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی باز خواهد شد و زمانی که سرمایه‌های خارجی جذب بازار کار کشور شود اهداف و برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی نیز محقق خواهد شد اما این اتفاق زودتر از پایان نیمه اول سال رخ نمی‌دهد و آن زمان اگر پیش‌بینی‌ها درست پیش برود می توانیم اثرات برداشتن تحریم‌ها را در بازار کار ببینیم.

هرچند برداشته شدن تحريم ها شايد تا حدودي بر كاهش نرخ بيكاري تاثير گذار باشد اما فن آموزي و عدم كسب مهارت دانشجويان كه تنها به ميل كسب مدرك تحصيلي به دانشگاه رفته و بدون اندازه اي كسب مهارت فارغ التحصيل مَي شوند را بايد چه كرد؟سوالي كه علي ربيعي وزير كار تعاون و رفاه اجتماعي اينگونه پاسخ مي دهد:

وزير كار تعاون و رفاه اجتماعي می‌گوید: به دلیل تاکید رییس جمهوری که دانشجویان از همان ترم ورودی آموزشهای مهارتی را بگذارنند طرحی را در شورای عالی اشتغال به تصویب رسانده ایم که بر اساس‌ آن دانشجویان ضمن تحصیل در دانشگاه، دوره‌های آموزش مهارتی هم می بینند. این طرح که آموزشهای دوگانه نام دارد در چند دانشگاه اجرا شده است ،تا از طریق اجرای آن دانشجویان شغل آ‌ینده خود را پیش‌بینی کنند و بتوانند در کنار دروس تئوری، مهارتهای عملی لازم برای ورود به بازار کار را فرا بگیرند تا بر اساس آموزشهایی که فرا می گیرند به نیازهای شغلی ‌آنها در آینده پاسخ گفته شود.

وي افزود:طرح دیگری که وزارت کار در دست دارد، بومی سازی آموزشهای مهارتی در نقاط محروم و کمتر توسعه یافته است به نحوی که با اجرای آ‌ن در مناطق مختلف متناسب با امکانات و ظرفیت‌های موجود برای افراد بومی آن مناطق شغل ایجاد شود که البته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این زمینه وارد عمل شده و در قالب آموزشهای سیار به آموزش مهارتی روستاییان ساکن در مناطق محروم پرداخته است

كارشناسان معتقدند وجود 4.5 میلیون دانشجوی آماده ورود به بازار کار و همین میزان تحصیلکرده بیکار در کشور زنگ هشداری برای مسئولان است تا بیش از هر چیز وجود یک سیاستگذاری مشخص و مدوّن در این بخش را در دستور کار قرار دهند كه اميدواريم اين امر هرچه سريع تر در كشور محقق شود تا صف هاي عريض و طويل يافتن شغل دلخواه براي جوانان طويل تر از قبل نشود.




۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن